30l crystal red aquarium opstart, welke garnalen?


B

bas511

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben een 30l (dus +- 25 met alles eraf) aan het indraaien voor crystal reds. Ik heb een ph verlagende bodem. Genoeg klein bladerige planten om te schuilen en hij staat nu bijna 3 weken.

Nog eventjes wachten en dan wil ik een groepje garnalen kopen om te starten.
Welke gradatie raden jullie aan om te starten? Zo laag mogelijk? Of kan een gradatie A, of taiwan bee f1/f2 ook?

Ik heb nog nooit eerder crystal reds gehad dus alle tips zijn welkom.
 
Je kan het beste kijken welke waarde je water heeft en dan vragen waarop je nieuwe groep is gekweekt.
Ik denk dat je ph rond de 6 zal zijn en dan zou je hoge gradatie kunnen houden. Maar als beginner is de makkelijke variant vaak beter.
 
Ja dat dacht ik ook, en t zou een domper zijn als je een groepje prijzige garnalen koop en ze het niet redden.
 
Klopt, maar de gemakkelijke garnaal moet op een hogere ph in de regel en kan op een lage ph ook problemen krijgen.
Dus je moet even kijken waar je ph opstaat nu.
 
Oke, ga ik in ieder geval de pH eens precies meten
 
PH = 7.3
kH = 3
No2 = 0
No3 = 5
Po4 = 0

Wat raden jullie aan? T verbaasd me dat de pH nog vrij hoog ligt met ph verlagende bodem
 
Hoelang zit de bodem erin en welke had je dan??
Normaal moet dat veel lager. Ik heb hier de Enviroment en dan is de ph 6.05 met een laag van 4cm.
Kraanwater is hier 7.8 ph.
Ook je kh vind ik nog hoog met zo n bodem.
 
Heb zo'n 4 cm colombo flora base pro, en de bodem zit er dus 3,5 weken in. Lijkt me toch sterk dat de jongen bij de lfs t verkeerd gemeten heeft toch
 
Hmm heb een adres waar k gradatie a tot s en mosura kan kopen, en hij zegt dat ze op een pH van 7 zitten bij hem
 
Het zou dus kunnen zijn dat de bodem niet goed werkt, of dat de jongen in de LFS vandaag niet goed gemeten heeft, of heeft het omlaag halen van de pH langer dan 3,5 week nodig?
 
Met wat heeft die jongen gemeten dan?
Makkelijk is om zelf een setje te kopen voor het meten,kan je gelijk je eigen kraanwater eens meten.
Hier verlaagde de Florabase ook niet onder de 7 trouwens.
 
Nou mooie bodem dan zeg. Hier was na 14 dagen (of eerder) de ph al op 6 aangeland.
Dus dan is dat niet echt een bodem voor de cr TB bijvoorbeeld.
 
bas511 zei:
Hmm heb een adres waar k gradatie a tot s en mosura kan kopen, en hij zegt dat ze op een pH van 7 zitten bij hem

Dan heb je ook niet zo n lage ph nodig dus en zou deze wel volstaan denk ik. Komt ook niet op een paar tienden aan natuurlijk.
Rustig overwennen en dan zal dat vast goedkomen.
 
Oke, ligt het inderdaad aan de bodem denk. Niet aan te raden als je inderdaad taiwan bee's wil. Maar voor nu genoeg. Bedankt voor de info :)
 
Graag gedaan en ben benieuwd naar je garnalen als je die hebt.
 
Vanavond ga ik garnaaltjes halen en dan zal ik wat foto's in m'n fototopic plaatsen :)
 

Terug
Bovenaan