Wat is er nieuw

3e verwarmings element werkt niet

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Smurfje
  • Startdatum Startdatum
S

Smurfje

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, heb al even gezocht maar maak toch maar even een topic aan.

Ik ben ontzettend aan het klungelen met m'n verwarmings element, ik heb een 60x30x30 aquarium, heb eerst een tetra 75 verwarmingselement gekocht, die deed het niet: omgeruild voor een andere: deed het ook niet. Nu sinds gisteren de JBL 50-100 (?), maar die doet het ook niet! En ik snap gewoon niet hoe dat kan.
De JBL slaat pas aan als ik hem op 30 graden zet, de Tetra sloeg steeds een minuut aan en dan weer af en hield het water dus niet op temperatuur.

De thermometer in mijn bak werkt, heb hem al een paar keer getest, maar ook nu is mijn aquarium maar 20 graden terwijl de JBL op 26 graden ingesteld staat.

ik heb hem rechtopstaand in de bak hangen, bij mijn pomp waar het water circuleert.

Kan het komen dat het niet werkt omdat ik een plastic bak heb?
Of heb ik gewoon pech met de elementen... ik snap er niets meer van haha.

Alvast bedankt!
 
Heb je er op gelet of hij met zijn kop boven of onder water moet hangen?

Als je het ''bovenwatergedeelte'' onder water hebt gehad kan hij goed kapot zijn.

OF je hebt gewoon heel veel pech.
Het hebben van een plastic bak moet niks uitmaken voor het element denk ik.
 
Bedankt voor je antwoord!

Ik begon zelf te twijfelen door de plastic bak, maar aangezien het element met zuignappen vast zit lijkt het mij niet dat het element via de wand de warmte moet verspreiden..

Ik vrees dat ik dan gewoon heel veel pech heb 🙁

Heb de tetra's niet onder water gehad en de JBL in eerste instantie ook niet, totdat ik las dat het niets uitmaakte heb ik hem wel volledig onder water gezet in de hoop dat dat zou werken, maar helaas...

Heb de JBL eerst een kwartier laten acclimatiseren voordat ik hem aansloot op het net (zoals in de handleiding staat).

Maargoed, het klopt dus wel dat als het element het goed doet dat hij de bak op constante temperatuur moet houden? En dat je niet twee dagen moet wachten totdat hij 4 graden is gestegen?

Ik ben nog een beginner, dus sorry voor de domme vragen haha
 
Heeft er iemand misschien een tip voor een merk?
Wellicht dat ik een ander merk kan proberen..
 
Plastic of glas maakt niks uit.
De moderne elementen kunnen gewoon onder water gebruikt worden.
Jouw maat bakje moet vrij snel op temperatuur kunnen komen met zo'n element.
Vreemd hoor dat je inmiddels drie niet werkende elementen hebt. Zijn goede merken dus daar ligt het niet aan. Is het stopcontact wat je gebruikt wel okee!?
 
Ja stopcontact werkt ook, daar zit mijn pomp/filter ook op aangesloten, maar kan dat evt vanavond nog eens proberen en anders maar weer terug naar de winkel 🙁

Arme visjes...
 
Een plastic bak kan niet de reden zijn en ik vind het ook raar dat er het 3 niet doen.
Ik heb al vele gekocht en altijd doen die het.
Als je iets anders in dat stopcontact doet zoals een lamp, doet die het dan wel??
Doet de filter het ook op dat stopcontact waar je de verwarming in wilt doen?? Probeer dat anders eens en dan de verwarming in die waar nu je filter inzit.

Zoveel die niet werken is haast ondenkbaar.
 
Ik heb beiden op een verlengsnoerkastje zitten met 3 stopcontact ingangen, maar ik kan dat vanavond nog wel eens proberen om te wisselen.

Heb gisteren de JBL in een bak met water in de keuken gelegd (dus volledig ander stopcontactengroep) en toen sprong hij pas aan toen ik hem op 30 graden instelde...
 
Hij werkt dan in ieder geval wel dus.
Dan zou je denken het kan aan 1 van de ingangen liggen die je hebt gebruikt.
Ik heb ook een verwarming die 5 graden afwijkt, dus een afwijking zou best nog eens kunnen.
Ik weet niet bij welk merk ik dat hier heb.
Maar goed de staaf werkt wel gelukkig en dan zou ik eens kijken of het aan de ingang ligt die je hebt gebruikt.
 
De huidige verwarminselementen zijn anders dan de vroegere met een bimetaal.
Ze zijn veelal zo gefabriceerd dat ze niet meteen aanspringen en aan blijven staan tot het moment dat de gewenste temperatuur bereikt is. Anders zou het element veel te lang blijven branden, terwijl het daar niet op gebaseerd is.

Kortom : Ik denk dat ze niet stuk zijn, maar dat je even meer geduld moet hebben en de elementen de tijd moet geven om zich in te stellen. Het duurt ook even voordat de temperatuur in het element hetzelfde is als in de bak.

Dus: het is niet klik klak hup gewenste temperatuur. Dat kan alleen Hans Klok !!
 
Ze zullen na het uitslaan zeker nog "naverwarmen" ja.
En of Hans dat kan dat weet ik niet hoor Aad 😉.
 
jessicapilon zei:
Ze zullen na het uitslaan zeker nog "naverwarmen" ja.
En of Hans dat kan dat weet ik niet hoor Aad 😉.

In Hans' bakken waait het alleen altijd.
 
ok top, bedankt voor jullie hulp, heb hem vanmorgen op 24 graden gezet dus zal hem daar even op laten staan de komende twee dagen en kijken of hij toch nog wat gaat doen..
 
Ik weet niet in hoeverre ze een afwijking mogen hebben. Als je thuiskomt dan zou als de staaf werkt het water op temperatuur moeten zijn.
 
Ok, to be continued... en als dat dan niet het geval is zometeen? Terug naar de winkel?

Vannacht heeft ie ook niks gedaan namelijk en toen stond ie zelfs op 26 graden.
Vanmorgen een half uur van het stroom afgehaald en opnieuw aangezet op 24 graden, wie weet...
 
Staat in m'n eerste post Bertus...

Ok, bij thuiskomst was de temperatuur 21 graden en hij stond ingesteld op 24 graden.
Heb hem nu op 26 graden gezet om te kijken of hij dan bijwarmt, misschien dat er toch een verschil in het meetsysteem zit ofzo..
 
Zoals ik ook al zei heb ik er ook 1 die een aantal graden afwijkt hoor.
Moet je even nagaan hoeveel de afwijking is.
 
bij mij gaan ze ook niet perfect hoor .
maar dat geeft toch niet gewoon wat hoger zetten dan he 🙂
 
Ok een afwijking is dus niet erg hihi, thanks! Ik laat m nu even op 26 graden staan en kijk morgen ochtend weer hoe warm m'n bak is..
Ik als beginnende vissen vrouw maakt zich dan gelijk zorgen dat m'n vissen doodgaan ofzo hahaha
 
Oja, nog een klein vraagje... Maakt het nog wat uit of ik hem verticaal of horizontaal neer hang?
 
Nou hij lijkt het te doen hoor... heb hem op 28 graden staan en de bak blijft keurig op 23.5
 
Bij een hoop elementen kun je de aflezing of de temperatuurschaal draaien ten opzichte van de instelknop!

Dus als die nu op 24 graden blijf kun je dan het venster of de temperatuurschaal verdraaien ten opzichte van de instelknop zodat hij dan de juiste temperatuur aangeeft.

Ook bij de JBL is dit mogelijk! hoe je dit moet doen staat ook zeker in de gebruiksaanwijzing
 
Bedankt voor de tip Gerrit! Daar ga ik zaterdag eens rustig naar kijken!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan