Wat is er nieuw

320 L aquarium overzetten naar 780 L

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Mickeymii
  • Startdatum Startdatum
M

Mickeymii

Guest
Volgende week ga ik eindelijk mijn nieuwe aquarium aanschaffen en inrichten. Mijn huidige aquarium heeft een inhoud van 320 liter (+externe pompen van ca. 40 liter) en dit wil ik gaan overzetten naar een aquarium van 780 liter (+bioloog van ca. 200 liter). Aangezien ik geen plek heb voor de vissen om ze tijdelijk in te laten verblijven (behalve in grote plastic zakken) wil ik de vissen op dezelfde dag overplaatsen naar het nieuwe aquarium. Ik maak eerst het oude leeg en doe de vissen in zakken (met verwarming, lucht en filtratie), zet de nieuwe op zijn plaats en richt hem in. Ik kan al het oude aquarium water opslaan en de oude pompen tijdelijk op het nieuwe aquarium aan te sluiten zodat ik niet al mn bacteri�n kwijt raak, maar dan alsnog zit ik met bijna 700 liter kraanwater (eventueel wat osmosewater). Zal dit een probleem zijn voor de vissen (o.a. discussen)?
 
Als je oude water ook overzet, is dat zeker een pluspunt.
 
ik snap dat het een pluspunt is, maar is het genoeg om problemen te voorkomen?
 
Ik denk dat je weinig keus hebt, het moet kunnen. Ingedraaide filters, en veel schoonwater.
Je kent je discussen goed, neem ik aan? Laat je niet in de zeik nemen, door hun evt toneelspel.
Meten is weten, hou no2 en nh3/4 in de gaten in de week na de wissel.
 
ja klopt. Ik zal dan idd de waterwaardes en het gedrag van de vissen de eerste weken goed in de gaten houden. Heeft het nog zin om iets aan het water toe te voegen zoals aqutan en dat soort dingen of is dat niet nodig omdat een gedeelte al goed water is?
 
Kan nooit kwaad, naar mijn mening.

Oja, denk om de temp, niet te veel verschillen.
 
De nieuwe en oude situatie zijn dus resp. 980 en 360 liter. Qua hoeveelheid water is je operatie dus te vergelijk met een 64% waterwissel. Niet schokkend meen ik.

Gaat (een deel van) je bodem mee?

~ Ivo
 
ja ik ben van plan het huidige zand ook te gebruiken, samen met wat nieuw zand.
 
Dan mag je er denk ik wel vanuit gaan dat er ook via de bodem nog wel wat bacteri�n mee komen.

Weet ik alleen niet wat wijsheid is:
- oude zand naast nieuwe zand
- oude zand op nieuwe zand
- oude zand onder nieuwe zand

~ Ivo
 
Maar goed, ik kan dit overzetten dus beschouwen als een hele grote water verversing die weinig kwaad kan voor de vissen, zolang ik zoveel mogelijk water en bacteri�n uit het oude aquarium behoudt. Verder is het gewoon een kwestie van alles goed voorbereiden en plannen. Het wordt een hele klus, maar ik heb er zin in.

Het zand is weer een ander verhaal, maar het is denk ik niet zo'n groot probleem. Ik denk dat het het meest logisch is om het oude op het nieuwe te leggen (?).
 
Zou eerst het oude erin doen,dan water gedeeltelijk vullen,een gelijk filteren.

Dan daarna schoon zand tot 2-3 cm aanvullen.
Dan steeds gedeelte water bij doen.
 
Nog een (misschien overbodige) tip voor je filters; ik meen ergens gelezen te hebben dat je filters maar max. een paar minuten .

De exacte tijd weet ik niet meer. Wel weet ik nog dat je voor extra zekerheid even kunt letten op een witte waas die uit je filter komt.
 
Ik zou een geheel nieuwe bodem aanleggen. Gerommel in de bodem is nooit goed, lees nh3/4 stijging.
Bij een nieuwe bodem heb je dat niet, en die bacterien die heb je er zo weer in.
 
De filters sluit ik gewoon aan op de plastic zak (ong 50 L) en 40 liter aquaria waar ik de vissen in doe, dus de bacteri�n zullen blijven leven neem ik aan. Natuurlijk zet ik de filters wel op minimale capaciteit anders worden de vissen overhoop geblazen door de stroming.

De NH2/3 stijging zal toch wel meevallen omdat maar de helft van het zand "oud" zand is op een volume van 1000 liter?
 
Joh geen enkel probleem

Als het oude water en zand en de inrichting en pompen overgaan op de nieuwe dan kan dat prima.

Zolang de oude bodem niet smerig is maar redelijk zuiver gaat het lukken.

Enige probleem wat ik zie is de logistiek oftewel komt de nieuwe bak op dezelfde plek te staan of niet
 
Deze bodem zit er ook pas een paar maanden in dus die is nog redelijk zuiver.

Ja het nieuwe aquarium komt op dezelfde plek te staan. Ik zal eert het oude helemaal leeg moeten zodat ik die kan verplaatsen. Gelukkig heb ik genoeg emmers/aquaria/zakken om 300 liter water in op te slaan. Als het oude van zijn plek is kan ik de nieuwe gaan plaatsen en vullen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan