6 balloonmolly's dood binnen half jaar

  • Onderwerp starter Jack Moonshine
  • Startdatum

J

Jack Moonshine

Guest
Beste aquarium liefhebbers,

Dec 2019 heb ik een klein aquarium aangeschaft van 50 liter.
Dit is mijn eerste aquarium en heb dus nog vrij weinig ervaring. Ondertussen heb ik me over een aantal dingen ingelezen en me een hoop laten vertellen door allerlei "experts" die me overigens allemaal andere info hebben gegeven. 2 weken indraaien, 4 weken indraaien, minimaal 2 vissen van dezelfde soort, minimaal 10 vissen van dezelfde soort. Dit maakt het voor mij moeilijk om zomaar aan te nemen wat de verkoper zegt. Omdat ze allemaal iets anders zeggen.
Nou heb ik mijn aquarium 2 weken laten indraaien en dit bleek te kort, want een aantal vissen heeft de nitrietpiek niet overleefd. Er zitten 6 verschillende planten in en een bodem van half grind half zand.
Ik heb tot de dag van vandaag moeite met de balloonmolly's. Er zijn er in korte tijd een aantal doodgegaan. Als ik nieuwe koop om mijn oude molly niet te laten vereenzamen gaat er vervolgens weer 1 dood. De ene gaat gewoon dood en de ander zwemt op ze kop voor die doodgaat, nog eentje kreeg stippen en de molly die ik nu heb lijkt lelijke ontlasting te hebben.
Ik ben bij de viswinkel geweest en mijn waterwaardes zijn volgens de "expert" goed genoeg.
Ik vind het leuke visjes maar ik begin toch echt te twijfelen of ik weer nieuwe moet kopen.
Ik kan zelf niet bedenken wat er fout gaat, want al mijn andere vissen lijken gezond.
Het enige dat ik kan bedenken is dat het te veel vissen zijn voor mijn 50liter bak.
Ik hoop dat iemand met mij mee kan denken, want het frustreert me mateloos.
Mijn vissenbestand:
8x vuurtetra
2 pantsermeervallen
2 red wagtail platy's
4 Indische modderkruipers
2 balloon mollys
2 otocinclus vittatus (dit waren er 4 maar er zijn er 2 doodgegaan nadat de de nitrietpiek al was gezakt)
Foto van mijn bak hieronder
IMG-20200528-WA0006.jpg


Groeten Jack
 
1 keer per 2 weken ververs ik ongeveer 10 tot 15 liter.
 
Ondertussen heb ik me over een aantal dingen ingelezen en me een hoop laten vertellen door allerlei "experts" die me overigens allemaal andere info hebben gegeven. 2 weken indraaien, 4 weken indraaien, minimaal 2 vissen van dezelfde soort, minimaal 10 vissen van dezelfde soort. Dit maakt het voor mij moeilijk om zomaar aan te nemen wat de verkoper zegt. Omdat ze allemaal iets anders zeggen.
De reden dat iedereen wat anders zegt is omdat elk aquarium anders is. Mijn advies indien je dit beter wilt begrijpen is dan ook om te stoppen met zomaar instructies aan te nemen en proberen te begrijpen waarom dingen zo zijn. Zoals bijvoorbeeld het indraaien, de een zegt 2 weken en de ander 4 weken maar wat is nu precies het indraaien? Uiteindelijk is het de bedoeling dat je ammonia omzet in nitriet en nitriet weer omzet in nitraat en dit is een meetbaar proces. Als jouw aquarium dus in staat is om ammonia helemaal om te zetten naar nitraat dan is het aquarium ingedraaid en dit kun je meten. Bij de eens is dit wellicht twee weken en bij de ander 4 of 5.

Wat betreft die mollys, ik denk dat je bak gewoon te vol en te klein is om een stabiele omgeving voor die beestjes te creëren en ze waren wellicht ook al wat beschadigd van de eerdere nitriet piek. En weet je jouw water waardes? Mollys houden van wat harder water en doen het minder is zacht water.
 
1 keer per 2 weken ververs ik ongeveer 10 tot 15 liter.
Dan heb je wss veel te veel nitraat in je water.
De oudere vissen hebben daar niet veel last van, omdat ze zelf de stijging veroorzaakt hebben maar nieuwe vissen kunnen die plotse hoeveelheid niet aan.
Ik zou nu beginnen om elke dag 25% te verversen, dit gedurende een ganse week.
Zo geef je de oude vissen (die wss ook al verzwakt zijn) geen te grote schok door de andere waterwaarden en zorg je dat het water geleidelijk aan goed komt voor nieuwe vissen (waarvan ik er zeker niet veel van zou bij kopen)
Na die week dien je zeker iedere week 50% te verversen om de vervuiling onder controle te houden.
 
Dank voor de reactie,
Begrijp ik het goed dat ik dus doordat ik best veel vissen heb, vaker en meer water moet verversen?
Ik heb begrepen dat je ook te vaak en te veel kan verversen. Is dit dan geen risico met dagelijks 25% en daarna wekelijks 50%?
Nitraat zit rond te 10
Nitriet is 0
Ph 8,0
 
Begrijp ik het goed dat ik dus doordat ik best veel vissen heb, vaker en meer water moet verversen?
Ja, het waterverversingen staat in een directe relatie met de vervuiling. Wat je je goed moet realiseren is dat alles wat je in je aquarium gooit (voer bijvoorbeeld) er maar op twee manieren uit komt. 1) Via waterwissels en 2) via snoeiafval van planten.
25% waterverversen is zeker geen probleem ik doe in sommige van mijn aquaria 2x per week 50% maar dan wel met de juiste temperatuur!
Dat gezegd hebbende, een nitraat van 10 is niet te hoog. Ik zou in de meeste aquaria een nitraat van maximaal 20ppm aanhouden.
 
Oke, ik heb direct een waterverversing gedaan van ongeveer 25% dit ga ik de komende week dagelijks doen.
Staat mijn filter in relatie tot de vervuiling?
Ik heb nog niet lang geleden een nieuwe aangeschaft. Deze heeft 4 weken samen met mijn oude filter meegedraaid. Het filtermateriaal zijn blauwe sponzen. Geen actieve kool of iets dergelijks.
 
Staat mijn filter in relatie tot de vervuiling?
Ja en nee :)

Het filter zorgt dat afvalstoffen worden omgezet van ammoniak -> nitriet -> nitraat. Nitraat is dus het eindstadium van je filter en kun je alleen (uitzonderingen daar gelaten) verwijderen met waterwissels. Planten gebruiken dit ook als voedingsstof maar vaak te weinig om helemaal geen waterwissels meer uit te voeren. Een beter filter is dus beter in staat om de ammoniak om te zetten in nitraat maar je zult dus nog altijd water moeten verversen.
 
Haha gelukkig heeft danielhoogland het goed uitgelegd. Thnx! :D
 
Oke komt ie in mijn woorden;)
Omdat mijn filter bacteriën bevat worden mijn afvalstoffen omgezet in oa nitraat. Nitraat kan nergens in worden omgezet, maar alleen worden opgenomen door planten. Maar omdat mijn planten niet alle nitraat gebruiken blijft er altijd iets in mijn aquarium dat zich uiteindelijk ophoopt. De enige manier om die eruit te halen is waterwissels uitvoeren. En omdat een betere filter, meer filtermateriaal heeft en meer water kan circuleren zal deze meer ammoniak om kunnen zetten in nitraat. Begrijp ik het goed?
Is het dan ook zo dat een betere filter dus sneller nitraat maakt dan een klein filter?
 
Slim gedaan Raoul ;) en inderdaad prima begrepen door Jack.

Is het dan ook zo dat een betere filter dus sneller nitraat maakt dan een klein filter?
Weer een ja en nee antwoord :) Ja in principe is dat inderdaad zo. Maar... Als je een filter zou hebben die niet voldoende capaciteit heeft om alle ammonia om te zetten naar nitraat dan heb je een ander probleem en dat is dat je ammonia in het water hebt wat zeer giftig voor vissen is. Dus in zo'n situatie heb je een acuut probleem voor de gezondheid van je vissen. Daarom is het belangrijk om altijd genoeg filtrage te hebben! In het geval je oude filter ook al voldoende zou zijn geweest merk je in de aanmaak van nitraten geen verschil want alleen de beschikbare ammonia kan worden omgezet naar nitraat.

Zie het als een emmer van 30 liter legen in de gootsteen. Heb je een afvoerpijp van 5mm groot dan loopt je gootsteen waarschijnlijk over (te klein filter) maar heb je een afvoerpijp van 50mm (filter met genoeg capaciteit) dan is dat geen probleem. Ga je nog groter en neem je een afvoerpijp van 110mm (filter met overcapaciteit) dan loopt het water nog steeds prima weg en in beide gevallen eindig je met 30 liter water in het riool. Of maak ik het nu juist ingewikkelder?
 
Dus een filter met overcapaciteit is geen probleem, omdat de stoffen die worden omgezet in nitraat, beperkt aanwezig zijn?
 
Om nog ff te reageren op een ander deeltje, nee je kan niet te veel verversen. Het kan enkel overbodig zijn.
 
Update op mijn verhaal: 1 van de 2 Balloonmolly's die ik nog heb tolt alleen maar rondjes, ik heb hem nu in een quarantainebakje gedaan, maar ik denk dat het een verloren zaak is. Kan ik iets doen om hem te redden? Groeten Jack
 
Mocht inslaan lastig zijn voor je, met een overdosis kruidnagelolie in het het water (uiteraard in een aparte bak omdat je dit niet in je aquarium wilt doen), laat je de vis overlijden door een overdosis verdoving als het ware. Is, naast de snelle tik op de kop, een vrij humane manier om een vis uit zijn lijden te verlossen.
 
Nee, ik heb gekozen voor een aquarium dus moet ik mans genoeg zijn om een beestje op diervriendelijke manier uit zijn lijden te verlossen.
In zijn netje tegen het aanrecht aan geslagen, op slag dood. Klinkt naar maar het gaat wel snel denkik.
Groet
 
Mocht inslaan lastig zijn voor je, met een overdosis kruidnagelolie in het het water (uiteraard in een aparte bak omdat je dit niet in je aquarium wilt doen), laat je de vis overlijden door een overdosis verdoving als het ware. Is, naast de snelle tik op de kop, een vrij humane manier om een vis uit zijn lijden te verlossen.

Mwa, beetje euthanasie middel wil ook wel helpen.
Heeft denk alleen vrijwel niemand in huis. (Er zijn uitzonderingen en het is wel een heel fijn middel, je kan het ook gewoon in het water doen.)


Nog een opmerking over het filter.
Er zitten inderdaad bacteriën in je filter.
Om deze erin te houden, moet je dus ook zorgen dat je ze er niet uit spoelt als je ze schoonmaakt onder de kraan.
De sponzen hoeven pas schoon gemaakt te worden als je merkt dat je filter het minder goed doet en dan liefst niet alle sponzen in 1x.
In een bak aquariumwater lichtjes uitspoelen is voldoende, dan behoud je ook je bacteriën.
 

Terug
Bovenaan