Wat is er nieuw

300 liter geïnspireerd door de Rio Paraguay | Homines' video's

homines

Well-known member
Lid geworden
6 april 2011
Hierbij wat beelden van mijn bakje. Visbestand is 100% Rio Paraguay, de plantjes sjoemelen daar wat mee en neigen meer tot het noordelijker Mato Grosso (do sul).

Vis:
11 Apistogramma Borellii
20 Aphyocharax rathbuni
9 Otocinclus vittatus

11 stuks A. Borelli op een bodemoppervlak van 120x50 en bovendien een (bijna?)meerderheid aan mannen is verre van ideaal. Een interessant experiment is het zeker wel.

Verdere omstandigheden:
De afmetingen: ca. 120x50x60 (lxbxh)
Filter: Cristalprofi 900
Verlichting: bewust 1 werkende balk en 1 kapotte (TL)

Planten:
Echinodorus argentinensis/grandiflorus
Helanthium Tennelum
Heteranthera zosterifolia

[video]https://www.youtube.com/watch?v=AsZugD3Tqfs[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=5HHr1wDj1LY[/video]

In deze twee filmpjes zie ik mooie vissen die rustig in hun aquarium zwemmen. Ze voelen zich veilig en op hun gemak.
Ik ben wel benieuwd hoe het aquarium in zijn geheel eruit ziet.

Hobbygroet,
Jos Hut

Waarom vind je het niet ideaal? Ziet er nl op het filmpje wel goed uit.

Jos Hut zei:
In deze twee filmpjes zie ik mooie vissen die rustig in hun aquarium zwemmen. Ze voelen zich veilig en op hun gemak.
Ik ben wel benieuwd hoe het aquarium in zijn geheel eruit ziet.

Hobbygroet,
Jos Hut

Dank voor je reactie. Ik hoop inderdaad dat ze het naar hun zin hebben. Ik zal eens proberen een totaaltje te verkrijgen.

Cowboynl zei:
Waarom vind je het niet ideaal? Ziet er nl op het filmpje wel goed uit.

Dat het nu goed gaat, betekend niet dat het ideaal is. Met veel en een meerderheid aan mannen heb je een risico op stevige vechtpartijen. Voordeel is dat er veel afleiding is. Daarnaast probeer ik het onoverzichtelijk te houden zodat een belaagde vis zich makkelijk kan verstoppen.
En ook jij bedankt voor je reactie. 🙂

Ja, leuk, ik ben ook zeer benieuwd naar je totaal plaatje van je bak!

Op verzoek:

219743homines_0_85_picture.jpg

NickM zei:
Dus wat vindt je niet ideaal?
Het risico dat het uit de hand gaat lopen. 😉

Ja, een mooi natuurlijk sfeertje hoor, niet veel groen erin, maar dat zal wel zo horen bij jou vissen en hun omgeving.

Erg leuk gedaan. Het heeft echt zo'n zuid Amerikaans sfeertje.

Dank

Inderdaad weinig groen. Het sterrenkruid op de achtergrond mag van mij wel iets groter worden, het staat er nog maar net in. Dat komt uit een garnalenbakje die ik opgeruimd heb. De cabomba wil het daar niet doen en ook de Braziliaanse klimop heeft er geen zin in. Ik voeg geen plantenvoeding toe en werk met weinig licht. Dus, ach, ik mag niet klagen.

Sterrenkruid, Braziliaans klimop, en cabomba hebben nu juist voedsel en licht nodig.
Kijk eens uit naar javavarens, die kan je op je hout binden net als abunias, die planten zijn niet zo veel eisend , alleen mogen die niet in de grond, dus opbinden op een steen of hout.
Maar het hoeft niet natuurlijk , de vissen zullen er niet om malen of er groen in zit of niet.

Klopt, ik verwacht er ook niet zozeer iets van, het is meer een experiment. Misschien doet het wel wat. Zo niet, dan niet.
Javavaren ken ik, maar die wijken wel heel erg veel van 'mijn' streek af. 😉

Erg mooie bak!
Ben benieuwd hoe het ermee gaat verder, met zoveel mannen bij elkaar...

Mss een mooie echinodorus blehei planten? Heeft niet veel icht nodig en is een mooie zichtbreker. Weet niet of ie ook " rio paraguay" is.

Dat soort dingen ga ik wel weer 'onderzoeken' als ik het tijd voor meer groen vind. Eerst even rustig het aquarium zichzelf laten ontwikkelen.

MsFelix zei:
Erg mooie bak!
Ben benieuwd hoe het ermee gaat verder, met zoveel mannen bij elkaar...
Bedankt!

Mascha&Ivo zei:
Ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in 😉

~ Ivo
Dan moet het goed komen 🙂

Nog een paar scenes van vandaag:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=S4f4d_5hdJw&feature=youtu.be[/video]

Ik zat eens wat te denken; Zou de Hypoptopoma inexspectatum niet perfect in dit bakje passen?

mooie bak homines de hypoptopoma is idd een leuke vis uit de rio paraguay en ik ben er persoonlijk ook al naar aan het kijken
al zal ik ze dan in een apparte bak gaan houden aangezien ik dan gewoon nog een rio paraguay biotoopje ga opzetten 😛
idee was om daar dan hypoptopoma in te houden en de bak te gebruiken om kweekpogingen met de pyrrhulina en borelli te gaan doen 🙂

Laatste update is al een tijd terug; er vinden ook nauwelijks grote veranderingen plaats. Hierbij toch weer een video.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=wB-nvqE_UGY[/video]

mooi filmpje 🙂 zo zie je maar als je bepaalde vissen echt houd zoals ze in de natuur leven hoe mooi gedrag ze kunnen vertonen etc.

Bedankt allen!

De mannen reageren nog best goed op elkaar. Ze doen wel 'stoer' als ze elkaar tegen komen, maar op gevechten loopt het nooit uit. Op het laatste filmpje zie je het niet zo goed, maar op andere beelden is te zien dat ze elkaar gewoon verdragen als ze van hetzelfde tabletje eten. In normale, rustige situaties zijn ze bruin gekleurd, en niet blauw met geel. Dat zijn ze alleen als ze pronken. Ik dacht dat ze altijd blauw/geel horen te zijn. Komt dit door de aanwezigheid van de andere mannen (geen duidelijke orde?) of door andere factoren of is dit normaal?

Hetzelfde tabletje, maar dan minder ingezoomd:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=W3puhBeiWTk[/video]

Iemand met een antwoord op mijn vraag in het bericht hierboven?

De Aphyocharax rathbuni zijn niet erg dol op de camera. Daarom moest ik van veraf en vanuit een schuine hoek filmen. Dat gaat ten koste van de kwaliteit. Desondanks wil ik jullie de pracht van elkaar imponerende A. rathbuni mannen niet ontnemen. Helaas geeft mijn gefilm maar een heel klein deel van die schoonheid weer.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=2V8ecj3JMTw[/video]

Ik denk dat altijd blauw en geel zijn agressie uitlokt, die kleuren geven dominantie aan, dus de anderen zullen daarop reageren. Hoe gaat het nu met de vissen, al eens een broedpoging van de borelli gehad? Misschien niet de goede plek om op die vraag te reageren, maar een groepje H. eques lijkt mij er erg druk bij ogen, ik zou dan eerder de rathbuni weer uitbreiden, of opzoek naar een oppervlakte visje zoals Thoracocharax stellatus, die volgens mongabay in de Rio Paraguay voorkomt.

Ik had dit antwoord nog niet gezien toen ik de vraag over T. stellatus in het samenstellingstopic zette. Puur toevalligheid, dus!
Je verklaring klinkt logisch. Als er niet ��n vis is die echt de baas is, en dus dominant, heeft geen ��n felle kleuren. Of dat ook te maken kan hebben met het feit dat er geen broedpogingen gedaan zijn, weet ik niet. Misschien is er ook wel iets mis met waterparameters of omgevingsfactoren. Of misschien zijn ze er nog niet aan toe. Als er nog wat vissen uitvallen, zou er verandering zichtbaar kunnen zijn, maar daar is nu nog niks van te zeggen. De tijd zal het leren.
Inderdaad, ik moet eerst maar eens op zoek naar iets voor de bovenlaag. De T. stellatus vind ik een leuke optie. Alternatieven zijn de P. caudimaculatus en de P. australis, die Dravik2 ook heeft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan