Wat is er nieuw

2dehands filtermateriaal Juwel hergebruiken?

Nathalie13

Member
Lid geworden
5 maart 2022
Leeftijd
37
Hoi,

Ik heb een 2dehands aquarium gekocht, de Juwel Lido met interne filter. Al het filtermateriaal behalve de witte watten zit er nog in. Het aquarium heeft gedraaid tot 2 maart, sindsdien is alles droog.
Nu vroeg ik mij af of ik dat filtermateriaal kan hergebruiken of start ik best ineens met een volledig nieuwe set? De groene en grove blauwe spons zien er eigenlijk nog wel “fris” uit. Maar de fijne blauwe spons ziet er niet meer zo blauw uit…

Ik ben een beginner, dus ik probeer me eerst zoveel mogelijk in te lezen alvorens te starten 😉

Alvast bedankt voor jullie advies!

Groetjes,
Nathalie

Even goed uitspoelen en het kan je filter weer in hoor. Zolang ze niet uit elkaar vallen zijn ze prima te her gebruiken 😉.

Gr. Ed

• Leuk
Waarderingen: Drup
Ben het met Ed eens en sponzen gaan niet snel af en die kun je jaren gebruiken.

Dus het advies dat ik online lees (van Juwel, vermoed ik) om de sponzen na x-aantal tijd te vervangen, klopt niet helemaal?
Want ik vond deze termijnen:
  • BioPad – 1 week
  • BioCarb – 1 maand
  • Nitrax – 2 maanden
  • BioPlus coarse – 3 maanden
  • BioPlus fine – 9 maanden
  • Carbax – 2 maanden
  • Cirax 12 maanden
  • Phorax – 2 weken

Dus het advies dat ik online lees (van Juwel, vermoed ik) om de sponzen na x-aantal tijd te vervangen, klopt niet helemaal?
  • BioPad – 1 week
  • BioCarb – 1 maand
  • Nitrax – 2 maanden
  • Carbax – 2 maanden
  • Cirax 12 maanden
  • Phorax – 2 weken
Ligt er aan wat je precies verstaat onder "hergebruiken" denk ik. Die zwarte is een actieve koolfilter en die groene finmazige zou tegen nitriet moeten zuiveren. Na langere termijn is die specifieke functie wel weg, maar sec als sponsfilter kunnen ze nog prima mee. Er wordt gezegd dat actieve kool na verslijten de opgenomen giftige stoffen weer gaat terug afstoten in je water, maar dat blijkt een sprookje te zijn.

gr

Mark

Ligt er aan wat je precies verstaat onder "hergebruiken" denk ik. Die zwarte is een actieve koolfilter en die groene finmazige zou tegen nitriet moeten zuiveren. Na langere termijn is die specifieke functie wel weg, maar sec als sponsfilter kunnen ze nog prima mee. Er wordt gezegd dat actieve kool na verslijten de opgenomen giftige stoffen weer gaat terug afstoten in je water, maar dat blijkt een sprookje te zijn.

gr

Mark
Dus eigenlijk neem ik voor de opstart van mijn aquarium best wel een nieuwe groene Nitrax? Want er wordt toch gesproken over de nitrietpiek bij de opstart, dus is een nieuwe groene spons dan niet essentieel?

De groene haalt nitraat eruit maar dat hebben planten ook nodig. Ik zou ze gewoon hergebruiken en na 4 weken meten wat je waterwaarden zijn. Na 4 weken is een bak normaliter ingedraaid en kun je rustig en langzaam de visjes toevoegen.

• BioPad – 1 week
  • BioCarb – 1 maand
  • Nitrax – 2 maanden
  • Carbax – 2 maanden
  • Cirax 12 maanden
  • Phorax – 2 weken

Puur commercieel.

Die fabrikanten vullen graag hun zakken en dat heb je met zaken in de hobby.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan