Wat is er nieuw

60 cm van Elleoj

• Onderwerp starter Onderwerp starter Elleoj
  • Startdatum Startdatum
E

Elleoj

Guest
Na een poos meelezen en foto's bewonderen nu ook mijn bakje op het forum. 🙂 De eerste keer dat ik het serieus aanpak en niet zomaar wat doe.

Opgestart in november, nadat ik alles wat ik nog had goed had schoongemaakt en wat plantjes gekocht had.

FEQO9M7Dg3O8QMSXK10JuDCk-dp8ki3d.jpeg

Al snel tot de conclusie gekomen dat ik alleszins tevreden was, dus een komo achterwand erachter, een aantal planten op hout gezet (wist ik veel..) en vooral: overgestapt op fijner en zwart grind. Grote makeover dus. De planten sloegen niet aan, dus ik had al eerder kleibolletjes bij de planten gedrukt waardoor er een rood laagje op de planten bleef liggen. Een tijdje na de makeover de heb ik er de eerste visjes (5 neon tetra's) in geplaatst en zag het er zo uit:

Nog steeds niet echt tevreden en ik had ook steeds meer het vermoeden dat er iets mis was met de lamp. Mijn originele kap (van Rena, zijn bol en onhandig) was erg lelijk geworden, dus kocht ik bij het opstarten een tweedehands exemplaar. Daar zaten twee TL balken los bij, waarvan er eentje het nog deed. Een Sylviana Aquastar, speciaal voor de plantjes. Alleen mijn planten waren aan het verpieteren waar ik bij stond en echt veel lichtopbrengst was er ook niet. Die lamp was dus gewoon op 't eind van z'n Latijn. Nav van een topic hier naar de bouwmarkt gefietst voor een Philips 840. Wat een verandering, ik zag ineens visjes en m'n planten beginnen eindelijk te groeien. Nog een beetje aan het schuiven geweest met planten en het hout, met nu het volgende eindresultaat.

Dit ziet er al een stuk prettiger uit (nog niet 100% tevreden, de achtergrondplanten zijn nog niet goed imho) en de komende maand blijf ik er van af. Alleen de kokosnoten til ik tijdens de wekelijks waterwissel even op om zeker te weten dat er geen dood water onder ontstaat. De stukken hout staan schuin op een steen, zodat er lekker wat ruimte onder is en daar wordt ook het filter aangezogen. Ik hoop dat het mos was beter gaat aanslaan, maar het ziet er al een stuk frisser uit dan een maand geleden.

De bewoners op dit moment zijn:

een schooltje van 11 neon tetra's

En 6 otocinclus hoppei (als ik het goed heb) die ik echt helemaal te gek vind. Zulke leuke beestjes!

In de nabije toekomst komt er nog een groepje vuurgarnalen in. Als de LFS weer drijfplanten heeft (van het voorjaar pas weer) komen die er ook nog in. Het liefst wil ik ook nog een koppeltje honinggouramies in, maar ik twijfel nog of dat niet te druk wordt. Maar da's langetermijnplanning. 🙂

Verder nog wat algemene dingetjes: de afmetingen zijn 60 x 40 x 30. Helaas zitten er veel krasjes op (is een oudje, heb 'm gekregen). Als we verhuizen naar een groter huis wil ik een nieuw(er), groter en vooral krasvrij aquarium. 😉

Oh, en wie goed opgelet heeft ziet op de eerste foto dat het aquarium voor de pui staat. Daar is goed over nagedacht. Er staat 's ochtends een uurtje zon op en verder niet. Dit was de enige plek in ons huisje waar 'ie op een rustig plekje zonder veel schaduwen van lopen etc kon staan. Naast de bank, waar ik vaak lekker op zit te kijken. 🙂

Sorry voor de iPhone foto's. M'n DSLR heeft helaas issues met scherpstellen momenteel. 🙁

Bedankt voor het kijken! Tips zijn van harte welkom natuurlijk. 🙂

wow das zeker een verbetering, ziet er al superleuk uit!
lekker laten groeien nu, dan komt het helemaal goed,

ik heb zelf een koppeltje honinggourami;s in een 60cm bakje gehad en dat was geen succes toen ze eenmaal een nestje hadden, de rest van de vissen hadden geen leven meer door meneer gourami,

thnx 🙂

Goed ook om jouw ervering met honinggouramies te lezen An. Ga ik nog eens goed over nadenken dus. 🙂

An Vrolijk zei:
wow das zeker een verbetering, ziet er al superleuk uit!
lekker laten groeien nu, dan komt het helemaal goed,

ik heb zelf een koppeltje honinggourami;s in een 60cm bakje gehad en dat was geen succes toen ze eenmaal een nestje hadden, de rest van de vissen hadden geen leven meer door meneer gourami,
Mijn ervaring met diverse koppels is heel anders. Je hebt toevallig een verkeerd koppel getroffen.

Elleoj: Otocinclus zijn leuke beestjes maar ze worden niet gekweekt. Elk diertje wat je hebt is dus wildvang en juist bij deze vissen is de uitval tijdens opslag en transport erg groot. Jij hebt 5 van deze diertjes en je mag er rustig vanuit gaan dat daar voor tijdens op sla 10-15 dieren zijn overleden.
het exemplaar is erg mager bijvoeren met algentabletjes en diepvries of levend voer (bv Rode muggenlarven) is sterk aan te raden.

Bedankt voor de info Botia, goed om te weten. Ik heb een paar maand terug wel de rode lijst gelezen, maar weer helemaal vergeten m'n wensenlijstje qua samenstelling daarop te controleren. Terwijl ik wel echt m'n best doe om het goed te doen en matchende vissen te kiezen. Van fouten leert men.

De foto is gemaakt op de dag dat ze uit de LFS kwamen en ze hebben lekker lopen grazen door de bak, maar ik ga voor de zekerheid bijvoeren.

Helaas geen foto update, maar toch wel even wat nieuwtjes, ook als 'dagboekje' voor mezelf. Goed nieuws en slecht nieuws. 🙁

Het goede nieuws is dat er sinds 1,5 week 10 vuurgarnaaltjes inzitten die het goed doen. Zie regelmatig velletjes liggen en dat lijkt me tenminste een goed teken. Heb ze nog niet alle 10 tegelijkertijd gespot, maar het wordt vanzelf drukker als het goed is. 😉 Om het filter zit nu dan ook een charmante vleeskleurige kous, aangezien dat toch al een hinkelsok was. Door de planten ervoor zie je er bijna niks van en binnenkort wordt het een zwarte.

Het slechte nieuws is helaas dat er een oto is gaan hemelen gister, na 16 dagen in m'n bak. Nu was ik nav dit topic de oto's gaan bijvoeren met JBL novo fect op aanraden van de LFS. Na de eerste keer bijvoeren hadden meerdere oto's rode bekjes, maar daar kon ik geen andere verklaring voor vinden dan dat het grind misschien toch te scherp is. Daarom heb ik op het hout een plekje vrijgemaakt om daar het voedertabletje op te leggen. Dat leek te helpen. Maar na de dode vis van gisteren is er nu eentje behoorlijk apatisch en viel me op dat z'n oogjes wat bol stonden. En toen kwam ik ineens via google in een topic waaruit bleek dat het waarschijnlijk een bacteriele infectie is. Ben dus nu gestart met Esha2000 in de hoop dat die ene oto het nog gaat halen.

Dat voeren is overigens sowieso wel een beetje een dingetje. Want de tablet moet 'binnen vijf minuten op zijn', maar m'n oto's talen er niet naar als ze er net inliggen. De eerste dag had ik 'm tegen de ruit geplakt, maar de oto's gingen er (na een half uur of zo pas) naast hangen, ipv dat ze van de tablet aten. De garnalen en neons knabbelen er overigens wel van gelijk. Ik leg 'm er nu een uurtje voor de lamp uitgaat in en de volgende morgen is het daar schoon en ligt er meestal minimaal een oto de groeven in het hout schoon te zuignappen. Alleen heb ik het idee dat het m'n aquarium erg vervuilt omdat de tablet vrij snel uit elkaar valt en met elke vinbeweging er wat door 't aquarium wappert. Iemand advies?

We zijn weer een paar weekjes verder. 🙂

Het bestand is nu

11 neon tetra
3 otocinclus (2x hoppei, 1x affinis; zijn me verkocht als vittatus 😉 )
7 anatome helena
x vuurgarnalen (15x groot, plus aantal kleintjes & net uit hun ei)

D'r is weer 't een en ander gebeurd in de tussentijd. Zo heb ik last gehad van waterjufferlarves. Ik dacht dat ik ze allemaal eruit had, maar van 't weekend vond ik na een week niks alsnog eentje. Dat brengt 't totaal op 6 en ik hoop dat deze monsters nu echt weg zijn. Ik vind 't maar creeps en bovendien zijn ze op m'n geliefde garnalen uit. Ze hadden al 4 stuks te pakken gekregen, dus ik heb 't oorspronkelijke groepje uitgebreid met wat extra garnaaltjes. Anderhalve week erna zag ik de eerste minigarnaaltjes rondscharrelen in het mos, waar ik natuurlijk heel blij mee ben! Vind het erg leuke beestjes om te bekijken.

Ook begaf mijn interne pomp het ineens. Een draadbreuk waar de draad de pomp in gaat, dus dat durfde ik niet aan om zelf te repareren. Nu stond het vervangen van m'n pomp al langer op 't verlanglijstje, maar dat moest nu ineens eerder. Via Marktplaats een Eheim 2213 gekocht inclusief slangen enzo. Wel wat heftig voor het aantal liters dat ik heb, maar ik heb 'm vast op de groei gekocht. 😉 M'n aquarium was wel in no-time super helder.

Ondertussen heb ik wel last van een slakkenplaag. Ik haal regelmatig slakjes van het raam met een bankpasje, maar die dingen fokken als konijnen. Tijdens de waterwissel probeer ik ook zoveel mogelijk slakkeneitjes te verwijderen. Er zitten 7 helena's in, maar die kunnen er niet tegenop. Ik ga maar gewoon stug door met slakken verwijderen en hopen dat 't goed komt.

De plantjes zijn lekker gegroeid en heb afgelopen weekend ben ik aan het schuiven gegaan. Helemaal tevreden ben ik nog niet, maar ik kan ook niet verzinnen wat ik anders wil. De komende maand mag alles in elk geval weer lekker doorgroeien.

En dan nu plaatjes. Niet veel, maar 't is wat. ;-)

7blX4_rcJO4SRcpe4Dz0rzBTyqJckTy7.jpeg

7blX4_rcJO4SRcpe4Dz0rzBTyqJckTy7.jpeg

Leuk bakje, fijn te zien dat m'n garnaaltjes goed terecht zijn gekomen 🙂

Begint al lekker te groeien Elleoj. De tetra's geven lekker extra kleur.

Ziet er super uit en je maakt mooie foto's!
Jeetje,is trouwens geen katteplas een 2213 voor je 60cm! 😉

Even een tekstuele update, want foto's maken heeft nog weinig zin momenteel. 😉

Het aquarium staat nog. Heb helaas wel veel gedoe gehad met algen en verpieterende planten, maar ik heb het idee dat het nu weer de goede kant op gaat. Voeg sinds oktober of zo profito en easy carbo toe en dat lijkt te helpen. Met behulp van ducktape heb ik een aantal visdraadjes losjes over de bak gespannen. Hier ligt een flink pluk fijn hoornblad op. Dit dempt het licht in de bak behoorlijk en geeft bovendien een lekker woest jungle effect. Ik merk echt dat de visjes zich daar een stuk lekkerder bij voelen en de algen minder snel terugkomen. De neons hingen altijd een beetje tussen de planten, maar trekken nu vrolijk baantjes in de open ruimte in het midden. Ook de vuurgarnalen hangen graag te chillen in het oerwoudje. Het hoornblad zorgt helaas wel voor een hoop zweefvuil van sprietjes en tegelijkertijd remt het de stroming dusdanig dat de bodem niet meer vanzelf 'schoon' wordt. Ben nog een beetje aan het zoeken naar hoe ik dat het beste kan oplossen, want door het 'dak' van hoornblad is de bodem afhevelen ook wel een stukje lastiger geworden. De bak is wel supergroen nu, maar dat maakt fotograferen ook wat lastiger.

Het visbestand bestaat momenteel uit

11x neon tetra
8x kegelvlekbarbeel
5x ottocinclus
onbekend aantal anatome helena (schat 25)
onbekend aantal vuurgarnalen (zeker 100)

De kegeltjes horen er eigenlijk qua bakmaat niet in en zijn met een te klein clubjes. Ik weet het. 🙁 Ik kijk een beetje naar een nieuw huisje voor ze, maar aan de andere kant vind ik ze erg leuk en wil ik ze niet kwijt. ;-) Ik heb ze via marktplaats overgenomen van iemand die een visbestand voor een 1,50 meterbak (of zo, in elk geval heel veel) in een 60 cm bakje had gepropt. Dat zag er z� naar uit! 🙁 Ik kwam eigenlijk voor andere vissen (die hij niet bleek te hebben) en heb toen toch maar de kegeltjes meegenomen om ze in elk geval een beter plekje te geven dan ze hadden. Inmiddels zwemmen ze alweer een half jaartje bij mij en ik ben el een beetje aan ze gehecht geraakt. ;-)

Ik zal er binnenkort weer eens een avondje voor zitten om goede foto's te maken. Heb vandaag de indeling omgegooid en er ligt nu veel zooi op de plantjes. Da's over ene paar dagen weggewappert of opgegeten, dus kunnen er weer foto's komen. 🙂

Bij deze de beloofde foto's! De kleuren zijn echt prut, maar goed. Jullie zijn wel wat gewend hier. 😉

mTowkeBLonG4SAhHdhqzPWDEpcBa_JjK.jpeg

Overzichtje van de jungle

Deze foto's zijn middels al een weekje oud. Het oerwoudje van fijn hoorblad is al weer een flink stukje gegroeid, maar de vallisneria wil nog niet echt aanslaan. Staat er nu drie weken in, dus ik had gehoopt inmiddels toch wel wat verbetering te zien. Mijn idee was eigenlijk om het hoornblad als een soort tijdelijke oplossing te doen totdat de vallisneria lekke lang is, maar ik vind het wel lekker woest zo. Alleen levert 't wel wat troep op aan losse sprietjes die rondzwerven en is 't met water verwerven niet altijd handig.

Mijn garnalen zijn wel dol op het oerwoud. Vaak zitten ze er met z'n allen in, ik zie er hooguit tien op een ander plekje zitten. Zoals je kunt zien zitten er behoorlijk wat in (ik gok 't op minimaal 100 redelijk grote exemplaren + ontelbaar veel mini's). Overigens zijn ze niet allemaal zo vuurrood, zitten ook aardige wat kleurloze of doorzichtigen met rode vlekjes tussen. Maar goed, dat maakt mij niet zoveel uit. Ik vind 't superleuke beestjes, kan er uren naar kijken.

Het algenprobleem lijkt nu definitief voorbij gelukkig. De endorchinus (2x) is er nog van aan het herstellen en ook het plantje rechtsvoor is nog lang niet wat het wezen kan, maar het gaat de goede kant op.

tot zo ver! 🙂

super. wat raar dat je vellisneria het niet doet, hier staat ie net een paar dagen en echt al centimeters gegroeid

Ja, ik vind 't ook bijzonder. ;-) Misschien staat ie toch te donker of zo. Ik kijk het nog eventjes aan, wie weet wordt het nog wat.

Ik heb de Vallisneria ook in nano bakken met weinig licht en toch blijft het goed. Het groeit niet heel hard maar blijft intact.
Wel heeft deze plant vaak een wat langere gewenning en kan dan eerst lelijk worden.
Ook moet je deze plant niet tever in de bodem drukken. Eigenlijk mag je net iets van de wortels zien.

De garnalen hebben een mooie rode kleur hoor.

Dit aquarium is met onze verhuizing anderhalf jaar geleden opgeheven. Dromen van een groter aquarium doe ik nog steeds, maar voor nu lukt het even niet. Ik heb wel een 40x20x40 van Marktplaats opgehaald dat ik aan het inrichten ben als garnalenparadijs, omdat het toch heel erg kriebelt. ;-) Daar zal ik binnenkort een topic voor openen!

Ben benieuwd naar je nieuwe bakje dan, de vorige zag er goed uit! Watvoor garnalen wil je gaan houden?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan