330x100x100 met bioloog, dit keer thuis.


C

Coffeeshop Amersfoortseplein

Guest
Daahaag mede aquarianen.

Misschien hebben sommige mijn andere topic al gezien, dankzij jullie ben ik toch met een bioloog gaan werken, en heb nog vele andere handige tips gekregen.

Nu komt mijn volgende vraag.

In mijn andere project was ik van plan zonder bioloog te werken, simpelweg omdat ik hier geen ervaring mee had, wat de boer niet kent?
Nu blijkt het dus vrij makkelijk te zijn. En in mijn meening velen malen beter als je op grotere schaal werkt.

Enkel heb ik in mijn andere project een overflowbak aan de zijkant laten maken, en niet door de bodem.
20210218_235435.jpg


Ik vind het er zelf best gaaf uitzien, je ziet goed wat er daadwerkelijk gebeurt.

In de shop waar altijd muziek aan staat en ander achtergrond geluid is, hoor de bak totaal niet. Maar als alles stil is, hoor je toch best wat water gekolk.

Simpel gezegd: ik wil deze zelfde bak met bioloog thuis, maar dan zo stil als een buitenfilter zoals een fx6.

Hoe doe ik dit? Of zal een bioloog altijd meer geluid maken dan een potfilter.

Mijn fluval fx6 staat ook in de schuur, dus in mijn woonkamer hoor ik praktisch niets.
1613689148333944247696244982566.jpg

Is diezelfde stilte te bereiken met een 200x80x40 bioloog en 15.000L per uur pomp?
 
Naar mijn idee wel, ik werk hier met een bioloog onder de bak, en dat is stiller dan welke potfilter ik ooit heb gehad.

Je moet alleen je waterniveau goed kunnen afregelen om die zuig-/overstort geluiden weg te werken, en met DC pompen werken (veruit het stilst).
in jouw geval is 2x een kleinere DC pomp wellicht beter dan 1 hele grote.
 
Naar mijn idee wel, ik werk hier met een bioloog onder de bak, en dat is stiller dan welke potfilter ik ooit heb gehad.

Je moet alleen je waterniveau goed kunnen afregelen om die zuig-/overstort geluiden weg te werken, en met DC pompen werken (veruit het stilst).
in jouw geval is 2x een kleinere DC pomp wellicht beter dan 1 hele grote.
Ik gebruik in mijn andere bak ook een jecod dc 15.000. Ben hier toch wel zeer tevreden over. Daar hoef ik niet te wisselen voor 2 kleinere.

Waterniveau in de bak regelen lijkt mij goed te doen met wat kogelkranen? Kan ik ergens een plaatje van jou bioloog en overloop zien?

En limiteer je jezelf niet met het aantal liter per uur als je de waterstroom dempt doormiddel van kogelkranen?
 
Niet het waterniveau in de bak, maar het waterniveau in de overloop :))

Je pomp zal altijd de hoeveelheid water wegpompen waarop die is ingesteld... die houd geen rekening met hoe jij je kogelkraan afstelt.

- Knijp je de toevoer naar de bioloog te veel, dan pomp je de bioloog leeg en gaat je pomp drooglopen
- Knijp je de toevoer naar de bioloog te weinig, dan krijg je of gorgel geluiden omdat het water overstort in je noodoverloop, en als je geen noodoverloop systeem hebt loop het water binnen no-time over de rand van het aquarium heen :))

20190610_134615.png20190918_210754.png
Dit is de overloop, je ziet links 1 pijp (dat is de noodoverloop), een stuk naar onder in de overloop (niet te zien) zit de pijp waar het water doorheen loopt.
Heb rondom de randen wat matten geklemd om het beetje gekletter van water te dempen.

20181222_233334.png
Hier zie je 2 buizen:

- degene zonder kraan is die van de noodoverloop
- degene met kraan, staat dermate afgesteld dat de verhouding tussen pompvermogen en water wat terugstroomt naar de bioloog via de overloop op elkaar is afgestemd... is dat te doen met een standaard kogelkraan? ja.. maar is even wat pielen... wil je het jezelf makkelijker maken dan bestaan er ook zogeheten "nauwkeurige" kogelkranen die je makkelijker kan afstellen.

Noodoverloop is m.i. altijd nodig! mocht je hoofdpijp niet genoeg water doorlaten (omdat je de kogelkraan te dicht hebt gedraaid, of omdat er bijvoorbeeld een appelslak oid in vast is komen te zitten) dan krijg je iig geen natte vloer in huis!
 
Ik heb nog 2 kogelkranen liggen op de zaak, en ook filterschuim. Ik ga eens wat proberen met die kogelkranen te spelen morgen. Als ik het op de zaak ook stil kan krijgen ga ik voor een zelfde overloop systeem. Super bedankt voor de uitleg en je foto's.
 
Die van mij hoor je ook niet.
Deze twee buizen heb ik gemaakt.
Door de durso constructie op de hoge buis heb je geen geluid mocht het zijn dat daar per ongeluk water door gaat.





bean-animal-2__01.jpg
 
ik werk met een herbi-stijl overloop, maar ik heb een schuifafsluiter met precisie regeling ipv een kogelkraan om hem stil te krijgen.
Is iets makkelijker en nauwkeuriger af te stellen
 
Niet het waterniveau in de bak, maar het waterniveau in de overloop :))

Je pomp zal altijd de hoeveelheid water wegpompen waarop die is ingesteld... die houd geen rekening met hoe jij je kogelkraan afstelt.

- Knijp je de toevoer naar de bioloog te veel, dan pomp je de bioloog leeg en gaat je pomp drooglopen
- Knijp je de toevoer naar de bioloog te weinig, dan krijg je of gorgel geluiden omdat het water overstort in je noodoverloop, en als je geen noodoverloop systeem hebt loop het water binnen no-time over de rand van het aquarium heen :))

Bekijk bijlage 319571Bekijk bijlage 319572
Dit is de overloop, je ziet links 1 pijp (dat is de noodoverloop), een stuk naar onder in de overloop (niet te zien) zit de pijp waar het water doorheen loopt.
Heb rondom de randen wat matten geklemd om het beetje gekletter van water te dempen.

Bekijk bijlage 319570
Hier zie je 2 buizen:

- degene zonder kraan is die van de noodoverloop
- degene met kraan, staat dermate afgesteld dat de verhouding tussen pompvermogen en water wat terugstroomt naar de bioloog via de overloop op elkaar is afgestemd... is dat te doen met een standaard kogelkraan? ja.. maar is even wat pielen... wil je het jezelf makkelijker maken dan bestaan er ook zogeheten "nauwkeurige" kogelkranen die je makkelijker kan afstellen.

Noodoverloop is m.i. altijd nodig! mocht je hoofdpijp niet genoeg water doorlaten (omdat je de kogelkraan te dicht hebt gedraaid, of omdat er bijvoorbeeld een appelslak oid in vast is komen te zitten) dan krijg je iig geen natte vloer in huis!

Waarom heb je die blauwe matten onder je opvoerpompen, voor het geluid?
 
Je pomp zal altijd de hoeveelheid water wegpompen waarop die is ingesteld... die houd geen rekening met hoe jij je kogelkraan afstelt.

- Knijp je de toevoer naar de bioloog te veel, dan pomp je de bioloog leeg en gaat je pomp drooglopen
- Knijp je de toevoer naar de bioloog te weinig, dan krijg je of gorgel geluiden omdat het water overstort in je noodoverloop, en als je geen noodoverloop systeem hebt loop het water binnen no-time over de rand van het aquarium heen :))

Kreeg zojuist een ingeving dat wat ik gezegd heb, niet helemaal klopt, haalde wat zaken door elkaar, hierbij de correctie:

- knijp je de toevoer naar de bioloog te veel (dus de pomp verplaatst meer water dan je standpijp door laat), dan heb je 2 mogelijkheden:
met een noodoverloop gebeurd er niks, behalve dat je overstort/zuig geluiden krijgt
zonder noodoverloop ga je je pompkamer leegtrekken, en heb je kans dat het water over de rand van je aquarium heen komt (even afhankelijk van de buffer tot de aquarium rand).

- knijp je de toevoer naar de bioloog te weinig (dus de overloop laat meer water door dan de pomp verplaatst), dan krijg je kletter geluiden van het water dat te diep in de overloop valt.

Dit is althans hoe het met mijn systeem werkt, met een Herbie/Durso zou het anders kunnen werken, geen ervaring mee.
 
Handige tips guys. Dat schematje van rjoemman is super handig.

Ik heb zelf al wat filterwatten gebruikt, maar ben erachter dat veel geluid komt van de lucht bellen die ook mee de buis ingaan.

Ik ga eens wat rommelen om dat weg te krijgen met stukken spons, en kijken of 2 90 grade bochtjes omlaag helpt.
 
Handige tips guys. Dat schematje van rjoemman is super handig.

Ik heb zelf al wat filterwatten gebruikt, maar ben erachter dat veel geluid komt van de lucht bellen die ook mee de buis ingaan.

Ik ga eens wat rommelen om dat weg te krijgen met stukken spons, en kijken of 2 90 grade bochtjes omlaag helpt.

Ik heb een kunststof ketting dubbel in de buis zitten voor het geluid werkt perfect en hoor niets meer.
 
zo’n pomp veroorzaakt altijd trillingen, als je dat direct op t glas zet zal je dat (iets) horen, dus vandaar inderdaad die mat eronder!

Thx, bij mij staan ze beide meteen op het glas, de bioloog staat wel op een tempex plaat dus dat zal ook wel dempen neem ik aan, ik ga eens proberen of ik hier iets hoor met jou setup.



En sorry voor mijn vragen in u topic :DD
 
Thx, bij mij staan ze beide meteen op het glas, de bioloog staat wel op een tempex plaat dus dat zal ook wel dempen neem ik aan, ik ga eens proberen of ik hier iets hoor met jou setup.



En sorry voor mijn vragen in u topic :DD
Is voor mij ook handig hoor. Weet niet zeker of er veel verschil is omdat het watergeluid overheerst, maar ik heb toch ook een mat onder mijn jecod gezet.
 
20210313_202438.jpg

20210313_202443.jpg



Het geluid vrijwel helemaal stil gekregen. De spons in de overloop dempt het water gekletter, en door de kogelkraan op 1 van de 2 normale overloop slangen heb ik het slurp geluid kunnen dempen. Perfecte tips guys!! Thankss
 

Terug
Bovenaan