Wat is er nieuw

2e hands Aquarium

GarField

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2024
Berichten
67
Leeftijd
55
Hoi hoi.
Ik hoop dat het binnen het goede ondwerp past maar wist verder niet waar ik dit moest plaatsen.

Ik zit te kijken naar een 2e hands aquarium. De Juwel Rio 180. De 240 zou ik eigenlijk zelfs liever hebben maar die is gelijk een stuk zwaarder en kan ik in mijn eentje niet dragen en past niet in mijn auto.
Maar daar gaat het niet om 😀 ...

Bij veel bakken krijg je gelijk een heel vissenbestand mee en dat vind ik al niks. Ik wil graag mijn eigen indeling en vissenbestand kiezen. Dus ik ben op zoek naar een lege bak.
De meeste staan al leeg met hier en daar een aqua die nog voorzien is van water.
Hoe lang kan een aqua leeg staan voordat de kitnaden lekken? Denk dat dit tegenwoordig geen probleem is?

Thuis is het dan gewoon schoon maken zonder dreft 😀. Kun je ook schoonmaak azijn gebruiken en de bak een paar dagen hiermee vullen (verdunning natuurlijk) om alles schoon te maken incl. mogelijke filters, pompen en heaters?
De inhoud van de filters kan ik dan nieuw kopen zodat je niet de mogelijke ellende van anderen meeneemt. Of is het verstandiger om gewoon een heel nieuw filter te kopen?

Mochten er wel planten in zitten. Zou ik die dan een week in een emmer kunnen zetten? Misschien heb ik nog een oude glazen bak op zolder van de muizen vroeger maar denk niet dat het verstandig is dat te doen.
Of moet er echt licht en verwarming in? Ik kan ze boven in mijn verwarmde spinnenkamer zetten, maar heb geen extra LED lamp.

Soms zit er ook grind in, maar ik wil echt geen ellende van een ander meenemen dus dat koop ik allemaal nieuw.
Nu gaan lezen/kiezen en bedenken welk filter ik wil. Eigenlijk gewoon een goed binnen filter omdat ik het gewoon eng blijf vinden dat je het water allemaal uit je bak pompt en dan weer terug.
Het heeft echter ook veel voordelen ...... maar goed. Dat is een ondewerp op zichzelf waar ik eens goed ga inlezen.
 
Ik zou voor een buitenfilter gaan en planten kunnen prima een aantal dagen in een emmer. Over de kit durf ik niks te zeggen.
 
Ik heb geen idee wat azijn doet met Kitnaden. Rubbers worden er wel door aangetast is mijn ervaring
 
De inhoud van de filters kan ik dan nieuw kopen zodat je niet de mogelijke ellende van anderen meeneemt. Of is het verstandiger om gewoon een heel nieuw filter te kopen?
Het is een beetje te vergelijken met een auto, veel gelopen is ook veel geleden.
 
Ik lees op een zeeaquarium dat ze een 2e hands bak laten draaien met water en natuurazijn ..... Wordt alles mooi schoon van 🙂.
 
Ik lees op een zeeaquarium dat ze een 2e hands bak laten draaien met water en natuurazijn ..... Wordt alles mooi schoon van 🙂.
Met een scheut natuurazijn in water kun je aquarium bedt schoonmaken. Wel heel goed naspoelen met schoon water nooit schoonmaakazijn, is slecht voor je kitnaden
 
GarField

Om op jou eerste post te reageren zou ik zeggen, ga bij ( wie dan ook) naar een gebruikt aquarium kijken waar dan ook en na bezichtiging zeg je gewoon zo van ik wil een lege bak zonder vissen en planten, ik denk dat de eigenaar daar wel mee instemt, die wil van het aquarium af.

Laat dus de vissen en planten bij de eigenaar, die daar dan een passende oplossing voor zorgt, moet lukken toch.
 
Hoi hoi.
Ik hoop dat het binnen het goede ondwerp past maar wist verder niet waar ik dit moest plaatsen.

Ik zit te kijken naar een 2e hands aquarium. De Juwel Rio 180. De 240 zou ik eigenlijk zelfs liever hebben maar die is gelijk een stuk zwaarder en kan ik in mijn eentje niet dragen en past niet in mijn auto.
Maar daar gaat het niet om 😀 ...

Bij veel bakken krijg je gelijk een heel vissenbestand mee en dat vind ik al niks. Ik wil graag mijn eigen indeling en vissenbestand kiezen. Dus ik ben op zoek naar een lege bak.
De meeste staan al leeg met hier en daar een aqua die nog voorzien is van water.
Hoe lang kan een aqua leeg staan voordat de kitnaden lekken? Denk dat dit tegenwoordig geen probleem is?

Thuis is het dan gewoon schoon maken zonder dreft 😀. Kun je ook schoonmaak azijn gebruiken en de bak een paar dagen hiermee vullen (verdunning natuurlijk) om alles schoon te maken incl. mogelijke filters, pompen en heaters?
De inhoud van de filters kan ik dan nieuw kopen zodat je niet de mogelijke ellende van anderen meeneemt. Of is het verstandiger om gewoon een heel nieuw filter te kopen?

Mochten er wel planten in zitten. Zou ik die dan een week in een emmer kunnen zetten? Misschien heb ik nog een oude glazen bak op zolder van de muizen vroeger maar denk niet dat het verstandig is dat te doen.
Of moet er echt licht en verwarming in? Ik kan ze boven in mijn verwarmde spinnenkamer zetten, maar heb geen extra LED lamp.

Soms zit er ook grind in, maar ik wil echt geen ellende van een ander meenemen dus dat koop ik allemaal nieuw.
Nu gaan lezen/kiezen en bedenken welk filter ik wil. Eigenlijk gewoon een goed binnen filter omdat ik het gewoon eng blijf vinden dat je het water allemaal uit je bak pompt en dan weer terug.
Het heeft echter ook veel voordelen ...... maar goed. Dat is een ondewerp op zichzelf waar ik eens goed ga inlezen.
Ik heb binnenkort een mooie Rio 180 voor je beschikbaar inclusief kast en externe pomp (Oase Biomaster 350T).
Nog geen half jaar oud.
Leeg en zonder vis als je dat wil.
Omgeving Arnhem.
 
Ik heb binnenkort een mooie Rio 180 voor je beschikbaar inclusief kast en externe pomp (Oase Biomaster 350T).
Nog geen half jaar oud.
Leeg en zonder vis als je dat wil.
Omgeving Arnhem.
Bij interesse dit graag via de pb afhandelen.
 
Een modern aquarium, zoals de Rio 180 of 240, kan zonder problemen maanden droog staan. Ik heb zelf een Rio 125 zelfs twee jaar in de kelder gehad omdat ik 'even' geen energie had voor een aquarium (lees: ik was die k*talgen helemaal zat). Zonder problemen weer in gebruikt genomen. Siliconenkit kan volgens mij niet uitdrogen, dat is een ding van de stopverf die ze vroeger gebruikten voor het plakken van aquaria. Siliconenkit is superieur t.o.v. stopverf.

Azijn voor het schoonmaken van siliconenkit lijkt mij persoonlijk geen probleem, alhoewel ik wel ergens las dat de kit daar zacht van kan worden. Ik zou zelf dan ook doen wat mijn geheugen mij vertelt: aquaria maak je schoon met soda.

Filters, pompen en verwarmingen heb ik in het verleden ook wel overgenomen. Zeker als het gaat om het spul dat bij het aquarium is gebruikt, lijkt me dat het zelden een miskoop is. De reden om het te verkopen is dat ze van het aquarium af willen, niet dat het stuk is. Ook de filtermedia lijkt me geen probleem, maar inderdaad (vanwege mogelijk overnemen van een ander zijn problemen) goed schoonmaken. Met soda?

Enneh, ga voor het buitenfilter. Wel iets kritischer zijn op slangen en koppelingen, zeker de slangen willen na verloop van tijd nog wel eens slechter worden. Er zijn miljoenen mensen wereldwijd die buitenfilters gebruiken en daar is een hele goede reden voor. Ze werken echt veel beter dan een binnenfilter.

Overigens, als je eigenlijk graag een Rio 240 wilt: heb je echt niemand in de buurt die je kan helpen, eventueel tegen een kleine vergoeding? Andere leden van het forum die in de buurt wonen, misschien? Die extra ruimte in je bak is echt zo fijn...
 
Ik had ondertussen de auto al opgemeten en de 120cm (EDIT de 240ltr dus) moet ook nog passen. Als de verkoper mee wil helpen hem in de auto te zetten moet het volgens mij wel passen. Keer testen met een doos van het formaat aquarium.
Uit de auto halen kan ik vast wel bij een buurman aanbellen 🙂

Ik weet niet of we forumgenoten hebben in ijsselstein/nieuwegein
 
Het is de 100cm / 180 liter geworden.
Eerder als de bedoeling ... veel eerder.

Ik had met een vriend over het idee dat ik een grotere wilde omdat die 60ltr toch wel dingen los gemaakt heeft.
Ik moest maar even op de koffie komen. Dus wij er heen en kijken naar zijn bakken.

Toen we weg wilde gaan moest ik even met hem mee naar een andere kamer.
Daar stond een helemaal opgepoetst aquarium. Juwel Rio 180 met de standaard LED verlichting. Geen pomp.
Mocht ik zo meenemen ... Dus ik ben voorzien 😀
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan