60*30*20 shallow aquarium van daand


Na de waterwissel de drie musketiers nog eens bij elkaar gezien. Ze zijn nog steeds niet happig op diepvries voer. Ze negeren het gewoon. Ze zwemmen voortdurend met een bolle buik rond dus denk dat ze vooral op de slakkenkolonie aan het focussen zijn. De slakkenkweekbak even buiten gezet want die begon aardig te stinken. De slakken erin doen het wel gewoon goed. Ben echt super tevreden met deze bak. Het is niet de mooiste maar wel een unieke bak en ik denk dat de bewoners er blij mee zijn.
4087CF4F-798D-4521-8FF6-5C7B17052BB2.jpeg
 
Er zijn de laatste tijd wat problemen met de bak. Om te beginnen het hout: Het hout dat ik heb gebruikt lag zeker een jaar te drogen dus dacht dat het wel gewoon oké zou zijn, er was wat witte schimmel maar dat is geen probleem natuurlijk. Nu heeft die echter plaatsgemaakt voor echt stinkende vieze schimmel. Het hout rot gewoon. Hierdoor komt een laag bruin organisch afval op het zand terecht wat ook niet echt mooi is. Ik ga nieuw hout bestellen en de scape volledig opnieuw doen. In deze nieuwe scape ga ik geen deel boven water maken, een soort minimalistische scape is mijn doel. Reden is dat het toch wel erg druk is en ik liefst een veel rustigere sfeer wil hebben op mijn bureau. Het was een mooi idee maar het werkt nu eenmaal niet zo goed. Dingen gebeuren en uit fouten leer je. Ik ga ook bloedwormen kopen want ze accepteren nog steeds geen artemia en krill en mijn voorraad slakken begint op zijn einde te lopen. Ik geef een update wanneer ik de nieuwe scape klaarheb.
Ik haal mijn inspiratie uit dit filmpje:
 
Nieuw hout geeft ook problemen hoor, je bak is gewoon nog aan het opstarten en daar komt een hoop gorigheid bij te kijken. Schimmelend hout, bruinalg, half dode planten omdat ze zich omturnen naar hun onderwater bestaan… je kan beter je hout een tijd onder water laten staan en steeds afborstelen voor je het gebruikt of het gewoon negeren; het trekt vanzelf weg zodra je bak in balans komt. Dat je een rustigere bak wil, dat is smaak :) doe wat je leuk vind!

Ps; mini kokkels aten ze bij mij ook en komt uit de diepvries dus ook goed te bewaren
 
Er zijn de laatste tijd wat problemen met de bak. Om te beginnen het hout: Het hout dat ik heb gebruikt lag zeker een jaar te drogen dus dacht dat het wel gewoon oké zou zijn, er was wat witte schimmel maar dat is geen probleem natuurlijk. Nu heeft die echter plaatsgemaakt voor echt stinkende vieze schimmel. Het hout rot gewoon. Hierdoor komt een laag bruin organisch afval op het zand terecht wat ook niet echt mooi is. Ik ga nieuw hout bestellen en de scape volledig opnieuw doen. In deze nieuwe scape ga ik geen deel boven water maken, een soort minimalistische scape is mijn doel. Reden is dat het toch wel erg druk is en ik liefst een veel rustigere sfeer wil hebben op mijn bureau. Het was een mooi idee maar het werkt nu eenmaal niet zo goed. Dingen gebeuren en uit fouten leer je. Ik ga ook bloedwormen kopen want ze accepteren nog steeds geen artemia en krill en mijn voorraad slakken begint op zijn einde te lopen. Ik geef een update wanneer ik de nieuwe scape klaarheb.
Ik haal mijn inspiratie uit dit filmpje:

kogelvissen zijn erg intelligent en hebben wel uitdaging nodig in hun bak. Dat houdt in dat ze gezichtsbrekers nodig hebben. Ze moeten om dingen heen en eronder etc kunnen zwemmen.
in een “ minimalistische bak “ is dat niet echt mogelijk. Misschien toch handig om het niet zo minimalistisch te doen? Of anders met veel spiderwood?
 
kogelvissen zijn erg intelligent en hebben wel uitdaging nodig in hun bak. Dat houdt in dat ze gezichtsbrekers nodig hebben. Ze moeten om dingen heen en eronder etc kunnen zwemmen.
in een “ minimalistische bak “ is dat niet echt mogelijk. Misschien toch handig om het niet zo minimalistisch te doen? Of anders met veel spiderwood?
Minimalistisch was een foute beschrijving van mij, excuses. Ik zit meer te denken aan een rustige scape als in niet te veel boven water zoals nu het geval is. Ik wil inderdaad spiderwood gebruiken en hier mos aan lijmen want dat heb ik altijd al willen proberen. Verder ga ik keien gebruiken want daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Ik ga ook wat meer moeite doen voor de selectie van planten en een goede voedingsbodem aanschaffen. Al bij al heb ik het gevoel dat deze bak een beetje ‘rushed’ was en ik wil in de toekomst echt goed de tijd nemen.
 
ik vind het mos op spannen met een draadje zelf altijd beter gaan.
 
ik vind het mos op spannen met een draadje zelf altijd beter gaan.
Hoe lang moet je ongeveer wachten eer het draadje eraf mag? Heb ondertussen spiderwood besteld.
 
Hoe lang moet je ongeveer wachten eer het draadje eraf mag? Heb ondertussen spiderwood besteld.
ik haal het zelf nooit eraf om eerlijk te zijn. maar wanneer het mos vast erop is gegroeid dus denk maandje of 2
 
Ik vind het allemaal zo gehaast overkomen. Je bak draait amper een paar weken en de hele boel moet op de schop en je bent aan t kijken hoe je nu het nieuwe hout met mos gaat behandelen. Heb je al een plan hoe je de slecht-tegen-stress-kunnende schatjes gaat verzorgen terwijl je de scape aan het vernieuwen bent? En heb je gelezen dat dit nieuwe hout ook problemen gaat geven? (Schimmel). Ik hoop dat je er even rustig over na kan denken en de drie kogeltjes iig een fijn thuisje kan geven.
 
Ik vind het allemaal zo gehaast overkomen. Je bak draait amper een paar weken en de hele boel moet op de schop en je bent aan t kijken hoe je nu het nieuwe hout met mos gaat behandelen. Heb je al een plan hoe je de slecht-tegen-stress-kunnende schatjes gaat verzorgen terwijl je de scape aan het vernieuwen bent? En heb je gelezen dat dit nieuwe hout ook problemen gaat geven? (Schimmel). Ik hoop dat je er even rustig over na kan denken en de drie kogeltjes iig een fijn thuisje kan geven.
Ik weet dat spiderwood ook schimmel geeft, de eerste paar weken komt er altijd een witte waas op, onschadelijk voor fora en fauna, gewoonweg verwijderen. Ik ga nog enkele weken wachten voor te kijken of het verbetert en ga waarschijnlijk het hout dat onder water zit verwijderen, maar als het na pakweg 2 maanden nog steeds niet lekker zit lijkt de korte pijn me beter. Heb beetje overhaaste beslissingen genomen om hout te bestellen, is ondertussen geannuleerd. Ik kwam terug van weekend weg en het zand zat onder bruine troep, er waren bellen op het zand en was even van slag daardoor. Ga er een paar nachten over slapen en gaandeweg de problemen aanpakken. Prioriteit is nu om ze op diepvries te krijgen, want heb stress dat ze het nooit gaan accepteren en ik in de problemen ga komen met genoeg slakken te vinden. Hebben jullie tips? Daarna kan ik het hout en de bodem gaan verbeteren.
 
Probeer eens levende grote rode muggenlarven, mini kokkeltjes en gooi op marktplaats; gezocht aquarium slakken.

Niet ontmoedigd raken hoor! Bruinalg hoort bij opstart. Mijn net opgezette bak ziet er nu ook niet uit. Komt goed! Visjes zijn prio en de rest ontwikkeld zich vanzelf.

Voor de algen; Voeg je plantenvoeding toe? Wat zijn je waardes? Belichtingstijd?
 
Ik weet dat spiderwood ook schimmel geeft, de eerste paar weken komt er altijd een witte waas op, onschadelijk voor fora en fauna, gewoonweg verwijderen. Ik ga nog enkele weken wachten voor te kijken of het verbetert en ga waarschijnlijk het hout dat onder water zit verwijderen, maar als het na pakweg 2 maanden nog steeds niet lekker zit lijkt de korte pijn me beter. Heb beetje overhaaste beslissingen genomen om hout te bestellen, is ondertussen geannuleerd. Ik kwam terug van weekend weg en het zand zat onder bruine troep, er waren bellen op het zand en was even van slag daardoor. Ga er een paar nachten over slapen en gaandeweg de problemen aanpakken. Prioriteit is nu om ze op diepvries te krijgen, want heb stress dat ze het nooit gaan accepteren en ik in de problemen ga komen met genoeg slakken te vinden. Hebben jullie tips? Daarna kan ik het hout en de bodem gaan verbeteren.
leer ze eerst dat ze eten op een bepaalde manier krijgen. Dus bijv levend voer van pincet of uit bakje. En dan als ze de pincet of het bakje associeren met voer kan je er diepvries in doen. Denk dat dat de makkelijkste methode is. Voor mij werkt dit bijna altijd.

tubifex diepvries en muggenlarven vonden ze bij mij het lekkerst
 
Ik heb 100derden torenslakjes als wilt, die doen het nu al in een emmer op het balkon of in de tuin.
Om een voorraad te kweken bedoel ik.
 
Probeer eens levende grote rode muggenlarven, mini kokkeltjes en gooi op marktplaats; gezocht aquarium slakken.

Niet ontmoedigd raken hoor! Bruinalg hoort bij opstart. Mijn net opgezette bak ziet er nu ook niet uit. Komt goed! Visjes zijn prio en de rest ontwikkeld zich vanzelf.

Voor de algen; Voeg je plantenvoeding toe? Wat zijn je waardes? Belichtingstijd?
Belichtingstijd is 8 uur op 60%, algen heb ik wel niet echt last van hoor, beetje bruinalg op glas maar dat kuis ik op binnen de minuut, door de diepte van de bak hoef ik mijn handen niet eens nat te maken. Plantenvoeding voeg ik niet toe. Heb net rode muggenlarven gehaald.
leer ze eerst dat ze eten op een bepaalde manier krijgen. Dus bijv levend voer van pincet of uit bakje. En dan als ze de pincet of het bakje associeren met voer kan je er diepvries in doen. Denk dat dat de makkelijkste methode is. Voor mij werkt dit bijna altijd.

tubifex diepvries en muggenlarven vonden ze bij mij het lekkerst
Die methode met de pincet ga ik zeker gebruiken, een beetje klassieke conditionering. Hun buikje is voortdurend vol dus verhongeren doen ze niet maar beter dat ze het al leren.
Ik heb 100derden torenslakjes als wilt, die doen het nu al in een emmer op het balkon of in de tuin.
Om een voorraad te kweken bedoel ik.
Ik ga een paar extra slakkenkweken maken. Wat is jouw setup? Bodem/planten/voeding etc. ben ik benieuwd naar.
 
Ik heb ze gewoon in mijn bakken en voornamelijk omdat ik soms iets teveel voer.
 
Ze zullen wel moeten eten dus ook in een bak buiten zal er voedsel voor de slakken moeten zijn.
 
Er is veel gebeurd…
De slakkenvoorraad was zo goed als op en ze accepteerden geen diepvries. Ik had schrik dat ze gingen verhongeren voor mijn ogen. Een kennis had me toen gecontacteerd met de mogelijkheid voor ze op te vangen, en dat leek me het beste. Ze krijgen daar een bak van 2 meter met al de slakken waar ze van kunnen dromen.
De scape was ik ook zat. Het hout was nu grondig aan het rotten en het liet oranje vuil op het zand vallen. Ik heb dus alles eruit gehaald, en begonnen van nul. Ik heb deze keer besloten voor een veel simpelere opbouw. Het idee is om dit te recreëren:
In de achtergrond heb ik grote hoeveelheden Rotala vietnam h’ra gezet, het was de bedoeling om rotundifolia te krijgen maar de winkel heeft een foutje gemaakt, ik heb al naar de customer service gestuurd. Verder vanachter een paar javavarens, die kunnen ook mooi uit het water groeien in mijn ervaring. Dan nog een onbekende groene stengelplant uit mijn andere bak, ik vermoed Rotala rotundifolia green. Ik heb ook de twee planten uit mijn vorige scape overgezet, maar de kans is groot dat ik die eruit ga halen. Op de grens met de voorgrond heb ik christmas moss geplaatst. Op de voorgrond zelf staat S. repend en L. brasiliensis. Deze zouden een mooi tapijt moeten vormen. Onder het hout staat ook nog een anubias coin leaf. Ik ga de fouten van mijn vorige bak niet herhalen, er komt een bord achter als zonnewering, ik heb de scape simpel en makkelijk te onderhouden gemaakt, en ik ga lang wachten met vissen. Na twee weken komen er wat cherries in waarschijnlijk, gewoonweg omdat ze tof zijn om naar te kijken en al kunnen kweken dan. Voor vissen twijfel ik tussen twee opties. Oftewel 5x Endler mannen zoals in het filmpje dat ik heb gelinkt, oftewel 10-12x Boraras brigittae, gewoonweg omdat ik weet dat ze het goed doen bij mij.
Samengevat: ik heb veel fouten gemaakt en ga hieruit leren.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
👍 al doende leert men. Ik ben voor team endler! Ik hou van guppies, zulke gezellige zwemmers. Vind alleen t bakkie wel echt heel klein voor ze. Succes met indraaien
 
Er zijn veel bijna ontastbare variaties die uitmaken of een bepaalde soort vis het doet in je bak of niet, bij de buurman doen ze het geweldig maar bij jou wil het maar niet lukken ook al doe je nog zo je best. Dit komt voor en ervaring leert om je daar bij neer te leggen en gewoon door te gaan met iets waarvan je weet dat het werkt. (y)
 
Dank voor de positieve reacties allemaal, ik ben zeer tevreden met het resultaat. Hebben jullie ervaring bij het propageren van S repens? Nu heb ik gewoon enkele toppen afgeknipt en die in het substraat geplaatst, is dit oké?
 
Hebben jullie ervaring bij het propageren van S repens? Nu heb ik gewoon enkele toppen afgeknipt en die in het substraat geplaatst, is dit oké?
Ja, je kunt de toppen gewoon in de bodem plaatsen en het gaat vanzelf wortels maken.

Maar let wel; de scaper in het voorbeeld gebruikt geheel andere spullen als jij: een Twinstar 600SP WRGB van 3100 lumen, een externe Hydor Prof 250 canister filter,CO2 en daarbij een aquasoil.
Ik hoop het wel, maar ik denk persoonljk niet dat je dezelfde resultaten kan gaan verwachten... :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Ja, je kunt de toppen gewoon in de bodem plaatsen en het gaat vanzelf wortels maken.

Maar let wel; de scaper in het voorbeeld gebruikt geheel andere spullen als jij: een Twinstar 600SP WRGB van 3100 lumen, een externe Hydor Prof 250 canister filter,CO2 en daarbij een aquasoil.
Ik hoop het wel, maar ik denk persoonljk niet dat je dezelfde resultaten kan gaan verwachten... :unsure:
Hij gebruikt inderdaad wat fijnere spullen. De L brasiliensis heb ik niet superveel hoop voor, die is wat veeleisender. Voor de rest zijn de planten wel makkelijk en niet veeleisend. De intensiteit van het licht is wel hoger dan je zou verwachten omdat het aquarium zo ondiep is. De meeste planten staan 15-20cm weg van het licht. Geduld hebben is de boodschap maar ik denk wel dat het goed komt. De vermoedelijke Rotala rotundifolia green vertoont in mijn andere bak precies het gedrag dat ik wil hebben en zoals getoond wordt in het filmpje, hopelijk doet de h’ra hetzelfde maar ik vermoed van wel. De javavaren ga ik ook vanuit en dan is het gewoon nog hopen dat de repens het goed doet. We zullen het alleen met der tijd weten.
 
Ik heb al wortels gespot aan de gepropageerde repens, die doet het dus wel oké blijkbaar. De Rotala begint ook te groeien, alles loopt in goede banen.
 
Hoe vaak doe je een waterwissel?
Tijdens de opstartfase amper tot niet. Er is heel wat discussie over of dat nu wel of niet moet maar ik laat het allemaal zijn gangetje gaan. Tot de bewoners komen natuurlijk dan ververs ik zeker in het begin zeer regelmatig. Moest ik nu zien dat het water troebel is dan wel maar voorlopig ziet alles er kristalhelder uit.
 
Zo veel discussie is er niet over waterwissels als je met aquasoil aan de gang gaat. Die worden namelijk wel als noodzakelijk gezien. Maar je kan kijken wat er gebeurt natuurlijk.
 
Poeh ja, weet niet welke soil je hebt maar ik heb eens een bak opgezet voor ik wist hoe t correct te gebruiken en na indraaien was de nitraat boven de 100 en oh ja, flinke staghorn! Kijk even op de verpakking van je soil en hou je aan de gebruiksaanwijzingen 😂🫣
 
Zo veel discussie is er niet over waterwissels als je met aquasoil aan de gang gaat. Die worden namelijk wel als noodzakelijk gezien. Maar je kan kijken wat er gebeurt natuurlijk.
Poeh ja, weet niet welke soil je hebt maar ik heb eens een bak opgezet voor ik wist hoe t correct te gebruiken en na indraaien was de nitraat boven de 100 en oh ja, flinke staghorn! Kijk even op de verpakking van je soil en hou je aan de gebruiksaanwijzingen 😂🫣
Ik had misschien duidelijk moeten aangeven welke bodem ik gebruik. Ik gebruik de Colombo mano base. Het bevat zelf geen voedingsstoffen of iets dergelijk. Het is dus (denk ik) niet nodig met deze bodem. Ik gebruik gewoon tabletjes die ik opbreek en in de bodem steek.
 
Ze adviseren het niet voor niets en uit mn hoofd gedaan kan bij geen wissel de ammoniak flink oplopen en dat kan schadelijk voor planten zijn omdat het de bladstructuur aantast als ik het goed heb, Misschien kan @Cornelius daar meer over zeggen.
 

Terug
Bovenaan