2e externe filter aanschaffen?


F

Felereca

Guest
Goedemiddag,

Vandaag ben ik een beetje aan het rondneuzen geweest op het internet of het beter is om een 2e filter erbij te nemen voor een betere circulatie.
Ik heb een Meter bak van -+ 200 Liter, en er zit momenteel een JBL CristalProfi e901 op. toch heb ik het gevoel dat de circulatie niet door heel de bak gaat, want aan de rechterkant van mijn bak zie ik de planten niet een beetje meebewegen.
ik weet alleen niet of nog een filter kwaad kan, wordt het teveel voor mijn bak of maak het niet uit als ik de uitstroom ietsjes verminder?
en als ik een extra filter aanschaf is het dan niet gelijk beter om een externe reactor voor mijn co2 systeem aan de 2e filter te hangen?
heb momenteel een JBL ProFlora Taifun erin hangen onder de spraybar van mijn filter aan de linkerkant.
en ik dacht als ik een externe reactor ertussen zou plaatsen zal mijn co2 verdeling dan ook niet wat beter worden aangezien het er gelijk uitgeblazen wordt met de 2e filter en in de stroming beland van de 1e spraybar en zo heel de bak door gaat?
sorry voor al mijn vragen :$
elk advies is welkom! :D

Mvg,

Peter
 
Heel goed idee om een tweede filter te plaatsen,
Je hebt dan niet alleen meer filtratie maar ook meer stroming, als je onderhoud aan 1 filter moet doen kan je de 2de laten draaien.
En jou idee om een reactor achter het 2de filter te plaatsen is ook een goede.
Ik heb 2 externe filters van JBL op mijn 300ltr. bak draaien en achter 1 zit de reactor.
Dus ik zeg zeker doen als je de ruimte en mogelijkheid hebt.
 
Henton zei:
Heel goed idee om een tweede filter te plaatsen,
Je hebt dan niet alleen meer filtratie maar ook meer stroming, als je onderhoud aan 1 filter moet doen kan je de 2de laten draaien.
En jou idee om een reactor achter het 2de filter te plaatsen is ook een goede.
Ik heb 2 externe filters van JBL op mijn 300ltr. bak draaien en achter 1 zit de reactor.
Dus ik zeg zeker doen als je de ruimte en mogelijkheid hebt.

Ja had inderdaad gelezen dat het beter is zodat je sowieso 1 filter kan laten draaien als je met onderhoud bezig ben.
ook heb je gelijk een reserve filter voor als de ander kapot gaat (even afkloppen).
de reden dat ik een externe reactor wil is dat ik dan de taifun uit de bak kan halen wat mooier oogt :)
alleen nog 1 vraagje dan, zal ik dan dezelfde filter aanschaffen? in dit geval de JBl CristalProfi e901 of zal ik de e701 nemen?
ik dacht eerder aan gewoon nog een e901 omdat ik hoor dat een externe reactor wat Liters per uur wegneemt van je filter.

Mvg,

Peter
 
ik zou voor dezelfde gaan,
dan heb je altijd onderdelen die je uit kan wisselen indien nodig,
heb je al een reactor op het oog?
kijk eens naar een cerges reactor.
 
Henton zei:
ik zou voor dezelfde gaan,
dan heb je altijd onderdelen die je uit kan wisselen indien nodig,
heb je al een reactor op het oog?
kijk eens naar een cerges reactor.
Had wel inderdaad al een beetje gekeken welke er allemaal op de markt zijn,
maar deze heb ik niet niet voorbij zien komen.
maak zo'n reactor trouwens ook heel veel geluid? het water wat neerklotst?
mijn bak staat namelijk wel in mijn slaapkamer alleen ik ben nooit echt snel afgeleid door geluiden>
 
Hallo,

Ik heb ook 2 externe filters op mijn bak (netto zo'n 600L)
Op ��n van de filters heb ik een
JBL PROFLORA DIRECT INLINEDIFFUSOR CO2 REACTOR en ik hoor hier niets van geluid van. werkt prima
 
OVL zei:
Hallo,

Ik heb ook 2 externe filters op mijn bak (netto zo'n 600L)
Op ��n van de filters heb ik een
JBL PROFLORA DIRECT INLINEDIFFUSOR CO2 REACTOR en ik hoor hier niets van geluid van. werkt prima
Dat is goed om te lezen, toch maar denk ik zo'n JBL Proflora diffuser aanschaffen.
vandaag wel een extra filter aangeschaft en die hoop ik morgen te ontvangen, het is toch nog een jbl Greenline e901 geworden.
 
ik heb 2 cerges reactoren draaien en daar hoor je niks van.
maar de diffuser die ben net aangaf hoor je ook niet, en op de tijden dat jij wilt dat het stil is hoop ik toch echt dat je CO2 uit staat.

2e filter is altijd goed, ik zou dan wel ieder filter zijn eigen uitstroom en eigen instroom laten houden.
en de spraybars langs de achterwand van het aquarium laten lopen
 
tuinkabouter zei:
ik heb 2 cerges reactoren draaien en daar hoor je niks van.
maar de diffuser die ben net aangaf hoor je ook niet, en op de tijden dat jij wilt dat het stil is hoop ik toch echt dat je CO2 uit staat.

2e filter is altijd goed, ik zou dan wel ieder filter zijn eigen uitstroom en eigen instroom laten houden.
en de spraybars langs de achterwand van het aquarium laten lopen
Het probleem met mijn co2 momenteel is dat ik niet echt goed weer op welke waarde ik mijn controller nou moet zetten,
had hierover al een topic geplaatst in de co2 apparatuur sectie.
ik weet dat ik hem via een Kh/pH tabel kan afstellen, alleen dan gaat die s'nachts alsnog soms aan naar mijn gevoel.
waar kan je die cerges reactor bestellen in nederland? ben ze nog nooit tegengekomen.
 
cerges is eigenlijk altijd zelfbouw.
meeste maken hem van een waterfilter houder en wat pvc
ik heb hem gebouwd van 125mm transparant pvc en wat buiswerk dekseltjes etc.

je hebt ze ook kant en klaar:
http://www.aquaplantsonline.nl/co2/hs-a ... ix-reactor

je hebt meer kant en klare reactoren in de cerges stijl maar vaak lees ik dat het goedkoop plastic is en snel kapot is etc.
mijn reactoren draaien op een bak van bijna 1000 liter en verwerken ongeveer 2000 L/u met 1,5 BPS per stuk.
wat je ook kiest, een kraan erachter zetten om de druk in de reactor op te kunnen voeren is aan te raden.
door een hogere druk in de reactor lost de CO2 sneller op in het water, maar daarmee perk je het aantal L/U weer in.
 
tuinkabouter zei:
cerges is eigenlijk altijd zelfbouw.
meeste maken hem van een waterfilter houder en wat pvc
ik heb hem gebouwd van 125mm transparant pvc en wat buiswerk dekseltjes etc.

je hebt ze ook kant en klaar:
http://www.aquaplantsonline.nl/co2/hs-a ... ix-reactor

je hebt meer kant en klare reactoren in de cerges stijl maar vaak lees ik dat het goedkoop plastic is en snel kapot is etc.
mijn reactoren draaien op een bak van bijna 1000 liter en verwerken ongeveer 2000 L/u met 1,5 BPS per stuk.
wat je ook kiest, een kraan erachter zetten om de druk in de reactor op te kunnen voeren is aan te raden.
door een hogere druk in de reactor lost de CO2 sneller op in het water, maar daarmee perk je het aantal L/U weer in.
heb inderdaad verschillende reviews gelezen van mensen die ook zo'n reactor hadden gekocht, maar heel veel mensen zeiden dat het inderdaad van goedkoop plastic is en dat als je er ook maar een beetje druk op zet het plastic al scheurt...
dus dan kan ik beter even opzoeken wat je allemaal nodig heb op pvc na om er zelf ��n te maken.
 
Ik heb dezelfde inline diffusor maar ik wil toch het volgende opmerken: ik hoor de diffusor meer dan mijn externe filters..
Echt storend is het niet maar als het stil is of ik kijk tv dan hoor ik hoe de CO2 door het membraan wordt geperst en ik hoor ook de ingebouwde bellenteller... Misschien omdat ik met vrij veel druk werk dat het iets luider is..
Zoals ik zei: niet echt storend als er ander geluid is maar als het stil is in huis dan valt het me wel direct op... Gelukkig staat de CO2 maar een goede 8 uur aan en luister ik zo goed als altijd naar muziek dus ik kan er mee leven maar muisstil is de duffusor hier toch echt niet.
Verder wel tevreden van dus kan deze ook zeker aanraden..
 
willem666 zei:
Ik heb dezelfde inline diffusor maar ik wil toch het volgende opmerken: ik hoor de diffusor meer dan mijn externe filters..
Echt storend is het niet maar als het stil is of ik kijk tv dan hoor ik hoe de CO2 door het membraan wordt geperst en ik hoor ook de ingebouwde bellenteller... Misschien omdat ik met vrij veel druk werk dat het iets luider is..
Zoals ik zei: niet echt storend als er ander geluid is maar als het stil is in huis dan valt het me wel direct op... Gelukkig staat de CO2 maar een goede 8 uur aan en luister ik zo goed als altijd naar muziek dus ik kan er mee leven maar muisstil is de duffusor hier toch echt niet.
Verder wel tevreden van dus kan deze ook zeker aanraden..
Mag ik dan vragen met hoeveel druk u werk?
en is dat noodzakelijk of wat is de reden daarvan? :)
 
Felereca zei:
Mag ik dan vragen met hoeveel druk u werk?
en is dat noodzakelijk of wat is de reden daarvan? :)

5 bar
Bleek nodig om vlot op te starten na een werkpauze. Er zit een splitter op de CO2 die de toevoer naar drie bakken regelt, na de installatie daarvan moest ik de druk opvoeren omdat de CO2 anders niet (of soms zeer laat) begon te lopen...
Om je een idee te geven: wanneer ik op de bank zit (ongeveer 5 meter van de fles) en het is stil in huis kan ik de bellen tellen zonder ze te zien ;)
 
willem666 zei:
Felereca zei:
Mag ik dan vragen met hoeveel druk u werk?
en is dat noodzakelijk of wat is de reden daarvan? :)

5 bar
Bleek nodig om vlot op te starten na een werkpauze. Er zit een splitter op de CO2 die de toevoer naar drie bakken regelt, na de installatie daarvan moest ik de druk opvoeren omdat de CO2 anders niet (of soms zeer laat) begon te lopen...
Om je een idee te geven: wanneer ik op de bank zit (ongeveer 5 meter van de fles) en het is stil in huis kan ik de bellen tellen zonder ze te zien ;)
zo, dat is inderdaad een aardige druk ja, ik werk momenteel met de taifun met 1 bar. meer dan genoeg :)
 
ik werk ook met 5 bar hoor :p
maar je gaat al snel sichting de 2-3 bar als je een inline diffuser of reactor wilt gaan gebruiken..

ik heb op andere bakken ook 2 inline diffusers lopen, maar in een gesloten kast hoor ik er niks van, deze zijn wel zonder bellenteller..
 

Terug
Bovenaan