3000 liter filter


F

Fiskje

Guest
Haai,

Ik heb een HDPE ronde vijver van doorsnede 2 meter en 1 meter diep.

Aan de vijver zit een bodemdrain, aan de zijkant onderaan zit een drain en bovenin de rand zitten 2 afvoer buisjes boven elkaar.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Wat is er nodig? Hoe pak je dat aan en laat je het er leuk uitzien?
 

Bijlagen

  • IMG-20210122-WA0005.jpg
    IMG-20210122-WA0005.jpg
    384.8 KB · Weergaven: 142
Hoi Fiskje,

Ben je er al uit met je vijver? Is hij voor binnen of voor buiten? Ik kan op deze foto niet zo goed zien hoe het bedoeld is. Is het gat in het midden een overloop? Ik heb zelf folievijvers in de tuin, en destijds de randen afgewerkt met flagstones. Bij mij zit er overigens geen filter in ( ook geen vissen trouwens, wel Salamanders :) )
 
Onderin zit 1 afvoer en bovenin 2.
Het gat in het midden is een bodemdrain maar die ga ik afdoppen omdat ik de bak dus deels laat ingraven.

Ik ga hem toch deels laten ingraven. Ik heb nog steeds geen flauw benul hoe en wat op filter gebied. Het liefste heb ik niks in de bak zelf.
 

Bijlagen

  • IMG-20210124-WA0009.jpeg
    IMG-20210124-WA0009.jpeg
    203.3 KB · Weergaven: 106
Als je zo min mogelijk in de bak wil kan je denken een een droogopstelling van de vijverpomp. Hierin wordt wel eigenlijk altijd gebruik gemaakt van een bodemdrain.
Juist als je deze bodemdrain gebruikt voor de invoer naar de pomp in droogteopstelling, heb je niks in de bak zelf en wordt al het bodemvuil gelijk opgezogen.
Uitstroom na filter kan dan aangesloten worden op een van de buizen van de bak.

Of, je maakt zelf een aanvoer voor de pomp in droogteopstelling door een buis met korf te laten lopen van in de vijver, door bijv de onderste buis van de bak, naar de pomp. Dan kan je de bodemdrain alsnog afdoppen, maar heb je wel een buis in de vijver zitten.
 
Screenshot_2021-02-14-23-40-08-223_com.android.chrome~2.jpg

Eerste optie die ik noemde groen, tweede rood. En geel als uitstroom.
 
Ah zo, ja dan zou ik zeker voor optie groen gaan. Zal je wel extra moeten graven natuurlijk :p
 
Ja kan, verlies je wel pompcapaciteit. De meeste koivijver hebben daarom ook een filterput. Maar zolang je een zeer krachtige pomp koopt is er niet veel aan de hand.
 
Dan moet er dus een ondergrondse "put" naast de afvoer. Hoe groot moet dat zijn?
 
Hoeft niet per se hoor, is vaak ook voor afwerking. Als je de bestaande buizen van de bak wilt gebruiken zal het filter ook hoger moeten staan natuurlijk. Het is maar net wat je wil.
Je kan bijv een filter ook deels ingraven, gewoon gat ter grootte van het filter
 
Als je de bak bijv voor de helft ingraaft dan is een filter wss net mooi op de hoogte van de uitstroom.
 
Hoeft niet per se hoor, is vaak ook voor afwerking. Als je de bestaande buizen van de bak wilt gebruiken zal het filter ook hoger moeten staan natuurlijk. Het is maar net wat je wil.
Je kan bijv een filter ook deels ingraven, gewoon gat ter grootte van het filter
Ik heb dus totaal nog geen beeld van hoe groot een filter voor zo'n bak zou kunnen zijn 🙈.

Ik heb nog nooit een vijver gehad 😅

Ik dacht aan 40-50 cm ingraven.
 
Je kan het heel bont maken, zijn geen limieten. Behalve geld hahah.
Ik neem aan dat je boven de 50 liter per vis gaat zitten, dus 150 liter per vis ofzo. Dan heb je echt geen enorm koivijver filter nodig. Gewoon zoiets wat ik stuurde in je andere topic, of zo groot mogelijk wat in het budget past.
 
Maar met een droogteopstelling moet de pomp natuurlijk wel in de filterosptelling passen. Bij die van mij kan dat niet.
 

Terug
Bovenaan