Wat is er nieuw

25watt of 50watt verwarming?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Paul Farholly
  • Startdatum Startdatum
P

Paul Farholly

Guest
Hallo,

Onlangs heb ik een nieuw aquarium opgezet. Ik heb nog twee verwarmingselementen liggen, een 25watt en een 50watt.

Ik heb een 50 liter bakje.
Als ik de 50watt er in hang en ik de temperatuur op 20 graden zet, dan wordt het 20 graden en slaat hij af. Wanneer het nodig is slaat hij weer aan.

Als ik de 25watt er in hang dan is het eigenlijk net iets te weinig, maar als ik m op 36 graden zet, dan blijft het netjes 20 graden. Echter is het lampje kapot waarop ik kan zien of hij aan of uit slaat. Zou deze constant op z'n max bezig zijn?

Mijn vraag is welke optie het minst zal verbruiken en dus het milieu vriendelijkst is?

Mvg, Paul

De regel die ik altijd heb begrepen is minimaal 1-1,5 watt per liter. Dat is echter ook afhankelijk van de omgevingstemperatuur.

Qua verbruik zal het niet uitmaken, er moet tenslotte een specifieke temperatuur worden bereikt, de opgenomen hoeveelheid energie door het water zal dus gelijk zijn ongeacht het element. Een klein element zal daar continu voor moeten verhitten terwijl een groot element dat met intervals zal doen.

Mijn advies is om het 50 watt element te gebruiken, los van dat dat bedrijfszekerder is als de omgevingstemperatuur laag is (25 watt kan op een gegeven moment niet meer genoeg warmte leveren dan), lijkt het me ook niet goed als een element vol continu aan staat.

De 50W verwarming zal warmer worden dan de 25W verwarming.
Als je de beide vergelijkt zal de kleine langer er over doen en dus langer aan staan dan de grote. Maar nooit twee keer zo lang. De grote gaat meer pendelen. Hij warmt op geeft zijn warmte af aan het water. Op de ingestelde temperatuur gaat hij uit maar omdat hij nog warm is gaat het afgeven van de warmte langer door. Daarvan heeft de kleine minder last van omdat hij niet zo warm wordt.
Maar alles hangt af van de grote van de bak en de externe omstandigheden.
Dat je de kleine hoger insteld dat de te bereiken temperatuur heeft met de draaiknop te maken die niet meer juist staat.
Of de kleine altijd werkt ( en het eigenlijk niet haalt) kan je nakijken met een stroom verbruikmeter.
Dan kan je zien of hij soms uitpringt. Je dan er natuurlijk niet bij blijven zitten dus reken uit bv 25W laat je twee uur aanstaan. Dan zou het verbruik 50Wh moeten zijn of 0,05kWh.
Is dit zo na twee uur dat gaat hij niet uit. Staat er minder op de teller dan gaat hij af en toe uit.

JbMalawi

ik heb ook een probleem met verwarming van mijn 60 literaq. hij blijft bij mij ook op 20 graden steken. kan ik er misschien warmer water bijgieten om en hogere temperatuur te krijgen of is dit effect alleen van tijdelijke aard?

mvg, VISaversa

Visaversa,
Misschien kun je de volgende keer beter een eigen topic openen 😉.
Maar natuurlijk zal het warmere water afkoelen en zal het denk ik van tijdelijke aard zijn dat het water warmer is.
Wellicht is je verwarming defect.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan