30 Liter NanoCube (Crystal Red) van kw_nl


kw_nl

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
266
Leeftijd
40
Locatie
Delft
Een paar maanden geleden een 30 liter nano bakje gekocht die dienst moest doen als ziekenboeg. Maar hij stond nu al weer een tijdje leeg. Mijn dochtertje (7 jaar) leek het wel wat om een zo'n klein aquarium op haar kamer te hebben. En dan ben ik de beroerdste niet :engel:. Oke, het was mijn eigen idee.

Na wat wikken en wegen gekozen voor Crystal Reds, puur omdat ik ze echt heel mooi vind. Ik heb het bakje vrij simpel ingericht met een PH verlagende bodem. Na een paar weken indraaien met de nieuwe bodem en planten heb ik gisteren bij Verloop Aquariums (Hazerswoude-Dorp) 10 CR garnalen gehaald. Deed nog even zeer in de portemonnee (5 euro per stuk). Deze zaten op kraanwater en waren volgens de verkoper daarop ook gekweekt.

Ze zitten er nu een dagje in:

yTuQ-2cSxW60a45Pw9SqiDaNAThXsZF6QuNuubk6csWcHl2vsvR47eQ2dJw?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


coNNEy9ei-w6BJPIb_kHbZ7UAdQWJXiBXBBdncJNtPWH31JVbDYIS2WKSSg?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


CQUeq96pg6iogQsLFVckih29LM1d03jlUBNw2UpQiwaELMNfW6geMUVWreA?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg


TWlNK5mHIV7DxtKSJ4x8zqxdU-kW7Y5YSGIH46r6KO6CXmwO2plPF6hUlIA?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg

Is dat normaal? Na een dag al vervellen?

n-Gk5zggDGXSsJ2Z04mPrTDLYIC2vYdMb-cSQ1Sqw4m7J1MvY-q8uwEx3Qg?width=3024&height=4032&cropmode=none.jpg


Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen, garnalen zijn toch vrij kwetsbaar.
 
Leuk hoor,zijn mooie garnalen en dat vervellen is normaal.
Dat doen ze sowieso al regelmatig,zeker als ze nog niet volgroeid zijn en vaak ook na een waterwissel of verhuizing in dit geval.
Enige is dat je bakjes met een ph verlagende bodem wat langer moet laten indraaien omdat de nitrietpiek met een lagere ph vaak wat later komt.
Heb het hier al een aantal keer zo rond de 4 weken gehad dus blijf dat goed in de gaten houden de aankomende weken want anders is het zo afgelopen met ze!
 
Dank voor je waarschuwing, dat wist ik niet. Goed opletten dan maar.
Scheelt het misschien dat het filter al 8 weken draaide? Had alleen de bodem verwisseld (ongeveer 3,5 week geleden).
 
Hoe hoog is je ph nu dan met deze bodem want ik weet niet hoeveel verschil er zit tussen het kraanwater en het water in je bakje. Ze kunnen wel wat hebben maar het verschil kan beter zo klein mogelijk zijn.
Leuke garnalen overigens.
 
Btw, stop bij je filter daar waar het snoer erin gaat wat watten want daar kunnen garnalen in vast komen te zitten. En bij het regelschuifje druk ik een stukje sateprikker om dezelfde reden.
 
Leuk hoor! Is je dochtertje er (ook) blij mee?
Ja, ze is er blij mee. Ze heeft een vrij grote fantasie :D, dus hele ideeën van wat de garnalen nu eigenlijk aan het doen zijn.

Hoe hoog is je ph nu dan met deze bodem want ik weet niet hoeveel verschil er zit tussen het kraanwater en het water in je bakje. Ze kunnen wel wat hebben maar het verschil kan beter zo klein mogelijk zijn.
Leuke garnalen overigens.
PH met deze bodem zit tussen de 6.5 en de 7. PH uit de kraan zit tegen de 8. Je bedoelt dat de waterwissels een probleem kunnen zijn?

Btw, stop bij je filter daar waar het snoer erin gaat wat watten want daar kunnen garnalen in vast komen te zitten. En bij het regelschuifje druk ik een stukje sateprikker om dezelfde reden.
Goeie tip, niet aan gedacht!:thumbs:
 
Ik bedoelde eigenlijk dat er niet teveel verschil moet zitten tussen het water waar ze op zijn gekweekt en waarop ze nu zitten. Sommige bodems verlagen tot 5.5 en dat zou wel erg extreem zijn maar dar heb je gelukkig niet mee te maken.
Als je wekelijks 10-15% ververst dan moet dat wel goedgaan.
 
Moet eerlijk zijn, het onderhoud doe ik niet altijd even strak op schema. Daarom was ik extra verbaasd dat een paar weken geleden opeens de bak krioelde van de baby cr's. Ik was wat sceptisch mbt het groot worden. Maar wel wat frequenter gaan verversen. Inmiddels zijn ze al behoorlijk groter geworden en zie ik zelfs alweer nieuwe aanwas er tussen zitten. ik heb geprobeerd te tellen, ik kwam tot ruim 40 (jonkies). Niet slecht, 3 maanden geleden waren het er maar 10 volwassenen.

Verder nog de fout gemaakt om lichtoogjes te kopen voor in dit bakje. Ze zaten bij LFS ook in een nano. De eigenaar zei dat het makkelijk kon. Dus besloten er 6 te nemen. Maar na wat speurwerk bleek dat ze toch wel zwemruimte willen hebben. Nadat er twee uitvielen heb ik ze eruit gehaald en in m'n 180 liter gedaan. Ik vul ze later aan tot 15 stuks.

Oi4ZXKaIc0KY3wiVUIeS7wHWDPc6pQ5GAhvTyI1XwuKRC8rcpGV-mX5OofgQ?width=1024&height=768&cropmode=none.jpg


A04xH4suXJC6tPjFgRWPbRXeoOv5gGdEsmm3WxQCyRg9AwAm4iOCDjWRpK-w?width=1024&height=768&cropmode=none.jpg


3m02_CLV-_Om_AKby18qNe-6zfH020DSZdWIEhykSiit0frD2SQpNX1U2Hsw?width=768&height=1024&cropmode=none.jpg
 
Leuk dat je zoveel jonkies hebt! Wat vind je dochter daarvan? Ik denk dat ik dat als kind echt fantastisch had gevonden (nu nog :D) En suf dat je zo slecht voorgelicht bent over de lichtoogjes maar fijn dat je een alternatief hebt voor ze!
 
Dochter vind het natuurlijk helemaal fantastisch, iets moeten remmen omdat ze anders 3 keer per dag eten kregen :D.

Vissen moet je nooit als impuls kopen is mijn regel, maar was er toch weer ingestonken. Ze zwemmen nu vrolijk rond in de 180 liter samen met de jonge guppen.
 

Terug
Bovenaan