Wat is er nieuw

2ehands filter, hoe te behandelen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Emmbillie
  • Startdatum Startdatum
E

Emmbillie

Guest
Hallo,
Over enkele dagen haal ik een 2ehands Rio 125 op.
Hier zit al een filter bij, een Bioflow 3.0
Voordat ik dit aquarium laat indraaien wil ik graag wat meer kennis over het schoonmaken van deze filter vergaren.
Ik weet goed hoe ik het aquarium zelf (glas, decoratie, e.d.) moet ontsmetten, dat doe ik met schoonmaakazijn, maar vraag me af of dit wel goed is voor het filter.
Dus heb ik een aantal vragen:

1. Kan ik dit filter, inclusief het oude filtermateriaal (mits in goede staat), gewoon weer gebruiken? Aangezien het filtermateriaal alleen al bijna 2x zo duur is als een filter van een goedkoper merk, koop ik dus (economisch gezien) liever een nieuw filter dan dat ik nieuw filtermateriaal aanschaf. Tenzij iemand goed kan beargumenteren waarom ik juist dit filter zou moeten gebruiken.
2. Mocht ik het filtermateriaal moeten ontsmetten, hoe en waarmee?
3. Mochten de verkopers een gezonde bak hebben gehad, kan ik dan deze filter zonder enig schoonmaken (of misschien alleen even afspoelen) gewoon lekker mee laten indraaien? Met enten van het water van mijn huidige aquarium.
4. Is het uberhaupt mogelijk om filtermateriaal te reinigen?

Nog een paar puntjes;
Ik gebruik liever geen gifstoffen als halamid of chloor, omdat ik huisdieren heb, het alleen binnenshuis kan schoonmaken (geen tuin) en ik zelf beroerd word van chloor.
Ik weet dat ik een beginner ben, daarom vraag ik hier om advies, dus zou het erg waarderen als er alleen tips gegeven worden 😉

Hartelijk bedankt en allemaal een knallend 2016 gewenst.
Mvg, Emma

Spoel de Materialen gewoon goed om, in schoon lauw water.

dan gewoon weer gebruiken.

Dat is heel fijn om te horen.
In geval van dat de verkopers ziekte in het aquarium hadden, voldoet dit dan ook?
Ben erg zuinig op mijn visjes.

Het hangt er vanaf wat je wil doen.

Bacterie cultuur behouden van de vorige eigenaar of niet?

Dat heeft voordelen maar ook nadelen.

Voordeel: je zal sneller de visjes kunnen overzetten.

Nadeel: je gaat mogelijk ziektes overzetten. Ook al werden de vorige eigenaar zijn vissen niet ziek, kunnen jouw vissen dat wel worden. Zijn vissen konden immers immuun zijn.

Velen zullen wel argumenteren dat het risico klein is wanneer je de bacteri�n zou overzetten, en dat is ook zo, maar ik zou het z�lf niet doen. Maar moet jij maar voor jezelf uitmaken.

Het filter zelf, die moet je niet vervangen, het is een puike binnenfilter. De filtermedia, de sponzen bv., is een ander verhaal.

Als je de bacteri�n wil behouden, moet je wel zorgen dat ze voortdurend zuurstof en voeding krijgen. Filtermedia afspoelen is niet eens nodig.

Als je 'clean' wil beginnen, dan heeft afspoelen met lauw water geen zin. De mogelijke ziektekiemen overleven dat wel.

Je zou alles kort kunnen koken, maar ik zou zelf gewoon vers starten. Kan je gelijk je eigen filtermedia erin plaatsen. Zo duur is filtermedia nu ook weer niet.

Ik heb zelf een Rio 125 en onderaan zit een halve liter Siporax in mijn filter. Daarboven een ruwe blauwe spons. Goed voelen of de opening in de filter net boven die blauwe spons nog vrij is.

In het bovenste mandje kan je dan starten met een fijne blauwe spons, een groene, een dunne zwarte en een wit afdek sponsje om het geheel af te sluiten.

Na een paar dagen kan je de zwarte koolfilter eruit halen, de groene kan je na de nitrietpiek eventueel vervangen door een blauwe (maar je kan hem ook laten zitten).

Filtermateriaal kan je nadien reinigen of wel door even af te spoelen onder een stroom lauw leidingwater of wel gebruik je een emmer waar je eigen aquariumwater in zit.

Maar doe dat niet te veel. De witte spons spoel ik ��n keer per week en vervang ik om de 2 a 3 weken. Naargelang de toestand van die spons.

De andere sponzen laat ik 3 tot 4 maanden zitten en spoel ze dan af (maar nooit allemaal te gelijk, gebruik er een paar dagen tussen). Ik blijf deze gebruiken tot ze half uit elkaar hangen.

De Siporax reinig ik ��n keer per jaar even onder de kraan.

Ja, de fabrikant schrijft het anders voor, maar die willen dat je nieuw materiaal koopt. Bovenstaande methode is echt beter voor je bak. En goedkoper.

Zie je wel ,Coulibaly, je leert het wel,he. 😀

ja, je onthoud wel een hoop. :thumbs:

Nu het water verversen erbij, dan ben je er. 😉

Bertus zei:
Zie je wel ,Coulibaly, je leert het wel,he. 😀

ja, je onthoud wel een hoop. :thumbs:

Nu het water verversen erbij, dan ben je er. 😉

Ja, ik leer snel. Siporax, dat heb jij mij geleerd bv.

Waarom denk je dat ik geen water ververs?

Het is niet omdat pakweg Zap het elke dag doet, ik dat maar niks lig te vinden, dat ik daarom geen water zou verversen.

Dit is mijn schema:
  • 60 liter bak: elke week tot elke 2 weken 30%. Hangt van de waterwaardes af.
  • 125 liter bak: elke week 30%. Ik heb dwerg cichliden in die bak en die hebben graag h��l schoon water
  • 450 liter bak: elke 3 tot 4 weken 30%. Hangt van de waterwaardes af.
En soms wijk ik af van dit schema wanneer er een probleem is of dit nodig is.

Zo, nu hoef je hier ook niet meer over wakker te liggen.

Nu praat jij anders,dan bij aanmelding,he. 😎
Water verversen was zonde.

Nou, de jonge vis groeit er prima op.
Net weer 25 jongen over gezet,bij de sturi,s.
En zie er steeds meer.

Ja, mijn geheugen is ook nog prima. 😀

Bertus zei:
Nu praat jij anders,dan bij aanmelding,he. 😎
Water verversen was zonde.

Nou, de jonge vis groeit er prima op.
Net weer 25 jongen over gezet,bij de sturi,s.
En zie er steeds meer.

Ja, mijn geheugen is ook nog prima. 😀

Ik vrees dat je geheugen toch niet meer is wat het geweest is.

Ik heb het immers altijd zo gedaan. Nu ja, dat is ook niet waar, in den beginnen ververste ik eigenlijk meer.

Ik heb ook nooit gezegd dat je niet moet verversen.

Nogmaals, ik vind het wel niet nodig om het elke dag te doen. Tenzij je aquarium daar nu eenmaal om vraagt.

Dat heb ik TOEN ook al gezegd:

Coulibaly zei:
Bertus,

Er is nog een verschil tussen voldoende en op tijd verversen en er mee overdrijven. 'Te' is zelden goed.

Als er voor je fauna en flora geen verschil is tussen elke dag verversen of elke week, dan ga je voor het laatste.

Ik geloof ook niet dat het op termijn goed is om het w�l elke dag te doen, wanneer dit niet nodig is.

Ook heb ik wel leukere dingen te doen dan elke dag met emmers zitten sleuren en ik beschouw dat 'bijna gratis' water als een zeer kostbaar goedje waar ik wel verantwoord mee wil omspringen.

Maar jij en Zap maken er wel een spelletje van. Ah, je bent tegen elke dag water verversen, dus ben je tegen water verversen in het algemeen.

Klopt natuurlijk niet, maar dat weet je ondertussen nu al.

Laten we het gezellig houden op de laatste dag van het jaar 😉
Ieder zal zijn eigen werkwijze hebben en iedere bak is anders. Zelf ververs ik zo n 10% per week eb in de EI bakken de helft.

Water staat nu tot aan mijn lippen.

Hartelijk bedankt voor de reacties.
Ik heb besloten dat ik toch het oude filtermateriaal ga gebruiken, en een setje nieuwe aanschaf om langzaam het gehele filter toch te verschonen.
De eigenaar heeft jarenlang vrijwel niks aan de bak hoeven doen en nooit ziektes gehad, ze weet dat het, mocht er wel ziekte zijn geweest, geen invloed had gehad op de aankoop van dit aquarium. Dus vertrouw ik op haar woord.
Ik zelf heb ook de wat robuustere vissensoorten maar hou wel de eerste tijd een oogje in het zeil.
Een heel goede jaarsovergang gewenst!

Het is aan jou of je nieuwe gaat kopen maar in de regel is dat niet snel nodig want die sponzen gaan haast niet af.
Jij ook een fijne jaarwisseling gewenst en een goed 2016.

Emmbillie zei:
Hartelijk bedankt voor de reacties.
Ik heb besloten dat ik toch het oude filtermateriaal ga gebruiken, en een setje nieuwe aanschaf om langzaam het gehele filter toch te verschonen.
De eigenaar heeft jarenlang vrijwel niks aan de bak hoeven doen en nooit ziektes gehad, ze weet dat het, mocht er wel ziekte zijn geweest, geen invloed had gehad op de aankoop van dit aquarium. Dus vertrouw ik op haar woord.
Ik zelf heb ook de wat robuustere vissensoorten maar hou wel de eerste tijd een oogje in het zeil.
Een heel goede jaarsovergang gewenst!

Wees je er gewoon bewust van dat dit niks wil zeggen.
Haar vissen konden drager zijn en zelf niet ziek worden.

Jouw vissen kunnen door dezelfde eventuele ziekte wel sterven.

Groot risico? Neen.
Maar wat kosten nu een paar nieuwe filtersponzen ook weer?

Als zij ze eerst goed op laat drogen, is dat ook prima.
Zolang ze nog niet uit elkaar vallen, kan je ze gebruiken.

Bij mijn Aquael 500, waren ze verteerd, heb ik gelijk 2 setjes gekocht.
Omdat het nodig was.

Bertus zei:
Water staat nu tot aan mijn lippen.

Dat water is zeker goudblond van kleur, met mooie schuimkraag?

Allen een prettige jaarwisseling gewenst. Proost.

Nee, eerst moeten we aan de kippensoep.

Nou eerst nog even een gans soldaat maken, en dan aan de oliebollen en de vruchtenbowl, beetje aangelengd met Strohrum 80%....Zal lekker warm worden vannacht!!

Greetzz en een heel mooie jaarwisseling, veel gezondheid en vriendschap gewenst in het nieuwe jaar en alle volgende....!!

BigSmoke

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan