270x65x60 Zuid Amerika - cichliden (Bjorn vd Linden)

  • Onderwerp starter Bjorn vd Linden
  • Startdatum

B

Bjorn vd Linden

Guest
na enkele maandjes klussen en een aantal vragen verder op het forum, je doet veel maar je ziet nog eindelijk niks gebeuren, heb ik nu eindelijk eens wat foto's kunnen maken, het begint allemaal vorm te krijgen.

hardscape in hoofdlijnen klaar, van middag nieuwe led verlichting aangesloten en sinds vorig weekend draait nu alles even over kool..

nog heel veel te doen totdat dit projectje af is maar het begin is er!

20170608_203907.jpg
20170608_203522.jpg
20170608_203719.jpg
20170608_204010.jpg
20170608_204031.jpg
20170608_204047.jpg
20170608_204333.jpg
20170608_204417.jpg
20170608_211702.jpg
 
tja is maar wat je een projectje noemt zeg
is in ieder geval een beste plas water zeg
laat je de boel zo open zo ja ben je dan niet bang voor erg veel vocht in huis en later opspringende vissen
1 ding is zeker geen half werk :petjeaf: af hoor
 
Wauw wauw wauw! Benieuwd naar de rest van t project.
 
laat je de boel zo open zo ja ben je dan niet bang voor erg veel vocht in huis en later opspringende vissen

er komt straks een mooie aftimmering om het onderstel heen, er komt ook een lichtkap bovenop, ook de bioloog word helemaal dicht incl ,een kap.

ik ruik/voel het momenteel gewoon ook aan de lucht dat de lucht vochtiger is, en ik moet nu 2x per 24u een emmer water bijvullen dat verdampt is, da's best veel he haha
 
er komt straks een mooie aftimmering om het onderstel heen, er komt ook een lichtkap bovenop, ook de bioloog word helemaal dicht incl ,een kap.

ik ruik/voel het momenteel gewoon ook aan de lucht dat de lucht vochtiger is, en ik moet nu 2x per 24u een emmer water bijvullen dat verdampt is, da's best veel he haha
vermoede al zo iets
hier wordt de boel ook vochtig als ik met onderhoud bezig ben beslagen ramen dus die verdamping verbaast me niets met zon oppervlak
 
Vet mooi! Knap werk geleverd.

Werkt de bodem aanzuiging goed?
 
Werkt de bodem aanzuiging goed?

bodemafzuiging werkt perfect.. heb bovenkant buisjes ongeveer 10cm onder het niveau van de overloop dus iets meer dan ik van te voren gedacht had. maar nu heb ik een mooie balans tussen overloop en onderloop.
heb op de doorvoeren, een draaikoppeling gezet, hierop heb ik een roostertje gekit,, heb op de een pvc mesh en op de andere rvs gaas,, de pvc is heeft iets dikkere draad en fijnere mazen dan de rvs waardoor er iets minder oppervlakte is dus iets meer zuigkracht, blijft echter ook meer vuil aan hangen, even bekijken wat ik uiteindelijk kies.

Ziet er goed uit.
Er komt nog een hele bekisting om de bioloog toch?
er komt idd een ombouw omheen.

thnx allemaal voor de leuke reacties,
 
hier wat foto's van de overloop van te voren in hout gemaakt om te testen of alles mooi past,,, had ook nog een leuk filmpje van het glas boren maar dat is helaas te groot om te uploaden

20170316_130159.jpg


20170316_130225.jpg


20170318_115053.jpg


20170329_174135.jpg
 
thnx voor de tip!

bij deze: de gaten in de overloop

 
wie weet of en welke mos soorten er uit zuid Amerika komen? van Christmas mos, die ik overigens wel mooi vind, lees ik de ene keer Amerika de andere keer weer Azië...

en iemand ervaring met de valesneria Americana en waar eventueel te krijgen?
 
wie weet of en welke mos soorten er uit zuid Amerika komen? van Christmas mos, die ik overigens wel mooi vind, lees ik de ene keer Amerika de andere keer weer Azië...

en iemand ervaring met de valesneria Americana en waar eventueel te krijgen?
Ik ben daar zelf ook al langere tijd naar op zoek, maar nog niets gevonden helaas.
 
niet om vervelend te doen hoor
maar denk je niet dat je vogel meer last heeft van het binnen roken dan je vissen?

zag dat je al je gat door de muur naar buiten had geboord?
maar denk wel dat de ventilatie van je bioloog had volstaan met een rooster net boven de grond en 1 boven in de kast net onder je raam..
sorry bedenk het me nu ook net pas...
 
De Zuid Amerikaanse Vallisneria, dus een gelijkend soort, deze bestaat wel volgens kenners, maar is hier niet in de handel verkrijgbaar.
 
niet om vervelend te doen hoor
maar denk je niet dat je vogel meer last heeft van het binnen roken dan je vissen?

zag dat je al je gat door de muur naar buiten had geboord?
maar denk wel dat de ventilatie van je bioloog had volstaan met een rooster net boven de grond en 1 boven in de kast net onder je raam..
sorry bedenk het me nu ook net pas...

ja wat betreft gaten boren ben ik misschien wat voorbarig geweest haha. zeker met dat verwarmen van de lucht in de winter... of beter gezegd 3/4 van het jaar, want hoeveel dagen hebben wij hier in nl nou van meer dan 20 graden?

in principe heb ik thuis, zolang het qua buitentemperatuur toelaat, altijd alle ramen open staan dan lucht het wel goed door. zowel omdat ik zelf het huis fris wil hebben maar idd ook voor mijn roodstaart,

de vraag of ventilatie van buiten over mijn bioloog nou zo noodzakelijk alsook functioneel was is idd terecht, daar ben ik nu ook wel achter.

ik heb sowieso een gat moeten boren voor mijn riolering van verschillende afvoeren van het aquarium (overloopbeveiliging bioloog en n afvoer voor afhevelen bij verversen), die heb ik buiten op de HWA aangesloten (ik weet dat dit bouwkundig niet correct is maar dat terzijde).

ik had het idee voor ventilatie bioloog toen al wel alleen niet goed uitgedacht, maar aangezien ik voor die riooldoorvoer toch een diamant betonboor moest huren voor n halve dag heb ik besloten om toch alvast die 2 gaten ook te boren.
 
de reden om evt een echte luchtstroom boven de bioloog aan te leggen was voornamelijk het bevorderen van gasuitwisseling en het opnemen van zuurstof.

leek mij dat als die lucht niet echt stroomt dat de lucht dan verzadigd zou worden met afval uit t water en gebrek aan zuurstof... vandaar een constante luchtstroom..

het in ander topic door canon bedacht idee om lucht uit een andere ruimte aan te zuigen was natuurlijk goed zijn maar is hier bij mij praktisch niet echt haalbaar.
 
tjah als je dan toch al de boor hebt :p

maar met 1 rooster onder en 1 boven zal je door convectie al een luchtstroom moeten krijgen, al is het minimaal.
en anders zou je ook de luchtpomp voor je wervelbed buiten het meubel kunnen plaatsen voor "frisse" lucht.
 
goede gedachtegang! zo zie je maar het ene moment ben je vervelend en 2 minuten later weer heel behulpzaam... t zijn en blijven fijne wezentjes die kabouters... :sorry:

ja een diamantboor huren kost 70 euro voor n halve dag, dus ik denk boor die gaten alvast ipv 2x 70 moeten dokken!
 
welke planten hebben jullie zoal in jullie ZA bakken staan?

met kort zoeken vind ik vooralsnog geen ZA planten die je vast moét binden zoals de Afrikaanse anubiassen... bestaan deze wel?
 
vandaag begonnen opstart.
omdat ik in het aquarium zelf deze week toch nog een en ander wil doen aan de inrichting en nog planten moet halen heb ik besloten om beginnen in te draaien in alleen de bioloog, deze loopt nu over de bypas.

1e vak middel grove sponzen en daaronder fijne sponzen (grove spons zit in mijn overloop), in de tussenkamer heb ik dan nog witte filterwatten, zo kom ik er goed bij ipv dat ze onderin vak 1 liggen. dit is geen grote hoeveelheid maar deze vervang ik strax gewoon zo vaak als nodig, al is het elke dag bwv.
2e vak bewegend bed met 10 liter kns en 10 liter helix. silenza luchtpomp 1200 liter per uur, ik had er eerst eentje van 400l/h zo ze mij adviseerde in de lfs maar dit bleek niet het goede effect te bewerkstelligen.
3e kamer 25 liter siporax
4e kamer 10 liter vijver filtersubstraat en 10 liter lavabrokken... dit is wat weinig het vak is pas half gevuld, al heb ik nu wel wat ruimte over als ik een keer over kool ofzo wil filteren
5e kamer opvoerpomp....

2 staafverwarmmingen van 250W heb ik in de tussenkamer 4-5.. deze had ik eerst onder het rooster onderin vak 4 maar dit is net wat praktischer...


het vijverubstraat en de lava steen heb ik getest op kalk, dat wil ik er namelijk niet in.
met zowel citroenzuur als met zoutzuur geen reactie, en om het zeker te weten deze test ook even gedaan op n steen waarvan ik zeker weten dat die kalk bevat, het rare hierbij was dat hij wel reageerde op zoutzuur maar niet op citroen!

20170611_172704.jpg



ik heb wat bacterie cultuur toegevoegd en raar om te zeggen maar ook wat ur*ne, goh wat is dat raar om te zeggen hahaha.
van de week ga ik ook nog een theetje trekken van wat bosgrond, hier heb ik can gelezen en wil dit een keertje uitgeprobeerd hebben.
verder beetje voeder toegevoegd zo dat de baccies wat te eten hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zoals jullie allemaal kunnen zien: kitten zal nooit mijn vak worden!
 
dat kan ook maar wel met een andere functie...

met ammoniak voeg je een afvalstof toe, voer voor de baccies, net zoals een beetje visvoer, ontlasting van vissen

urine gaat het hem geloof ik om de baccies die je toevoegt (correct me if im wrong)net zoals bacterie cultuur uit n potje of uit bosgrond.

in die potjes schijnt maar 2 soorten bacterie te zitten, vandaag dat ik wat urine en bosgrondthee wil toevoegen om het proces hopelijk wat beter op gang te helpen
 
Het toevoegen van urine komt in feite ook neer op het toevoegen van een ammonium/ammoniak bron teneinde je bacteriepopulatie te voeden.
 
word bij vijvers ook aangeraden om even in het filter te zeiken dus waarom in t aquarium niet :D

maar volgens mij had het idd ook te maken met de hoge waardes ammoniak in urine.
 
oké dat zou ook kunnen,,, ooh ja, steriel, betekent idd bacterie vrij en niet stofjes vrij
 
gisteren ook de eerste vissen opgehaald, 7 stuks chalceus erythrurus, deze komen strax in de bovenlaag samen met 1 of 2x boulengerella lateristriga.

beide moeilijk verkrijgbare vis, de boulengerella komt als het goed is over een paar weken in België aan, de chalceus stond toevallig deze week bij een NL handelaar aangeboden. ze zitten nu tijdelijk in een ander kleiner aquarium, dit aquarium ga ik strax omtoveren tot kweekbak voor visjes om mee te voeren maar doet nu nog even perfect dienst als quarantaine bak

20170611_192510.jpg
 

Terug
Bovenaan