Wat is er nieuw

350L ZA biotoop van Von Hinten

• Onderwerp starter Onderwerp starter VonHinten
  • Startdatum Startdatum
V

VonHinten

Guest
Na een aantal jaren een 180 liter gezelschaps bak te hebben gehad ben ik sinds kort over gestapt op een 350 liter Zuid Amerika biotoop.

De reden van de overstap is 2-ledig geweest. Ten eerste vond ik dat er te veel tijd in ging zitten om de planten mooi te houden in de gezelschaps bak, ik had en Hollandse planten bak en merkte dat als ik een keer een weekje geen tijd had, het gelijk minder ging met de planten. Ten tweede ben ik van het voorjaar een beetje 'verliefd' geworden op de cleithracara maronii en na mij daarin meer te zijn gaan verdiepen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik daarvoor een groter aquarium nodig had. Tevens kwam ik erachter dat ik de ZA inrichting met veel kienhout en stenen en slechts een matige beplanting erg mooi vond.

Een ruime maand geleden is mijn nieuwe aquarium, de Trofis Colisa 120 binnen gekomen. Dit aquarium heeft de volgende afmetingen: 120�45�65. Sindsdien deze gaan inrichten en sinds een week zitten de vissen erin.

Het aquarium is ingericht met een 3D-achterwand type Amazone. Als bodemmateriaal heb ik filterzand gebruikt. Verder veel kienhout (vnl. slagtanden) gebruikt. Tevens een aantal veldkeien toegevoegd en de bodem bezaaid met eiken-, beuken- en catappa bladeren en elzenproppen. Hierdoor heeft het water al een mooie bruinige kleur gekregen. Tevens wel ik binnenkort nog over turf gaan filteren.

Het visbestand is als volgt:
6x cleithracara maronii
20x nematobrycon lacortei
9x otocinclus vitatus
6x copella nigrofasciata
10x corydoras panda
2x corydoras melini
3x corydoras aneus (waarvan 2 albino)
1x hemiloricaria eigenmanni
1x L015
1x L200
1x ancistrus albino
1x hoplosternum thoracatum

Nu even uit vogelen hoe ik foto's kan bijvoegen en dan zal ik deze ook plaatsen. ..

Leeg aquarium:

514844vonhinten_0_84_vonhinten_aqua_1.jpg

Ik zie dat de foto op de kop is geplaatst, zal morgen meer foto's plaatsen op de juiste wijze.

ik ben erg benieuwd naar je inrichting (FOTO!)

Hierbij dan de beloofde foto's.

Pas geleverd nieuwe aquarium:
312738vonhinten_0_84_vonhinten_aqua_1.jpg

Hout weken,zodat het niet blijft drijven:
216191vonhinten_0_84_vonhinten_aqua_2.jpg

Inrichting in de lege bak:
183331vonhinten_0_84_vonhinten_aqua_3.jpg

En vullen maar:
716675vonhinten_0_84_vonhinten_aqua_4.jpg

En de bak is vol, nu eerst 2 weken laten indraaien...:
388846vonhinten_0_84_vonhinten_aqua_5.jpg

En de eerste plant staat erin (echinodorus bleheri):
632876vonhinten_0_84_vonhinten_aqua_7.jpg

Ook een paar kleinere plantjes toegevoegd (echinodorus latifolius)/ onder de avond LED-verlichting:
997167vonhinten_0_84_vonhinten_aqua_14.jpg

Hydrocleys nyphoides toegevoegd:
661281vonhinten_0_84_vonhinten_aqua_16.jpg

Vissen gekocht en overwennen:
485298vonhinten_0_84_vonhinten_aqua_25.jpg

En de bak draait!:
476138vonhinten_0_84_vonhinten_aqua_33.jpg

Cleithracara maronii:
277818vonhinten_0_84_vonhinten_aqua_41.jpg

Binnenkort zal ik nog wat meer foto's proberen te plaatsen van de bewoners.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groeten,
Paul

Ziet er goed uit Paul, top.

Mooie bak! De Echinodoras staat wel akelig in het midden.

Mooi ja. En inderdaad met Jeppo eens, die Bleheri is wel erg prominent centraal geplaatst, verder naar links of echts had mooier geweest.
Lees maar eens over 'de regel van derden' of 'de gulden snede' een bak in drie�n delen en op de snijlijn een blikvanger zetten.

mooie bak hoor!
gave stukken hout!

Misschien licht het aan mij of zie ik er over heen maar zitten de vissen er dezelfde dag is als wanneer het aqua gestart is? ?

Geen 2 weken laten indraaien doel ik op

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Misschien dat ik niet duidelijk ben geweest, maar uiteraard heeft de bak dik 2 weken ingedraaid, voordat de eerste vissen erin gingen. Ik heb het filter erop wat ik de laatste tijd ook al in mijn oude bak had draaien, de goede bacteri�n zijn dus meegegaan. .. Het betreft een JBL CristalProfi greenline 901.

Wat betreft de plaats in het midden van de bak van de echinodorus, daarin hebben jullie gelijk en ik ken 'de gulden snede' regel. Misschien dat ik dat over een tijdje nog wel verander, maar voorlopig laat ik het zo. Ik vind het zelf nl. wel mooi zoals het nu is. Nadat ik het hout had geplaatst, was dit de beste plek voor deze grote echinodorus. Bijkomend voordeel is dat de naad op het midden van de achterwand zo niet opvalt. Voorlopig wel ik, nu de vissen er net in zitten niet teveel in de bak 'rommelen'...

Groeten,
Paul

Helemaal gelijk in!

Verwar ze overigens niet, de gulden snede en de 1/3e regel want hoewel van hetzelfde ideeen uitgaand (sterke punten zoeken) zitten er belangrijke (meetkundige) verschillen in - zeker naarmate de bak groter wordt.
Zie bv.: http://www.onsnatuurgenot.nl/aquarium/guldensnede.htm

Bedankt voor de info Mascha&Ivo! Zal dat binnenkort als ik tijd heb eens doorlezen en er eventueel mijn voordeel mee doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan