330x100x100 beplante discusbak welk bioloog etc?


C

Coffeeshop Amersfoortseplein

Guest
Daag mede aquarianen.

Zoals een aantal al gelezen hadden komt er een grote beplante discus bak in de winkel.

Nu heb ik mij door velen laten adviseren toch een bioloog te nemen. Maar hoe kan dat nu het best? Ik wil ook met co2 gaan werken, dus wil die watervalletjes en oppervlakte beweging minimaal houden tegen het verlies van co2.

De ruimte die ik heb is 44cm hoog, 84 diep, En ongeveer 3 meter breed.

Denk dus niet hoger dan 30 cm, in verband met werkruimte?

Wat is volgens jullie de beste opvoerpomp? Moet ik nog rekening houden met dingen die later erg van pas kunnen komen? Zoals een overloop gat in het bioloog, aangesloten op de afvoer. Das al 1 handige tip die ik meeneem.

Ook heb ik nog geen overloop of gaten in het aquarium, zijn hier handige tips voor? Welke plek? Hoeveel gaten..
Wat zou het beste zijn voor dit formaat bak. Ik laat dit trouwens allemaal door leo doen, van wolferen aquaria.
 
In een bak met planten en dus met CO2 erop moet het waterniveau in het bioloog strak zijn, dwz alle vakken op dezelfde waterhoogte.
Doe je dat niet dan krijg je een waterval en verlies je CO2.
Kijk je naar mijn bioloog dan is het waterniveau in het eerste vak even hoog als in het pomp vak, verlies van CO2 is dan minimaal.
Mijn bioloog staat op de grond met een piepschuim plaat van 1 cm. Dwz het geheel is 41 cm hoog vanaf de grond.
Ik zit vrijwel dagelijks met mijn hoofd in het meubel om checks te doen.
Een beetje hoogte boven het bioloog vrij is dan wel prettig. Bij mij is dat 27 cm vanaf de dekplaat van het bioloog tot de onderkant balk waarop het aquarium ligt. Dus 41+27=68 (mijn meubel is 77 hoog, de rest is dus balk).


Op jouw aquarium zou ik een langer + breder maar lager bioloog nemen.
Dus bijvoorbeeld 200x60x35. Die 35 hoog is ruim voldoende voor Siporax en matten e.d.
Ik heb hierin 60cm breed opgenomen zodat bij stroomuitval er voldoende buffer in het bioloog over blijft om water van boven op te vangen.
Hou rekening met 330x100x2 is 66 liter wat boven de kam staat, dan nog eens een 30x15x16 is 7.5 liter in de overloopkamer afronden een 75 liter heeft het bioloog nodig als extra buffer. Op een lengte breedte van 200x60 is dat al 6.5 cm in het bioloog.
Bij een bioloog van 200x70x35 is dat dan: 5,3 cm.

Dus het is zeer zeker van belang om een nood overloop op het bioloog te zetten rechtstreeks naar het riool wanneer je een lager bioloog gaat nemen.
Het kan geen kwaad om alvast zo'n gat erin te laten boren. Anders moet je later met hevels gaan werken en daar ben ik niet 100% kapot van.


Het water in mijn pompvak staat bij een snelheid van 7800 liter/uur op 33cm vanaf de buitenkant bodem, dwz incl glas.
Minimale waterstand is 25 cm anders trekt de pomp lucht door middel van een draaikolk te genereren.

Als jouw bioloog 35 cm hoog is en je haalt er die 6.5 cm vanaf en glas 6mm en 0.5 cm randje (want je wil niet dat het bioloog overstroomt) dan mag jouw max waterhoogte zijn 35-6.5-0.6 = 27.9 cm, das is genoeg voor de pomp.
Liever ga je voor een breder bioloog van 70 breed, kan makkelijk onder die bak van 100 breed.

Lengte 200 lijkt me ruim genoeg, dan heb je nog ruimte voor overige techniek zoals co2 flessen.

Als pomp gebruik ik een 10.000 l/u opvoerpomp ik denk dat jij de 12k of 15k moet nemen.
De beste opvoerpomp is volgens mij die van Jecod/jebao.

Als opvoer gebruik ik 32 mm druk pvc en afvoer 2 maal 40 mm druk pvc.
Bij jou zou ik bij voorkeur voor 3 afvoeren van 50 mm kiezen (2 kan ook, 3 is beter) en als opvoer zou ik voor 40 mm gaan, maar die 40 mm moet wel passen op je opvoerpomp dus koop die eers en kijk wat die aan kan.

Je zal een CO2 reaktor moeten maken, als voorbeeld kijk in mijn video's of in het fotoboek van @tuinkabouter

Ik zou links in de bak een overloop kamer maken met de drie afvoer pijpen van 50mm en rechts in de bak een droogkamer waarin de 40mm naar boven komt.
De linker kamer zal een 30 cm a 35 cm breed moeten zijn als je voor pijpen van 50mm gaat.
Rechts kan een kamer van 15 a 20 cm breed komen, hierdoor komt je opvoer pvc omhoog en de bedrading voor je verlichting, dus je hebt er 2 gaten in nodig.


het bioloog zou ik voorzien van tussen kamers zodat in elk filtervak het water steeds van boven komt.





 
Laatst bewerkt:
Neem er een (pomp) waarbij je de hoeveelheid water via een controller kan regelen,,kijk eens bij de jabeo pompen,voor jou optimaal,en qua stroomsnelheid in te regelen,via een display.
Een gat boren in een bestaand aquarium kan het beste gebeuren door iemand die daar garantie op geeft,hoeft helemaal niet echt in de bodem te gebeuren,kan ook in de linker of rechter zijruit,zo'n 10 cm.vanaf de bodem.Een gat boren in een bestaand aquarium is niet echt een probleem voor specialisten,maar ga voor een grote doorvoer ( gat) ongeveer 50 mm.Of groter,hoe groter het gat (doorvoer) des te minder problemen met slurpende geluiden,overgens is er ook nog de mogelijkheid voor een durso,maar daar heb ik geen ervaring mee.

Als van Wolferen een gat boord in de bodem of zijruit zullen ze ook een overloopschot moeten gaan plaatsen,maar laat dit aan hun over,kennis zat bij hun.
gr.,bert
 
Rjoemann,was mij net voor,enkele minuten,,,kan gebeuren,maar pak de informatie waar je wat mee kan,dat is mijn beste advies.
 
Bij een sterke of minder ingestelde aanvoer is het wel aan te raden om daar de juiste diameter pvc.Buizen voor te te gaan gebruiken en als zodanig aan te leggen,voor wat betreft de opvoer.Met de bijbehorende diameter,bij opvoerslangen komt al snel het probleem om de hoek dat ,of dat 20 mm.Slangen op een gegeven moment gaan knikken door doorhangen,ook waar iets waar van Wolferen bij kan adviseren.PVC is dan de oplossing voor een probleem wat niet meer naar voren komt en je kan uitsluiten.
Die info kunnen ze zomaar meegeven,daar berust geen patent op ;)
 
In een bak met planten en dus met CO2 erop moet het waterniveau in het bioloog strak zijn, dwz alle vakken op dezelfde waterhoogte.
Doe je dat niet dan krijg je een waterval en verlies je CO2.
Kijk je naar mijn bioloog dan is het waterniveau in het eerste vak even hoog als in het pomp vak, verlies van CO2 is dan minimaal.
Mijn bioloog staat op de grond met een piepschuim plaat van 1 cm. Dwz het geheel is 41 cm hoog vanaf de grond.
Ik zit vrijwel dagelijks met mijn hoofd in het meubel om checks te doen.
Een beetje hoogte boven het bioloog vrij is dan wel prettig. Bij mij is dat 27 cm vanaf de dekplaat van het bioloog tot de onderkant balk waarop het aquarium ligt. Dus 41+27=68 (mijn meubel is 77 hoog, de rest is dus balk).


Op jouw aquarium zou ik een langer + breder maar lager bioloog nemen.
Dus bijvoorbeeld 200x60x35. Die 35 hoog is ruim voldoende voor Siporax en matten e.d.
Ik heb hierin 60cm breed opgenomen zodat bij stroomuitval er voldoende buffer in het bioloog over blijft om water van boven op te vangen.
Hou rekening met 330x100x2 is 66 liter wat boven de kam staat, dan nog eens een 30x15x16 is 7.5 liter in de overloopkamer afronden een 75 liter heeft het bioloog nodig als extra buffer. Op een lengte breedte van 200x60 is dat al 6.5 cm in het bioloog.
Bij een bioloog van 200x70x35 is dat dan: 5,3 cm.

Dus het is zeer zeker van belang om een nood overloop op het bioloog te zetten rechtstreeks naar het riool wanneer je een lager bioloog gaat nemen.
Het kan geen kwaad om alvast zo'n gat erin te laten boren. Anders moet je later met hevels gaan werken en daar ben ik niet 100% kapot van.


Het water in mijn pompvak staat bij een snelheid van 7800 liter/uur op 33cm vanaf de buitenkant bodem, dwz incl glas.
Minimale waterstand is 25 cm anders trekt de pomp lucht door middel van een draaikolk te genereren.

Als jouw bioloog 35 cm hoog is en je haalt er die 6.5 cm vanaf en glas 6mm en 0.5 cm randje (want je wil niet dat het bioloog overstroomt) dan mag jouw max waterhoogte zijn 35-6.5-0.6 = 27.9 cm, das is genoeg voor de pomp.
Liever ga je voor een breder bioloog van 70 breed, kan makkelijk onder die bak van 100 breed.

Lengte 200 lijkt me ruim genoeg, dan heb je nog ruimte voor overige techniek zoals co2 flessen.

Als pomp gebruik ik een 10.000 l/u opvoerpomp ik denk dat jij de 12k of 15k moet nemen.
De beste opvoerpomp is volgens mij die van Jecod/jebao.

Als opvoer gebruik ik 32 mm druk pvc en afvoer 2 maal 40 mm druk pvc.
Bij jou zou ik bij voorkeur voor 3 afvoeren van 50 mm kiezen (2 kan ook, 3 is beter) en als opvoer zou ik voor 40 mm gaan, maar die 40 mm moet wel passen op je opvoerpomp dus koop die eers en kijk wat die aan kan.

Je zal een CO2 reaktor moeten maken, als voorbeeld kijk in mijn video's of in het fotoboek van @tuinkabouter

Ik zou links in de bak een overloop kamer maken met de drie afvoer pijpen van 50mm en rechts in de bak een droogkamer waarin de 40mm naar boven komt.
De linker kamer zal een 30 cm a 35 cm breed moeten zijn als je voor pijpen van 50mm gaat.
Rechts kan een kamer van 15 a 20 cm breed komen, hierdoor komt je opvoer pvc omhoog en de bedrading voor je verlichting, dus je hebt er 2 gaten in nodig.


het bioloog zou ik voorzien van tussen kamers zodat in elk filtervak het water steeds van boven komt.







En hoeveel kamers zou je dan asviseren? En met tussenstukken erbij om de verwarmings elementen in te kunnen weg werken.

Een droogkamer kan ik helaas niet meer maken zij leo, maar daar zou ik toch net als de overloop gaten in de zijkant voor kunnen maken?

Ik kom binnenkort ook even een bakkie doen.
 
Het bioloog word deze week gemaakt als het goed is. Het word 200x80x30, 35cm hoogte was toch net iets te krap.

Er komt een afvoer-gat in het bioloog dat aangesloten word op de afvoer.

De aan en afvoer naar het bioloog zal via de wand achter het aquarium gaan. Ook een waterleiding die constant water in de bak druppelt als een automatisch water ververs systeem.

De overloop van het aquarium word denk ik 2 buizen, of heeft 3 buizen toch de voorkeur? Je bent uiteindelijk toch afhankelijk van hoeveel je terug omhoog kan pompen, dus zou 2x 40mm dan niet voldoende zijn?

Ik zie heel veel mensen met pvc werken, zijn er veel nadelen aan een flexibele slang gebruiken? Dit zou voor mij een heel stuk schelen met het wegwerken achter de houten muur.

Ook het co2 systeem zal via dezelfde weg achter de houten muur lopen.

15985314441525843086565308846348.jpg


De slangen van de overloop zouden dan links gelijk de muur induiken en pas tevoorschijn komen onder het bioloog. De terugvoer van het bioloog de bak in komt vanuit het midden van het onderstel, en gaat achter de houten muur langs omhoog, via de deksel de bak in, dus uit het zicht.

Zo wil ik ook de co2 en de electriciteit laten lopen. Onder het bioloog de muur in, en boven in het midden gelijk de deksel in.
1598531871218736344546120357897.jpg


De afvoer zit ook in het midden, daar gaat de afvoer/ overloop van het bioloog op.

Ik heb helaas niet meer de mogelijkheid om makkelijk een warmte wisselaar te plaatsen. Ik ga dus toch voor 3x 600 watt elementen in het bioloog, tussen de schotten in.

Laatste puntje is een UV filter. Voegt dit erg veel toe? Of merken jullie er weinig verschil mee.
15985346835471930695669044530783.jpg

Oja. De led balken zijn binnen, maar ben vergeten de kleine lettertjes te lezen. En dus geen adapter mee besteld🤦‍♂️
 
Het nadeel aan slang is dat het kan knikken of dicht gedrukt kan worden.
Maar met een gewapende slang zou dat mee moeten vallen.
Wel jammer dat pvc niet echt een optie is, het is gewoon wat zorgelozer in dat opzicht

btw bij een overloop heb je altijd minstens 2 buizen.
De normale en de nood overloop voor het geval er iets mis is met je normale.
Als je voor 3 buizen kiest heb je dus 2 normale en 1 nood.
De nood overloop zit dus ook altijd hoger dan de normale overloop
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je geen ruimte hebben voor pvc achter je houten wand? Of je nu slang erachter langs moet brengen of pvc. Kan je erachter komen dan of niet? Ik zou voor pvc gaan voor een bak van deze grote. Kijk er nog eens goed naar,

Gr. Ed
 
Waarom zou je geen ruimte hebben voor pvc achter je houten wand? Of je nu slang erachter langs moet brengen of pvc. Kan je erachter komen dan of niet? Ik zou voor pvc gaan voor een bak van deze grote. Kijk er nog eens goed naar,

Gr. Ed

Maar wat is dan het grote voordeel aan pvc tenopzichte van een zelfde diameter gewapende slang? Het zou mogelijk zijn, maar niet zonder de nieuwe vloer te beschadigen. Als knikken en verstoppende enige nadelen zijn, knikken doet een gewapende slang niet, en verstoppen doet die toch evensnel met een zelfde diameter?

Vervangen zou wel een fluitje van een cent zijn, waarin dat met pvc toch wel een flinke klus word als hij straks vol zit.
 
Het nadeel aan slang is dat het kan knikken of dicht gedrukt kan worden.
Maar met een gewapende slang zou dat mee moeten vallen.
Wel jammer dat pvc niet echt een optie is, het is gewoon wat zorgelozer in dat opzicht

btw bij een overloop heb je altijd minstens 2 buizen.
De normale en de nood overloop voor het geval er iets mis is met je normale.
Als je voor 3 buizen kiest heb je dus 2 normale en 1 nood.
De nood overloop zit dus ook altijd hoger dan de normale overloop

Aah dat klinkt inderdaad vrij logisch, dan worden het 3 buizen. Zijn die doorgaans dezelfde diameter? Of is de noodbuis kleiner.
 
Pvc tov gewapende slang is om het even. Als je jou vloer gaat beschadigen met pvc dan zou ik voor gewapende slang gaan.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan