Wat is er nieuw

60cm koudwater openbak

nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Leeftijd
26
Ha allen,

Ik ben op zoek naar een leuke invulling voor mijn leegstaande 60x30x30 bakje. Ik sta ook open voor brak of zout water. Iets bijzonders vind ik wel geinig, dus het is niet erg om maar 1 vis of soort in het bakje te houden. Ik volg al een tijdje dit topic van @Stijn S, maar weer een net wat andere inrichting enzo.

Ik heb echter best een eisenlijstje: de vis(sen) moeten kunnen omgaan met een open bak (eventueel wel met afdeknet/plaat) én droogvoer moet willen aannemen uit een voerautomaat. Ook staat het bakje in de logeerkamer, ik denk dat de temperatuur in de winter daar wel richting de 15 graden zakt. Er kan een verwarminkje in maar zo vaak kom ik er niet en ik wil niet de bak permanent stoken of opstoken tot 27 graden voor bijvoorbeeld de Nanochromis. Het idee was om met een aquaflow100 filtertje te draaien, maar toen vond ik op zolder een eheim 2213 dus de bak heeft aardig wat filtering en stroming. Inrichting komt ook van zolder en bestaat uit veel hout en weinig planten, brakwater, bladeren en eventueel elzenproppen.

Ik heb nog een bijna volle zak zout op zolder dus brakwater is ook een goede optie

Enkele ideeën die ik zelf had, maar misschien hebben jullie nog leuke ideeën :DD :
Apistogramma soortje (bak aan de kleine kant en heb ik in mijn andere bak ook al),
Bijtjes brakwater (eten geen vervangend voer volgens mij),
Dario dario (eten geen vervangend voer volgens mij),
Rhinogobius (vervanged voer?, niet echt blackwater),
School danio's/tetra's,
Kweekbakje voor een corydorassoortje,

Eventueel aangevuld met sierslakken en/of garnalen

Iemand nog een leuk idee voor een onverwarmd te houden (±18°C-25°C) blackwater visje die vervangend voer aanneemt? :DD

Pea puffers zijn wel leuk maar denk niet dat die droog voer eten

Hikari heeft Vibra bites, die dwarrelen naar de bodem en lijken voor een vis daardoor op levend voer. Misschien dat sommige kogelvissen dat ook aanzien als levend voer.
Bij Utaka hebben ze de stellingen niet alleen ingedeeld op continent, maar ook op warm en minder warm. Helaas is die laatste indeling niet op hun stocklist te zien, maar je zou daar eens kunnen informeren of ze wat soorten hebben zitten die aan jouw eisen voldoet. Misschien bepaalde Gastromyzon-soorten?

Pea puffers zijn wel leuk maar denk niet dat die droog voer eten
Kunnen niet koud.

ook zijn het groepsvissen dus zou ik een grotere bak aanraden.

• Leuk
Waarderingen: M075
Utaka heeft momenteel Schistura pridii, die zijn denk ik wel geschikt voor jouw aquariumpje. Is wel een soort voor een hillstream aquarium, geen black water biotoop. Nadeel van niet-gangbare soorten is dat ze niet altijd verkrijgbaar zijn. Wil je jouw bestand aanvullen dan kan het zo maar zijn dat ze niet op voorraad zijn of dat je heel lang moet wachten. En dan nog, met wat pech kom je ze nooit meer tegen.

Zolang levend voer voeren geen hindernis is, dan kan een kleine groep bijtjes prima in dat formaat bakje. Ze zitten alleen wel graag wat warmer (graad of 24 is prima). Na een tijdje tijd zijn ze overigens prima over te wennen naar diepvriesvoer is mijn ervaring 🙂

*edit Kijk eens naar woestijngrondels (Chlamydogobius eremius). Dit zijn hele makkelijke en grappige visjes die prima temperatuurschommelingen kunnen handelen en ook niet al te kieskeurig zijn met waterwaarden.

Bedankt voor alle reacties!

Levend voeren (en diepvries) zijn helaas wel een probleem, ik ben regelmatig van huis en wil dan graag gebruik maken van een voerautomaat, de rest van de tijd is diepvries geen probleem, maar ze moeten wel korreltjes ofzo aan willen nemen dus.

In dat geval zijn woestijngrondels ideaal, die eten praktisch alles. Hier zijn ze dol op bodemtabletjes en korrelvoer :DD

Heb je die in je brakbak? Hoeveel zou je aanraden voor mijn 60x30x30 bakje?

Heb je die in je brakbak? Hoeveel zou je aanraden voor mijn 60x30x30 bakje?
Ik heb ze brak gehad, maar op dit moment zitten op kraanwater. In principe kunnen ze op bijna ieder water gehouden worden, al heeft iets harder water hun voorkeur. In 60x30x30 zou ik 1 man met 3 a 4 vrouwtjes houden. Als je ze voorziet van genoeg schuilplekjes moet dat goed gaan 😊

Top bedankt!!

Graag gedaan 😊

Die info op internet wisselt heel erg, ik heb gevallen gelezen van 1 jaar en van 5 jaar. Ze zullen geen jaren meegaan, maar ik denk dat het ook heel sterk afhangt van hoe je ze houdt.

Ik heb zelf helaas ondervonden dat woestijngrondels uiteindelijk de strijd om voedsel verliezen van drukkere soorten als guppy's en mollies, waardoor ze ondervoed kunnen raken. Onder goede omstandigheden, zeker in een speciaalbakje, zouden ze zeker wel een jaar of 2 mee moeten kunnen gaan.

Wellicht zijn ze in dat opzicht vergelijkbaar met bepaalde killies.

Shit helemaal gelijk heb er volledig overheen gelezen dat het koud moest zijn

bakje is inmiddels gevuld en ik ben weer wat verder met de visjes zoektocht. Er zal zeer waarschijnlijk wel een verwarming in komen.
Wat denken jullie van onderstaande in een 60cm bakje (niet allemaal tegelijk uiteraard)?:
Groepje sewellia's (volgens aquainfo vanaf 80cm)
Schooltje rode minor
Groepje platy's
Groepje mollies
Schooltje sherrybarbelen
Koppeltje dwergcichliden, maar welke?

Grootste persoonlijke voorkeur gaat momenteel uit naar de sewellia's en rode minors, gaat dat denken jullie?

Tja zoveel soorten die midden en bovenin zwemmen zou ik zelf niet doen en levendbarenden al helemaal niet Niels ;))
Grootste persoonlijke voorkeur gaat momenteel uit naar de sewellia's en rode minors, gaat dat denken jullie?
Qua aantal soorten zou ik het hier bij houden. Of nog iets voor de bodem.

Ja de bedoeling is ook niet alles samen tegelijk hoor John :DD Meer 1 of misschien 2 soortjes.

Hoeveel van elk zou jij aanraden? 6 Sewellias en 6 minors?

Ja levendbarenden lijkt mij juist ook wel leuk, vind vooral de rode platys erg kleurrijk

Ja op 60cm is denk ik 6 wel een mooi aantal.

Als je voor levendbarenden gaat, adviseer ik je ernstig om er een vissoort bij te zetten, die zich 'ontfermt' over de jonkies.....

Als je voor levendbarenden gaat, adviseer ik je ernstig om er een vissoort bij te zetten, die zich 'ontfermt' over de jonkies.....
Ach verschonen van de luiers doet Niels met alle plezier zelf hoor :DD :DD ;))

Ja ik twijfel nog over de rode minors, online lees ik ook bijvoorbeeld dat ze in minimaal 80cm moeten met een grote school, even wat meer uitzoeken nog maar...
Ben ook weer lichtelijk aan het twijfelen over een betta maar dan wil ik wel een dekglas en dat is ook wel een gedoetje (plus dat mijn vorige betta's niet uit een voerautomaat konden eten...)

bakje is inmiddels gevuld en ik ben weer wat verder met de visjes zoektocht. Er zal zeer waarschijnlijk wel een verwarming in komen.
Wat denken jullie van onderstaande in een 60cm bakje (niet allemaal tegelijk uiteraard)?:
Groepje sewellia's (volgens aquainfo vanaf 80cm)
Schooltje rode minor
Groepje platy's
Groepje mollies
Schooltje sherrybarbelen
Koppeltje dwergcichliden, maar welke?

Sewelia zijn hillstream vissen. Ik zou daar een speciaalbak voor maken als ik jou was. En zeker geen cichliden erbij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan