60*30*20 shallow aquarium van daand


Misschien kan @Cornelius daar meer over zeggen.
Mano base heeft geen pH verlagende eigenschappen, maar er word wel verteld dat het CEC eigenschappen heeft.
Maar dat is echt minimaal. Zo weinig dat dit feitelijk niet vermeld hoeft te worden. (maar ja, commercie)
Dus waterwissels zijn idd niet nodig.
 
Een update is weer even geleden.
Het begint een onaangename trend te worden om mijn bak opnieuw in te richten.
Tijdens het indraaien van de bak was ik niet tevreden. Ik begon mijn twijfels te krijgen en ik besloot wederom op alles af te breken. In de plaats van meteen opnieuw te beginnen heb ik de bak schoongemaakt en even aan de kant gezet terwijl ik naar inspiratie zocht. Die heb ik terug gekregen. Ik wilde iets low-maintenance met weinig planten en een natuurlijk gevoel. Ik kwam toen al snel uit op blackwater. Na opzoeken wat voor bestand erin kon heb ik hout besteld en ben ik opnieuw aan de slag gegaan. Wat ik nu heb is een hele simpele scape. Er zit geen voedingsbodem in, er zijn amper planten (buiten kikkerbeet) en de verlichting is super zwak zodat ik geen last van algen zou kunnen krijgen. Het water is getint om de natuurlijke habitat van de vissen te recreëren. Ik twijfelde qua bewoners tussen de Boraras brigittae en de Sundadanio axelrodi. Het worden de brigittae’s aangezien die robuuster zijn dan de axelrodi’s. Het wordt een schooltje van 12 exemplaren samen met wat vuurtjes. Ik wil een bak die mooi is en niet te veel onderhoud vergt en ik denk dat deze stijl er perfect voor is. Natuurlijk zijn er ook foto’s:
84B6A793-D8F5-4C52-84C5-57C92AF25597.jpeg
D6B3DFE6-9123-4E23-92D9-190C1DE5B0EF.jpeg
777A7274-3AF4-4DFE-912A-242B16278D12.jpeg
 
Ziet er mooi uit! Ik ben iets soortgelijks van plan, heb gisteren hout binnen gekregen, dus zal zeker blijven meekijken met jouw bak.
Jij houdt wel garnalen erbij? Ik twijfel of ik mijn garnalen weg doe, omdat die natuurlijk ook aan je blad gaan knagen en dat wil je misschien zo lang mogelijk intact houden, of maakt je dat niet uit? Ik heb inmiddels echt veel garnalen, ondanks dat mijn vissen best garnalen lusten blijven er blijkbaar genoeg jonge beestjes over.

Ik heb me laten inspireren door Kjartan Flatraker op Instagram, mooie blackwater bakken heeft hij. Nou, succes met hier vanaf blijven! :)
 
Ziet er mooi uit! Ik ben iets soortgelijks van plan, heb gisteren hout binnen gekregen, dus zal zeker blijven meekijken met jouw bak.
Jij houdt wel garnalen erbij? Ik twijfel of ik mijn garnalen weg doe, omdat die natuurlijk ook aan je blad gaan knagen en dat wil je misschien zo lang mogelijk intact houden, of maakt je dat niet uit? Ik heb inmiddels echt veel garnalen, ondanks dat mijn vissen best garnalen lusten blijven er blijkbaar genoeg jonge beestjes over.

Ik heb me laten inspireren door Kjartan Flatraker op Instagram, mooie blackwater bakken heeft hij. Nou, succes met hier vanaf blijven! :)
De voornaamste reden dat ik aan garnalen dacht was voor het opruimen van niet-opgegeten voedsel. Dat ze knagen aan de bladeren is wel jammer idd. Je laat mij twijfelen haha.
 
Knagen aan bladeren valt best mee is mijn ervaring en geeft ook weer die natuurlijke look 😉. In de natuur liggen ook niet allemaal verse bladeren op de bodem natuurlijk. Zelf doe ik wel altijd een wekelijkse waterwissel van 30% in mijn 80x40 en haal een blad weg als het nagenoeg helemaal vergaan is.
 
Een update is weer even geleden.
Het begint een onaangename trend te worden om mijn bak opnieuw in te richten.
Tijdens het indraaien van de bak was ik niet tevreden. Ik begon mijn twijfels te krijgen en ik besloot wederom op alles af te breken. In de plaats van meteen opnieuw te beginnen heb ik de bak schoongemaakt en even aan de kant gezet terwijl ik naar inspiratie zocht. Die heb ik terug gekregen. Ik wilde iets low-maintenance met weinig planten en een natuurlijk gevoel. Ik kwam toen al snel uit op blackwater. Na opzoeken wat voor bestand erin kon heb ik hout besteld en ben ik opnieuw aan de slag gegaan. Wat ik nu heb is een hele simpele scape. Er zit geen voedingsbodem in, er zijn amper planten (buiten kikkerbeet) en de verlichting is super zwak zodat ik geen last van algen zou kunnen krijgen. Het water is getint om de natuurlijke habitat van de vissen te recreëren. Ik twijfelde qua bewoners tussen de Boraras brigittae en de Sundadanio axelrodi. Het worden de brigittae’s aangezien die robuuster zijn dan de axelrodi’s. Het wordt een schooltje van 12 exemplaren samen met wat vuurtjes. Ik wil een bak die mooi is en niet te veel onderhoud vergt en ik denk dat deze stijl er perfect voor is. Natuurlijk zijn er ook foto’s:Bekijk bijlage 361143Bekijk bijlage 361144Bekijk bijlage 361145
Mooie
 
Knagen aan bladeren valt best mee is mijn ervaring en geeft ook weer die natuurlijke look 😉. In de natuur liggen ook niet allemaal verse bladeren op de bodem natuurlijk. Zelf doe ik wel altijd een wekelijkse waterwissel van 30% in mijn 80x40 en haal een blad weg als het nagenoeg helemaal vergaan is.
Inderdaad geen slecht plan om die bijna verrotte bladeren eruit te halen want dan kan echt niet goed zijn voor de waterwaarden. Door waterwissels verdwijnt de tint wel een beetje maar ik heb wel wat rooibos thee aangeschaft om een extra tint aan het water te geven. Het geeft geen invloed op de waterwaarden en bevat geen caffeine of i.d. dus naar mijn research is het volledig veilig. Ik ga toch wat vuurtjes toevoegen gewoon om te helpen met opruimen want overgebleven voedsel in dit formaat aquarium is echt nefast.
 
Nu heb ik een vraag voor jullie. Mijn water hier thuis uit de kraan is hard en basisch. Mijn pH is 8.0, mijn KH is tussen de 14 en de 21 (meer kant 21) en mijn GH is 20. Nu hebben wij een zwemvijver met UV-filter en de hele mikmak. Ik vroeg mij af of ik dat water kon gebruiken voor deze blackwater bak. De pH daar is 7.2, de KH 6 en de GH 6. De andere oplossing lijkt me RO water maar dat lijkt me een te groot gedoe.
 
Ik ben altijd huiverig om water uit de natuur te gebruiken want je weet nooit wat je meebrengt.
 
Inderdaad geen slecht plan om die bijna verrotte bladeren eruit te halen want dan kan echt niet goed zijn voor de waterwaarden. Door waterwissels verdwijnt de tint wel een beetje maar ik heb wel wat rooibos thee aangeschaft om een extra tint aan het water te geven. Het geeft geen invloed op de waterwaarden en bevat geen caffeine of i.d. dus naar mijn research is het volledig veilig. Ik ga toch wat vuurtjes toevoegen gewoon om te helpen met opruimen want overgebleven voedsel in dit formaat aquarium is echt nefast.
Rottende bladeren zijn geen enkel probleem hoor, in mijn ervaring. Als je je gewone waterwisselschema aanhoudt is het prima. In de natuur vallen er ook bladeren in het water en vallen ze daar uit elkaar, gewoon een onderdeel van de kringloop. Ik heb dit al eerder in een van mijn bakjes toegepast en ik ga het nu weer doen. Ik ben nu toch wel bezig met de stappen voor een nieuwe inrichting. Waarin hout en bladeren komen.
Knagen aan bladeren valt best mee is mijn ervaring en geeft ook weer die natuurlijke look 😉. In de natuur liggen ook niet allemaal verse bladeren op de bodem natuurlijk. Zelf doe ik wel altijd een wekelijkse waterwissel van 30% in mijn 80x40 en haal een blad weg als het nagenoeg helemaal vergaan is.
Ok, dan laat ik mijn garnalen gewoon in de bak. Dank je wel!
 
Het gemakkelijkste is dat je een visbestand bouwt rond de waterwaardes die jij uit je kraan kan krijgen.
Anders zal je met osmose en toestanden moeten gaan werken of met regenwater.
Regenwater heb ik ook een tijd mee gewerkt maar wat als je lange droge zomers hebt en het regenwater is op.

Je hebt nu al een paar keer van inrichting en bestanden verandert.
Ik ben van mening dat je dan best een bestand kan zoeken die bij jouw waterwaardes passen , anders zie ik je weer van bestand veranderen omdat het veel moeite kost om je waardes aan te passen.
 
Het gemakkelijkste is dat je een visbestand bouwt rond de waterwaardes die jij uit je kraan kan krijgen.
Anders zal je met osmose en toestanden moeten gaan werken of met regenwater.
Regenwater heb ik ook een tijd mee gewerkt maar wat als je lange droge zomers hebt en het regenwater is op.

Je hebt nu al een paar keer van inrichting en bestanden verandert.
Ik ben van mening dat je dan best een bestand kan zoeken die bij jouw waterwaardes passen , anders zie ik je weer van bestand veranderen omdat het veel moeite kost om je waardes aan te passen.
Het is gewoon dat er een extreem beperkte keuze qua vissen die mijn waarden willen.
Daarbij heb ik hem net terug aangepast en ik ben het veranderen een beetje beu haha. Ik ben nu net tevreden en het helemaal omgooien is niet iets wat ik wil doen.
 
Na een grote waterwissel: (zo blackwater is de bak op dit moment niet 😉)
 

Bijlagen

  • 7C7DEF92-978C-4763-9A94-611552A8A41D.jpeg
    7C7DEF92-978C-4763-9A94-611552A8A41D.jpeg
    44.1 KB · Weergaven: 41
  • A8A53065-C40F-43E6-ADD5-D39407999DDB.jpeg
    A8A53065-C40F-43E6-ADD5-D39407999DDB.jpeg
    43.1 KB · Weergaven: 42
Nee dat valt mee Daan maar het zal wel weer bijkleuren toch?
 
Nee dat valt mee Daan maar het zal wel weer bijkleuren toch?
Ja de bladeren en het hout geven voortdurend tannines af dus dat komt wel in orde. Als ik niet tevreden ben met de kleur heb ik altijd nog rooibos thee; die is volledig vrij van caffeïne of andere chemicaliën en heeft 0,0 effect op de waterwaarden, puur voor cosmetisch effect.
 
Het gemakkelijkste is dat je een visbestand bouwt rond de waterwaardes die jij uit je kraan kan krijgen.
Anders zal je met osmose en toestanden moeten gaan werken of met regenwater.
Regenwater heb ik ook een tijd mee gewerkt maar wat als je lange droge zomers hebt en het regenwater is op.

Je hebt nu al een paar keer van inrichting en bestanden verandert.
Ik ben van mening dat je dan best een bestand kan zoeken die bij jouw waterwaardes passen , anders zie ik je weer van bestand veranderen omdat het veel moeite kost om je waardes aan te passen.
Deze comment heeft me aan het denken gezet. Er moesten toch zeker wel vissen bestaan die in getint maar hard water leven? Die bestaan zeker, ik heb zelfs zo een soort in mijn andere bak: Pseudomugil getrudae. Ze zijn kleinblijvend, houden van hard basisch water en ik kon dit over ze vinden:” Pseudomugil luminatus is momenteel bekend uit zuid-centraal Nieuw-Guinea in de buurt van Timika, West-Papoea. Hun leefgebied bestaat uit moerassen met helder (hoewel donker gekleurd), langzaam stromend water.”
naar: https://aquainfo.nl/artikel/pseudom... kleine blauwoogjes,in het aquarium te houden.
Ze worden aangetroffen in water met een pH tussen 6,4-8.0.
De P. luminatus wordt 3cm groot, en aan het gedrag van mijn getrudae’s te zien zouden ze een ondiepe bak helemaal niet erg vinden. Ik zie ze uitsluitend in de bovenste 15cm. Deze soort lijkt me minder gedoe op lange termijn aangezien ik niet constant op mijn waarden moet letten dan zoals @svl al zei.
 
Nog een paar foto’s:
2EC9D54C-D0A6-46DD-82A3-EAD572D64A62.jpeg
 

Bijlagen

  • 4BC49730-9E82-4217-85B3-01514168A702.jpeg
    4BC49730-9E82-4217-85B3-01514168A702.jpeg
    46.8 KB · Weergaven: 31
Op de foto oogt de bak veeeel groter dan de opgegeven maten zeg.
 
Op de foto oogt de bak veeeel groter dan de opgegeven maten zeg.
Er staat een klein foutje in de opgegeven maten🙈. De bak is 60x30x20. Na de examens kan ik de visjes bestellen, dat worden 9-10 Pseudomugil luminatus.
 
Ok, kan gebeuren en ik zal de afmetingen in de titel aanpassen voor je.
 
Deze comment heeft me aan het denken gezet. Er moesten toch zeker wel vissen bestaan die in getint maar hard water leven? Die bestaan zeker, ik heb zelfs zo een soort in mijn andere bak: Pseudomugil getrudae. Ze zijn kleinblijvend, houden van hard basisch water en ik kon dit over ze vinden:” Pseudomugil luminatus is momenteel bekend uit zuid-centraal Nieuw-Guinea in de buurt van Timika, West-Papoea. Hun leefgebied bestaat uit moerassen met helder (hoewel donker gekleurd), langzaam stromend water.”
naar: https://aquainfo.nl/artikel/pseudomugil-luminatus/#:~:text=Pseudomugil luminatus zijn kleine blauwoogjes,in het aquarium te houden.
Ze worden aangetroffen in water met een pH tussen 6,4-8.0.
De P. luminatus wordt 3cm groot, en aan het gedrag van mijn getrudae’s te zien zouden ze een ondiepe bak helemaal niet erg vinden. Ik zie ze uitsluitend in de bovenste 15cm. Deze soort lijkt me minder gedoe op lange termijn aangezien ik niet constant op mijn waarden moet letten dan zoals @svl al zei.

Leuk aquarium hoor. Killivissen ziouden dan ook een optie kunnen zijn? Blijven klein, de meeste kunnen prima overweg met hard water. Zijn makkelijk via de hobby te krijgen en zijn erg kleurrijk.
 
Leuk aquarium hoor. Killivissen ziouden dan ook een optie kunnen zijn? Blijven klein, de meeste kunnen prima overweg met hard water. Zijn makkelijk via de hobby te krijgen en zijn erg kleurrijk.
Het probleem met killivissen is dat ze blijkbaar als een gek springen. Aangezien ik geen deksel op deze bak wil doen zijn ze dus jammer genoeg geen optie volgens mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: svl
Ja dan kun je dat beter niet doen Daan.
 
Na een nieuwe grote waterwissel:
Bij verder opzoekwerk lijken endler guppen me ook wel een goede keuze, houden van hard water en blijven klein met geweldige kleuren.
 

Bijlagen

  • 8891817E-4A0E-405A-A659-2FC3C5D479D6.jpeg
    8891817E-4A0E-405A-A659-2FC3C5D479D6.jpeg
    54 KB · Weergaven: 42
  • 7AABE17C-1D0C-4FE5-BA63-446805DDD5BC.jpeg
    7AABE17C-1D0C-4FE5-BA63-446805DDD5BC.jpeg
    58.3 KB · Weergaven: 42
Na een nieuwe grote waterwissel:
Bij verder opzoekwerk lijken endler guppen me ook wel een goede keuze, houden van hard water en blijven klein met geweldige kleuren.
Dat zijn zeer prachtige vissen die mooi opvallen in je bak. Als ze maar niet springen 🤪 kan altijd gebeuren natuurlijk. Je hebt er altijd de "nemo" tussen zitten die de held wilt uithangen. Ben benieuwd 😄
 
Dat zijn zeer prachtige vissen die mooi opvallen in je bak. Als ze maar niet springen 🤪 kan altijd gebeuren natuurlijk. Je hebt er altijd de "nemo" tussen zitten die de held wilt uithangen. Ben benieuwd 😄
Ik heb een dikke laag drijfplanten toegevoegd. Dat zou moeten helpen. Heb in een ver verleden wel guppy`s gehad, en toen nooit springers gehad. Ik heb bij de LFS 8 japan blue mannen besteld. Kweken zou leuk zijn maar ik zou de jongen nergens kwijtkunnen dus ben voor enkel mannen gegaan. Ze komen over drie weken aan bij hun.
 
De endlers zitten erin. Het zijn 4 japan blue’s, 1 oranje snakeskin en 1 groene endler. Ook heeft een medewerker en kennis van mij al meerdere jaren vrouwtjes bettas uit de winkel in open top aquariums gevuld tot de rand, en nog nooit een springer gehad. Ik heb dus ook een prachtige bettavrouw gekocht. De tint laat ik er voorlopig uit, ik vind het wel mooi nu.
Alle vissen doen het geweldig, ik meet elke dag en alle waarden zijn perfect. Nu is het tijd om te genieten en alles te laten evolueren. Ergens deze week ga ik een pothos halen die ik over de lamp en de randen wil laten kruipen. De wortels komen wel niet in het aquarium, daar is geen plaats voor.
 

Bijlagen

  • 13128673-350E-4B41-8834-1437CA1A7FEC.jpeg
    13128673-350E-4B41-8834-1437CA1A7FEC.jpeg
    48.9 KB · Weergaven: 40
Mn gup is laatst van het ene naar het andere aquarium gesprongen ik zal me vingers voor je kruizen 😂
 
Gave bak!
 
Kleine update:

Ik heb planten achter het aquarium gezet, ze kaderen de bak mooi in. Alle vissen, planten en garnalen doen het geweldig. Waterwaarden nog steeds uitmuntend. Buiten snoeien heb ik er amper werk aan.
Ik ben superblij met het bestand.
Ik laat alles doen, het gaat perfect.
 

Bijlagen

  • 97280611-2182-4EA9-B789-A6F6CE59814A.jpeg
    97280611-2182-4EA9-B789-A6F6CE59814A.jpeg
    145 KB · Weergaven: 46
  • 199BF787-CA4A-4B9F-8522-62942E45D961.jpeg
    199BF787-CA4A-4B9F-8522-62942E45D961.jpeg
    149.8 KB · Weergaven: 46
Staat er erg mooi bij zo Daan.
 
Kleine update:

Ik heb planten achter het aquarium gezet, ze kaderen de bak mooi in. Alle vissen, planten en garnalen doen het geweldig. Waterwaarden nog steeds uitmuntend. Buiten snoeien heb ik er amper werk aan.
Ik ben superblij met het bestand.
Ik laat alles doen, het gaat perfect.
Nou nog een bakje krekels kopen en die gewoon met bakje en al dr achter leggen dan is het net echt 😁
 

Terug
Bovenaan