54 liter aquarium - Spaarlamp (CFL) 23W of White PL Corn light bulb 13W?

J

Joost_T

Guest
Beste mensen,

Ik ben momenteel in het bezit van een 54 liter aquarium (dimensies: 60 x 30 x 30 cm), dat wordt verlicht door twee spaarlampen met een e27 fitting. In dit zoetwater aquarium groeien de volgende planten: hemianthus callitrichoides, micranthemum umbrosum en anubias barteri var. petite. De spaarlampen hebben een energieverbruik van 23 W en van 11 W. Helaas is de spaarlamp van 11 W kortgeleden kapot gegaan en ben ik op zoek gegaan naar een vervangende spaarlamp. Hierbij had ik een nieuwe 23 W 6500k spaarlamp op het oog, maar na enige tijd op het internet gezocht te hebben kwam ik echter de volgende lamp tegen: http://www.tmart.com/E27-13W-60LED-1208LM-SMD3014-White-PL-Light-Corn-Light-bulb-85-265_p189604.html

Nu vraag ik me dus af of ik beter deze led verlichting kan kopen, of dat ik toch beter kan kiezen voor de 23 W spaarlamp. Een groot voordeel is dat deze led verlichting geen reflector nodig heeft. De reflector die ik momenteel gebruik is aluminium folie dat tegen de onderkant van de aquariumkap is geplakt. Ik denk dat deze manier van goedkoop reflecteren echter vrij nutteloos is en dat hierdoor veel lichtopbrengst van de spaarlamp verloren gaat. Overigens heb ik geen idee in welk kleurenspectrum de led verlichting vooral aanwezig is en wat voor een PAR (photosynthetic active radiation) de verlichting te bieden heeft.

Ik hoop dat iemand mij enigzins inzicht kan bieden in deze kwestie.


Indien zinvol zijn onderstaand de specificaties van mijn aquarium vermeld:

- inhoud: 54 liter (60 x 60 x 30 cm);
- verlichting: 1x 23 W 6500k spaarlamp + 1x nog onbekend (horizontaal geplaatst);
- substraat: teelaarde bedekt met laag gravel;
- standaard filter en verwarmingselement;
- planten: hemianthus callitrichoides, micranthemum umbrosum en anubias barteri var. petite;
- CO2: DIY CO2 1 bps (bubbles per second) met filter diffuser.


tl;dr Spaarlamp (CFL) 23W of White PL Corn light bulb 13W (http://www.tmart.com/E27-13W-60LED-1208LM-SMD3014-White-PL-Light-Corn-Light-bulb-85-265_p189604.html)?

Mvg,

Joost
 
Ik heb zelf heel weinig ervaring van zulke zaken maar omdat de ledlamp krap 17cm lang is en dus tot net iets meer dan de helft van de bak overlapt denk ik dat dat niet ideaal is.
Heb je al naar led buizen gekeken? die hebben ze met een stekker en adapter compleet dus is een kwestie van in je kap monteren en de stekker in het stopcontact steken en klaar ben je.
 
Seabait zei:
Ik heb zelf heel weinig ervaring van zulke zaken maar omdat de ledlamp krap 17cm lang is en dus tot net iets meer dan de helft van de bak overlapt denk ik dat dat niet ideaal is.
Heb je al naar led buizen gekeken? die hebben ze met een stekker en adapter compleet dus is een kwestie van in je kap monteren en de stekker in het stopcontact steken en klaar ben je.

Hallo,

Bedankt voor de snelle reactie. De lengte van de led lamp zal geen probleem veroorzaken omdat deze op de volgende wijze zal worden gepositioneerd (dmv een splitter). Dit was ik echter in de OP vergeten te vermelden.

rBJve4k.jpg


De reden waarom ik in het bijzonder in dit soort lampen ben ge�nteresseerd is omdat het een goedkope optie is (ben nml. student), met een waarschijnlijk hoge lichtopbrengst.

De led buizen die je vermeld, heb je daar misschien een link van? Hierbij is de prijs van belang, maar natuurlijk ook de lichtopbrengst.
 
Ok op die manier.
De ledverlichting die ik bedoel komt voor 1 buis op ongeveer dezelfde prijs als de 2 lampen incl verzending van jouw link denk ik.
En volgens de info zouden de twee lampen van je link,2x13watt ook bijna 4 keer zoveel als de 7 watt van de lamp die ik bedoel zijn dus is aanzienlijk meer.

http://aquarium-planten.com/shop/5/led- ... chting/151

Dus dan zou je idd beter af zijn met je eigen suggestie.
 
Die E 27 fittingen? Heb je die zelf gemonteerd?
 
Bertus zei:
Die E 27 fittingen? Heb je die zelf gemonteerd?

De aquariumkap had oorspronkelijk ��n e27 fitting. Ik heb een e27 splitter gebruikt om hiervan twee e27 fittingen te maken.

Llt1FEGtNjvbB-3u0eot-vLBcT0iXLWe.jpeg


Kosten zijn ong. �1,20 uit Hong Kong incl. verzendkosten.
 
Oke, ging mij meer om condens in de kap,wat ook daar in kan komen.
 
Bertus zei:
Oke, ging mij meer om condens in de kap,wat ook daar in kan komen.

De onderkant van de kap is bedekt met plastic keukenfolie. Dit is als je goed kijkt ook op de bovenstaande afbeelding te zien. Hierdoor kan het condenserende water niet in aanraking komen met de lampen.
 
O,Oke,had ik niet opgemerkt.

Nu weet ik het weer,heb eens een kap met plexiglas erin van iemand gehad.
Vandaar dus ook.
 
Bump - Ben opzoek naar een nuttige reactie betreffende het bovenstaande onderwerp.
 
Terug
Bovenaan