Wat is er nieuw

430 Liter Altum-bak van Zap

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zap
  • Startdatum Startdatum
Z

Zap

Guest
Goed de bak is er, ben er al druk mee bezig.

Achterwand wordt zwart zonder binnen achterwand.
Bovenzijde blijft open met hanglampen.

Bedoeling is niet te veel hout/planten (valisineria en zwaardplant(en). Wat stenen.
Hout loopt van buiten de bak de bak in (takken) en hooguit 1 a 2 stronken (staand) in de bak.

Wou eerst discus, maar het aanbod is van dermate slechte kwaliteit dat ik of geen discussen meer neem of moet wachten tot er mogelijk misschien in de toekomst een goede groep voorbij komt.

Wel worden er regelmatig Altums aangeboden van, naar mijn idee goede kwaliteit. Scalare ook maar dat is meer zo'n chinese overschot scalare-mix.

Nu ben ik opzoek naar wat zalmen/tetra-soorten die (het liefst uit de buurt of het zelfde biotoop) samen met altums gehouden kunnen worden.

Kardinalen kan ik zef bedenken maar ben een beetje bang dat deze worden aangezien als voer.

Wie heeft er een idee?

Persoonlijk vind ik je aquarium te klein voor Altums. Maar hier zal Marc je meer over kunnen vertellen ik heb er zelf vanaf gezien in mijn 900 liter omdat ik ze er te fors en hoog voor vind.

Groter gaat er niet komen en met een hoogte van 65 cm, 55 diep en 1,30 meter lang deel ik niet je mening qua grootte. Groter is uiteraard altijd beter.... Er hoeven er ook geen 10 in 6 wordt het max.

De inrichting blijft summier om zo veel mogelijk liters te houden. Ook de zandlaag blijft "dun".
Eventueel kan ik de inhoud vergroten door er een bioloog onder te zetten, maar t.z.t. als ze gegroeid zijn.

Het is gebruikelijk dat maanvissen in Zuid-Amerika vaak Altums genoemd worden. Uitzondering hierop is de Pterophyllum altum die " real altum" genoemd wordt. De Altums waar jij het over hebt, zijn dat Pterophyllum altum ( Orinoco Altums) of zijn dat wildvang maanvissen.

Achter het vliegveld Zanderij moet een vangstplaats zijn van maanvissen. Ik heb ze wel eens op een foto gezien. Het betrof hier de Pterophyllum scalare " Suriname", lijkt sterk op de scalare uit Guyana die hier in Nederland regelmatig wordt aangeboden in de handel.

Ik vind je aquarium van 430 liter bruto veel te klein voor de Pterophyllum altum. Van die 430 liter gaat nog het volume van de bodem, hout en dergelijke af zodat je al gauw op 370 liter water zit . De Pterophyllum altum hebben minimaal 75 liter water per vis nodig maar liever meer.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos Hut zei:
Het is gebruikelijk dat maanvissen in Zuid-Amerika vaak Altums genoemd worden. Uitzondering hierop is de Pterophyllum altum die " real altum" genoemd wordt. De Altums waar jij het over hebt, zijn dat Pterophyllum altum ( Orinoco Altums) of zijn dat wildvang maanvissen.

Achter het vliegveld Zanderij moet een vangstplaats zijn van maanvissen. Ik heb ze wel eens op een foto gezien. Het betrof hier de Pterophyllum scalare " Suriname", lijkt sterk op de scalare uit Guyana die hier in Nederland regelmatig wordt aangeboden in de handel.

Ik vind je aquarium van 430 liter bruto veel te klein voor de Pterophyllum altum. Van die 430 liter gaat nog het volume van de bodem, hout en dergelijke af zodat je al gauw op 370 liter water zit . De Pterophyllum altum hebben minimaal 75 liter water per vis nodig maar liever meer.

Hobbygroet,
Jos Hut

Het zijn altums (knik in de neus), maar of er verschillende soorten van zijn? Gezien de grootte en en de groote van de aangeboden groepen ga ik uit van nakweek (hoogst waarschijnlijk china).

De scalares die men hier aanbied zijn van het type scalare mix, alle vormen en kleuren door elkaar (wit, marmer tot zwart)

Met toevoeging van een bioloog verkrijg ik toch meer liters? Stel ik plaats een bioloog van 150 liter + 350 liter = 500 liter voor 6 altums. Eventueel zou ik van 6 naar 5 kunnen gaan.

Zap zei:
Groter gaat er niet komen en met een hoogte van 65 cm, 55 diep en 1,30 meter lang deel ik niet je mening qua grootte. Groter is uiteraard altijd beter.... Er hoeven er ook geen 10 in 6 wordt het max.

De inrichting blijft summier om zo veel mogelijk liters te houden. Ook de zandlaag blijft "dun".
Eventueel kan ik de inhoud vergroten door er een bioloog onder te zetten, maar t.z.t. als ze gegroeid zijn.

Dun? Voor bacterie mag je toch wel 2 -3 cm hebben.

En wees met planten niet zuinig, zin ok hard nodig.

2 a 3 bedoel ik met dun Bertus. 2 voor aan tot 4/5 achteraan. Komen veel valisineria in als vervanger voor veel hout (schuilen)

Zap zei:
Wie heeft er een idee?
De volgende drie mannen:

Ed Ruiz

Apistogramma iniridae
Apistogramma vaupesi
Apistogramma honsgloi
Apistogramma hoignei
Apistogramma macmasteri
Apistogramma viejita are all "barrio kids" to P. altum, just as
Mikrogeophagus ramirezi
Corydoras metae
Corydoras concolor
Paracheirodon axelrodi
Paracheirodon simulans
Hemigrammus bleheri
Hyphessobrycon sweglesi
Panaque nigrolineatus
Pterygoplichthys sp.
Lamontichthys llanero
Sturisoma festivum
Peckoltia sp. (L-200)
Baryancitrus sp. The Mango Pleco (Rio Xingu, Brazil) also likes Ventuari type water. http://www.planetcatfish.com/catelog/lo ... /191_7.php
Leporacanthicus triactis
Hypancistrus inspector
Peckoltia sabajii
Ancistrini sp. (L-239)

Ivan Mikolji

Corrydoras concolor
Apistogramma irinidae
Mylasoma rubipinnis
Amoncryptocharax elegans
Hemiodus orthnops
Hemiodus inmaculatus
Geophagus jurupari
Cichla temensis
Cichla orinocensis
L124
L128
L199
L200
L201
Paraotocinclus hepleyi
Heros severus
Mesonauta insignis
Discrosus filamentosus
Crenicichla geayi
Crenicichla lugrubis
Paracheirodon simulans
Paracheirodon axelrodi
Hypselecara coryphanoides
Motoro rays
Hoplarchus psittacus green
Achirus lineatus

Heike Bleher (in altum biotope video)

Mesonauta insignis
Leporinus agassizii
Leporinus klausewitzi
Chalceus macrolepidotus
Heros species
Laemolyta taeniata
Anostomus anostomus
Crenicichla wallacii
Moenkhausia collettii

Mascha&Ivo zei:
Zap zei:
Wie heeft er een idee?
De volgende drie mannen:

Ed Ruiz

Apistogramma iniridae
Apistogramma vaupesi
Apistogramma honsgloi
Apistogramma hoignei
Apistogramma macmasteri
Apistogramma viejita are all "barrio kids" to P. altum, just as
Mikrogeophagus ramirezi
Corydoras metae
Corydoras concolor
Paracheirodon axelrodi
Paracheirodon simulans
Hemigrammus bleheri
Hyphessobrycon sweglesi
Panaque nigrolineatus
Pterygoplichthys sp.
Lamontichthys llanero
Sturisoma festivum
Peckoltia sp. (L-200)
Baryancitrus sp. The Mango Pleco (Rio Xingu, Brazil) also likes Ventuari type water. http://www.planetcatfish.com/catelog/lo ... /191_7.php
Leporacanthicus triactis
Hypancistrus inspector
Peckoltia sabajii
Ancistrini sp. (L-239)

Ivan Mikolji

Corrydoras concolor
Apistogramma irinidae
Mylasoma rubipinnis
Amoncryptocharax elegans
Hemiodus orthnops
Hemiodus inmaculatus
Geophagus jurupari
Cichla temensis
Cichla orinocensis
L124
L128
L199
L200
L201
Paraotocinclus hepleyi
Heros severus
Mesonauta insignis
Discrosus filamentosus
Crenicichla geayi
Crenicichla lugrubis
Paracheirodon simulans
Paracheirodon axelrodi
Hypselecara coryphanoides
Motoro rays
Hoplarchus psittacus green
Achirus lineatus

Heike Bleher (in altum biotope video)

Mesonauta insignis
Leporinus agassizii
Leporinus klausewitzi
Chalceus macrolepidotus
Heros species
Laemolyta taeniata
Anostomus anostomus
Crenicichla wallacii
Moenkhausia collettii

thx :thumbs:

Echte Altums houden van zacht water met een Ph die onder de 6 zit.. Hun leefmilieu is zodanig zuur en arm aan mineralen dateer geen plantengroei mogelijk is. Vallisneria zijn planten die bij mij thuis niet groeien in zacht zuur water. In leidingwater met een PH van 7,5 en een kh van 6 doen ze het wel.

Met een bioloog krijg je meer liters maar de echte zwemruimte in het aquarium blijft erg krap. Bij een aquarium van 65 cm hoog houd je als waterhoogte maximaal 60 cm aan hoogte over.

Hobbygroet
Jos Hut

Jos Hut zei:
Echte Altums houden van zacht water met een Ph die onder de 6 zit.. Hun leefmilieu is zodanig zuur en arm aan mineralen dateer geen plantengroei mogelijk is. Vallisneria zijn planten die bij mij thuis niet groeien in zacht zuur water. In leidingwater met een PH van 7,5 en een kh van 6 doen ze het wel.

Met een bioloog krijg je meer liters maar de echte zwemruimte in het aquarium blijft erg krap. Bij een aquarium van 65 cm hoog houd je als waterhoogte maximaal 60 cm aan hoogte over.

Hobbygroet
Jos Hut

Klopt.......begrijp me goed dat ik hier niet aan het topicen ben om tegen te spreken hoor. Ben blij met elke aanvulling/verbetering.

Bij mij groeit de valiseneria goed tot ca. een pH van 6/6,5. Daaronder......bagger...

Als het na kweek is (daar ga ik nu van uit) kan ik er dan van uit gaan dat deze waarschijnlijk aan "harder" water zijn gewend/gekweekt?. Daar ging ik nu nl. wel van uit.

Begrijp dat je toch voor Altums wilt gaan onddanks dat ze echt gewoon te groot voor je bak worden?. Wat jos zegt de Bioloog zal de inhoud van je aquarium niet in ruimte vergroten.

Een goed verzorgde Altum kan 35-40 cm hoog worden en als je aquarium 65 cm hoog is zal je waterniveau op 60 cm zitten.

Er is zoveel mogelijk in jou bak

Ik verwacht dat als je in Suriname Pterophyllum altum koopt dat dit 100% wildvang is en zeker geen nakweek.

Hobbygroet,
Jos Hut

@Jos: ik weet t echt niet. Zal t moeten navragen

@mms: nee. Mn besluit staat nog niet vast.

Begrijp alleen wel dat t aanbod hier zeer beperkt is. Niet zoals in NL. Guppen goudvissen kempvissen een paar soorten tetra's arowana's en grotecichliden soorten zoals oscars

De rest zijn "buiten kansjes"

Wat niet kan....dat kan niet helaas.

Maar als er n kleine kans is....zal ik wel proberen deze optimaal te benutten. De bak kan ik aanpassen met bijv n bioloog..het aanbod helaas niet..

Dat wordt dan met een schepnetje naar vliegveld Zanderij om een paar mooie maanvissen te verschalken.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos Hut zei:
Dat wordt dan met een schepnetje naar vliegveld Zanderij om een paar mooie maanvissen te verschalken.

Hobbygroet,
Jos Hut

Hahahaha yepp zal niks anders opzitten dan..... 😀

Maar thx voor het meedenken en de info :thumbs:

Jos Hut zei:
Ik verwacht dat als je in Suriname Pterophyllum altum koopt dat dit 100% wildvang is en zeker geen nakweek.

Hobbygroet,
Jos Hut

Je hebt (uiteraard) gelijk, het is wildvang.

Hier worden de maanvissen ook wild bij het vangen. 😀

Hobbygroet,
Jos Hut

Zijn toch per ongeluk Altums geworden..........kennis van mij heeft ze voor mij gevangen in Republiek. Omdat ik er niet vanuit ging dat Altums in het wld voor kwamen in Suriname ging ik er van uit dat het om scalare zou gaan........toch Altums dus, 6 stuk. Kon/kan niet tegen zeggen bedankt maar gooi ze maar terug.

Of ik vergis me in de soort:

zapaltum1.jpg

Gebroederlijk met een zwarte acara (die nu denkt dat ie een maanvis is)

zapaltum2.jpg

Mooie vissen hoor wwel handig als je van alles zo in het wild kunt vangen 😀

Ja, maar had in dit geval gehoopt op scalare......maar goed

Heel apart...'vissen uit je achtertuin'.

Met de altums tevens glastetra's gevangen....in de bak zit dus alleen echte wildvang uit Suriname echt uit het wild. De acara had ik nog samen een groep potloodvisjes.

Fozzy zei:
Heel apart...'vissen uit je achtertuin'.

Eigenlijk niks aparts aan.....voor NL hetzelfde als stekelbaarsjes vangen etc

Mascha&Ivo zei:
Of ik vergis me in de soort
Ik neig ernaar dat het geen altum is maar een foto meer van de zijkant zou welkom zijn.

De overige foto's waren veeeeel te licht zie je niks op. Zal nieuwe maken.

Baseer me op de "wip" neus dat het een altum is

Deze foto gaat nog.....de linker helft van de bak.

zapaltum4.jpg

Toch Scalare....maar die zadel/wipneus dan? Logischerwijs zou het scalare moeten zijn kwa vangst gebied, maar toch twijfel ik vanwege de neus.

Geweldig hoor om de vissen bijna in je tuin te kunnen vangen :thumbs:

Scalare hebben ook wipneusie 😉 Mooi visjes hoor!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan