25m2 Aquariumkamer


B

Brim

Guest
Hallo,

Sinds begin 2017 zijn wij trotse eigenaren van een ruime dijkwoning, waar alles aan moest gebeuren. Inmiddels ruim twee jaar verder zijn de meest ingrijpende klussen gedaan en wordt het tijd om het onderhuis aan te pakken. Het onderhuis is ongeveer 1.70m hoog en dus te laag om fatsoenlijk te lopen.
Na een aantal jaren zonder aquariums in huis hebben we besloten om een gedeelte van dit onderhuis om te toveren tot mancave/aquariumruimte. In dit topic wil ik de voortgang bijhouden en daarnaast staan we altijd open voor tips en suggesties.:D
De bedoeling is om er in elk geval een groot (tussen de 2.50m en 3.00m) aquarium te plaatsen met een zuid amerikaans vissenbestand, daarnaast komt er een stelling met ruimte voor verschillende kweekbakken en een aquarium voor de kinderen en een klein keukentje.

De berging in het onderhuis voordat we begonnen:Bekijk media item 1689
Na een dagje opruimen begonnen met afgraven:
Bekijk media item 1698
Uiteindelijk 60 cm afgegraven zodat we na 10 cm Isolatie en 10cm beton op.een stahoogte van 2.10 m uit gaan komen. :
Bekijk media item 1696Bekijk media item 1694
Bekijk media item 1697Bekijk media item 1702Bekijk media item 1691Bekijk media item 1704
De volgende stap is het uitrachelen en isoleren van de wanden en het plafond:
Bekijk media item 1705
Inmiddels is de electricien al lekker bezig geweest en zijn leidingen en draden voor stroom- en lichtpunten getrokken.
Bekijk media item 1706
We zijn nu twee maanden bezig in de avonduurtjes en zaterdag en wordt het tijd om de wanden dicht te maken met gipsplaten en na te gaan denken over verwarming. Er komt sowieso een radiatorplaat te hangen met voldoende capaciteit om de ruimte te verwarmen. Heeft er iemand ervaring met het verwarmen van de gehele ruimte in plaats van verwarmingselementen per aquarium?

Tot zover. Hopelijk snel een volgende update.

M.v.g. Robin
 
Wauw! geweldig! helemaal jaloers :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Brim
Hard gewerkt zeg! Heel benieuwd wat je er van gaat maken.
 
Ziet er goed uit, als je er meerdere bakken gaat zetten is het aan te raden cv aan te leggen, dat is goedkoper dan alle bakken apart te verwarmen.
Die kweekstelling die je wil maken als je dat een beetje kien aanpakt dan kan dat met 1 thermostaat en 1 pomp af
 
Mooi project.

Denk je ook aan voldoende ventilatie? Eventueel met wtw.
 
Wauw, wat gaaf! En ik woon ook nog eens om de hoek, als alles draait kom ik graag eens kijken ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Brim
@Nicolientje-W
Dat is inderdaad de bedoeling. Een groot biologisch filter om alle bakken te filteren, maar daar ga ik later pas over na denken.

@biljoenblik
Er komt zeker ventilatie in, anders wordt het al snel te vochtig en dat willen we niet obder onze woonkamer.

Gr. Robin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Robin.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brim
Als je via de cv verwarmd, heb je veel minder last van verdamping van water omdat de temperatuur ongeveer gelijk is. Ga je afvalwater direct lozen op de riolering? Je kunt ook verversen via de cv. Op het cichlidenforum zitten er meer die zoiets gedaan hebben en zeer goed en technisch advies kunnen geven ;)
 
Mooi project en idee.
Ben benieuwd hoe dit gaat vorderen.
 
:r :r :r

Wat betreft de verwarming van de ruimte, denk dat dit met goede isolatie weleens efficiënter kan zijn dan losse verwarming. Op YouTube gebruikt Joey van KingOfDIY het ook.

Betekent alleen wel dat alles op dezelfde temperatuur komt. Weet niet of dit botst met de geplande keuze van vissen.
 
:r :r :r

Wat betreft de verwarming van de ruimte, denk dat dit met goede isolatie weleens efficiënter kan zijn dan losse verwarming. Op YouTube gebruikt Joey van KingOfDIY het ook.

Het is heel simpel (en daar hoef je geeneens youtube voor te kijken) gas gestookte warmte in je huis is altijd goedkoper als electrisch verwarmen, immers, die electriciteitcentrales worden gestookt op o.a. gas, dus betaal je daar ook voor en dan nog voor de levering van electra en dies meer
 
Wou droom van menig aquariaan hier denk ik. Benieuwd naar het eind resultaat :r
 
Het is heel simpel (en daar hoef je geeneens youtube voor te kijken) gas gestookte warmte in je huis is altijd goedkoper als electrisch verwarmen, immers, die electriciteitcentrales worden gestookt op o.a. gas, dus betaal je daar ook voor en dan nog voor de levering van electra en dies meer

Dat wordt wat als we van het gas af gaan.

Een goede warmtepomp geeft meer warmte voor minder geld. Dat komt doordat een groot deel uit de bodem of de lucht gehaald wordt.

Ik zou gewoon een warmtepomp airco in die ruimte hangen.
 
Bedankt voor de reacties en de tips.

@meksjoef ik ga het afvalwater lozen op de hemelwaterafvoer van ons huis. Rechtstreeks verversen via de CV ga ik (nog) niet doen. De bedoeling is om regenwater op te vangen in een kuubskist en daarmee te verversen. Als dit niet lukt of niet genoeg is dan kan ik altijd nog een tuinslang aansluiten op de kraan en daarmee verversen. Minder verdamping in een warmere ruimte had ik nog niet aan gedacht, maar dat is mooi meegenomen.

@Markie
Het vissenbestand in het grote aquarium is nog een beetje onduidelijk, waarschijnlijk een grotere groep apistogramma's met wat rustige medebewoners in de midden laag en op de bodem een grote groep corydoras. Eigenlijk wil ik op een watertemperatuur van tussen de 22 en 24 graden gaan zitten, deels ook om de stookkosten niet direct de pan uit te laten schieten.
Mochten er in de kweekstelling vissen komen te zitten die hogere temperaturen verlangen, dan kunnen we altijd nog een thermostaat in de bak hangen die minimaal bij verwarmd.

Gr. Robin
 
Weer een kleine update. Afgelopen week het gips ertegenaan geschroefd en twee keer geplamuurd. Linksachter blijft nog even open, wachtende op de loodgieter om de radiator
plaat te installeren.
Aankomende week gaan we verder met het in elkaar zetten van de meterkast en de afwerking van het plafond.


1558787402194..jpg
 
Het oogt nu veel groter maar ja dat komt denk ik door de lichte platen. Veel knutselplezier verder Brim.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brim
@jessicapilon thanks! Het lijkt ook groter door de groothoekfunctie op m'n telefoon denk ik. Ik werkelijkheid is het 5.00 meter bij 4.80 meter, wel vrij fors voor een aquarium ruimte natuurlijk.

Gr. Robin
 
Geweldig project dit!
 
Wat een gaaf project! Gaan we zeker volgen
 
Zo das een beste onderneming zeg :petjeaf:af hoor
Zie dat je aan groepen in de meterkast geen gebrek hebt :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Brim
@flipper34 we hebben alle elektra opnieuw aangelegd in huis, dus ook maar direct een meterkast met genoeg groepen opgehangen.

Inmiddels de eerste bakken ook al binnen. 3 bakken van 2 meter breed gratis op wezen halen via mp.:D
Binnenkort verzinnen hoe deze in te delen. Waarschijnlijk ga ik ze met filter matten opdelen in verschillende compartimenten.
1559466211632..jpg
 
gaaf!
 
Ja ik zou ook echt voor iets meer zekerheid gaan. Misschien gewoon een stuk eraan vastlassen, Zodat de bakken binnen het frame passen. Verder zou ik ze buiten sowieso niet vullen al is het maar voor test. Als ik me niet vergis trekken je tegels nu al krom. Laat staan als er dalijk water inzit. Beter voorkomen dan genezen.


Verder erg mooi en denk ik een droom voor velen. Weet niet zeker van die plank, zijn het nu de dwarsbalken waar ze op rusten? Anders misschien gewoon een aantal latjes dwars om de 20 cm.
 
Wat een geweldige MP vondst!
 
Bedankt voor het advies,m maar deze stelling gaat sowieso weg. Iemand interesse? :D
We gaan aan de wand een stelling op maat maken voor deze aquariums en eventuele uitbreiding. Zeer stevig uitgevoerd, want deze drie bakken zijn straks gevuld al anderhalve ton aan water.

Gr. Robin
 
Gaat de goede kant op @Killerfish !
Afgelopen iets minder gedaan i.v.m. de warmte en minder tijd door drukte met andere bijzaken in het leven zoals werk....

Inmiddels de wanden en het plafond geverfd, een grote opbergkast gemaakt, begin gemaakt aan de aquariumstelling, een keukenblokje geplaatst en de vloer in een waterdichte coating gezet.
Deze week komt de elektricien de verlichting en stopcontacten aanleggen. Op wat afwerking na is het dan zo goed als klaar om de aquariums te gaan installeren.
IMG_20190804_100756.jpg


IMG_20190804_100735.jpg
 
Afgelopen iets minder gedaan i.v.m. de warmte en minder tijd door drukte met andere bijzaken in het leven zoals werk....
:D:D is wel een nadeel dat werk gaat zo veel tijd in zitten :oops::D:D
Toch ziet het er al netjes uit en de elektricien heeft nog een aardig klusje als in die draden spaghetti zo bekijk
Ben benieuwd naar het vervolg
 
Wow! Prachtig dit! Is ook altijd al een droom van mij geweest! Maar... er is nog een kamer in de kelder vrij dus wie weet :) Aan welke biotopen ben je aan het denken? Ik neem aan dat er heel wat aquariums in gaan komen?
Ik ga dit zeker volgen!
 
@Vsn15
Er komt om te beginnen een stelling met twee bakken in van 200cm bij 50 bij 50 met daaronder een bioloog van 200 cm bij 50 bij 30. De aquariums wil ik op gaan delen in vier vakken van 50 bij 50 cm. Wat er in gaan komen is nog niet helemaal precies duidelijk. In elk geval een vak voor de kinderen met guppy's en corydoras, Belofte maakt schuld...:juggle:
De bedoeling is ook om eind van het jaar een grote bak tegen de achterste muur te plaatsen. Ik heb ongeveer ruimte voor eentje van 350cm, maar dat is wellicht wat te gortig. Het grote aquarium moet een apistogramma biotoop worden, het vissenbestand weet ik nog niet exact, maar tot nu toe gaat mijn voorkeur sterk naar a. Baenschi met daarbij een school nannostomus morenthaleri of marginatus en wat corydoras.
Veder komen er nog geen bakken in, het hok wordt ook meer een mancave dan een echt aquarium hol volgepropt met bakken. :D

@CVS
Bedankt voor de tip, morgen in de pauze eens bekijken.

Mocht er nog iemand tips hebben voor wat betreft het opdelen van de grote aquariums dan hou ik me aanbevolen. Het belangrijkste is dat het water vrije doorgang heeft en de vissen in hun compartimenten blijven.
Ik heb in m'n hoofd een oplossing met plexiglas met gaatjes en zuignapjes van AliExpress (vergelijkbaar met aquarium diverders van super fish), maar ik twijfel sterk of dat gaat werken. Het voordeel hiervan tegenover kitten is wel dat het niet vast is en dus altijd verandert kan worden als dat nodig is.
 

Terug
Bovenaan