Wat is er nieuw

2e hands filterwatten

Albert.K

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2013
Van de week een zwaardere pomp/filter gekocht. Ik heb wat last van draadalg en heb het vermoeden dat door de beplanting de doorstroming wat is beperkt.
Nu is mijn vraag.
Koop je nieuwe filterwatten/pijpjes etc. of gebruik je de bestaande die erbij zitten.
Ik begrijp dat ik mijn huidige filter voorlopig erbij moet draaien.

En : Veroorzaakt een nieuw filter met nieuw/2e hands filterwatten e.d. een nitrietpiek?

Ik heb een bak die draait al een paar jaar, dus een nieuw filter erbij laten indraaien vind ik nogal tricky.

Draadalg op zich ontstaat door CO2 gebrek. Het kan dus inderdaad zo zijn dat door een mindere waterdistributie de CO2 bemesting niet overal geraakt. Een oplossing zou dus ook kunnen liggen, althans voor dit probleem, in een wijziging van de stroomopstelling.

Als je het oude filter laat meedraaien zullen er geen noemenswaardige veranderingen in je waterwaarden plaatsvinden lijkt me.
Tweedehands filtermateriaal wat nog goed is kan je prima gebruiken al vraag ik me af of dat met de watten wel het geval is.

Draadalg op zich ontstaat door CO2 gebrek. Het kan dus inderdaad zo zijn dat door een mindere waterdistributie de CO2 bemesting niet overal geraakt. Een oplossing zou dus ook kunnen liggen, althans voor dit probleem, in een wijziging van de stroomopstelling.
5
Mijn lange termijn test staat op lichtgroen, dan zou er voldoende co2 er moeten zijn, maar ik heb het idee dat de stroming nauwelijks langs de stabilsatiebalk komt.Dat heeft met de kracht van de pomp te maken.
Ik filter over turf , dat veroorzaakt m.i. nogal weerstand.

2e hands watten gebruik ik niet, het gaat mij om het materiaal.

Als een 2e filter geen invloed heeft op het nitrietgehalte , dan kan ik hem er naast mee laten draaien, dus.

5
Mijn lange termijn test staat op lichtgroen, dan zou er voldoende co2 er moeten zijn, maar ik heb het idee dat de stroming nauwelijks langs de stabilsatiebalk komt.Dat heeft met de kracht van de pomp te maken.
Ik filter over turf , dat veroorzaakt m.i. nogal weerstand.

2e hands watten gebruik ik niet, het gaat mij om het materiaal.

Ik bedoelde eigenlijk ook te zeggen dat de stroming niet noodzakelijkerwijs harder hoeft te zijn, stroming is trouwens ook iets anders als distributie maar dit terzijde, je kan de stroomrichting wijzigen. Zelf heb ik ook nog al wat obstakels in mijn (planten-)bak toch krijg ik de, niet eens, krachtige stroming overal door de opstelling van mijn spraybar over de volle lengte van de achterkant van mijn bak. Net onder het wateroppervlak staat de spraybar naar voren en licht naar onder gericht. De stroming wordt via het voorglas naar ondergedrukt en loopt via de bodem weer naar achter. Omdat de aanzuiging rechtsachter plaatsvind is er dus een spiraalgewijze distributie door mijn bak. De beste stroming, althans voor mij heb ik destijds uitgevogeld middels het gebruik van filtermedium. Met dit goedje kan je alles uitstekend bezien.

Ik heb op een aquarium van 156 li bruto een jbl 701 op staan.
Heb op mp een jbl 902 gekocht. Hoop hiemee op net iets meer distributie.

Hoe lang moet een 2e filter meedraaien voordat hij zelfstandig kan draaien en voldoende bacteriën heeft?

Beetje net zo lang als een bak zou moeten indraaien zeg maar,week of 3-4 maar hoe langer hoe beter voor de zekerheid.

Beetje net zo lang als een bak zou moeten indraaien zeg maar,week of 3-4 maar hoe langer hoe beter voor de zekerheid.
Dank , wordt voor mij dus eind januari dat ik de oude er af kan halen

Misschien een optie om ze samen te laten draaien? heb dat hier ook en kan je makkelijk de filters om en om een beurt geven zonder risico op onbalans in de bacteriehuishouding bv.

Ze draaien nu samen, maar er is nu wel overcapaciteit . Planten bewegen wel goed nu, ze krijgen dus allen zekers voeding.

Ik heb op een aquarium van 156 li bruto een jbl 701 op staan.
Heb op mp een jbl 902 gekocht. Hoop hiemee op net iets meer distributie.

Ik heb op bruto 180L 2x de e701 staan. Dat is prima, mag zelfs nog iets meer. Ik zou eerst kijken hoe het gaat, maar idd is het verstandig 3 weken te wachten alvorens alsnog de 701 weg te halen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan