Wat is er nieuw

50% waterwissel nodig?

X_-Anne-_X

Member
Lid geworden
21 mei 2025
Leeftijd
33
Hallo allemaal,

Ik gebruik de all in one van plantedbox. Ik heb een aquarium van 290 liter. Ik gebruik 30ml plantenvoeding per week. Nu had ik begrepen dat je dan ook elke week een waterwissel van 50% moet doen. Is dit echt nodig? Het voelt namelijk elke keer overbodig omdat alles er mooi en goed bij staat. Wat is jullie mening hierover?
Bedankt!

Als alles er goed bij staat dan kun je ook minder wisselen, maar dan moet je de plantenvoeding dus ook aanpassen, in verhouding toevoegen.

Ja de helft maar zoals Albert zegt kun je ook bv 25% verversen maar dan ook de helft van de aanbevolen voeding toedienen.

Ik gebruik 90/100ml op 200l en verververs elke week zo'n 50%.
Dus 30 ml op 290l is nagenoeg niks en je kunt denk ik makkelijk naar 25% gaan.

De dosering van all in one is 10 tot 30 ml per 100 liter met een wekelijkse waterwissel van 50%. Daarbij voeg je 15mg nitraat en 1,5mg fosfaat toe. Bij een lagere dosering en een kleinere waterwissel zou ik regelmatig testen met een druppeltest op no3 en po4, zodat je kan controleren dat er geen gebreken ontstaan.

Ja de bedoeling van die voeding en de verversing is juist om geen tekorten te krijgen. Je kan anders net zo goed alles los toevoegen en meten.

De vraag is inderdaad hoeveel de planten van de aangeboden voeding verbruiken. Als je elke week 50% wisselt dan kun je nooit meer dan dubbel de hoeveelheid toegevoegde voeding hebben. Zo blijft je op veilige waarden. Dat is vooral relevant als je relatief veel mest toevoegt zoals mensen die met de EI werken. Zij willen er zeker van zijn dat er altijd genoeg voeding is. Als je minder toevoegt speelt dat minder een rol.
Dan heb je nog wel dat je wat andere stoffen niet te hoog wilt laten oplopen, en dat er in kraanwater bepaalde mineralen zitten die je aangevuld wilt houden.
Ik zelf ververs elke twee weken 40% en voor mij werkt dat. Maar ik meet elke week waterwaarden en voeg alleen toe wat nodig is.
Dat is wel elke keer ongeveer evenveel, dus als je dat eenmaal weet hoef je niet meer wekelijks te meten.

Klopt helemaal Ronald maar het is bij de AIO wel de bedoeling dat je telkens de helft ververst want als bv maar 10% ververst dan zullen de voedingstoffen snel kunnen opstapelen.
Als je het verbruik weet en los toevoegt dan is meer dan af en toe eens meten ook niet nodig.

Een waterwissel word gedaan om het 'overschot' voedingsstoffen niet te hoog te laten oplopen. Je hebt nml altijd te maken met bemesting wat niet word opgenomen door de plant.
Die ophoping gebeurt niet alleen door wat je zelf toevoegt, (de plantbemesting zelf en voer voor de bewoners) je hebt ook te maken met de vaak hoge concentraties nitraat wat er in het leidingwater zit. En dat kan wel oplopen tot 50ppm afhankelijk per regio (natriumnitraat en calciumnitraat)

Maar een waterwissel word ook gedaan in het kader van algpreventie. en zeker als je veel licht gebruikt.
Het water in je bak zit op ten duur barstensvol met opgeloste organische stikstof (DOC) en alg gaat hiervan profiteren als het getriggerd word.
Hoe meer % je het water verwisseld des te meer het verdunt wordt zodat het water zo schoon mogelijk blijft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan