Wat is er nieuw

2x JBL e1501 of 1x JBL e1901?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter pieaters
  • Startdatum Startdatum
P

pieaters

Guest
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort een discus aquarium opstarten. Het betreft een Juwel Rio 400, ingericht met spider-/veenhout en een aantal echinodorussen/HN.

Het visbestand zal bestaan uit 7 Red Turquoise Piwowarski's & een school kardinalen/roodkopzalmen. Eventueel een enkele kleinere soort L-nummer.

In het verleden heb ik mijn aquarium gedraaid met 2x JBL e1501, maar het nadeel hiervan is dat de kastjes direct vol zijn. Ook komt er veel slangwerk bij kijken. Het op elkaar aansluiten van de filters doe ik niet, dus vandaar mijn vraag.

Is het niet handiger om 1x JBL e1901 te nemen. De filtercapaciteit is 1900 l/h, terwijl ik van de 2x JBL e1501, 2800 l/h kreeg.

Deze mindere filtercapaciteit moet m.i. geen problemen opleveren. Het andere kleine voordeel van de JBL e1901 zijn de stroomkosten, die lager uitkomen dan 2x JBL e1501.

Hoe denken jullie hier over?
 
Ik zou voor 2 gaan,je hebt meer filteroppervlak. En schoonmaken kan dan om en om,zo draait er altijd 1 filter.
 
Voor een enorme stabiele balans zijn 2 filters ideaal natuurlijk maar staan idd hogere kosten tegenover.
Is een afweging die je zelf moet maken,in eerste instantie ben je goedkoper uit met 1 filter maar stel dat deze op een heel ongelukkig moment (is het altijd natuurlijk) ermee stopt en 123 niet meer aan de praat komt is de kans groot dat er problemen optreden met de bewoners of zelfs wel slachtoffers vallen,dat is op de eerste plek heel sneu voor de bewoners maar aangezien het soort vissen ook geen goedkope grap.
 
En niet te vergeten de belasting op 1 filter van 7 discus. Mag wel wat meer zijn,maar dat was geen vraag.
 
Bedankt voor de reacties.

Beslissing is bij deze gemaakt. Het worden 2 stuks e1501, zoals ik altijd heb gehad.

De stroomkosten spelen geen rol, maar was een bijkomend voordeeltje bij de e1901.

🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan