3e vis en 2e soort met bult / uitsteeksel


sanscorp

Member
Lid geworden
19 juni 2022
Berichten
16
Leeftijd
37
Een aantal maanden geleden constateerde wij voor het eerst een witte oude gup met een flinke bult bij de aarsvin.
Na verloop van tijd verdween de vin zelfs.

Ondanks isolatie en medicatie (diverse soorten) heeft de gup het niet overleefd.
Een aantal weken geleden was er ineens een Platy met een hele dikke staart, wederom isolatie en medicatie, ook deze overleed een paar dagen terug.
Nu heeft een grotere oudere platy een rare uitstulping, ook bij de aarsvin en verwacht ik het ergste, een zeemansgraf over een paar weken..

Qua medicatie heb ik over de loop van de afgelopen maanden, conform handleiding toegevoegd:
- Trichosal tegen bacteriële infecties, huidparasieten en schimmelinfecties
- eSHa 2000 schimmels, finrot en bacteriën.
Na iedere behandeling zeker 40% water ververst en weer goede bacteriën en sporen/elementen toegevoegd van Aquachem.
Normaal zijn de waterwissels 30% elke donderdag.

Ik heb nog liggen:
- Tegen witte stip van het merk EXIT
- Colombo Cerpofor alparex tegen enkelcellige parasieten
- Cerpofor Dactycid tegen wormen.

Water waarden zijn goed (druppelsetjes) en voor de laatste waarden zal ik weer moeten meten.
Ik ben nu nog over koolstof aan het filteren na toediening laatste medicatie.
Aquarium is 150L groot en bevat nu nog:
- 2x Dwergklauwkikker
- 2x Guppies
- 6x Platys
- 1x Chiclide / ramirezi
- 5x Kuhlli's
- 1x Pleco.
- 7x roodkopzalmpjes
- 6x Garnaal (de overige 25 zijn snel gestorven na plaatsing waar de vorige lading verkochte garnalen á 80 stuks het iets te goed deden).

Recentelijk zijn in korte tijd achter elkaar overleden:
- Ramirezi mannetje (werd bleek vooraf, ook 1 jaar oud)
- Guppie (oud, 1,5J)
- Platy (1 jaar)

We hebben de bak nu 1,5 jaar en er is recentelijk niets toegevoegd of gewijzigd in de bak.
Voer variëren we af met diepvries en droge vlokken van diverse samenstellingen, geen levend voer.
Er staan twee filters, een kleine Eheim Classic 150 waar normaliter watten en Purigen (nu dus actieve kool) in zitten.
De andere is een Eheim 250 Xperience, geen bio-filters.
De rest ziet er gezond, actief en goed uit qua kleuren.

Waterwaarden zijn doorgaans erg stabiel, temperatuur is ingesteld met een externe inkbird thermostaat op 24,3 graden met een delta van 0,3.
Let a.u.b. even niet op de beplanting, net gesnoeid en er moet wat meer bij weer.
 

Bijlagen

  • aquarium1.jpg
    aquarium1.jpg
    313.5 KB · Weergaven: 41
  • Platy1.jpg
    Platy1.jpg
    139.7 KB · Weergaven: 36
  • Platy2.jpg
    Platy2.jpg
    112.2 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Geen idee wat het is, maar heb je al gegoogled op platy+prolapse? Het lijkt daar op.
 
De andere platy had alleen een hele dikke staart, werd slomer en had 1 witte plek op de plaats van de verdikking.

De guppie had meer een vleesbobbel.

Ik vind het opvallend/verdacht dat er in korte tijd meerdere vissen van meerdere soorten ineens bulten en verdikkingen krijgen en er aan overlijden.

Met een prolapse heb je dat niet.
Helaas kan ik de anti wormen niet geven i.v.m. de twee kikkers.
Heb momenteel geen reservebak.
 

Terug
Bovenaan