60*30*20 shallow aquarium van daand


daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Berichten
277
Leeftijd
19
Tijdens het wachten op de levering van de bak ben ik al aan de hardscape begonnen. Ik wil vooral een groot deel boven water hebben omdat de plaats onderwater door het formaat al beperkt is. Ik ben op zoek naar plantensoorten die goed in een riparium-situatie groeien. Het bestand ben ik nog niet uit. Ik plaats nieuwe foto’s vanaf de bak er is en de hardscape erin staat. Dit heb ik tot nu toe
25E2F0BA-510B-443F-B259-D8A78629FAF5.jpeg
8FA86255-598E-4594-B104-CE853C21D3D4.jpeg
 
Lamp en filter zijn aangekomen. De verlichting is een twinstar 45b, die heb ik ook ik mijn andere bak en ik ben er super tevreden over. Ik was het wachten op de bak beu, dus heb de scape al klaargezet uit verveling. Wel cool om te zien hoe het er uit gaat zien als het helemaal klaar is. Dank voor de handige verwijzing @jessicapilon, super handig voor planten te vinden. De lampenarm is aardig geslaagd vind ik, het maakt de scape nog mooier. Hopelijk leveren ze het aquarium snel.
B864BE20-C7FB-43B5-B0B6-A0596F5D681C.jpeg
FABDB4CA-AFE7-4011-B9C9-1CA7CC8B928C.jpeg
 
Leuk begin! Ik was bij de eerste blik wel even in de war bij de eerste foto met de kale heg en boom erachter 😄

Ik weet dat in ieder geval de pothos altijd wel goed wil, graslelie ook. Spathiphyllum is ook een klassieker maar bij mij (nog) niet gelukt. Planten uit de calathea familie willen ook goed, zo heb ik net geleerd... Qua ripariumkamerplanten is volgens mij @LennoX één van de grote ervaringsdeskundigen hier 😜. De parapluplant is ook eentje die je vaak ziet, maar ik las dat je die wel echt moet beteugelen en hij lijkt me wel wat groot voor een klein aquarium. Uiteraard kun je ook gaan voor sla, aardbeien of basilicum, maar ik betwijfel of dat de look is waar je naar op zoek bent...
 
Als je hydroponie googled vind je leuke hits! En daarmee naar t tuincentrum en genieten. Van de 15 families die goed op water groeien zijn ook weer heel veel kweeksoorten dus je kan alle kanten op. Wel is een klein bakje lastiger want ze groeien nogal hard en groot op vissenpoep 😂. Wat ook super leuk groeit is anubias bovenwater. Zolang de wortels in het water staan, past hij zich moeiteloos aan. Crypto idem. Serpadesign op YouTube doet ook kleinere ripariums en noemt zijn planten ook in de filmpjes. Kan je alvast beetje Windowshoppen
 
Zal ik zeker doen! Bedankt voor de hulp allemaal.
 
Aquarium is aangekomen, scape zit erin. Nu nog zand erbij, vullen met water en de eerste planten toevoegen. Ik wil ik het hoekje wat vallisneria planten die dan over het wateroppervlak kan gaan. Ook wat Hydrocotyl japan en wat anubias uiteraard. Morgen ga ik naar het tuincentrum met een lijstje van planten.
3B8DFA3F-AC6A-4C4B-8593-71C5720C7418.jpeg
 
Is dit de definitieve plek van de bak? Ik vraag het vanwege het grote raam.
 
Is dit de definitieve plek van de bak? Ik vraag het vanwege het grote raam.
Dat is inderdaad de definitieve plek van de bak. Er komen nog enkele grote planten op de vensterbank om de zon te blokkeren. Nu moet ik toegeven dat het me niet echt zorgen geeft aangezien mijn andere bak op een vensterbank in dezelfde kamer staat en daar heb ik geen last van algen. Weet niet hoe mijn kamer georiënteerd is in feite maar er komt echt niet veel direct zonlicht binnen.
 
Dat is inderdaad de definitieve plek van de bak. Er komen nog enkele grote planten op de vensterbank om de zon te blokkeren. Nu moet ik toegeven dat het me niet echt zorgen geeft aangezien mijn andere bak op een vensterbank in dezelfde kamer staat en daar heb ik geen last van algen. Weet niet hoe mijn kamer georiënteerd is in feite maar er komt echt niet veel direct zonlicht binnen.

Ok, mochten algen een probleem worden kan je nog altijd wat zwarte folie op de achterwand doen, die planten op de vensterbank zullen ook helpen, succes er mee (y)
 
Ik heb een vraag. Ik heb gemerkt dat het water nogal snel trilt in de bak. Als ik iets hard neerzet op mijn bureau schudt het water. Denken jullie dat dit een probleem is voor de betta of zal die er aan kunnen wennen dat er veel vibraties zijn als ik aan het bureau zit?
 
Daar moeten ze zeker aan wennen maar dat duurt niet erg lang. Ik heb een bak op m’n eettafel inclusief kindertjes en die zorgen wel voor wat trillingen 😂. Zorg er iig voor dat je bureau wel waterpas is en solide staat. Zo’n wankelende tafel die je scape laten instorten is echt te irritant
 
Daar moeten ze zeker aan wennen maar dat duurt niet erg lang. Ik heb een bak op m’n eettafel inclusief kindertjes en die zorgen wel voor wat trillingen 😂. Zorg er iig voor dat je bureau wel waterpas is en solide staat. Zo’n wankelende tafel die je scape laten instorten is echt te irritant
Besefte net dat er geen dempingmat onderstond. Heb dus een yogamat versneden en dan de bak daar op gezet. De scape is nu niet helemaal hetzelfde want moest de zwaarste stenen eruit halen maar nu kan ik tenminste met een gerust hart verdergaan. Ik laat de bak nu voor enkele weken met rust om de planten de kans te geven om aan te slaan. Dan ga ik een mooie plakat halen. Ben nu wel aan het twijfelen tussen de green alien en de black samurai want ze zien er beide geweldig uit.
 
Tja ik hoop dat het goedgaat maar ik heb al 2 of 3 betta s gehad die het nodig vonden om uit de nano te jumpen. Dat was in goed ingedraaide bakjes met prima waterwaarden dus soms zijn het springers volgens mij.
 
Nu krijg ik toch wat bedenkingen. Ik kan natuurlijk wel een dekplaat maken die er telkens opleg wanneer ik er niet bij ben maar stel dat ik snel iets anders ga doen voor een paar minuutjes en de vis er uitspringt… het gebeurt snel. Het kan natuurlijk dat ik een betta krijg die niet springt maar stel van wel. Zou me enorm schuldig voelen.
 
Is een duo of trio Carinotetraodon travancoricus een optie denken jullie?
Ik kan zonder moeite een slakkenkweek opzetten. Ze zien er super interessant uit.
 
Kijk dit heb ik gemaakt voor mn hamsterkooien. Zo iets zou je kunnen maken. En dan zou je de planten en hardscape vorm in het rooster er uit kunnen knippen. En van hout een frame kunnen maken. Dan heb je ook een goedde lucht doorlating, en je kan altijd de vorm van het rooster aanpassen en groter maken.
Bij mij konden er 2 katten boven op, kan niets in en niets uit.
 

Bijlagen

  • IMG_20230417_210325.jpg
    IMG_20230417_210325.jpg
    176.4 KB · Weergaven: 51
Kijk dit heb ik gemaakt voor mn hamsterkooien. Zo iets zou je kunnen maken. En dan zou je de planten en hardscape vorm in het rooster er uit kunnen knippen. En van hout een frame kunnen maken. Dan heb je ook een goedde lucht doorlating, en je kan altijd de vorm van het rooster aanpassen en groter maken.
Bij mij konden er 2 katten boven op, kan niets in en niets uit.
Het probleem is gewoon dat als ik de rooster eraf haal wanneer ik aan mijn bureau ga zitten, en ik dan even een paar minuutjes de kamer verlaat, hij alsnog eruit kan springen en ik te laat ben. Ik ken mezelf en ik weet dat ik vroeg of laat eens ga vergeten het deksel erop te doen.
 
Nu krijg ik toch wat bedenkingen. Ik kan natuurlijk wel een dekplaat maken die er telkens opleg wanneer ik er niet bij ben maar stel dat ik snel iets anders ga doen voor een paar minuutjes en de vis er uitspringt… het gebeurt snel. Het kan natuurlijk dat ik een betta krijg die niet springt maar stel van wel. Zou me enorm schuldig voelen.
Kijk ik denk dat je niet teveel moet doemdenken maar de kans dat de vis dit doet is niet helemaal uitgesloten. Ook als je een bak met kap hebt kan het met onderhoud gebeuren als je even bij de bak wegloopt maar goed die kans is vele malen kleiner dan wanneer er 24/7 geen kap opzit.
 
Kijk ik denk dat je niet teveel moet doemdenken maar de kans dat de vis dit doet is niet helemaal uitgesloten. Ook als je een bak met kap hebt kan het met onderhoud gebeuren als je even bij de bak wegloopt maar goed die kans is vele malen kleiner dan wanneer er 24/7 geen kap opzit.
Dus gewoon kap maken en die er zoveel mogelijk op laten zitten?
 
Met een kap is de kans op eruit springen erg klein natuurlijk. Hier is ook een Betta weleens tussen de glasplaat en de ruit door gesprongen dus het zijn acrobaten soms maar ja dat heb je nu eenmaal met die visjes.
Maar met een afdekking verklein je de kans natuurlijk wel heel erg.
 
Het probleem is gewoon dat als ik de rooster eraf haal wanneer ik aan mijn bureau ga zitten, en ik dan even een paar minuutjes de kamer verlaat, hij alsnog eruit kan springen en ik te laat ben. Ik ken mezelf en ik weet dat ik vroeg of laat eens ga vergeten het deksel erop te doen.
Ik heb wel erg het vermoedde dat je niet bovenaf veel zal zien en het mooiste beeld van vooraf komt, bovenaf heb je te veel rimpels
Dan geen deksel 😂 denk dat áls je een deksel wilt zn rooster in iedergeval een goedde mogelijkheid bied 😄

Waaraan zit je zelf nog meer te denken? Andere bewoner?
 
Ik heb wel erg het vermoedde dat je niet bovenaf veel zal zien en het mooiste beeld van vooraf komt, bovenaf heb je te veel rimpels
Dan geen deksel 😂 denk dat áls je een deksel wilt zn rooster in iedergeval een goedde mogelijkheid bied 😄

Waaraan zit je zelf nog meer te denken? Andere bewoner?
Het coole aan dit formaat aquarium is inderdaad wel dat je van bovenaf kan kijken, het zou jammer zijn als er een deksel erop zat. Verder zat ik te kijken aan dwerg kogelvis. Van zover ik heb gelezen zijn ze perfect geschikt voor mijn bak en slakken kweken zou geen probleem zijn.
 
Kogelvissen, exotisch en niet zonder problemen. Nemen vrijwel alleen levend voer dus dat is een probleem, bovendien erg schuw dus veel dekking nodig met als gevolg dat je ze niet veel zult zien. Beslist niet onmogelijk om te houden maar geen visje dat je zo maar ergens bij zet.
 
Kogelvissen, exotisch en niet zonder problemen. Nemen vrijwel alleen levend voer dus dat is een probleem, bovendien erg schuw dus veel dekking nodig met als gevolg dat je ze niet veel zult zien. Beslist niet onmogelijk om te houden maar geen visje dat je zo maar ergens bij zet.
Ik ben wel bereid om de uitdaging aan te gaan. Slakken kweken genoeg bij mij en aan bloedwormen komen is ook eenvoudig. Ze hebben een persoonlijkheid en dat zou ik graag eens willen zien in een vis. Er komen ook vuurgarnalen in waarvan de kleintjes een bijkomende voedselbron zullen vormen. Ik ben van plan om ze 4-5 slakken te voederen.
 
Niet alleen de kleintjes 😂 moordenaars, die kogel visjes. Super schattige en ontzettend leuke moordenaars haha. Jagen ook voor de fun, niet alleen voor de honger.
 

Terug
Bovenaan