450L aquarium visbestand, tips/aanvullingen iemand??


Bosbever

Active member
Lid geworden
2 juni 2020
Berichten
25
Leeftijd
31
Goedemiddag,

In het nieuwe jaar ga ik een nieuw aquarium aanschaffen, eentje van 1.50m, pakweg 450 liter. Om alvast te oriënteren ben ik erg zoekende wat ik er allemaal in wil gaan houden, en het zou fijn zijn als jullie me daar tips over zouden kunnen geven. Niks ligt nog vast, wel heb ik een aantal sterke voorkeuren voor vissen, dat zal ik er dan ook achter vermelden.

15x Corydoras Sterbai (sterke voorkeur)
5-7x L397 (sterke voorkeur)
5x Otocinclus
15x Roodneuszalm
3x Honinggoerami (2v/1m) OF Diamantgoerami (2v/1m) OF Groepje Boesemani van 5/6 vissen

10x Japonica garnalen (sterke voorkeur)
20x blue dream garnalen (kleintjes)

Zoals je ziet is er nogal wat twijfel over de zogenoemde "eyecatcher". Momenteel heb ik de al een harem van honinggoerami in mijn Trigon190 en dit vind ik wel erge mooie en leuke vissen, ook gaan ze goed samen met de kleinere garnalen (vuurtjes). Uiteraard weet ik dat grotere vissen zo nu en dan wel een garnaaltje meepikken, maar met voldoende schuilplaatsen moet dat goed komen. Ik weet echter niet of bijvoorbeeld de diamantgoerami/Boesemani's ook van de Japonica's af zou blijven?

Graag ontvang ik tips over deze -mogelijke- samenstelling of wat jullie wellicht anders zouden doen. De L397 is overigens niet om te kweken, ook al sluit ik niet uit dat er af en toe een nestje zal ontstaan, maar zo niet is dat ook geen probleem.

Alvast bedankt!
 
15-20x Corydoras Sterbai (sterke voorkeur)
3x L397 (sterke voorkeur)
10x Otocinclus
30x Roodneuszalm OF Groepje Boesemani van 5/6 vissen
3x Honinggoerami (2v/1m) OF Diamantgoerami (2v/1m)

10x Japonica garnalen (sterke voorkeur)
20x blue dream garnalen (kleintjes)

zou tussen de roodneuzen of de boesemanis kiezen - niet beiden
garnalen zullen door diamntgoeramies of boesemanies nauwelijks lastig gevallen worden
 
15-20x Corydoras Sterbai (sterke voorkeur)
3x L397 (sterke voorkeur)
10x Otocinclus
30x Roodneuszalm OF Groepje Boesemani van 5/6 vissen
3x Honinggoerami (2v/1m) OF Diamantgoerami (2v/1m)

10x Japonica garnalen (sterke voorkeur)
20x blue dream garnalen (kleintjes)

zou tussen de roodneuzen of de boesemanis kiezen - niet beiden
garnalen zullen door diamntgoeramies of boesemanies nauwelijks lastig gevallen worden
Hee,

Bedankt voor je reactie. Vanwaar minder L-nummers? Omdat het grote vervuilers zijn? En wat de oto's betreft las ik dat ze vaak te weinig eten (algen e.d.) kunnen vinden in een aquarium en dus langzaam uithongeren, daarom ga ik denk ik voor wat minder, zodat de kleinere groep daar hopelijk geen last van heeft. Ik was inderdaad van plan om óf de roodneuszalmpjes te nemen óf de Boesemani's. Ik weet alleen nog niet zo goed welke, maar dacht als één van die groepen niet met dit bestand samen zou passen dan is de keuze sneller gemaakt. Qua roodneuszalmpjes zou ik bewuster een kleinere school nemen omdat ik dus graag wat meer Lnummers erin wil (zit toch wel aan 5 minimaal te denken), om ze zo ook wat vaker te kunnen zien, en omdat het gewoon geweldige vissen zijn.
 
Minder L nummers in combi met de school cory's : beiden bodem

meer oto's gezien uitgesproken scholenvis maar pas na een jaar toevoegen, minimaal 6 maanden, meestal dan wel voldoende voeding
 
En bij een groep van 10 cory's? Er zou dan in principe genoeg ruimte moeten zijn op de bodem toch? Ook omdat de L nummers grootste gedeelte van de dag in het leghol liggen. Bedankt voor je tips in ieder geval, moet mezelf nog wat meer inlezen aangezien het welzijn van de vissen natuurlijk voorop staat.
 
Over de boesemani in 450L kan ik mijn ervaring delen. Die zijn erg druk. En vlug. Haantje de voorste met eten. En de hele dag door erg actief. Dat moeten je andere vissen wel trekken. Ze zijn ook dol op algentabletten die al eventjes liggen, dat kan misschien vervelend worden voor je L-nummers. Verder zou ik dan wel denken aan een ploegje van 6, waarbij gelijke m/v verhouding. De mannen zijn actieve pronkers en zitten de vrouwen geregeld achterna. Ik heb ze nooit lelijk zien doen tegen andere soorten. Wel denk ik nu (bij mij zitten ze met manen) dat de combinatie met rustiger vissen, zoals maanvissen, niet het meest ideaal is, omdat ze zo druk zijn. Wat betreft garnalen, weet ik niet hoe ze daarmee samen zijn. En schitterend zijn ze sowieso. Bij mij zwommen ze goed samen met danio kyathit als klein scholenvisje erbij. Oh, en ze kunnen hard in je vinger bijten, als ze niet meer bang voor je zijn en denken dat je met eten in je hand de bak in gaat ;).
 
Over de boesemani in 450L kan ik mijn ervaring delen. Die zijn erg druk. En vlug. Haantje de voorste met eten. En de hele dag door erg actief. Dat moeten je andere vissen wel trekken. Ze zijn ook dol op algentabletten die al eventjes liggen, dat kan misschien vervelend worden voor je L-nummers. Verder zou ik dan wel denken aan een ploegje van 6, waarbij gelijke m/v verhouding. De mannen zijn actieve pronkers en zitten de vrouwen geregeld achterna. Ik heb ze nooit lelijk zien doen tegen andere soorten. Wel denk ik nu (bij mij zitten ze met manen) dat de combinatie met rustiger vissen, zoals maanvissen, niet het meest ideaal is, omdat ze zo druk zijn. Wat betreft garnalen, weet ik niet hoe ze daarmee samen zijn. En schitterend zijn ze sowieso. Bij mij zwommen ze goed samen met danio kyathit als klein scholenvisje erbij. Oh, en ze kunnen hard in je vinger bijten, als ze niet meer bang voor je zijn en denken dat je met eten in je hand de bak in gaat ;).
Bedankt voor je reactie! Het zijn inderdaad schitterende vissen. Ik moet nog even onderzoeken wat nu precies het beste zal zijn qua bestand, maar daar heb ik gelukkig ook nog een tijdje voor! Manen gaan 'm bij mij niet worden, ik vind ze iets te statisch. Misschien nog ooit eens in de toekomst. Bedankt in ieder geval voor je kennis!
 
Graag gedaan hoor! Wat misschien nog wel een overweging zou kunnen zijn, is om er een gehele regenboogbak van te maken, dat je op die biotooptour gaat. Of een combinatie maakt van een school boesemani met de bodembewoners die je op het oog hebt. De boesemani bemoeien zich eigenlijk niet met de bodem, tenzij er eten ligt.
De combinatie met rustige eyecathervissen zou ik zelf niet zo snel meer maken, wat de regenboogjes betreft. De vissen hier hebben er een modus in gevonden, dus het gaat goed, maar ik zou nu zelf een andere keus maken, en dan mogelijk een regenboogthemabak.
Als je regenbogen neemt, overweeg dan ook om er (op den duur) een colorled boven te hangen. Dat maakt de kleuren nog extra intens.
Planten worden door de vissen ook gewaardeerd, maar dan wel meer randbeplanting heb ik gemerkt, en drijfplanten. Ze hebben duidelijk baat bij vrije ruimte, zeker als ze weer eens hun paaiuurtje houden, dan willen de mannen nog wel eens extreem druk worden.

Maanvissen kunnen erg moeilijk zijn als de onderlingen verhoudingen niet helemaal lekker samen gaan. Statisch vind ik ze bij mij niet. Ze zijn hier vrij onderzoekend. En soms heel vervelend naar elkaar toe. Wat het minder simpel maakt om te houden, is mijn ervaring. Ik raad het daarom ook niet aan als je een ongecompliceerde versie van de hobby wil beoefenen ;).
 
Boesemani’s zijn zeker prachtig, maar eten alles op dat in hun bekkie past, dus kleine garnalen worden zeker levend voer.
Die zou je dan moeten schrappen.
 
Over de combi l397 en corydoras zou ik me persoonlijk niet zo druk maken.
Heb zelf de ervaring met de l397 dat ze eigenlijk nooit op de bodem komen. (Lees: zitten altijd tussen hout en stenen "verstopt")
Corydoras vind ik persoonlijk ook pas echt leuk worden in een 150cm bak, als ze met 15 of meer zijn. Dan ga je echt het groepsgedrag zien.

Zelfde geld eigenlijk ook voor de otocinclus. Heb hier zelf een groepje van 12 zitten, en die zitten heel regelmatig met heel de groep bij elkaar op een stuk hout, plant of tegen de ruit geplakt.

Ook zo'n groepsvis is de Hemigrammus Bleheri.
Zoals @woutDR al aangeeft, ga voor 30+

Als blikvanger zou je dan nog harem/koppel dwergcichlide kunnen pakken, die wat minder bodemgericht is. Zelf ben ik bijvoorbeeld erg gecharmeerd geraakt van de Bujurquina Oenolaemus

Wel zou ik willen adviseren om voor 2 externe filters te gaan.
 

Terug
Bovenaan