Wat is er nieuw

260 liter aquarium met binnenfilter voor 110 liter-tank

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
We zouden op termijn ons 260 liter aquarium ( 121x46x64) dat tamelijk beplant is met enkele eichinodorus soorten, braziliaanse klimop en rode lotus scheuten en heel veel houtstronken en takken willen kortwieken qua visbestand. Wat er nu in zit mag zijn tijd uit doen.

De bodem laat ik over aan één Ancistrus albino sp. samen met een Panaqolus Tankei en de rest van de zones

ofwel 1 school van 8 à 10 diamantzalmen OF 8 à 10 fantoomzalmen OF 15 Kardinaal tetra's

eventueel aangevuld met een koppel/harem dwergcichliden zoals Cacatoïdes OF Antennebaarsjes.

De JBL i80 voor aquaria tot 110 liter zou voor zo een bestand wel moeten volstaan hoop ik en samen met de beplanting en het dubbel qua capaciteit aan water in de tank zou ik minder moeten verversen dan bij een kleiner aquarium.

Is mijn redenering juist of heb ik het compleet mis ?

Buiten het feit dat indien je een goed volbeplant aquarium hebt, de planten wel wat filteren zit je toch verkeerd.
De I80 is eigenlijk maar voor een bakje van 60cm, en dan nog, de uitstroom met zulke binnenfilters gaat snel achteruit.
Voor jouw bak moet je toch minstens een filter hebben die geschikt is voor bakken van 350-400 liter.
Automatisch kom je dan uit op een potfilter of bioloog, welke tevens ook nog eens mooier zijn voor het uitzicht van het aquarium.
Met een deftige filter (zoals hierboven beschreven of zelf nog zwaarder) zou je in theorie minder moeten verversen, maar nog steeds: verversen doet wonderen.

Er zit nu een externe Fluval 406 op maar die zou ik dan verwijderen.

Ok, ik zou dus een filter voor 110 liter kunnen gebruiken en een visbestand voor 110 liter (of minder) maar toch gewoon regelmatig verversen als zou het effectief een 110 liter aquarium zijn.

Wat die uitstroom betreft valt dat reuze mee hoor. Ik heb de i60 op een 70 liter bakje zitten en 1 keer om de 2 maand moet ik de sponsjes ff uitknijpen.

Zou er eigenlijk voornamelijk een plantenbak van willen maken met enkele kleine (nano) visjes, de Panaqolus en Ancistrus niet meegeteld 😀, maar die zie je eigenlijk enkel 's avonds even naar de voorgrond komen. De rest van de dag zitten ze verscholen ergens onder het hout of een plant.

Er zit nu een externe Fluval 406 op maar die zou ik dan verwijderen.

Ok, ik zou dus een filter voor 110 liter kunnen gebruiken en een visbestand voor 110 liter (of minder) maar toch gewoon regelmatig verversen als zou het effectief een 110 liter aquarium zijn.

Wat die uitstroom betreft valt dat reuze mee hoor. Ik heb de i60 op een 70 liter bakje zitten en 1 keer om de 2 maand moet ik de sponsjes ff uitknijpen.

Zou er eigenlijk voornamelijk een plantenbak van willen maken met enkele kleine (nano) visjes, de Panaqolus en Ancistrus niet meegeteld 😀, maar die zie je eigenlijk enkel 's avonds even naar de voorgrond komen. De rest van de dag zitten ze verscholen ergens onder het hout of een plant.

Het gaat er niet om of je een visbestand neemt voor 110 ltr of 260 ltr, het water moet nog steeds binnen een bepaalde tijdspanne gefilterd worden, akkoord dat je voor een minder vervuilend bestand een minder grote filter nodig hebt, maar de regel blijft hetzelfde.
Een bak met vissen moet minstens 2x per uur gefilterd worden, ongeacht het bestand. Het bestand is pas afhankelijk van de filtratie als je boven het aantal ideale visbezetting gaat. Je kan de filtratie dus nooit verminderen afhankelijk van het bestand, enkel vergroten.
Ik zou echt aanraden om die fluval te houden, teveel filteren is nooit een probleem.
Verder moet je vervuiling van de twee loricariidae niet onderschatten, ze behoren tot de grootste vervuilers in de aquarium wereld, ookal zie je het soms niet er blijft best veel afval liggen, dit moet ook gefilterd worden voor het omgezet wordt naar amonium etc..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan