330x100x100 toch wel met bioloog*

  • Onderwerp starter Coffeeshop Amersfoortseplein
  • Startdatum

C

Coffeeshop Amersfoortseplein

Guest
Dag mede aquarianen. Ik ben met co2 nog nieuw, voorheen altijd bakken met minimale beplanting gehad. Nu word het tijd om het groot aan te pakken.

Ik ga werken met 3 grote potfilters. Om 1 of andere rede nooit fan geweest van een bioloog. Maar wat is nu mijn beste keuze met betrekking tot een co2 systeem?

Ik wil niet zon fijne waas van kleine bubbeltjes, dus een atomizer valt bijvoorbaad al af toch?

Het word een discus bak met veel groen erin.
Alle tips en adviezen zijn zeer welkom.
20200808_092327.jpg
 
Er zijn maar weinig planten die het echt goed doen op discus temperaturen.
Komt daarbij dat discussen geen fan zijn van felle belichting.
Doe jezelf en je vissen een dienst en laat die Co2 aan de kant liggen. Zet je bak vol makkelijke planten en laat de verlichting minimaal. Iedereen tevreden
 
Ik heb geen ervaring met discussen en niet met een bak op 30 graden.

Waar ik wel ervaring mee heb zijn bakken met betrekkelijk weinig licht en de planten die daar goed bijpassen.

En in mijn ervaring doen ook die planten het beter met een snufje co2.
Co2 is niet iets wat je of, zoveel toedient dan je checkers allemaal geel zijn, of niet.
Je kan ook een gelijkmatige lage hoeveelheid toedienen, net iets meer dan je situatie/licht nodig heeft. Veilig voor alle bewoners, wanneer het per ongeluk iets verhoogd is liggen niet gelijk al je vissen plat, en toch alle gedoe met draadalg etc. weg.

Wij doen dat zelf (grotendeels) met bio-co2. In de bak van 325 liter leggen we een basis met bio-co2, en voegen tijdens de lichtperiode minimaal (22 a 23 bellen per minuut) drukfles-co2 toe. We merken dat we het op die manier erg goedkoop toch stabiel kunnen houden.

Hoe zich dat vertaalt naar een bak van 3x zo groot dat weet ik niet. Wij werken met 2 pot filters en voegen via de één middels een inline diffuser drukfles-co2 toe en via de ander de middels een ejector/venturi op de spraybar bio-co2. Door de aanzuig- en uitstroomkant te kruisen krijgen we een erg goede verdeling van de door de hele bak.

Iets waar ik zelf geen ervaring mee heb maar wat ik wel gelezen heb van iemand, is dat het een optie kan zijn de drukfles-co2 ph-gestuurd te maken, zodat deze automatisch eventuele schommelingen in de bio-co2 corrigeert. Dan gebruik je de fles eigenlijk alleen om de boel af te toppen op het niveau dat je nastreeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het zal ook een kunst zijn om met die hoogte de co2 goed bij de bodem te krijgen denk ik. Met weinig licht en makkelijke planten zou zonder co2 moeten kunnen dus daar zou ik voor gaan.
 
Tja een discus bak van dat formaat vraagt echt om een bioloog hoor.

Dit zal ik waarscheinlijk nog vaker horen, maar die keuze is niet meer te veranderen.

Grof gezegd zou je toch met 3 grote potfilters dezelfde filtratie opbrengst kunnen krijgen als met 1 bioloog? Het zal alleen meer werk zijn met schoonmaken. En om het extra volume hoef ik het niet te doen.
 
Als je toch graag Co2 in de bak wil hebben zonder belletjes, kom je volgens mij op een reactor uit. Goed te plaatsen na één van je pompen. Deze zorgt ervoor dat de Co2 zo goed als volledig word opgenomen door het water en door heel je bak gaat bij een juiste circulatie.
 
Dit zal ik waarscheinlijk nog vaker horen, maar die keuze is niet meer te veranderen.

Grof gezegd zou je toch met 3 grote potfilters dezelfde filtratie opbrengst kunnen krijgen als met 1 bioloog? Het zal alleen meer werk zijn met schoonmaken. En om het extra volume hoef ik het niet te doen.
Verre van zelfs.
De grootste potfilters die ik ken zijn de eheim classic xxl en de fluval fx6 met respectievelijk 18 en 20l inhoud aan filtermedia. 3 zulkse geven je 60l filtermedia.
In een klein bioloog je van pakweg 100x60x40 kan je veeeel meer dan dat kwijt.
Komt daar bij dat 1 fx6 41w verbruikt.
120w in totaal (voor 3x3500lph) dus dat 24/7 moet draaien.
Een Jebao dcp pomp verbruikt "maar" 80w voor 10000lph.
Komt daar bij dat je op een bioloog een automatische vliesfilter kan zetten waardoor je aan de bioloog zelf eigenlijk nooit meer zal moeten komen.
 
(knip door heel je bak gaat bij een juiste circulatie.)
Dat kon nog wel eens een hele uitdaging worden met drie filter pompen
 
Verre van zelfs.
De grootste potfilters die ik ken zijn de eheim classic xxl en de fluval fx6 met respectievelijk 18 en 20l inhoud aan filtermedia. 3 zulkse geven je 60l filtermedia.
In een klein bioloog je van pakweg 100x60x40 kan je veeeel meer dan dat kwijt.
Komt daar bij dat 1 fx6 41w verbruikt.
120w in totaal (voor 3x3500lph) dus dat 24/7 moet draaien.
Een Jebao dcp pomp verbruikt "maar" 80w voor 10000lph.
Komt daar bij dat je op een bioloog een automatische vliesfilter kan zetten waardoor je aan de bioloog zelf eigenlijk nooit meer zal moeten komen.
Probleem met die automatisch vlies filter is dat ze geen 7500-10.000 l/h aan kunnen.
 
Het zou je verbazen hoe weinig biologisch materiaal je nodig hebt om een bak goed te laten draaien, zelfs een discusbak van dit formaat. Met een bioloog moet je andere dingen willen, bv. makkelijker onderhoud, extra inhoud, extra mechanische filtratie of techniek verbergen. Biologisch gezien zal een bioloog het niet beter doen dan 2 of 3 grote porfilters.
 
Ik denk dat ik achter iedere pomp een reactor zou plaatsen en dan een Co2Art drukregelaar met 3 uitgangen, zodat je iedere reactor gedoseerd van CO2 kan voorzien.

Ik zou wel ff over je uitstromen nadenken. Zou denk ik kiezen voor PVC leidingwerk onder en achter je aquaruim met een PVC "cross over" waarbij je op verschillende punten je uitstromen kan maken......

edit Hoe ga je die planten trouwens van licht voorzien?
 
Ik denk dat ik achter iedere pomp een reactor zou plaatsen en dan een Co2Art drukregelaar met 3 uitgangen, zodat je iedere reactor gedoseerd van CO2 kan voorzien.

Ik zou wel ff over je uitstromen nadenken. Zou denk ik kiezen voor PVC leidingwerk onder en achter je aquaruim met een PVC "cross over" waarbij je op verschillende punten je uitstromen kan maken......

edit Hoe ga je die planten trouwens van licht voorzien?
Dan kan je ook de uitgangen van de 3 filters samenvoegen op één pvc leiding en een grote reactor plaatsen. En deze in de bak weer laten uitkomen waar je wilt.
 
Dan kan je ook de uitgangen van de 3 filters samenvoegen op één pvc leiding en een grote reactor plaatsen. En deze in de bak weer laten uitkomen waar je wilt.

Dan wordt je leidingwerk 50mm om dezelfde capaciteit aan te kunnen, wel errug dikke leidingen hoor. Bij 40mm knijp je dan al aardig oppervlakte........
 
Dan wordt je leidingwerk 50mm om dezelfde capaciteit aan te kunnen, wel errug dikke leidingen hoor. Bij 40mm knijp je dan al aardig oppervlakte........
50mm valt toch wel mee. In zo’n ruimte kan je nog een leiding 90mm over de muur beugelen zonder dat het er raar uitziet.
 
En een bioloog achter de muur waar de bak tegenaanstaat,is dat misschien een optie of zit je dan bij de buren;)
 
als je een goeden filter wil kun je een klim plant in je bak hangen die zal er voor zorgen dat je water schoon blijft
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Is de reden dat moeilijk word gedaan over potfilter tov bioloog omdat er discus in komen of omdat het zoveel water is? Ben benieuwd en nieuwsgierig! Zo’n grote plas water ?
 
Aha! Lijkt mij ook kwa onderhoud makkelijker, 1 bioloog tov drie pot filters. Maar Ieder zo zijn ding ofcourse. Zag op YouTube wel een toffe video van rjoemman over het bioloog icv co2. Beter goed gejat dan slecht bedacht? Hihi succes met de vorderingen!
 
Norion

Bij een bak als deze gaat dit naar mijn idee niet werken,en dat is geen kritiek naar de bouwers/eigenaren van deze bak,maar meer mijn visie en gedachten hoe dit schoon te houden,het gaat niet om de hoeveelheid water,dat is meer dan perfect maar ik heb zo mij twijfels over hoe een dergelijke inhoud redelijk schoongehouden wordt door 3 filters.
Een bioloog voor een dergelijke bak zou ik op een 3e van de inhoud hebben genomen,tezamen met een sterke opvoerpomp en een aanzuiging welke een flow zou maken/creeren.

Maar goed er zal toch door de huidige eigenaren wel het e.e.a.Doorgesproken zijn voor wat betreft de eisen van de vissen en de filtering van het water,daarbij komt er nog wel wat techniek bij kijken al was het alleen maar een waterverversing,maar we gaan het volgen.

Ben nog niet eerder een zo grote bak tegengekomen,ga het met interesse volgen.
 
Dat filmpje: Ik vind dat water erg troebel. Duidelijk een teken van te zware belasting. Misschien met meer planten... en meer een eco systeem... maar heb zelf een ding met helder water hoor, wil Het zo helder mogelijk hebben :)
 

Terug
Bovenaan