36 par substraat genoeg?

Nigel

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2017
Berichten
693
Leeftijd
29
Ben de chihiros rgb 60 aan het overwegen op mijn 80x40x40. Deze zou op vol vermogen ongeveer 36 par geven. Is dit voldoende voor een nature style aquarium of word ik erg beperkt in mijn plantenkeuze?

Mijn nieuwe mos scape moet gaan zonder de mini pellia. Die vereist 50 par minimaal heb ik ergens gelezen. Maar wil deze lamp ook graag voor nieuwe scapes kunnen gebruiken.
 
Ik zie in een tabel dat 40-55 par gemiddeld wordt genoemd.
 
Als je een PAR hebt tussen de 40 en 50 kun je eigenlijk alles opkweken. In andere woorden: medium light.
Ada zit bijvoorbeeld op 50 PAR op de bodem. George Farmer heeft bakken die zelfs lager zijn dan 30
 
Cor, er zijn toch ook veel planten die veel licht behoeven en die hebben dan toch meer licht nodig dan 50 par?
 
Tja, kijk naar de bakken van Amano en overtuig jezelf.
Licht is de motor dat de groeisnelheid bepaald.
Natuurlijk, sommige rode Ludwigia groeien het mooist op 100 PAR. Maar als je ze opkweekt bij 50 PAR krijg je nog steeds fantastische kwaliteit planten. En professionele scapers, die toch graag die rode kleur willen, gooien 2 uur
per dag hun licht naar de 100 PAR en/of gaan hun voeding aanpassen om de plant tot kleur te dwingen.
Maar voor eenvoudige hobbyisten zoals wij zijn de waardes 40-55 par het meest efficiënt om mooie kwalitatief planten te krijgen en vooral(!) om probleemloos te werken.
 
Laatst bewerkt:
Ja licht is inderdaad de bepalende motor voor de groei. Ik moet zeggen dat ik met de standaard Ferplast 100 zo niet eens weet hoeveel par ik heb:oops:
 
Terug
Bovenaan