60*30*20 shallow aquarium van daand


Misschien dat lid @MarliesR hier meer over kan vertellen. Zij heeft veel verstand van kogelvissen en momenteel ook een bak draaien met dwergjes.
 
Niet alleen de kleintjes 😂 moordenaars, die kogel visjes. Super schattige en ontzettend leuke moordenaars haha. Jagen ook voor de fun, niet alleen voor de honger.
Al een geluk dat ik er genoeg heb haha. Ik denk dat het 2 dwergjes gaan worden ben echt geïnteresseerd in ze.
 
Heb daarnet in een plastieken bak een slakkenkweek opgestart. Heb er zand, een heleboel algen en wat waterpest ingedaan. Dan mooi in de zon gezet en er +-40 slakken ingedaan. Heb ze een stevige hoeveelheid flakes gegeven en nu is het afwachten. Hopelijk is mijn productie genoeg om een constante stroom van voeding te voorzien en anders wordt het aangevuld met diepgevroren bloedwormen.
 
Een stuk sepia erin zorgt voor sterke huisjes en is weer goed hoor het tandenslijpen en calcium bij de visjes 👍
 
Een stuk sepia erin zorgt voor sterke huisjes en is weer goed hoor het tandenslijpen en calcium bij de visjes 👍
Ik had ook een filmpje bekeken van een man die er af en toe wat eierschalen bijgooit. Werkt dit ook want het is natuurlijk een makkelijkere oplossing?
 
Lijkt me ook calcium ja. Een stukje sepia koop je gewoon bij de dierenwinkel (voor vogeltjes) en stinkt niet naar ei hihi. Maar t zal vast hetzelfde werken.
 
Lijkt me ook calcium ja. Een stukje sepia koop je gewoon bij de dierenwinkel (voor vogeltjes) en stinkt niet naar ei hihi. Maar t zal vast hetzelfde werken.
Zal een stukje meenemen volgende keer dat ik in de winkel ben. Dank voor de tip!
 
Yes any time! Heb ook een tijdje kogeltjes gehad. Geweldige beestjes. Wel wat fouten mee gemaakt en zodoende ook een hoop geleerd. Dus hey, als je wat aan mijn foutjes/ervaringen hebt, is dat alleen maar fijn👍
 
Yes any time! Heb ook een tijdje kogeltjes gehad. Geweldige beestjes. Wel wat fouten mee gemaakt en zodoende ook een hoop geleerd. Dus hey, als je wat aan mijn foutjes/ervaringen hebt, is dat alleen maar fijn👍
Enige waar ik nog niets over kan vinden is hoeveel slakken ze per dag moeten hebben, ik gok 3-5 maar ben niet zeker.
 
Poeh dat weet ik niet precies. Ik gooide er gewoon een hoop dikke slakken in zodra ik niks meer zag kruipen. Ik gaf ze ook kleine kokkeltjes als de slakken op waren. En ze snoepten dus van de garnalen bij mij 😂 waarvan ze lekker de helft lieten liggen om te rotten.
 
Misschien komen er dan toch geen garnalen in. Ik zat te denken aan een bestand:
3x Carinotetraodon travancoricus (door de voetprint van de bak lijkt 3 me wel een mooi aantal)
3x Otocinclus sp.
 
Vandaag in de kweekbak een hele hoop slakkeneitjes gespot, dus heb gebeld naar de LFS en ze hebben 3 dwergjes besteld voor mij die aankomen over 2 weken. Ik ben van plan om de low-grade vuurgarnalen uit mijn draaiende bak ergens volgende week over te zetten om toch al wat afval te creëren voor de bacteriën. Met een beetje geluk overleven er een paar maar als ik de anekdotes van jullie hoor vrees ik van niet haha. Ben ook begonnen met hier een daar al wat slakken toe te voegen zodat de kogels altijd wat hebben om op te jagen, denk dat dit hun gezondheid ten goede komt. Ik geef jullie een update van zodra ik de vissen heb. Er komen geen Otocinclussen in, gewoon een speciaalbak voor de kogels en met een beetje geluk wat garnalen hier en daar.
 
Ja top toch? Ik deed mijn low grade garnalen bij m’n kersenbuikjes. Bleef m’n kweekgroep mooi op kleur en konden de vissen jagen. Tuurlijk, zielig. Maar is ook natuur. Let goed op je waardes zo, met weinig water is het vrij instabiel. Dan een korte Indraaiperiode erbij en je kan zo je dwergjes vermoorden zonder je het door hebt. Hoe gaan de plantjes? Groetjes
 
Ja top toch? Ik deed mijn low grade garnalen bij m’n kersenbuikjes. Bleef m’n kweekgroep mooi op kleur en konden de vissen jagen. Tuurlijk, zielig. Maar is ook natuur. Let goed op je waardes zo, met weinig water is het vrij instabiel. Dan een korte Indraaiperiode erbij en je kan zo je dwergjes vermoorden zonder je het door hebt. Hoe gaan de plantjes? Groetjes
Is 3 weken een korte indraaiperiode? Ik ververs sowieso wekelijks 50%. De planten doen het supergoed. Echt cool om te zien hoe aquariumplanten zich aanpassen aan boven water staan. De bladeren worden harder en zijn gericht naar het licht. Met de Spathiphyllum gaat het geweldig, veel nieuwe bladeren. Volgens mij helpt zo een grote plant echt goed met de filtratie. Het visbestand zal ondanks de kleine aantallen toch vrij belastend zijn aangezien hun dieet zo eiwitrijk is. Ik zal er goed op moeten letten dat ik de niet opgegeten slakkenresten tijdig opruim voor ze een ammoniak piek veroorzaken. Ik kijk er echt naar uit.
 
Drie weken is vaak te kort ja. Elke bak ontwikkeld anders natuurlijk. Maar je bak is pas veilig na de tweede nitrietpiek. Zie stikstof cyclus. Heb je een draaiend aquarium waar je de filters van in jouw water kan uitknijpen? Daarmee jumpstart ik mijn bakken. Maar vervolgens blijven meten. En kijk naar je vissen. Ik heb kortgeleden een bak opgezet met al ingedraaide filters. Maar nieuwe bodem. Heb al een paar keer mogen verversen 😂
 
Drie weken is vaak te kort ja. Elke bak ontwikkeld anders natuurlijk. Maar je bak is pas veilig na de tweede nitrietpiek. Zie stikstof cyclus. Heb je een draaiend aquarium waar je de filters van in jouw water kan uitknijpen? Daarmee jumpstart ik mijn bakken. Maar vervolgens blijven meten. En kijk naar je vissen. Ik heb kortgeleden een bak opgezet met al ingedraaide filters. Maar nieuwe bodem. Heb al een paar keer mogen verversen 😂
Was vergeten te zeggen dat ik zoals je zegt al de filterspons van mijn ander aquarium in deze heb uitgeknepen. Ik ga als voorzorg de eerste paar weken toch om de 3 dagen verversen of als ik iets raar zie aan de bewoners.
 
Was vergeten te zeggen dat ik zoals je zegt al de filterspons van mijn ander aquarium in deze heb uitgeknepen. Ik ga als voorzorg de eerste paar weken toch om de 3 dagen verversen of als ik iets raar zie aan de bewoners.
Op je gemak dan komt het helemaal goed, als je niet zeker bent van het aantal slakken kan je altijd wat tubifex achter de hand houden, dat nemen ze graag aan.(y)
 
Op je gemak dan komt het helemaal goed, als je niet zeker bent van het aantal slakken kan je altijd wat tubifex achter de hand houden, dat nemen ze graag aan.(y)
Geen slecht idee om een voorraad diepvrieseten in te slaan inderdaad. Is tubifex het beste als in waarde qua nutritie. Bloedwormen bevatten blijkbaar bijna geen goede voedingsstoffen. Tubifex en bv. artemia wel?
 
Denk dat het een voorraadje artemia wordt. Hoelang kom ik ongeveer toe met een pakje?
 
De winkel zei dat de puffers volgende week kwamen. Krijg ik vandaag toch wel een telefoontje dat ze zijn aangekomen, al een geluk dat alles klaarstond. Heb meteen een hele hoop pakjes brine shrimp en krill meegenomen voor als de slakkenkweek uitgeput raakt. Ze zijn erg moeilijk om te fotograferen, precies kleine helikopters. Heb toch een paar wazige foto’s kunnen trekken.
23D3606D-D195-44F2-A7FA-C51CA621163B.jpeg
34F7214E-ED3F-4AAA-AFA4-2837FFAB551E.jpeg
 
Wat een kleintje!!! Heel schattig. Veel plezier met ze!!
 
Ze laten voorlopig nog de slakken met rust maar dat zal wel aan de stress van de verhuis liggen. Als ze morgen nog niet hebben gegeten ga ik eens artemia of krill proberen.
 
Hoe gaat het nu met ze?
Tijd voor een update inderdaad. Ze doen het supergoed, ze zwemmen meestal in elkaars buurt maar af en toe gaat er eentje ontdekken. Ik heb ze nog geen slakken zien eten maar hun buikje stond redelijk rond nog voor ik ze had eten gegeven dus ik denk dat ze dat wel doen als ik er niet ben. Heb ze wel al zéér geïnteresseerd een slak zien onderzoeken dus vandaar mijn vermoeden. Vandaag artemia gegeven, maar ze waren vooral bang van het zeefje. Is het noodzakelijk dat de artemia zweeft of vinden ze het ook als het op de bodem en tussen de planten verspreid zit? Ze zitten al veel meer in het open maar als ik een plotselinge beweging in hun richting maak schieten ze weg in de wortels van de Spathyphillum. Voor de rest nog enkele kiekjes.
964E5DD2-7F4F-4DA8-814C-4D7713F6E139.jpeg
EF694784-4EAA-485E-9D96-34E947178AD5.jpeg
0F2EA41F-435E-4530-9864-FCD56B545C23.jpeg
 
Duidelijk een geval van 'ik kan hem nergens anders kwijt', maar wel een van de meest originele en interessante bakken op dit forum. (y)
 
Duidelijk een geval van 'ik kan hem nergens anders kwijt', maar wel een van de meest originele en interessante bakken op dit forum. (y)
De plaats was inderdaad beperkt haha. Ik ga even goed moeten brainstormen voor mijn volgende aquarium aangezien ik met de derde echt wel groter wil gaan, ik zou graag congo tetras houden. Die hebben toch wel een bak van 150x40x50 o.i.d. nodig.
 
22DA74CC-B332-40FE-B3E8-5CC04A5E9EA3.jpeg
Heb een van de kogeltjes eindelijk een slak zien eten. Echt cool hoe ze er super rustig op afzwemmen, even inspecteren en dan razendsnel vooruitschieten en de slak pakken. Ondanks hun vorm die doet vermoeden dat ze sloom zijn kunnen ze echt enorm snel zwemmen. Ben helemaal weg van ze. Ze zijn wel schuw dus weet niet of Boraras briggitae als ditherfish nog een optie is maar misschien wordt de bak dan teveel belast. Wat vinden jullie?
Edit: Spelling, hoe moet ik een filmpje uploaden trouwens want heb een video kunnen maken van eentje die slakken eet.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 359748Heb een van de kogeltjes eindelijk een slak zien eten. Echt cool hoe ze er super rustig op afzwemmen, even inspecteren en dan razendsnel vooruitschieten en de slak pakken. Ondanks hun vorm die doet vermoeden dat ze sloom zijn kunnen ze echt enorm snel zwemmen. Ben helemaal weg van ze. Ze zijn wel schuw dus weet niet of Boraras briggitae als ditherfish nog een optie is maar misschien wordt de bak dan teveel belast. Wat vinden jullie?
Edit: Spelling, hoe moet ik een filmpje uploaden trouwens want heb een video kunnen maken van eentje die slakken eet.
Een video uploaden kan bij voeg bestand toe en dan bestanden. Dan kan je ook een video kiezen 😄

Ik weet niet zo goed hoe het met de belasting zit maar ik weet wel dat vissen groter worden en dan is er in eens minder plek en lijkt het aquarium kleiner 😄
 
Een video uploaden kan bij voeg bestand toe en dan bestanden. Dan kan je ook een video kiezen 😄

Ik weet niet zo goed hoe het met de belasting zit maar ik weet wel dat vissen groter worden en dan is er in eens minder plek en lijkt het aquarium kleiner 😄
De kogels worden max 2,5cm. Ik schat de mijne op net geen 2cm, eentje al zeker 2cm. Veel groeien zullen ze niet meer doen. In mijn andere bak zijn de briggitae`s volledig volgroeid en ze zijn echt piepklein. Qua ruimte zou het goed moeten zitten, ben gewoon onzeker qua belasting aangezien de kogels toch redelijk slordige eters zijn. Ze laten de garnalen met rust, waarschijnlijk omdat die groter zijn dan hen dus heb meteen een hele nieuwe hoop vuurtjes toegevoegd, en die zullen al helpen met etensresten. Hier zijn de filmpjes dan. Op een van de filmpjes is een raar gedraag te zien, en ik snap het niet goed. Een van de twee verdedigt volgens mij zijn/haar territorium maar de andere achtervolgt? Voor de rest schattige filmpjes, het zijn echt vreetzakjes:)


 

Terug
Bovenaan