50l aquarium


R

Reitse1266

Guest
Ik ben na een jaar een aquarium te hebben aangetast met het IWMA-virus (ik wil meer aquaria). Ik ben van plan een Superfish Tropical start 50 te nemen, omdat hij door de afmetingen precies naast mijn huidige aquarium kan staan. De afmetingen zijn volgens mij 48x28x42 maar dat weet ik niet zeker.
Ik weet nog niet precies wat voor bestand ik wil hebben, ik zit te twijfelen tussen:

Neocaridina garnalen
Dwegkogelvisjes
Betta
Kleine Killivissen

Ik wil het liefste niet te moeilijke vissen, maar het hoeven geen absolute beginnersvissen te zijn.
Heeft iemand leuke ideeën of aanvullingen?
 
maar het hoeven geen absolute beginnersvissen te zijn.
Misschien eens goed kijken wat er aan Caridina garnalen is, dat is net een stap hoger, zowel in aanzicht als moeilijkheidsgraad.
 
Zal ik zeker doen!
 
Misschien eens goed kijken wat er aan Caridina garnalen is, dat is net een stap hoger, zowel in aanzicht als moeilijkheidsgraad.
Ik lees dat je voor caridina osmosewater moet gebruiken, en aangezien ik nog maar op de middelbare school zit heb ik daar denk ik niet het geld voor.
 
In je portemonnee kan ik niet kijken maar een osmose apparaat heb je al onder de € 40.00
 
Ik lees dat je voor caridina osmosewater moet gebruiken, en aangezien ik nog maar op de middelbare school zit heb ik daar denk ik niet het geld voor.

Dat was een aantal jaren geleden ook zo voor de neocaridina, maar ondertussen vind je toch ook mensen die Caridina kweken op nederlands leidingwater dacht ik.
Het best is ze dan te kopen bij een hobbykweker die ze ook op leidingwater houdt.
 
Dat was een aantal jaren geleden ook zo voor de neocaridina, maar ondertussen vind je toch ook mensen die Caridina kweken op nederlands leidingwater dacht ik.
Het best is ze dan te kopen bij een hobbykweker die ze ook op leidingwater houdt.
Kan ik ze dan op leidingwater met een PH-verlagende bodem houden?
 
Geen ervaring mee. Kijk eens of je een hobbykweker vindt in de buurt via marktplaats.

Ik heb heel goede ervaringen met vissen van hobbykwekers. Meestal sterker en beter verzorgd dan bij sommige LFS.
 
De afmetingen zijn volgens mij 48x28x42 maar dat weet ik niet zeker.
Voor zover het voor jou uitmaakt: ik heb hem ook staan en hij is op de breedste punten (incl plastic kap) ca. 43 x 29 x 43. De bruikbare inhoud tot de hoogste waterlijn is 42 liter.

Vond het zelf best stom dat ze het model "50" noemen maar dat je dat er echt niet uithaalt.
 
Ik heb ook weleens gelezen over de Epiplatys annulatus (ringbandsnoekje). Omdat de vis best klein blijft en alleen bovenin zwemt lijkt het me leuk om hem bij de garnaaltjes te houden, is dat mogelijk?
 
Een aquarium met allen killivissen lijkt me ook leuk, is dat mogelijk in 42 liter
 
Van killivisjes heb ik geen verstand helaasch. Ik geloof wel dat die relatief klein kunnen zitten. Als je een bepaalde soort in gedachten hebt, gooi hem even door Google. :)

Een fijne site die ik zelf veel gebruik is seriouslyfish.com. Vrijwel alle in de handel verkrijgbare vissoorten hebben daar een eigen pagina met info.

Ik heb ook weleens gelezen over de Epiplatys annulatus (ringbandsnoekje). Omdat de vis best klein blijft en alleen bovenin zwemt lijkt het me leuk om hem bij de garnaaltjes te houden, is dat mogelijk?
Als het gedrag van de e. annulatus ongeveer hetzelfde is als dat van de e. dageti die ik gehad heb (grotere soort die eraan verwant is), zal dat prima met garnalen gaan. Babygarnalen zijn een risico maar dat is altijd.

De bakgrootte, tsja. Twijfelgeval. Je hebt nog een andere bak staan hè? ;-)
 
In dit bakje kun je prima een paar killi's houden. Harempje (1man 2 vrouw) Epiplatys annulatus voor bovenin en een koppeltje Aphyosemion australe voor in de midden. Dan heb je een leuke killi bak.
De annulatus gaat wel met garnalen, maar het zijn wel rovers en jonge garnalen zullen dus verdwijnen. Maar als je een groot genoege kolonie garnalen hebt, moeten ze zich wel staande kunnen houden.
 
Van killivisjes heb ik geen verstand helaasch. Ik geloof wel dat die relatief klein kunnen zitten. Als je een bepaalde soort in gedachten hebt, gooi hem even door Google. :)

Een fijne site die ik zelf veel gebruik is seriouslyfish.com. Vrijwel alle in de handel verkrijgbare vissoorten hebben daar een eigen pagina met info.
dit strookt niet met dit
Als het gedrag van de e. annulatus ongeveer hetzelfde is als dat van de e. dageti die ik gehad heb (grotere soort die eraan verwant is), zal dat prima met garnalen gaan. Babygarnalen zijn een risico maar dat is altijd.

De bakgrootte, tsja. Twijfelgeval. Je hebt nog een andere bak staan hè? ;-)
De epiplaty annulatus en epiplaty dageti zijn ook killifish ;)
 
Zijn er ook andere kleine visjes die je bij Epiplatys annulatus in mijn bakmaat kan houden? Bijv kleine Rasbora’s?
 
Ik heb ook wel eens gehoord van de Trichogaster pumila, en vond dit een heel leuk visje, al is hij wat minder bekend.
In de VS is hij wel heel populair
 
Ik heb ook wel eens gehoord van de Trichogaster pumila, en vond dit een heel leuk visje, al is hij wat minder bekend.
In de VS is hij wel heel populair

Trichopsis pumila*
 
Die heb ik ook zitten. Kan prima samen met een klein rustig scholenvisje, maar niet met de Epiplatys.
 
Die heb ik ook zitten. Kan prima samen met een klein rustig scholenvisje, maar niet met de Epiplatys.
Kunnen ze samen met bijv. een paar vuurzalmpjes, of kan ik dan beter microrasbora’s nemen?
 
Kunnen ze samen met bijv. een paar vuurzalmpjes, of kan ik dan beter microrasbora’s nemen?

Beiden kan, als je tenminste de Hyphessobrycon amandae bedoeld met vuurzalmpje. Is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.
 
Ik ben vandaag bij de LFS geweest, en heb wat rondgekeken. Ik heb ook even wat advies gevraagd, maar omdat het toch verkopers zijn, wil ik het nog even hier checken. Mijn huidige bestandidee is:

4-5x Trichopsis pumila
?x Galaxy rasbora
20x Neocaridina garnaal

Ik weet niet precies hoeveel galaxy rasboras in mijn bak kunnen omdat de bak niet zo groot is. Heeft iemand aanvullingen??
 
Ik denk dat die gourami's weinig van je garnalen zullen overlaten eerlijk gezegd maar ben zelf onbekend met de soort dus kan daar niks zinnigs over zeggen, rasboras kun je best een stuk of 15 van in je bak doen, dan voelen ze zich wat prettiger en zullen ze zich meer laten zien/natuurlijker gedrag vertonen.
 
Oké, dan is dit mijn bestand:

5x Trichopsis pumila
15x Galaxy rasbora

Ik denk dat het het beste is om te starten met een stuk of 5 rasbora’s om het ecosysteem niet in 1 keer te vee te belasten en een ammoniak-piek te veroorzaken?
 
Oké, dan is dit mijn bestand:

5x Trichopsis pumila
15x Galaxy rasbora

Ik denk dat het het beste is om te starten met een stuk of 5 rasbora’s om het ecosysteem niet in 1 keer te vee te belasten en een ammoniak-piek te veroorzaken?
Ja ik denk dat je met dit bestand een leuke samenstelling hebt, en 5 stuks met starten is denk ik helemaal geen gekke gedachte
 
Ja ik denk dat je met dit bestand een leuke samenstelling hebt, en 5 stuks met starten is denk ik helemaal geen gekke gedachte
Nog wel even opstarten, het aquarium is nog niet eens gevuld, ben bezig met van die zaadje uit China en gebruik drystart methode. Ik ben van plan om bij Vivarium volgende week de hardscape aan te schaffen.
Hebben Galaxy rasbora’s nog speciale wensen?
 
Nog wel even opstarten, het aquarium is nog niet eens gevuld, ben bezig met van die zaadje uit China en gebruik drystart methode. Ik ben van plan om bij Vivarium volgende week de hardscape aan te schaffen.
Hebben Galaxy rasbora’s nog speciale wensen?
Als je toch nog moet opstarten zou ik een zandbodem doen want dan kun je er een groepje dwergcorydoras bijsteken (geen pygmeaus want die zwemt in dezelfde laag als de rasboras)
Rasboras hebben niet veel specifieke eisen, zijn soms wat kieskeurig met eten en houden wel van oppervlaktegroen, voelen ze zich veiliger
 
Kunnen corydoras Habrosus erbij?
 
Ik heb trouwens sowieso een zandbodem
 
Ja daar kunnen naar mijn mening de hasbrosus bij, stuk of 10 is een leuk groepje waar ze zich prettig bij voelen
 
Nieuwe bestand:

15x Galaxy rasbora
5x Trichopsis pumila
10x Corydoras habrosus
 
Wordt het dan trouwens niet te vol? Ik heb wel een sterk filter van 300l/u
 
Wordt het dan trouwens niet te vol? Ik heb wel een sterk filter van 300l/u
Tja wat is te vol? daar lopen de meningen enorm over uitelkaar, ik heb me nog nooit wat aangetrokken van x-vis per x-liter, ik kijk naar de bak, de bezetting, het gedrag, het onderhoud, de techniek, is dat allemaal in harmonie is er niks aan de hand, zou er alleen geen algeneters bijdoen want die belasten het systeem behoorlijk
 

Terug
Bovenaan