Wat is er nieuw

2x 58W T8 boven 120/60/60

KevinK

Well-known member
Lid geworden
16 december 2013
Berichten
509
Hallo iedereen

Momenteel heb ik 2x T8 35w Aracdia TL's boven me aquarium hangen. 1 Freshwater (wit) en 1 tropical(blauw/paars achtig). Nu heb ik het idee dat er te weinig licht goed in me bak komt.

Me planten rekken redelijk lang uit waardoor het niet mooie dichte planten bossen worden. Dit is vooral te zien bij me cabomba. Ook hebben mijn planten onderin richting de bodem veel mindere bladeren ( lichte vlekjes op de bladeren, trekken krom en krijgen gaten ).

+ een zeer iritante bijkomstigheid ik blijf maar bruin alg houden op vooral langzaam groeiende planten.

Nu mijn vraag zou eventueel 2 tl's met 58W dit probleem oplossen ? En zo ja welke balken kan ik dan het beste gebruiken ?
 
bruin alg is toch een opstart alg?

hoe lang draait je bak ??
 
Je wilt je alg oplossen door middel van meer licht?
heb je een foto en je water waardes misschien ook bij de hand?
 
PH 7
KH5
NO2 0
NH4 0
NO3 15
P04 1.5

Me bak draaid al meer dan 6 maanden dus opstart probleem is het niet. Foto's kan ik vanavond even posten. Maar de alg kan ik zo van de planten afvegen.
 
Ok, maar door meer licht toe te voegen zal de alg in ieder geval niet afnemen.

Je Po4 is wel wat aan de hoge kant geloof ik.
wat is je inhoud van je bak? en hoeveel/hoevaak ververs je water?
 
Ik heb wel eens gelezen dat met meer licht de bruin alg afneemt. Aangezien er genoeg voedingstoffen aanwezig zijn heb ik sterk het gevoel dat het alleen nog het licht kan zijn. Ik voeg namelijk per week 25ml plantenvoeding toe, vloeibare kalium en me NO3 / P04 blijft altijd rond deze waarde schommelen gewoon door het voeren wat ik doe. Overigens voeg ik ook C02 toe via een C02 set. ( Ph gestuurd ).

Ik heb een 240 liter bak en ververs iedere week 30% van het water.
 
hoelang geef je licht? dit kan je evt ook eerst wat terug brengen.
 
je nitraat en fosfaat is prima hoor.
Je hebt het over bruine alg. Ik zou graag een foto zien. Vaak is dit opstartalg maar na 6 maanden zou dat weg moeten zijn tenzij je leidingwater veel silicaten bevat of er iets in je bak zit wat dit steeds afgeeft.

Je verlichting van 70W op zo n 400 liter is niet veel en dan zit je op 0,16W/L.
Echter heb ik dat ook in mijn 60cm bakken, maar heb daar geen bruine alg door.
Er zijn ook mensen die eraan twijfelen of bruine alg wel ontstaat door een gebrek aan licht.

Dat de groei minder is kan komen door de soort buizen. Hoeveel kelvin zijn die je nu hebt?? Het beste is om zo n 4500K te gebruiken en dat kan prima door bv de standaard Philips lampen te kopen in de kleur 860 en 830.
Dat zijn ook goedkope maar goede buizen.
Als je de buizen zou vervangen door 2x58W dan kom je uit op 116W op 400 liter en je opbrengst zal dan natuurlijk stijgen.Richting de 0,30W/L
Je zou kunnen proberen of dit dus zal helpen. Ook vraag ik me af hoelang je verlichting nu brandt??
Wellicht het aantal uren wat verlengen?

Maar 70W op 400 liter is erg weinig licht hoor.
Maar passen die zwaardere buizen wel in en op je bak??
Ik ben niet technisch maar twijfel daar een beetje aan. Ook qua starter enzo.

Dus je kunt eventueel meer licht aanbrengen of eens laten testen hoe hoog het silicaatgehalte is.
Een foto van de alg zou ook mooi zijn.
 
kpaulu zei:
hoelang geef je licht? dit kan je evt ook eerst wat terug brengen.

Terugbrengen?
Als het de bruine opstartalg is dan wordt dit wellicht veroorzaakt door te weinig licht.
70W op 400 liter is al erg weinig licht.

Edit: geef je ook plantenvoeding en zo ja hoeveel. Een tekort kan ook problemen geven hoor.
 
jessicapilon zei:
je nitraat en fosfaat is prima hoor.
Je hebt het over bruine alg. Ik zou graag een foto zien. Vaak is dit opstartalg maar na 6 maanden zou dat weg moeten zijn tenzij je leidingwater veel silicaten bevat of er iets in je bak zit wat dit steeds afgeeft.

Je verlichting van 70W op zo n 400 liter is niet veel en dan zit je op 0,16W/L.
Echter heb ik dat ook in mijn 60cm bakken, maar heb daar geen bruine alg door.
Er zijn ook mensen die eraan twijfelen of bruine alg wel ontstaat door een gebrek aan licht.

Dat de groei minder is kan komen door de soort buizen. Hoeveel kelvin zijn die je nu hebt?? Het beste is om zo n 4500K te gebruiken en dat kan prima door bv de standaard Philips lampen te kopen in de kleur 860 en 830.
Dat zijn ook goedkope maar goede buizen.
Als je de buizen zou vervangen door 2x58W dan kom je uit op 116W op 400 liter en je opbrengst zal dan natuurlijk stijgen.Richting de 0,30W/L
Je zou kunnen proberen of dit dus zal helpen. Ook vraag ik me af hoelang je verlichting nu brandt??
Wellicht het aantal uren wat verlengen?

Maar 70W op 400 liter is erg weinig licht hoor.
Maar passen die zwaardere buizen wel in en op je bak??
Ik ben niet technisch maar twijfel daar een beetje aan. Ook qua starter enzo.

Dus je kunt eventueel meer licht aanbrengen of eens laten testen hoe hoog het silicaatgehalte is.
Een foto van de alg zou ook mooi zijn.

Beste john, het betrefd 240l geen 400L 😛

Maar aangezien het vooral voorkomt bij me lagere planten + traag groeiers heb ik het gevoel dat me licht niet goed tot op de bodem komt. Zeker aangezien het al letterlijk vanaf het begin is dat me bak opgestart is. Qua Kelvin kan ik even niet zo snel antwoord op gegeven dan moet ik vanavond even op de verpakking kijken.

Ik zat er ook aan te denken gewoon de phillips lampen te gebruiken , scheelt een hoop geld vergeleken met de Arcadia lampen die ik nu gebruik 🙂

Of ze passen moet ik ook even controleren.

Momenteel brand het licht 8 uur + ik geef 25ml plantenvoeding verspeid over de week.

De foto zal ik vanavond even plaatsen.
 
KevinK zei:
Beste john, het betrefd 240l geen 400L 😛
Je topictitel zegt 120/60/60. Zal bruto al snel richting de 400 liter gaan. Of kloppen die maten niet?

~ Ivo
 
Mijn excuses had helaas een fout gemaakt in de topic titel :$ #shame

Lengte is 1.20 , Hoogte 0.55 en diepte is verschillende aan het begin 0.33 en in het midden 0.45 ( gebogen ruit )


Arcadia freshwater lamp :
Code Watt Length Diameter Lumens CRI
FF30 30W 36″/900mm T8-26mm 2000lm 1B

Arcadia Original tropical lamp :

Code Watt Length Diameter Lumens CRI
F030 30W 36″/900mm T8-26mm 850lm 1B

785316_0_82_img_1179.jpg


254228_0_82_img_1180.jpg

Op deze foto zie je vooral goed dat de oude bladeren flink minder word. vreemde lichte vlekken op het blad.

587144_0_82_img_1190.jpg


853255_0_82_img_1191.jpg


943184_0_82_img_1192.jpg


Hoop dat jullie wat meer aan deze informatie en foto's hebben.
 
Niemand ?
 
Eerste foto is P. octopus dus die hoort zo lang gerekt te zijn.

Laatste twee zijn planten die in de vensterbank thuis horen.

Zou de voorste lampen eens vervangen door een Osram lumilux 865


Het grootste deel van R'dam heeft te hard water en dat werkt ook tegen..
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan