450 liter in opbouw voor kogelvissen (MarliesR)


Prima foto s hoor (y)

Dat geeft een heel ander beeld. Ik dacht dat ze veel kleiner zouden zijn maar dat zijn toch aardig formaatje visjes. Tuurlijk ook dat ze zo bol zijn. Vind cm altijd zo moeilijk te schatten hoe een vis dan totaal is maar zo met je hand kun je goed zien dat het een handje vol is.

Totaal ook niet onder de indruk van je hand zo te zien. Lijken te wachten op de andere hand met wat lekkers erin :DD
 
Prima foto s hoor (y)

Dat geeft een heel ander beeld. Ik dacht dat ze veel kleiner zouden zijn maar dat zijn toch aardig formaatje visjes. Tuurlijk ook dat ze zo bol zijn. Vind cm altijd zo moeilijk te schatten hoe een vis dan totaal is maar zo met je hand kun je goed zien dat het een handje vol is.

Totaal ook niet onder de indruk van je hand zo te zien. Lijken te wachten op de andere hand met wat lekkers erin :DD
Ja ze zijn inmiddels best een aanwezigheid 😄😄. En het bolle geeft ze natuurlijk nog meer volume haha! En schuw zijn ze niet nee haha! Er kan soms ook gewoon maar wat eten tevoorschijn komen!

De enige twee keer dat ik ben gebeten was ook omdat ze dachten dat er eten was 😂

Wauw ze zijn groot geworden
Ja ze zijn nog best flink gegroeid in het kleine jaar dat ze hier nu zijn! (eind maart heb ik ze een jaar). Nu bijna niet meer voor te stellen dat het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes moeilijk te zien was in het begin haha



---


Overigens leek het bijna wel of het mannetje gisteren doorhad dat hij weer terug ging naar zijn vrouwtjes. Want toen ik de vangklok in zijn aquarium deed, zwom hij er zelf zo in 😂. Hij zat ook binnen het half uur weer achter de vrouwtjes aan haha.
 
Het is al weer een tijd stil in dit topic. Helaas heb ik besloten te stoppen met de schoutedeni's. Ik bleef er tegen aan lopen dat met het groeien van mijn bedrijf en de hoeveelheid werk aan ons verbouwhuis en terrein de combinatie met de zorg voor de schouti's wel erg intensief was. Voor een groot deel vanwege de benodigde voerculturen (voornamelijk dan de slakken die zo'n 50% van hun dieet uit moeten maken, en met 7 schouti's heb je dan best wat nodig). Maar bijvoorbeeld ook doordat ik met een kraanwater/osmose mix moest werken dus altijd een beetje moest plannen zodat ik op tijd weer genoeg osmose had staan, dat dan weer mengen en dat dan weer op tijd opwarmen etc. Alles bij elkaar maakte het dat het vooral "werk" begon te worden en niet meer zozeer plezier en ontspanning wat het zou moeten zijn.

Na een tijd twijfelen uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en iemand benaderd op mijn wachtlijst waar ik een erg goed gevoel bij had of zij eventueel niet de groep over wilde nemen ipv de geplande nakweek en daar had ze gelukkig wel belang bij. Ze zijn inmiddels ook al verhuisd en doen het ontzettend goed bij haar. Ze worden wel gemist, maar het geeft vooral ook wel heel veel lucht en ruimte dat er zoveel werk weg is gevallen.

Heb nog even heel erg getwijfeld alleen mijn nakweekje aan te houden, daar was ik erg wijs mee (en natuurlijk erg leuk, zo'n zelf gekweekt dier). Maar dan zou ik blijven zitten met het osmose verhaal en slakken kweken, dus uiteindelijk besloten haar de hele groep over te doen.
20220331_120107.jpg

Het grote aquarium is ook verkocht en opgehaald inmiddels. Nog even een laatste foto (dacht er pas aan toen ik al een deel van het water er uit had haha).
20220406_081033.jpg


In elk geval absoluut geen spijt van alles, was een geweldige periode zo! Enorm veel geleerd en ontzettend gaaf om de kogeltjes hebben mogen zien opgroeien.

Helemaal zonder wil ik echter ook niet! Naast dat mijn garnalenbak blijft (die het erg goed en waar ik nu ook weer een stuk meer aardigheid aan heb), start ik een nieuw projectje, maar deze keer geen gekweek en echt alleen voor mijn eigen hobby. Namelijk dwergkogelvisjes! Toch weer kogeltjes, ze zijn gewoon te leuk. Maar een stuk makkelijker in de zorg. Lusten wel slakjes, maar hebben ze niet perse nodig. En eten ook gewoon goed diepvries. Vervuilen een stuk minder dan de schouti's, dus relatief wat minder onderhoudsintensief. Kunnen bovendien gewoon prima op ons kraanwater qua waterwaarden. En als extra bonus hoeven ze een stuk minder warm, wat met de huidige energieprijzen ook niet verkeerd is.
20220413_200311.jpg

Nu nog even in quarantaine ter observatie en voor het ontwormen. Gisteren de bak voor hun op kunnen halen dus die ga ik de komende tijd rustig aan opzetten.
 
Jammer Marlies, maar wel begrijpelijk hoor. En het is ook niet dat je uit de hobby stapt. Je hebt het een stuk eenvoudiger gemaakt voor jezelf. Geniet van je nieuwe bakje straks met dwergjes erin. Ben benieuwd verder 😊.

Gr. Ed
 
Moeilijke keuze die je hebt gemaakt, maar ik denk wel een goede. Zodra het werk wordt in plaats van plezier is er niets mis mee om een stap terug te doen.
Je moet er uiteindelijk vooral energie uit kunnen halen, i.p.v. energie aan kwijt zijn.

Heel veel plezier alvast met de dwergjes, ben benieuwd wat je er van gaat maken en hoe dat bevalt 😁
 
Ik zal je leuke topics van je grote ballonnetjes missen :cry:

Maar begrijp het ook wel. Inderdaad als het teveel word en het werk word in plaats van plezier is dit de juiste keuze. En hard werken was het zeker als ik dat hele lab zag met al die culturen en al wat je moest opkweken als voer.

Leuk dat je toch nog dwergjes te verzorgen heb en kijk dan weer uit naar je up dates van hun avonturen. Hoeveel heb je er nu van? En ben je voornemens hier mee te gaan kweken of laat je dit onderdeel even voor wat het is. Ziet er erg schattig uit en ik zie niet veel verschil met de andere behalve dat ze wat kleiner zijn maar even leuk.
 
Wat enorm jammer dat je die beslissing heb moeten nemen, dat zal niet makkelijk geweest zijn denk ik zo.
Ik zat altijd enorm te genieten van je foto's en verhalen, ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen met deze dwergjes
 
Jammer van de mooie vissen, maar logische keuze inderdaad. Hopelijk beleef je net zo veel plezier aan deze kleintjes. Waar zwemmen deze nu in rond?
 
Jammer Marlies, maar wel begrijpelijk hoor. En het is ook niet dat je uit de hobby stapt. Je hebt het een stuk eenvoudiger gemaakt voor jezelf. Geniet van je nieuwe bakje straks met dwergjes erin. Ben benieuwd verder 😊.

Gr. Ed
Dankje! Ik zal binnenkort er eens een nieuw topic voor openen.

Moeilijke keuze die je hebt gemaakt, maar ik denk wel een goede. Zodra het werk wordt in plaats van plezier is er niets mis mee om een stap terug te doen.
Je moet er uiteindelijk vooral energie uit kunnen halen, i.p.v. energie aan kwijt zijn.

Heel veel plezier alvast met de dwergjes, ben benieuwd wat je er van gaat maken en hoe dat bevalt 😁
Ja het was zeker een moeilijke keus, ik heb er echt lang tegen aan zitten hikken. Ze zijn ook echt wel vreselijk leuk. Maar het is zeker ook gewoon de goede keus geweest gezien de hoeveelheid ruimte die ik nu ervaar. En dan kan je beter de knoop doorhakken voor het je écht boven het hoofd groeit en het ten koste van de zorg voor de dieren gaat.

Ik zal je leuke topics van je grote ballonnetjes missen :cry:

Maar begrijp het ook wel. Inderdaad als het teveel word en het werk word in plaats van plezier is dit de juiste keuze. En hard werken was het zeker als ik dat hele lab zag met al die culturen en al wat je moest opkweken als voer.

Leuk dat je toch nog dwergjes te verzorgen heb en kijk dan weer uit naar je up dates van hun avonturen. Hoeveel heb je er nu van? En ben je voornemens hier mee te gaan kweken of laat je dit onderdeel even voor wat het is. Ziet er erg schattig uit en ik zie niet veel verschil met de andere behalve dat ze wat kleiner zijn maar even leuk.
Haha ja, deed het natuurlijk voor een deel mezelf aan door het allemaal zo aan te pakken. Ik had ook kunnen kiezen om niet te kweken. Maar had die ervaring ook niet willen missen! En heb er zo ontzettend veel van geleerd ook weer! Maar het was nu ook gewoon een goed moment om een andere weg in te slaan.

Ik heb op dit moment een klein groepje dwergjes (7), maar er komen nog twee groepjes bij die ik overneem van mede-hobbyisten die ik via de schouti's heb leren kennen. In de tijdelijke opzet straks nog even allemaal apart van elkaar, maar als de nieuwe bak staat komen ze allemaal in 1x bij elkaar, zal er binnenkort even een topic voor maken! Ga er deze keer niet mee kweken. Allicht bedenk ik me over een hele tijd nog eens haha. Maar sowieso zijn dwergkogeltjes behoorlijk eenvoudig te kweken in vergelijking met de schoutedeni's, dus ook als ik me bedenk is het een veel kleinere onderneming.


Wat enorm jammer dat je die beslissing heb moeten nemen, dat zal niet makkelijk geweest zijn denk ik zo.
Ik zat altijd enorm te genieten van je foto's en verhalen, ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen met deze dwergjes
Dankje! Ik heb er echt lang tegenaan lopen hikken ook haha. Hopelijk kan ik straks met de nieuwe kogeltjes ook weer wat leuke verhalen delen!

Jammer van de mooie vissen, maar logische keuze inderdaad. Hopelijk beleef je net zo veel plezier aan deze kleintjes. Waar zwemmen deze nu in rond?
Dankje! Dit eerste kleine groepje van 7 zit nu in een heel klein (dicht beplant) bakje (45L) voor de quarantaine. Maar straks komt de hele groep weer in een grote bak!
 
Soms moet je keuzes maken en is het niet anders. Heel veel plezier met de kleintjes in elk geval en je gaat daar vast ook veel plezier aan beleven.
 

Terug
Bovenaan