Wat is er nieuw

6-in-1 test strip aflezen

• Onderwerp starter Onderwerp starter nugged
  • Startdatum Startdatum
N

nugged

Guest
Hi Allemaal,

Sorry als ik dit hier verkeerd plaats maar ik heb hulp nodig en kwam dit forum tegen. Ik heb inmiddels al 3 jaar mijn leeuwenkop siergoudvis. Hij leeft een mooi leven en onderhoud gaat prima. Wat ik alleen nooit gedaan had in die 3 jaar was het water testen. Gezien ik Zoef mijn vis graag langer dan drie jaar behoud heb ik vandaag een 6-in-1 water test gedaan alleen ik vraag mij af of ik hem goed aflees voor dat ik spul in z'n aquarium ga gooien.

Ik lees de strip als dat de hardheid van het water slecht is, nitrate net oke en de kh en ph waarden helemaal slecht zijn. Klopt dat?

Bijlagen

• IMG_20200803_145422.jpg
    IMG_20200803_145422.jpg
    214.8 KB · Weergaven: 125
Als je de strips meteen af kan lezen zijn ze redelijk betrouwbaar, na een paar minuten zal je zien dat de kleuren veranderen en ze zomaar een verkeerde waarde laten zien

Dit was een foto van direct na het testen dus deze is wel betrouwbaar ik weet alleen niet of ik het juist afleest 🙂

Strips zijn opzich al vrij onbetrouwbaar dus of je daar veel waarde aan moet hechten dat betwijfel ik en je kan beter eens bij de winkel vragen of ze de waarden met druppels kunnen testen:sorry:

Het zou vooral ook goed zijn om te vertellen in welke bak je vis zit welke planten hem/haar omgeven en waar je bodem uit bestaat. Hangt er verlichting boven? Zo ja, wat precies. Geef je al of niet voeding aan je planten etc. Zoveel mogelijk informatie helpt om een goed advies te geven. En voor een redelijk betrouwbaar test resultaat moet je toch ver van strips blijven.

Dit was een foto van direct na het testen dus deze is wel betrouwbaar ik weet alleen niet of ik het juist afleest 🙂
De aflezing dient op stipt 60 seconden te gebeuren. Alles wat vroeger of later is geeft een valse waarde.
Bvb als de foto van enkele seconden na onderdompelen is, kan ik nu al zeggen dat je nitraat (bovenste blokje) veeeeeeeel te hoog is.

Van al de rest (behave nitriet, er net onder) hoef je je niets aan te trekken, een sluierstaarten doet dat ook niet.

voor dat ik spul in z'n aquarium ga gooien.

Wat wil je er ingooien dan? Heel veel is op te lossen door 'gewoon water verversen'.

De rest is hierboven wel gezegd..
Áls er precies na 60sec een foto is gemaakt lees ik dat de GH 14 is, de KH 10 en de PH 8. Volgens mij is dat wel prima voor sluierstaarten.

Nitraat zou 50 of 100 zijn, dat is veel te hoog en op te lossen door meer en vaker water te verversen. Maar een stripje is niet perse heel betrouwbaar.

Wat hierboven ook aangegeven is door benvo: het zou handig zijn wanneer er meer informatie beschikbaar is als je advies wilt 🙂

Het beste is om door de lfs het water te laten testen met druppels of om zelf een testkoffer te kopen en die heb je al vanaf zo n 3 tientjes.

Even als voorbeeld mijn PH waarde op druppel test 7,8. Mijn PH waarde op een elektronische meter 7.9 Mijn PH waarde op een 6 in 1 strip 6.0. Betrouwbaarheid kan je niet verwachten van strips?.

Ik weet nog dat ik tijdens het indraaien van ons bakje trots de lfs in ging met mijn flesje water. Hopend dat ik eindelijk mijn vis mee mocht nemen. De strippen test was alles in het groene gebied.
Die goede man begint te druppelen en te druppelen. En ik werd steeds nerveuzer want de nitriet was deftig roze. De kleur van het Nitraat sprong al meteen in me ogen. Vanaf dat moment wist ik het 100% zeker. Ik ga een test set kopen. ;))
het is wel duur in aanschaf maar om zo voordeliger als je het hebt

Ik weet nog dat ik tijdens het indraaien van ons bakje trots de lfs in ging met mijn flesje water. Hopend dat ik eindelijk mijn vis mee mocht nemen. De strippen test was alles in het groene gebied.
Die goede man begint te druppelen en te druppelen. En ik werd steeds nerveuzer want de nitriet was deftig roze. De kleur van het Nitraat sprong al meteen in me ogen. Vanaf dat moment wist ik het 100% zeker. Ik ga een test set kopen. ;))
het is wel duur in aanschaf maar om zo voordeliger als je het hebt
Toch vind ik de prijs meevallen.. een basis testset van Wespro/Colombo heb je al voor 30/40 euro. De teststrips die ik ooit heb gekocht waren 15,-...

Jammer dat je bent gaan testen, de afgelopen drie jaar ging het goed zonder het testen en nu na een test heb je ineens "hulp" nodig.
Je schrijft onderhoud gaat prima, dus ik ga ervan uit dat je elke week flink water ververst waarbij je vuil etc verwijderd. Hier merk ik dat een regelmatige waterverversing de levensduur van de vissen verlengd, als ik dat vergelijk bij kennissen van mij die minder vaak verversen, dan hebben die toch meer uitval dan ik.
Ik denk dat het verversen het belangrijkste is voor de levensduur van je vis. En als je eens meet en de strip geeft nitriet aan, ga er dan maar van uit dat dat er zit, dan veel verversen.

Goedemorgen en welkom op het AF.

Vertel even wat meer @nugged over de huisvesting, filter en bijvoorbeeld water verversen. Als de vis het goed doet in al die jaren ben je al goed bezig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan