50L Scaper's Tank van Blikje


Blikje

Well-known member
Lid geworden
1 november 2013
Berichten
63
Een aantal jaar geleden begon ik aan een aquarium van 180L. Ik heb hier veel plezier van gehad en veel van geleerd. De bak heeft zo'n 2,5 jaar gedraaid, maar ik heb hem toen toch weggedaan, omdat ik ging verhuizen.
Het bleef toch kriebelen dus ik heb vorige week toch weer een aquarium gekocht. Kwa licht in mijn huis was het niet mogelijk om weer een grote bak te nemen dus deze keer gebruik ik een Scaper's Tank 50L van Dennerle. Ik zat daar al een tijdje naar te kijken om naast mijn 180L te nemen, maar dat is er nooit van gekomen. Het mooie van deze bak is dat het glas aan de zijkanten afgerond is.
Ik heb de complete set genomen en ik zal daarvan dan ook de lamp en filter gebruiken.
IMG-20180513-_WA0024.jpg


Daarnaast heeft Holynoise (forumlid) zijn Co2 set ter beschikking gesteld, omdat hij momenteel geen aquarium heeft. Mijn dank daarvoor!

De bodem zal bedekt worden met de Aquasoil van JBL en een strookje zand. Veel stenen en wat hout. Ik wil graag een matje van dwerg naaldgras en met de tijd zullen er nog wat plantjes bij komen.
Ik ga het aquarium bemesten volgens de EI methode en er zal een dry-start komen van een week of 3-5 (afhankelijk van de groei van het gras).
Het visbestand zal bestaan uit wat garnaaltjes en wat corydoras (waarschijnlijk panda).
Tot over een aantal weken en tot slot nog wat foto's.

IMG-20180515-_WA0021.jpg

IMG_20180516_WA0025.jpg

IMG_20180519_WA0026.jpg

20180519_174226.jpg
 
Laatst bewerkt:
Erg leuk ingericht.
 
Goed bezig, we volgen.
 
Graag gedaan blikje!
Hoop dat je plezier gaat hebben met deze scapersbak. .
Succes!

Gr.
Harry ( Holynoise )
 
Mooi mooi!
 
Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken!
 
Mooi zeg, ben heel benieuwd hoe zich dt gaat ontwikkelen!
 
Erg leuk gedaan! Zeer benieuwd na de groei
 
We zijn een paar weken verder. Bedankt voor de leuke berichten!

Ik kreeg last van wat schimmel door waarschijnlijk een te hoge luchtvochtigheid. Ik heb even overlegd met mijn LFS en die zei dat ik de bak moest vullen zodat het filter kan draaien. Dus de dry-start gaf geen succes, maar de wet-start verloopt prima! Ik had tussendoor wat beschimmelde stekjes weggehaald en nieuwe geplaatst. Net wat mos geplaatst op het "boompje". Ik heb gekozen voor Vesicularia a.k.a. Weeping moss. Ik heb het bevestigd met wat aqualijm alleen toen ik het boompje terug plaatste sloeg de lijm wit uit. Nu even niet zo'n mooi gezicht, maar het mos zal eroverheen groeien. Ook heb ik een ander plantje geplaatst; namelijk Alternanthera reineckii. Dit voor de kleur en achtergrond vulling.
Het filter maakte wat geluid, maar het blijkt dat als je hem even uit elkaar haalt en de rotor insmeert met wat vaseline (neutrale!) dat dit probleem verholpen is (tip van flip ;) )
Tot nu toe ben ik erg tevreden met de bak en ik ga volgende week voorzichtig eens het water laten testen.
Tot slot wat foto's.

 
Gaat al de goede kant op :thumbs:
 
Ziet er goed uit!
Nu vooral veel geduld hebben en tegen de plantjes praten dan gaan ze harden groeien :)
 
Beste aquarianen!
We zijn bijna een maand verder dus hoog tijd voor een update. Ik had na mijn laatste post het water laten testen bij mijn LFS en dit was tot mijn verbazing ERG smerig. De No2 test ging tot 50mg/L en mijn water zat daar ver boven, dus dat zou hetzelfde zijn alsof ik mijn garnalen levend in een frituurpan zou gooien. Alleen kun je ze na de frituur nog eten ;) .
Ik heb dus zo goed als elke dag water gewisseld om de nitriet eruit te krijgen en ik heb wat extra planten genomen om de No3 te verwerken. Op de foto zie je het plantje dat blijft en de waterpest heb ik eruit gehaald.
De No2 is zeer sterk gedaald en nu zelfs verdwenen en ik vond het wel tijd worden voor de eerste inwoners!
Maak kennis met 10x vuurgarnaal en 5x Anetome Helena slak! Er komen nog wat vissen bij, maar ik ga rustig beginnen.
Het boompje heeft last van een beetje schimmel, maar ik las op internet dat dit vaker voorkomt en vanzelf weggaat. De garnalen en slakken zijn er in ieder geval gek op.
Ik twijfel een beetje of het boompje blijft of dat ik er een tijgerlotus voor in de plaats zet. Voorlopig zal het boompje blijven, maar wie weet voor de toekomst.
In het filter zat een koolfilter (wist ik niet) dus die heb ik eruit gehaald en aangevuld met extra keramische pijpjes.
Wat vinden jullie? boompje of tijgerlotus.
Tot slot nog wat kiekjes. Helaas doet mijn telefoon het niet en wordt die gerepareerd. Ik heb momenteel een leentoestel, maar die maakt minder mooie foto's. Mijn excuses.


 
Mooie start van een aquascape Blikje en ik blijf je topic volgen succes.:thumbs:
 
He blik!

Jezus man wat ziet het er goed uit..
Zoals je weet heb ik geen bak meer, maar als ik het weer zo bij jou zie en hoor heb ik er gewoon zin in om weer een bak te kopen...
Netjes hoor.
Ga lekker door....hou de liefhebbers op de hoogte

Groetjes je grootste aquafan:petjeaf::D
 
De plantjes zijn lekker aan het groeien. De garnalen hebben het naar hun zin (denk ik ;) ) Ze laten goed hun gedrag zien en kleuren mooi rood. Ik denk dat er zelfs kleintjes komen binnenkort!

Ik heb ook wat nieuwe vissen gehaald. Namelijk 10 kegelvlek barbelen en een koppel ancisrus Temminckii albino (a.k.a. borstelneus). Dit zal voorlopig het visbestand zijn. Ik houd de garnaaltjes even in de gaten
dat ze niet teveel aan gezinsuitbreiding doen. Anders zal ik misschien wel een tweede aquarium starten. Ik zit hier steeds meer aan te denken dus wie weet voor de toekomst. Ik probeer het zo goedkoop mogelijk te houden, want het kost allemaal al genoeg. Een aquarium (incl filter en licht) heb ik al. Ik moet alleen nog ergens goedkoop een bodem en wat plantjes scoren. (tips altijd welkom!)

Ik ben gelukkig nog zo goed als algenvrij (THANK GOD!) Dus al met al loopt het lekker.

Ik heb nog wat fototjes voor de liefhebbers :D

 
Ziet er goed uit. Een totaalfoto zou het helemaal afmaken :D :foto:
 
So far so good maat.
 
Prachtig filmpje hoor.
 
Tijdje geleden alweer. Hoog tijd voor een update.
Het zand vond ik erg mooi, maar was geen doen met schoonmaken. Dat heb ik er dus uit gehaald en als we dan toch bezig zijn, vond ik het ook wel tijd voor een andere inrichting.
De kegelvlekbarbeeltjes hebben de verbouwing helaas niet overleefd. Dit was zeker geen nitriet of CO2 probleem, maar ik denk dat ze niet tegen de fijne deeltjes van mijn aquasoil konden. Jammer, maar helaas:'(

Het huidige bestand bestaat uit wat anetome helena slakjes, 6 ancistrussen (2x gold longtail, 2x orange, 2x black), 8 corydora paleatus en wat vuurgarnalen.

De stroming van het filter (hang on van Dennerle) bleek toch wat zwak dus deze geupgrade naar JBL e702 en dat is echt een wereld van verschil! :D Genoeg getypt, tijd voor wat fototjes.

 
Ziet er leuk uit maar ik denk niet dat 6 ancistrussen zich hier op hun gemak gaan voelen, ze gaan de 10 cm met gemak voorbij en daar is dit bakje toch echt te klein voor.

En dan ook nog 8 behoorlijk forse Corydorassen
 
Leuke bak maar zoals al is aangegeven is de samenstelling qua bewoners niet ideaal.
 

Terug
Bovenaan