Wat is er nieuw

2e hands filter aanschaffen en in gebruik nemen in een nieuwe bak

Rimo73

New member
Lid geworden
1 februari 2025
Leeftijd
51
Hallo,

Ik kan voor een nette prijs van iemand een Oase Biomaster 250 overnemen.
Nu is mij de vraag, kan ik daar het schuim wat er in zit hergebruiken?
Dus het filterschuim goed schoonmaken, desnoods een tijd in warm water leggen.
Wat zouden jullie doen en wat is jullie ervaring hiermee?
Uiteraard wil ik geen ziektes overdragen in een nieuw in te draaien bak.
Ben benieuwd naar de reacties.

Filter goed schoonmaken nieuw media erin dus ook sponzen. Oude weg gooien.

Je loopt met de oude altijd een risico en as je die schoonmaakt zoals jij beschrijft dan moet die ook weer indraaien.

Ik heb hier ook een 2e hands filter erbij gezet dus als 2e filter.
Ik heb de sponzen etc met heet water schoongemaakt. Als de sponzen er nog netjes uitzien lijkt het me overbodig om nieuwe te kopen. Wel eventjes goed schoon maken met heet water en lekker laten indraaien.

Als ik de sponsen schoonmaak en terug doe in de pomp, dan komt dit op een nieuwe bak te staan die nog opnieuw ingedraaid moet worden, dat zou dan toch geen probleem moeten zijn?

Je loopt met de oude altijd een risico en as je die schoonmaakt zoals jij beschrijft dan moet die ook weer indraaien.

Als ik de sponsen schoonmaak en terug doe in de pomp, dan komt dit op een nieuwe bak te staan die nog opnieuw ingedraaid moet worden, dat zou dan toch geen probleem moeten zijn?
Nee in dat geval niet hoor en dan is het een kwestie van 4 wk indraaien.

De meeste ziekten verwekkers en dergelijke kunnen niet zo heel lang buiten een gastlichaam als de sponzen droog zijn zal het meeste in het water levende organisme allen daardoor al niet meer functioneren.
sporen van algen etc zullen er zeker in zitten maar die krijg je evengoed wel.
Gewoon goed uitspoelen en eventueel een nachtje in de soda en daarna weer goed uitspoelen.

Mijn sponzen zijn ook tweedehands net als de keramische buisjes
ik heb ze alleen afgespoeld en er geen problemen mee gehad.

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar nieuw filtermateriaal aanschaffen lijkt mij niet zo duur en de meest veilige oplossing. Ik weet niet hoe lang eventuele ziektekiemen overleven in filtermateriaal.

Je kunt jezelf ook een andere vraag stellen. Is het prijstechnisch gunstig om een compleet nieuw JBL filter te kopen waarbij je na registratie 4 jaar garantie krijgt? Ik zou ff op Hornbach kijken als tip. Dan heb je echt geen risico van waarom de vorige eigenaar het filter het filter kwijt wil.

Als het oude filtermateriaal vochtig is gebleven en niet stinkt (geen afgestorven bacteriën), zou ik het gewoon zo gebruiken. Zeker als de vorige eigenaar gewoon een goed draaiende bak had. Ziektes krijg je niet zo gauw van een filter.

@Gino88 ik begrijp echt wel je reactie maar er zijn ook Oase filters met problemen wat ik heb gelezen op het forum en het lijkt me goed voor @Rimo73 om daar ook aan te denken.

Als het filter van een bekende komt die je kan vertellen dat er geen ziekten in zijn bak zaten zou ik het filter juist zo meenemen en gelijk gebruiken, geeft je een gigantische voorsprong in het indraaien.
Haal je het filter bij een vreemde dan nieuwe media erin de verstandigste keuze.

De garantie op het filter betreft je filter, niet je hele woonkamer die blank komt te staan door b.v. een lekkend filter, daar heb je een verzekering voor (mits hierin opgenomen).
De meerwaarde van nieuw is dus enkel de garantie op het nieuwe. Is de prijs van het 2de hands filter laag genoeg dan is die in mijn ogen toch wel aantrekkelijker dan nieuw in het algemeen.

Ik heb mijn 2e filter dus ook 2e hands gekocht.
Deze stond nog te draaien bij degene waar het het gekocht heb. Het was een gezond aquarium en hij deed de filter weg omdat hij een grotere aangeschaft had.
Het was een jbl702e.
Er moesten nieuwe slangen op en na 2 dagen begon het inlaatblok ook te lekken.

Pomp €40
Slangen €10
Inlaatblok €15
Brandstofkosten €15
En een gratis dosis stress.
Totaal zo'n €80 terwijl een nieuwe pomp in de aanbieding €100 kost.

Al met al was het dit dus niet waard

Van eheim meerdere 2de hands filters overgenomen waar enkel een keer een clipje van moest worden vervangen of een rubber dopje/pootje voor bedragen onder de 50,-
Heb ook 3 nieuwe staan nu, maar voor de prijs van 1 nieuwe koop ik ruim 3 2de hands waarbij bijna elk onderdeel voor een paar euro is te vervangen.

Het is ook afhankelijk van welk budget je hebt op het moment dat je het nodig hebt.
Persoonlijke voorkeur blijft Eheim, tot nu toe altijd stabiel en goed gedraaid ook al is het niet de goedkoopste nieuw in aanschaf.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan