Wat is er nieuw

60cm iwagumi van Skappa51

• Onderwerp starter Onderwerp starter skappa51
  • Startdatum Startdatum
S

skappa51

Guest
beste allen,
Grote bak is de deur uit, net als mijn nano.
Maar toch bleef het kriebelen.
Dus toch maar weer een bakje opgestart, ditmaal wel een kleinere bak om de onderhoud tijd wat te drukken (nu 30min ipv 3-4 uur met de grote bak)
het concept is simpel, Iwagumi.
- Bakje 60x30x30.
- Lamp 2x 24watt T5 6500K licht van 13:30 tot 23:00.
- Filter is een externe E700 van JBL met een Hydor externe verwarming en de in/uitlaat zijn de nep lilly pipes (transparant).
- Co2 is een 2KG fles via een nachtschakelaar en een diffusor van glas deze draait van 13:00 tot 21:00 en gehele dag licht groen op de co2 meter.
- Oppervlakte skimmer een Eheim 350 deze draait 24/7.
- Temperatuur meet ik via een externe thermometer.

Planten-voeding:
Meesten zullen denken jezus wat veel, maar ik weet uit ervaring dat hoe ik het geef precies genoeg is voor mijn planten.
Elke dag 15ML Profito
Om de dag 20ML PO4 en 15ML NO3
2 maal per week 10ML Ferro (ijzer)
Dit is het schema wat ik de eerste 2 maanden aanhoudt, erna zal de Profito omhoog gaan, echter zal dit in kleine stapjes gebeuren en kijk ik hoe mijn planten reageren.
Elke zondag wissel ik 50% water om de planten-voeding een reset te geven en natuurlijk snoeien indien nodig en de ramen schoon poetsen.

Opstart is begonnen op 6 oktober met een paar plukjes hemianthus callitrichoides nu een maand en een week later heb ik 2x moeten snoeien en is heel mijn bodem bedekt.

Levende haven:
22x Hyphessobrycon amandae
10x Neocaridina davidi Orange sakura (hier komen er meer bij)
3x Japonica shrimp
3x Otocinclus affinis
Dit zal ook het gehele bestand zijn, buiten nog wat sakura's erbij.

Hieronder post ik een aantal foto's zoals hij er nu bij staat.
Het kan zijn dat je een aantal kale plekken ziet, dit komt door het snoeien, dit heb ik gister gesnoeid maar zal zich snel herstellen.
Binnenkort zal ik een foto van de kast maken (was nu te donker)

A.S zondag 23 nov ga ik naar Vivarium om wat shrimps te halen, zou leuk zijn als ik eventueel mensen tegenkom die ook gaan die dag. Een groet kan nooit kwaad 😀
vohH1s5r_lHM3OCkANWW9zK3_Qyu-oVD.jpeg

Dat ziet er goed gelukt uit! :thumbs:
Mis het naaldgras wel een beetje op de achtergrond 😉
En H. Amandae zijn een erg leuke vis keuze!
Maar kijk uit worden erg groot voor 'nano' visjes.

Frank, klopt ben het naaldgras wel aan het overwegen.
Ik las dat ze +- 3-3,5 cm worden, dat valt dan toch best mee.
Mochten ze toch de pan uitgroeien dan minder ik het aantal, nu ben ik zeer tevreden over de groep, kleuren mooi op en zijn heerlijk aanwezig en druk zwemmende.

Erg mooi! Naaldgras erbij was bij mij niet zo'n succes: dat groeit met zo'n setup belachelijk snel. Ik was zelf 2x in de week aan het grasmaaien. Zo'n aquarium geeft altijd enorm positieve reacties - was er zelf ook blij mee - maar dat onderhoud - pfff.

Onderhoud valt best mee, ik ben een 1.20 bak gewent die elke week een snoeibeurt nodig had en zon +- 3-4 uur bezig was.
Nu ben ik elke week 30 min kwijt en als ik miet snoeien een uurtje, valt reuze mee.
Naaldgras is nog een twijfel maar kan zijn dat die wel komt.
A.s zondag naar vivarium en als ze mooie hebben daar neem ik het mee.

Dank je wel peter, ik doe me best

Thanks

Mooi hoor, denk dat menig aquariaan jaloers is op je bedekte bodempje!

Thanks,
Ja ben zelf ook trots op mijn tapijtje.
De tip is door het liefde te geven.
En de liefde die ik geef is veel licht, veel planten voeding en veel co2.
En zo nu en dan knip ik het bij zodat het kan ademen.

mooie bak zeg! en dat veldje is inderdaad een beetje jaloersmakend. helpt lief er tegen praten ook? 😛

Lis, zeker weten, ik praat elke dag tegen mijn vissen, shrimps en mijn hc.
Tijdens de waterwissel helpt het ook je hc te aaien, haha
Maar goed, behandel je hc zoals je je vissen ook gehandeld en het zal goed groeien. Geef het alles wat ze nodig hebben en soms een beetje meer.

Nice! Ik hoop dat ik eerdaags ook zo'n tapijt krijg!

Erg mooi hoor, jaloers! Kun je laten weten welke stenen je gebruikt hebt (lijkt op dragon?) en waar je die vandaan hebt? Ben ook benieuwd naar de gebruikte bodem.

Ziet er erg mooi uit ik ga morgen denk ook nog garnaaltjes scoren.

De gebruikte stenen zijn dragon stone, deze besteld bij zooplus en kreeg echt mega mooie stukken.
Verder heb ik een mix bodem, helemaal onderaan heb ik akadama daarop een laag bruin gekleurde grind van dennerle (dit is voor de stevigheid van de wortelgroei) en erbovenop een laag ph verlagende grond van oliver knott.
Helaas niet geslaagd voor garnalen wel naaldgras en weer paar flessen NO3, Po4 en ijzer.

Zal van de week ff kijken of ik paar fotos kan maken🙂
Ben nu te moe van dag slenteren over vivarium

heb even geduurd, was uitgeschoten met de plantenvoeding waardoor ik een explosie van algen kreeg.
Inmiddels is dit opgelost samen met de hulp van 30 mini japonica's en mijn begin ML's aan plantenvoeding.
wel heb ik stukken HC moeten verwijderen omdat het te lelijk werd.
Hier een fototje:
8Vv1-1WuqkDo0RWaMi6uRGcfn7tw81NQ.jpeg

Ook ben ik weer een nano bakje begonnen voor wat shrimps en omdat ik het toch leuk vond, hier onder wat fotos van de bak hoe hij erbij staat na ongeveer 2 weken.

thanks beide, ik doe mijn best 🙂

Foto's :thumbs:

Ziet er weer fraai uit Chris.
Algjes weer onder controle zo te zien toch!?
Nano is heel mooi ingericht.

Peter, ja.
Ben even voor het aquarium gaan zitten en alles even op papier geschreven wat ik toevoeg en wat er fout ging.
Heb dus even alles een standje terug gedaan en met de introductie van 30 mini japonicas was ik er binnen 1 week vanaf.
Nu draait hij weer stabiel en begin ik langzaam weer kleine stapjes op te schroeven.
Ik weet wel wat ik nu niet meer zal uitschieten met de plantenvoeding haha.
En de nano vind ik zelf ook erg geslaagd.

zo even een kleine update foto van mijn grote bak, HC begint al weer aardig op te groeien, helaas hier en daar nog een geel plekje door de algen fase maar ben nu klein beetje meer ijzer aan het toevoegen dus dat moet goed komen.
PIUADbgy4yLdb3M1OR_QpvLRIqiRZzaE.jpeg

PIUADbgy4yLdb3M1OR_QpvLRIqiRZzaE.jpeg

Favorietje! erg mooie bak!

Wat een mooie bak! Hoe gaat het er nu mee?

Wauw!!! 🙂

Ik hoop met mijn aquascape ook zoiets te bereiken 😛 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan