60 liter blubs


B

blubs

Guest
Met dank aan goede raad en advies hier draait m'n 60 liter bakje en heb ik vandaag de eerste bewoners toegevoegd... een schooltje van 10 hockeystick barbeeltjes. Ze voelen zich volgens mij al thuis :)

_MG_1907cb.jpg

_MG_1908b.jpg

_MG_1912b.jpg

_MG_1923b.jpg
 
Mooi hoor!

Als ik zoek op hockystickbarbeeltjes kom ik uit bij de Rasbora hengeli, zijn dit niet de espei?
De hengeli zijn toch wat dieper bij de borst?
 
Van Aquainfo:

De Trigonostigma heteromorpha heeft een rozige kleur met een grote driehoekige vlek. Bij de Trigonostigma espei en de Trigonostigma hengeli heeft deze echt een hockeystickvorm. De Trigonostigma hengeli heeft hier een feloranje streep boven, de Trigonostigma espei is helemaal oranje.
 
Ah, ik dacht dat het verschil was dat bij hockeystick barbeeltjes zowel de vlek als het visje wat meer langgerekt zijn. Maargoed, misschien moeten ze ook nog wat ouder worden?
 
Ik heb er deze ook 4 gekocht en vrij klein nog en die zijn ook niet echt oranje dus ik denk dat met het ouder worden de kleur beter te zien zal zijn. Ook heb iuk wel het idee dat ze soms doorelkaar worden verkocht.

Volgens mij heb jij dan de Hengeli als ik kijk naar de huidige kleur. Maar ja zo zijn mijn 4 nieuwe dus ook:D:D
 

Eerlijk gezegd vind ik het nog steeds lastig. En het zijn inmiddels ook geen rasbora's meer, begrijp ik?

Leuke bak. En zijn zeker leuke visjes met een interessant gedrag

Ja, ik vind het wel nog lastig te zien wat natuurlijk gedrag is en wat mogelijk stress-gedrag is. Maar een van hun favoriete spelletjes is zo hard mogelijk over de hele lengte van de bak tegen de uitstroom van de pomp in te zwemmen. Het laatste stukje zie je ze echt ploeteren :)
 
Goed plaatje! Dat helpt wel als je het zo op een rij ziet. Wat me vooral opvalt aan de espei en de hengeli is dat bij de hengeli het oranje eigenlijk alleen een streep is, die van voor bovenlangs de zwarte streep loopt. Kijk je naar mijn visjes, dan hebben sommigen toch duidelijk meer oranje dan dat. Maar toch ook weer niet zoveel als die middelste. En sommigen zijn ronduit bleek (is dat stress van de verhuizing?). Maar al met al lijken mijn visjes meer op de hengeli dan de espei. Zou het trouwens kunnen dat de soorten (bij kwekers en in het wild) ook een beetje door elkaar lopen? Kunnen ze onderling paren eigenlijk?


trigonostigma.jpg
 
Heel goed mogelijk dat er gemengd wordt in winkels of eventueel zelfs al bij de leverancier. Is soms kater pas goed te zien qua verschil omdat ze dus zoveel op elkaar lijken. Geen idee of ze onderling kunnen kweken, maar hier gemerkt dat ze gewoon samen scholen. Ook hier een mix aangeschaft destijds van 50/50 terwijl het in de winkel vooral hengeli's leken. Komen vanzelf op kleur als ze een beetje gewend en wat gegroeid zijn
 
Contemplating aquatic life...
_MG_2033b.jpg


Even de temperatuur controleren...

_MG_2056b.jpg


Een van hun favoriete speelhoekjes, achter de uitstroom van het filter. Ik denk dat ze stroomopwaarts van de magische rivier proberen te komen :)

_MG_2086b.jpg
 
Vandaag eerste waterwissel met vissen erin. Gelijk ook beetje gesnoeid en twee nieuwe plantjes erbij. Was wel een beetje bewerkelijk allemaal en die beesten waren veel te nieuwsgierig ;) Ben je nog even met het pincet bezig, zwemmen ze gewoon tussen het pincet door :eek: Maargoed, uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Als ze honger hebben lopen ze ook de bodem af te scharrelen, rommelen ze een beetje tussen de plantjes. Ze bezwemmen inmiddels de hele bak. Ik zat eerst nog te denken om er (als de bak wat verder gestabiliseerd is) nog een schooltje dwerg corys ofzo bij te nemen maar aangezien de barbeeltjes zo leuk rondzwemmen laat ik het misschien wel zo, of maak ik dit schooltje nog een klein beetje groter. Oto's ben ik nog steeds verliefd op, maar heb ik besloten toch vanaf te zien. Er linkte hier laatst iemand een heel interessante blogpost over waarom de uitval zo groot is en ik vind het toch iets te tricky. Misschien wel t.z.t een andere cleaning crew inschakelen... slakken wellicht?


_MG_2138cb.jpg


_MG_2191b.jpg


_MG_2270b.jpg
 
Als cleaning crew kan je garnalen en slakken nemen.
Tips voor wat betreft het springen van de vissen, je water niet te hoog en eventuele kieren kleiner maken. Helemaal dicht is ook weer niet goed geloof ik, er moet nog wel wat ruimte zijn voor frisse lucht. :)
 
Ik heb een deksel die over de bak heen valt, met alleen rechtsachter een kleine opening voor de snoeren, maar daar zit ook de achterwand nog voor dus dan moet het wel een heel erg suicidale vis zijn. Gisteren tijdens het eerste onderhoud met de visjes erbij was ik wel even bang dat er eentje zou springen, maar gelukkig is het goed gegaan!
 
Yes! Uiteindelijk toch gekozen er wat bodemscharrelaars bij te zetten. Het zijn 6 dwergcory's geworden, mede omdat de dwergcorys bij de plaatselijke aquariumzaak er erg gezond en actief uit zien en het me een mooi maatje lijkt voor mijn toch niet al te grote bak. Was wel weer even spannend, dat er niet iets misgaat of onnodig stress veroorzaakt wordt. De bestaande bewoners moesten ook dealen met een gigantische zeppelin gevuld met vreemdelingen die opeens in hun aquarium kwam drijven. Maargoed, toen de corys overgewend waren en ik ze losliet gingen ze gelijk met elkaar scholen dus dat is een goed teken denk ik... Omdat ik een bestaande bak had wilde ik nu echt het water van de winkel niet meegieten dus heb ik een truucje gebruikt dat ik op youtube zag: zakje leeggieten in een bakje met een schepnet als vergiet, en daarna dat schepnet met 6 spartelende corys natuurlijk zo snel mogelijk in de bak. Is volgens mij vrij goed gegaan. Anyway. Foto's!


_MG_2349b.jpg


_MG_2354b.jpg


_MG_2364b.jpg


_MG_2365b.jpg


_MG_2366b.jpg


_MG_2367b.jpg


_MG_2396b.jpg


_MG_2412b.jpg


_MG_2445b.jpg


_MG_2466b.jpg
 
@trotsemammie er is nog een onderscheid tussen de hockeystick en de hockeystickbarbeel. Maar er is sowieso wat discussie over wat het precies is wat ik heb, de espei of de hengeli, zie posts hierboven. Maar zolang noem ik ze gewoon hockeystickbarbeeltjes :)
 
Ja klopt, had je eerder hier ook al gepost zie ik. Ach, weetje, het maakt mij verder niet zoveel uit of het de Espei of de Hengeli is... zolang het maar niet de Heteromorpha is, pfff, dikzakken zijn dat zeg ;)
 
Twee dagen geleden moest ik met haastige spoed de 3d achterwand uit m'n bak trekken om een visje te redden dat klem was geraakt (draadje). Het lijkt erop dat de cory het overleefd heeft, maar de vissen waren wel danig van slag (en ik zelf ook wel een beetje). Waarschijnlijk omdat hun vertrouwde huisje er plotseling heel anders uit zag. Aangezien ik geen mogelijkheid zag een nieuwe 3d achterwand in m'n draaiende bak te plaatsen heb ik besloten wat planten bij te plaatsen. De snelgroeiers die ik had deden het ook niet zo bijster goed meer. Vooral de cryptos en de javavaren lijken het goed te doen dus heb ik besloten daar wat meer van te halen. Ik had het idee dat de vissen wat beschutting misten nu de achterwand weg was en vooral javavaren is natuurlijk wel een fijne plant om je tussen te verstoppen.

_MG_2498b.jpg


_MG_2499b.jpg



Ik moet zeggen dat ik de achterwand wel mis. Het gaf een prachtige diepte aan de bak, en het rimpelende licht speelde er ook mooi op. Vanwege de oranje-bruine kleur maakte het het licht in de bak ook wat warmer. Maargoed, voordelen zijn er ook. Aan het gezakte waterpeil te zien scheelt het al snel een paar liter en op een 60l bak is dat toch een slok op een borrel. Plus meer ruimte voor planten, die biologisch toch wat nuttiger zijn dan dat brok schuim. En tenslotte kan m'n pomp nu waar hij hoort: met de zuignappen tegen het achterglas. En dat oogt toch ook beter, zeker van schuin opzij. Wat ik precies met het achterglas ga doen weet ik nog niet. Ik heb er nu een plastic zak achter geplakt om te kijken of effen zwart (donkergrijs) bevalt (als je een KOMO logo ziet weet je waarom ;) ).

De lijmresten (aquariumkit) waarmee ik de achterwand had vastgelijmd heb ik nog niet helemaal weggekregen. Een deel kwam als een soort plak van het glas af, maar de randjes bleven zitten. Gepulk leverde een lading (microscopisch) kleine deeltjes in het water op, waar ik niet heel blij mee ben. Het zou niet giftig moeten zijn maar het kan natuurlijk wel tot verstoppingen leiden als de vissen het binnenkrijgen en zal waarschijnlijk niet afgebroken worden. Een beetje zoals microplastics in de magen van vissen in de zee terecht komen... :rolleyes:
 
Je kunt je bak op zich met elke kleur verven als je wilt, mocht je de wat lichtere kleur mooier vinden
 
Kleine update: 60 liter blubs draait nog steeds. Een paar dagen na de ramp met de achterwand is er een Cory gestorven... of dat degene was die klem zat weet ik niet maar waarschijnlijk wel. Toen had ik nog maar 5 Corys die bovendien behoorlijk schuw waren geworden. Om ze wat gezelschap te geven heb ik er 5 Corys bij gekocht. Helaas zijn ze nog steeds behoorlijk schuw. Meestal zie ik er maar een paar, en die schieten telkens snel weg als ze me in de gaten hebben :D Een tijd is het zo gegaan totdat er een paar weken terug nog een Cory overleden is. Geen idee van de oorzaak, al begrijp ik dat die visjes uberhaupt niet zo oud worden.

Het visbestand is nu 10 hockeystickbarbeeltjes, en 9 dwerg Corys... alhoewel... vandaag zag ik iets kleins friemelen bij de bodem... :eek::eek::eek:


_MG_2586cb.jpg


_MG_2559cb.jpg


Dat lijken me toch babyvisjes, of niet??? Ik heb er tot nu toe drie stuks kunnen ontdekken en ze zijn nog piepklein (dat grind is Dennerle quartzgrind van 1-2mm, ter vergelijking)... ik ben verbaast dat ze uberhaupt nog leven want ik was de laatste twee weken juist begonnen met om de dag te voederen en vooral de hockeysticks zijn in volle foerageer-modus. Maargoed, op zich hebben ze genoeg verstop plekjes en wie weet zijn dit de sterkste of snelsten die nu over zijn. Geen idee ook welke soort ze zijn, alhoewel het zwemgedrag me aan de hockeysticks doet denken en ze ook wel een lichte oranje gloed in de ogen lijken te hebben... of het zijn verstekelingen... nou, afwachten maar :D
 

Terug
Bovenaan