Wat is er nieuw

300 liter bak JBL E901 genoeg?

• Onderwerp starter Onderwerp starter willempi
  • Startdatum Startdatum
W

willempi

Guest
Kent u dat; je dochter heeft een aquarium en jij zit ermee? Ik zit dus met een bak van zo'n 300 liter met 3 axcelottels en twee goudvissen. daar zat een pomp onder van Eheim, de 2222 om precies te zijn. Dat ding vertoont kuren en eerst wilde ik gaan repareren. Niet gehinderd door enige kennis ging ik op zoek. Maar nadat ik hier wat gelezen kom ik er dus achter dat die ontoereikend is voor 300 ltr.
Dan maar een nieuwe en na veel dubben is mijn oog op de JBL CristalProfi E901 gevallen. Kan hem voor 90 euro's kopen wat mooi binnen mijn budget past.

Ik wil graag vanavond gaan bestellen. Nu zitten de beestjes met een binnenfiltertje en dat wil ik zo snel mogelijk opgelost hebben. Ik zit echter nog met 2 vragen en hoop dat iemand hier tijd heeft om me adviseren/helpen.

- Is de pomp krachtig genoeg voor de 300 literbak? De pomp erboven (E1501) is gelijk 40 euro duurder. Als het echt nodig voor het welzijn van de beestjes is moet het natuurlijk. Maar het is wel gelijk een heel stuk duurder.

- Als ik die E901 koop moet er dan nog dingen bij kopen of kan ik gelijk aan de slag met het pakket?

Geen idee welke goudvissen je bedoeld of zijn het sluierstaarten, daar word nog al eens een verwarring mee gemaakt.
Beiden zijn redelijk vervuilende dieren dus een goede pomp is noodzaak.

De 901 is veel te klein, de 1501 is veel beter, uiteindelijk zal je toch voor de 1501 gaan daar je anders gewoon te weinig capaciteit hebt.

Hallo,
De pompen van jbl zijn helemaal compleet dus je hoeft er niks meer bij te kopen. Wat betreft de 901e is een goede pomp maar misschien krap bemeten met de vis bezetting. Ik heb op 400 ltr 2 stuks 901 draaien en denk er over om er 1 te vervangen naar de 1501 heb ik net meer filter volume.

Bedankt voor jullie snelle reactie. Wat jullie zeggen was ik al een beetje bang voor. Toch te weinig die e901.

900 is idd aan de te lage kant in dit geval.
Ton gaf het al aan over de goudvissen,weet je wat het precies zijn?
Als het echte goudvissen zijn kan je ze beter in een vijver zetten en scheelt het weer in aanschafprijs bv.

Wat een flater. Na wat gediscussieer over de pomp met mijn dochter kom ik er achter dat de bak bij lange na geen 300 liter is. Eerder 150 liter (40 hoog 40 diep 100 achterkant 70 voorkant). Nou ja dat geeft al aan hoeveel verstand ik ervan heb. Budgettair ben ik er wel weer blij mee natuurlijk.

Nu vraag ik mezelf alleen weer af of die E901 niet te sterk is voor deze bak.

Dan is 900 in principe voldoende maar is de bak verre weg van geschikt voor goudvissoorten.

gKTIZBM83k3Fzhg0hXmEo3gN4V-2kRA5.jpeg

Een foto van de vis dat verduidelijk misschien meer. Dat de kom mogelijk niet goed zou zijn voor deze vissen verontrust me wel moet ik zeggen. Als dat echt niet kan heb moet ik naar een oplossing gaan kijken.

Wat goed dat je zoekt naar informatie. Goudvissen zijn vissen die veel 'beginners' onderschatten qua grote van lichaam en aquarium. Je ziet ze nog wel eens in een kom, dus ook niet zo gek. Maar ze zeggen altijd dat 1 zo'n vis minstens 50 liter vraagt om een beetje te kunnen leven. Ze gaan alleen nooit dood, of je moet het wel heel bond maken.

Hier even een informatief lees stukje over goudvissen.

Ik heb de 901 op een bak van 190 liter en dat gaat prima en is niks te sterk. Wel is de vraag of deze vissen met hun sterke vervuiling hier voldoende aan hebben. Ik heb geen ervaring met het houden van deze vissen.

Bedankt voor de informatie en de hulp allemaal. Ik ga me maar verdiepen in de goudvis want die vis is dus een stuk ingewikkelder als ik dacht. Maar als eerste ga ik snel een filter bestellen. Doordat de bak een stuk minder inhoud had dan ik dacht was ik weer naar Eheim filters aan het kijken. Maar een Eheim is wel een stuk duurder dan een JBL. Of een Eheim dan ook een stuk beter is kan ik niet echt beoordelen. Dus dan ga ik toch maar voor de JBL, slaaf die ik ben van mijn budget.

JBL is een prima merk, EHEIM is misschien nog een stukje degelijker en kan je wat makkelijker reserve onderdelen van vinden. maar hier staat dus idd een wel een hogere prijs tegenover.

JBL is meer dan prima, ongeacht budget of niet. Zou er erg blij mee zijn, zijn erg goede filters!

Heb vanavond eindelijk de knoop doorgehakt en de JBL E901 besteld voor �90. Hollander als ik ben gelijk een zak hondenvoer erbij besteld, dat bespaart verzendkosten en stuk goedkoper als de winkel om de hoek. Maar dit terzijde. Ik ben wel erg benieuwd naar het filter. Vermoedelijk krijg ik hem zaterdag binnen. Hopelijk is het instralen geen drama maar dat ga ik nog wel bekijken op youtube. Het moet wel heel gek lopen als er geen unboxing filmpje te vinden zou zijn.

Eigenlijk wilde ik ook zo'n outsetspray stuk erbij bestellen maar die had deze webshop niet. Nu heb ik ook ergens gelezen dat je dat vrij eenvoudig van een stukje electrabuis kan maken.

Heeft iemand hier daar ervaring mee?

Is zo'n toevoeging sowieso zinvol? Want het geeft volgens mij wel wat geluid en de axcelottels schijnen daar weer niet zo van te houden.

Kijk aan, goed bezig!

Instralen bedoel je mee in en elkaar zetten? https://www.youtube.com/watch?v=f4JNRGXMkMs
Ik kan mij nog wel herinneren dat toen ik voor het eerst die luchtpomp wilde indrukken (die ronde knop, bovenop) dat dat best zwaar ging. Dus dan weet je dat al 🙂.

Zo'n outsetspray zit er toch gewoon bij neem ik aan? Zo'n buisje waar het water uit 'sprayt'? Deze maakt zoveel lawaai als je zelf wilt. als jem onder water drukt, niets, boven water wel wat.

Als het een nieuwe JBL 901 is dan zit alles erbij ook de spraybar.

En de montage is klik, klak, klaar, de beschrijving zit in de doos.

Wat Ton zegt. Als het goed is, ervaar je het als zo eenvoudig dat zo'n filmpje hebben gekeken eigenlijk verloren tijd is 😉

Hahaha scherp opgemerkt Canon. Nee Jomanda komt niet bij me langs hoor. Het moest inderdaad installeren zijn. Daar had de autocorrectie me even lelijk te grazen. Zo zien we maar weer eens dat je op kunstmatige intelligentie niet kan vertrouwen.

Jullie informatie stelt me in ieder geval helemaal gerust. Makkelijke montages daar ben ik dol op. Morgenmiddag lig ik voor de brievenbus te wachten :regen:

Haha, mooi! succes! Houd ons op de hoogte!

Zaterdagmiddag is de pomp gebracht door de pakketbezorger. Het in elkaar zetten is inderdaad gemakkelijk. Zat in het begin even te stoeien met de hevelknop maar toen het water in het filter liep was het allemaal alweer klaar. Stekker er in en hij draaide als een zonnetje. De stroming in de bak is duidelijk sterker als met het binnenfilter. Een axcelottel schrok zich de eerste keer een hoedje van de oppervlaktestroming toen hij even naar boven zwom.
Het water in de bak is inmiddels een stuk helderder geworden. De eerste dagen zat er alleen vreselijk veel kroos op het inlaatstuk maar daar wisten een paar appelslakken wel raad mee.

Nu heb ik een potje actieve kool gekregen wat ik in de filter kan doen. Is dat zinvol en kan ik dat gewoon in een van de bakjes doen van het filter?

Zolang je geen medicijnen uit je water hoeft te filteren zou ik de actieve kool lekker bewaren.

Ik zou dat ook bewaren voor het geval je het wel echt nodig mocht hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan