45 liter bakkie zonder filter en verlichting


R

robbedibob

Guest
Hoi allemaal,

Heb me laten overtuigen door een dierenwinkel medewerker (kwam over alsof hij er verstand van heeft) voor het volgende:

Ik heb een bakje nu 3 dagen "draaien" van 50cm x 30cm x 30cm volglas.

Hierin zitten 5 zebradanio's en 8 guppen. Dit kon makkelijk zei die man.

Tevens heb ik geen filter/verwarming en verlichting. Eigenlijk dus een bak met water en planten. Ik wilde dit namelijk doen wegens de plek van het aquarium en geen stroompunten.

Dit is ook geen probleem zei hij alleen regelmatig verversen.

Mijn vraag is nu:

Ben ik super slecht bezig nu? Begin erg te twijfelen namelijk of ik geen filter nodig heb. Hebben jullie nog advies aan mij wat ik moet doen of juist niet moet doen?

Er zit 1 zebra danio bij die de andere zebra's nogal aan het opfokken is. Vertoont bazig gedrag zeg maar.

Is mijn bak te bevolkt?

Grt en alvast dank,
Rob
 
Zonder verlichting kunnen ze wel overleven. Maar zonder filter niet. Een filter is gewoon een must voor een goed biologisch evenwicht. Buiten het feit dat ik dit aquarium niet groot genoeg vind voor vis.
 
Kan ik dan gewoon nu alsnog het filter plaatsen terwijl de vissen erin zitten?
 
Dat kan ja. Maar een nitrietpiek zal er dan zeker komen. Misschien vooraf wat opstartbacteri�n toevoegen. Nooit zeker of dat helpt maar baat het niet dan schaad het niet ;)
 
Dievissen passen er gewoon niet in danio hebben zwemruimte nodig dus ik zou zeggen minimaal 80 cm tenzij je ze koel overwinterd dan zou 60 cm kunnen en de rest van het jaar buiten in de vijver
Guppen ik meen ook minimaal 80 cm maar dat weet ik niet zeker.
Je kunt beter bij samenstelling visbestand de vraag stellen wat er wel in je bakje kan
 
Heb je er ook planten in gedaan?
Plaats eens een foto van je bakje.
Zebra danio's houden van zwemmen...Nu zitten ze eigenlijk te klein.

Zie in je handtekening de Dubai 90 staan..heb je die bak ook? Stop ze dan daarin en start je kleinere bak dan zonder bewoners op.
 
peterdenhaag53 zei:
Heb je er ook planten in gedaan?
Plaats eens een foto van je bakje.
Zebra danio's houden van zwemmen...Nu zitten ze eigenlijk te klein.

Zie in je handtekening de Dubai 90 staan..heb je die bak ook? Stop ze dan daarin en start je kleinere bak dan zonder bewoners op.

Hoi nee die heb ik niet meer. Was helaas te groot voor onze hoekbank plannen. Dus nooit gevuld. Heb deze al gewijzigd maar blijkt niet te pakken ofzo.

Heb 2 bosjes waterpest erin en 1 bosje gemengd zuurstofrijke planten.

Zit ook hoornblad in.

Grt
 
je bak is te klein voor de vissen die erin zitten, persoonlijk vind ik het meer geschikt als garnalenbak. Guppen vanaf 80cm... en vind het ook vrij veel vis voor zo'n klein bakje. En nu 8 guppen zijn er al snel 80...

een filter lijkt me toch wel noodzakelijk, tevens 3 weken opstarten voor er dieren in kunnen.

planten stellen verlichting wel op prijs.... of je moet hele makkelijke planten hebben die weinig eisen stellen.

Al met al slecht voorgelicht, beter eerst op het forum vragen... wij willen je niks verkopen.
 
Goldie83 zei:
je bak is te klein voor de vissen die erin zitten, persoonlijk vind ik het meer geschikt als garnalenbak. Guppen vanaf 80cm... en vind het ook vrij veel vis voor zo'n klein bakje. En nu 8 guppen zijn er al snel 80...

een filter lijkt me toch wel noodzakelijk, tevens 3 weken opstarten voor er dieren in kunnen.

planten stellen verlichting wel op prijs.... of je moet hele makkelijke planten hebben die weinig eisen stellen.

Al met al slecht voorgelicht, beter eerst op het forum vragen... wij willen je niks verkopen.

Je hebt helemaal gelijk. Had ik ook moeten doen idd.
 
Okee, dat zijn prima planten om mee op te starten.
Filter er maar in gaan doen en doe er maar voor de zekerheid wat opstartbacterien bij en dan regelmatig wat water verversen.
Je filter de eerste maanden niet gaan schoonmaken om je bacterien de kans te geven om te vermeerderen en hun werk te doen.
En dan je hier goed inlezen.
Succes en plezier met je bakje.
 
peterdenhaag53 zei:
Okee, dat zijn prima planten om mee op te starten.
Filter er maar in gaan doen en doe er maar voor de zekerheid wat opstartbacterien bij en dan regelmatig wat water verversen.
Je filter de eerste maanden niet gaan schoonmaken om je bacterien de kans te geven om te vermeerderen en hun werk te doen.
En dan je hier goed inlezen.
Succes en plezier met je bakje.

Dank voor je advies en geduld met dit soort beginnelingsfouten :)
 
Je moest eens weten hoe ik vroeger ben begonnen ;)
Gewoon hier je vragen stellen en kijken wat je met de adviezen gaat doen.
 
Nog een advies voor een low budget goed filtertje?
 
Ja denk toch maar binnenfilter zijn toch goedkoper. Het liefst heb ik een buitenfilter maar dat is weer minimaal 50 euro voor een minder merk denk ik?
 
Jup working on it :) Helaas momenteel niet in mijn redelijk nabije omgeving interessante gezien.
 
Super die valt wel redelijk te verantwoorden aan het vrouwtje ;)

Hornbach even kijken zo.
 
En dan heb je een mooie betrouwbare nieuwe van een goed merk.
Mocht je naar een wat grotere bak gaan heb je er ook nog wat aan.
 
Heb uiteindelijk gisteren de Aqua Clear 20 gekocht van Hagen.

Schijnt echt waar voor het geld te zijn en is een hang on filter.

Werkt prima en stil moet ik zeggen!
 
Nu goed alles in de gaten houden. Na een week of 3 krijg je toch die piek. Misschien wel iets eerder.
 
Ok thanks zal het in de gaten houden. Het filter zit ook actieve koolstof in. Weten jullie hoe lang ik daar op mag draaien? De Hornbach man zei 4 tot 6 weken..

En dan de laatste vraag:

De bak is aanstaande woensdag een week "draaiend". Moet ik al gaan verversen of juist niet nog?

Grt,
Rob

Ps) Bedankt allemaal voor de hulp!
 
Over jouw bakje: nu even niet rommelen aan je filter maar met de tijd zou ik het actieve kool zakje vervangen door een kleine hoeveelheid (mini-)siporax of iets dergelijks. Of zelfs gewone witte filterwatten (biologisch minder effici�nt maar wel goed tegen fijn zweefvuil). Nu je toch elektriciteit naar je bakje hebt gebracht kan je wellicht overwegen om wat verlichting te voorzien voor je plantjes.
Denk eraan dat ook met filter de gekozen visjes niet geschikt zijn voor zo'n bakje, bovendien kweken guppen zefs onder slechte omstandigheden als gek.

Langs de ander kant ga ik niet akkoord met de uitspraak dat een filter noodzakelijk is: ik heb jarenlang zonder noemenswaardig problemen een 60x30 gehad met weinig vis, veel planten en geen filter.
 
actieve kool kan geen kwaad, het raakt alleen uitgewerkt dus dan heeft het geen nu tmeer.

Zou je water goed in de gaten houden als er vissen inzitten. ivm met de nitrietpiek die dr nog aan gaat komen.
 
robbedibob zei:
Heb uiteindelijk gisteren de Aqua Clear 20 gekocht van Hagen.

Schijnt echt waar voor het geld te zijn en is een hang on filter.

Werkt prima en stil moet ik zeggen!

Ik heb er ook 2,met alleen spons erin.
 

Terug
Bovenaan