Wat is er nieuw

60cm gezelschapsaquarium van F. Panther

  • Onderwerp starter Onderwerp starter F. Panther
  • Startdatum Startdatum
F

F. Panther

Guest
Na een warm welkom op dit forum hier en een hoop getwijfel waar ik nu mee wilde beginnen, heb ik een 60x30x30cm Marina Basic van 54L gekocht.

Ik heb gelijk wat mooie stukken hout meegenomen en 10kg zwart zand/grind met korrelgrootte 0,4-0,8mm.

Ik ben er enorm blij mee! 😀

De komende dagen ga ik eens even rustig bekijken hoe ik de inrichting wil hebben en welke plantjes ik er in wil zetten. Het plan is verder om er in ieder geval een groepje garnalen en een school groene / blauwe neon tetra's (de P. Simulans, ik lees overal verschillende Nederlandse namen :S ) in te zetten, aangezien ik het scholend gedrag leuk vind om naar te kijken.

Omdat foto's meer zeggen dan woorden, een eerste idee voor de inrichting (nog zonder zand):

Marina%2060cm%20voorkant.jpg


Marina%2060cm%20zijkant.jpg
 
De Simulans schoolt niet in aquaria. Zodra de noodzaak om te scholen ontbreekt (geen predatoren) dan zwemmen ze in een los verband rond.

Alleen de Pristella en Roodneuszalmen scholen ook goed in aquaria maar voor beiden is je bak wat te klein.
 
De roodneuszalmen zijn ook erg leuk, maar daarvan had ik inderdaad al gelezen dat ze wat meer ruimte nodig hebben.

Ik moet zeggen dat ik het jammer vind als de P. simulans in een aquarium niet zal scholen, ondanks dat blijf ik het een heel mooi visje vinden.

In deze video zie je ze mooi als groepje (met hier en daar een achterblijver, dat wel) heen en weer zwemmen:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Jt2B7OYqBho[/video]

Het is volgens mij wel wat druk in dat aquarium, maar zitten er hier nog andere vissen in dit aquarium waardoor ze gedrag toch gaan vertonen? Of is deze video echt meer een gelukstreffer in dat opzicht?
 
In dat aquarium is de verlichting ook wel intens en heel erg beschut is het ook niet. Dat kan ook een gevoel van bedreiging geven, zodat ze wat meer gaan scholen.
 
Mooi stuk hout! Ik zou het alvast even voor weken aangezien er een goede kans is dat het eerst wat water op moet nemen voordat het zinkt. Het zal in het begin ook nog wel een bruinige kleur afgeven aan het water.
 
Ik ben nog niet zo bekend met alle soorten vissen, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat er in die video te veel vissen in een kleine ruimte zitten en wellicht dus ook soorten die sowieso een grotere ruimte nodig hebben. In dat opzicht was het dus ook niet als voorbeeld bedoeld voor wat voor visbestand ik zou willen hoor, alleen om het scholend gedrag aan te geven.

Verder dank voor de complimenten over het hout. In totaal zijn het 4 stukken hout, 1 grote in het midden, een middelgroot stuk rechts en twee kleine stukken voor en links (losstaand). Er zijn dus een hoop mogelijkheden! 😉 Ik wilde het hout in ieder geval van tevoren nog even schoonmaken (zit op sommige stukken nog wat kristalachtig zwart steen tussen / in de spleten, dat wil ik er in ieder geval uit hebben aangezien ik niet weet wat dat met het water gaat doen). Goede tip om het daarna gelijk voor te weken!
 
De simulansjes die je op het oog hebt zullen het wel waarderen, wat lichtgetint water.
Wellicht leuk de simulansjes te combineren met een groepje Microdevario kubotai of Boraras brigittae?
 
Microdevario kubotai was ik nog niet tegengekomen. Leuk visje om te zien met dat gele lijntje. De Boraras brigittae trekt mij nog niet zo, maar ik heb ze ook nog niet in het echt gezien moet ik er eerlijk bij zeggen.

Leuk om over na te denken, ik heb daarom hier ook alvast een visbestand-topic aangemaakt 🙂
 
De kubotais zijn inderdaad een aanrader, erg leuke vissen. Ik heb hier ook de brigittae zwemmen, heb er wel een filmpje van in mijn album staan. Erg mooie vissen die met je juiste omstandigheden erg dieprood kleuren. Ook scholen ze hier mooi samen
 
Mooie school brigittae heb je, inderdaad heel mooi rood (had verwacht dat ze meer oranje-achtig zouden zijn)! Ik vraag me wel af of het in mijn 60cm niet te druk wordt met twee schooltjes door elkaar.

Nog een vraagje over het filter:
Het filter dat bij mijn aquarium zit (Marina Jet-80, volgens mij 380 l/u) heeft achter de inkepingen in het plastic direct een grove (zwarte) spons zitten. Ik neem aan dat dit veilig is voor garnalen en eventuele kleintjes? Of is een echt sponsfilter (waarvan de spons bij/over de inlaat fijner is) dan toch echt noodzakelijk?

Verder zit er boven de spons een klein mandje met koolstof korrels, maar ik heb ook filters gezien met alleen maar sponzen of met ander materiaal erin. Het is overigens maar een kleine hoeveelheid, dus ik vraag me af of het na de spons echt nog veel toevoegt. Kan ik dit zo laten? Of is het beter de koolstof te vervangen?
 
Door omstandigheden heeft het inrichten en daarmee ook het indraaien wat vertraging opgelopen, maar ik hoop daar toch snel mee te kunnen beginnen. Ik wil in ieder geval deze week wat plantjes en de laatste kleine benodigdheden bestellen.

Maar eerst maar eens een kleine update 🙂

Ondertussen zijn er wel wat leuke spulletjes binnengekomen. Niet per s� nodig, maar wel leuke toevoegingen die in de aanbieding ook nog eens betaalbaar waren:

CarboPlus%20en%20Bodemverwarming.jpg


Bodemverwarming heeft helaas geen thermostaat, dus eerst maar eens goed kijken hoeveel die verwarmt straks voordat ik die continu aan zet en alles misschien te warm wordt. Ik wil later eigenlijk een Raspberry Pi die ik nog heb liggen uitbreiden met een temperatuur sensor, om daarmee dan de bodemverwarming netjes te kunnen regelen. Misschien dat als de verwarming te onvoorspelbaar is, dat ik die dus in het begin nog even uit laat. In ieder geval ga ik wel gelijk de verwarmingsdraad er vast in leggen 🙂

Daarnaast Easy-Life Symbiont gekocht voor in het binnenfilter in plaats van de actieve kool die erbij zit. Op termijn zal er wel een ander filter komen, maar ik wil het visbestand toch ook rustig opbouwen, dus dat is een mooie investering voor later.

Verder ook nog een aantal mooie stukken leisteen gevonden, die zullen er dus ook in komen:

Leistenen.jpg


Als laatste helaas ook een iets mindere ontdekking, er is een klein stukje glas uit een van de hoeken gebroken. Dit heeft ongeveer de diepte van de halve glasplaat (ongeveer 2mm dus) op het diepste stuk en heeft een lengte van +/- 2-3mm.

Hoekje%20uit%2060cm.jpg


Het is maar een heel klein stukje en zit op een plek waar de ondersteuning verder goed is (onderplaat, andere zijkant en kitnaden zijn nog helemaal gaaf), dus de hoek zelf maak ik me niet zo'n zorgen om. Maar kan dit ervoor zorgen dat de glasplaat breekt / scheurt na verloop van tijd omdat de drukverdeling nu niet meer overal gelijk is?
 
Misschien terug naar de winkel er mee....? Verder heb ik geen antwoord op je vraag.

Even een tip voor de Anubias, aangezien je in mijn topic aangaf deze straks ook te willen.
Ik zou deze plant op hout of steen binden, aangezien de wortelstronk niet in de bodem geplaats mag worden.

Succes!!
 
Dank je voor de tip! Ik had inderdaad gelezen dat ze het dan vaak goed doen. Aan jouw foto's te zien lijkt dat helemaal te kloppen 🙂

Terug naar de winkel gaan zou ik inderdaad gedaan hebben, ware het niet dat de bak helemaal gaaf uit de doos kwam (was het eerste wat ik gecontroleerd heb). Zal dus een onbewaakt ogenblik geweest zijn met verplaatsen denk ik. Stom, maar gelijk een goede les hoe kwetsbaar het glas is..
 
Lysanne zei:
Misschien terug naar de winkel er mee....? Verder heb ik geen antwoord op je vraag.

Even een tip voor de Anubias, aangezien je in mijn topic aangaf deze straks ook te willen.
Ik zou deze plant op hout of steen binden, aangezien de wortelstronk niet in de bodem geplaats mag worden.

Succes!!

Ze kunnen wel degelijk in de bodem geplaatst worden, maar enkel de wortels, de wortelstok moet er boven.
 
Nienepien zei:
Lysanne zei:
Misschien terug naar de winkel er mee....? Verder heb ik geen antwoord op je vraag.

Even een tip voor de Anubias, aangezien je in mijn topic aangaf deze straks ook te willen.
Ik zou deze plant op hout of steen binden, aangezien de wortelstronk niet in de bodem geplaats mag worden.

Succes!!

Ze kunnen wel degelijk in de bodem geplaatst worden, maar enkel de wortels, de wortelstok moet er boven.

We bedoelen hetzelfde 😉
 
Bedankt! Ik denk dat die een mooi plekje op het hout krijgt ergens, maar goed om te weten dat in de bodem ook kan, mocht het hout toch niet de mooiste plek zijn uiteindelijk!

Het hout heb ik inmiddels ook schoongemaakt, was nog een hele klus.. Lijkt wel of het gezandstraald was, overal zaten kleine kwartsachtige zwarte steentjes van 1-1,5mm doorsnee. Dit bij zowel de grote als de kleine stukken. Aangezien ik dat niet mooi vind en niet zeker wist wat voor steentjes dit waren (en of het wel steen is), het er overal maar tussenuit gepulkt.

Ik ben ook een paar emmers bijna zwart water verder na de stukken goed afgeschrobt te hebben en ze een tijdje hebben liggen weken. Blij dus dat ik dat niet allemaal in mijn aquarium heb zitten straks! 😀
 
Heeft iemand misschien nog advies over het schilfertje glas dat uit mijn onderhoek gebroken is? :help: (zie iets hierboven voor een foto)
Of hoef ik me hier geen zorgen over te maken?

Zo'n rubber matje voor onder het aquarium ga ik in ieder geval nog even meebestellen bij de laatste dingetjes, hopelijk voorkomt dat dit soort dingen in de toekomst.
 
Wat grappig zeg!

Ik geloof dat ik dezelfde aanbieding heb gekocht een 3 weken geleden. De Carbo Plus en de bodemverwarming. Ik heb de bodemverwarming nu geregeld via een STC1000 uit het verre oosten. Dit werkt echt goed bij mij althans. De 60W bodemverwarming is meer dan genoeg om mijn Rio 240 te verwarmen.

Mooie stukken hout ook ben benieuwd hoe het straks gaat worden.

Mijn kinderen hebben iets van een half jaar geleden een oude 54L bak gekregen die opa nog had staan. Nu staat er ineens een 240L aquarium voor papa dus wees gewaarschuwd!
 
Wat betreft het schilfertje zou ik ermee terug gaan en anders misschien met aquariumkit opvullen. Heb ik ook gedaan met ons kleine aquarium(op het nut heeft geen idee). Ik heb ook een rubbermatje geplaatst, maar dat was meer ter isolatie met de bodemverwarming.
 
Ik had ze ook een paar weken terug besteld inderdaad, zou best dezelfde aanbieding geweest kunnen zijn dan 😉 Ik heb de 10w bodemverwarming, de 60w is een beetje teveel van het goede 😀

Dank je voor de tip, ik kende die controller nog niet. Zo'n STC-1000 is in ieder geval erg betaalbaar zie ik en scheelt daarmee een hoop eigen uitzoek- en programmeerwerk op de RPi. Maar eens kijken.

Ik heb nu niet zoveel ruimte, maar ik denk eigenlijk nu al dat als ik ooit ga verhuizen dat ruimte voor een mooi maatje aquarium wel in het eisenpakket zal zitten.. En dan heb ik deze nog niet eens ingericht 😳
 
Zo! De plantjes (en nog wat andere dingetjes) zijn besteld! Ik ga op de mat liggen wachten tot alles er is :daisy:
 
En de bestelde plantjes en laatste andere spullen zijn inmiddels binnen, wat betekent dat ik eindelijk met het inrichten kan beginnen! 😉

De plannen zijn inmiddels wat gewijzigd ten opzichte van de eerste post in dit topic. Dit mede omdat ik daar de achterkant niet zo interessant vond. Door hoe het aquarium in de kamer staat zal ik daar wel regelmatig naar kijken, dus in de afgelopen weken iets anders bedacht.

Maar beginnen bij het begin, de bodemverwarming in de bak:

Bodemverwarming%20installatie.jpg


Vervolgens de zwarte bodem (0,4-0,8mm) erin. Dan de stenen en het hout erbij, geeft het volgende plaatje:

Hardscape%20leeg.jpg


En vervolgens gevuld met water, het eindresultaat met hout en stenen, vanaf de voorkant:

Hardscape%20voor%20gevuld.jpg


Zijkant:

Hardscape%20links%20gevuld.jpg


En vanaf de achterkant:

Hardscape%20achter%20gevuld.jpg


Ik ben er enorm tevreden mee! 😀 Morgen verder met de plantjes. Ik ben benieuwd wat jullie er tot op dit moment van vinden!
 
Ziet er mooi uit, vooral het stuk hout van de achterkant! Benieuwd wat het gaat worden
 
Ziet er al mooi uit maar waarom heb je nou voor bodemverwarming gekozen?
De bodembedekking is daar oa veel te fijn voor en door het hout en stenen ook weinig zinvol.
Vrees dat je op deze manier alleen maar kans loopt op de bodem die gaat barsten omdat de warmte van de verwarmingskabel niet weg kan.
 
Dank je! Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd 😉

Op papier is het toch altijd anders. Dit is in ieder geval het plan waarmee ik aan de slag ga (voor degenen die er wijs uit kunnen worden, haha :juggle: ). Het hout en de stenen staan toch ook al weer net iets anders dan ik ze gepland had, dus moet nog even kijken hoe netjes ik het plan ga volgen 😀

Beplantingsplan.jpg


Gisteravond trouwens ook het filter nog even gevuld en erin gehangen. Vervolgens veel te lang gebiologeerd zitten kijken naar ronddraaiende luchtbelletjes :engel:

Nieuwe%20filterinhoud.jpg
 
Seabait zei:
Ziet er al mooi uit maar waarom heb je nou voor bodemverwarming gekozen?
De bodembedekking is daar oa veel te fijn voor en door het hout en stenen ook weinig zinvol.
Vrees dat je op deze manier alleen maar kans loopt op de bodem die gaat barsten omdat de warmte van de verwarmingskabel niet weg kan.

Vooral omdat het een lichte doorstroom in de bodem bevordert en daarmee de bodem langer 'gezond' blijft (althans dat is de bedoeling). Daarnaast komt er gewoon nog een staafverwarming bij trouwens, dus het is niet zo dat de hele inhoud alleen via de bodem verwarmt moet worden. Ik kan de bodemverwarming dus eventueel slechts een deel van de dag gebruiken als het toch problemen gaat geven.

De tijd zal nu moeten uitwijzen hoe goed het gaat werken, ik ga de kabel er in ieder geval niet meer uithalen 😀
 
F. Panther zei:
Vooral omdat het een lichte doorstroom in de bodem bevordert en daarmee de bodem langer 'gezond' blijft (althans dat is de bedoeling).

Door het fijne zand wat een compacte massa heeft is er weinig tot geen doorstroom en adviseren ze juist om een bedekking te nemen vanaf 2 mm of groter in combinatie met bodemverwarming.
 
Als ik het goed zie, heb je het zand van Hornbach. Ik heb dat in mijn bakken liggen. Geen bodem verwarming voor circulatie erin. Ga gewoon tijdens onderhoud met de pincet door de bodem. Planten die ik eruit haal om te snoeien hebben mooie witte wortels, teken dat het wel goed zit met de circulatie. 🙂
 
Ik heb daar inderdaad wel verschillende dingen over gelezen. Een grovere bodem zal inderdaad meer mogelijkheid tot circulatie bieden, in dat opzicht is dit misschien niet optimaal. In het aquariumboek dat ik heb wordt als optie gegeven om een laag zilverzand te gebruiken om de verwarmingskabel te bedekken (met daarop een laag met een andere, grovere bodem). Die laag lijkt me meer verstikkend dan de bodem die ik gebruikt heb. Vandaar mijn veronderstelling dat dit wel zou moeten kunnen.

Dank voor de opmerkingen in ieder geval. Ik zal de komende tijd de bodem goed in de gaten houden.
 
Mijn vorige bericht was in reactie op Seabait's antwoord trouwens.

@Crash, het is inderdaad de bodem van de Hornbach.
 
Ik moet zeggen dat ik dat binnenfilter niet voldoende vond qua hoeveelheid spons en substraat. Ik vond het allemaal wat weinig voor de 60cm en ben op een Aquaflow 100 overgestapt.
Maar misschien dat jou bak een andere belasting heeft en dat hij wel voldoet.
 
jessicapilon zei:
Ik moet zeggen dat ik dat binnenfilter niet voldoende vond qua hoeveelheid spons en substraat. Ik vond het allemaal wat weinig voor de 60cm en ben op een Aquaflow 100 overgestapt.
Maar misschien dat jou bak een andere belasting heeft en dat hij wel voldoet.

Ik heb er ook mijn twijfels over hoor. Dat mandje is inderdaad best wel klein, dus het zal denk ik krap zijn. Er komen o.a. garnalen in en heb begrepen dat ik die er het beste voor de vissen in kan doen. Tot die tijd (dat er vissen in komen) moet deze eigenlijk nog wel even zijn werk doen 😉

Op termijn wil ik graag een extern filter, dat geeft wat 'ruimte' in de capaciteit en geeft letterlijk ook meer ruimte in de bak. Daarmee is dan wellicht ook de staafverwarming nog buiten de bak te plaatsen. Als dit filter het echt niet redt komt er natuurlijk sneller iets anders.
 
Nu ben ik wel benieuwd naar een foto van de planten in de bak
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan