Wat is er nieuw

60cm koudwaterbakje van Michael0705

• Onderwerp starter Onderwerp starter michael0705
  • Startdatum Startdatum
M

michael0705

Guest
Hallo,

Ik zal me eerst maar even voorstellen:

Ik ben Michael en ik kom uit Baarn en ben 14 jaar oud.

Nadat ik eerst een redelijk overvolle 60cm tropische zuid Amerikaanse bak had heb ik besloten toch maar helemaal op nieuw te beginnen dus ik heb alle vissen naar de dierenwinkel gebracht en me bak grondig gereinigd en al het materiaal uitgekookt.
Daarna heb ik nieuw grind enzo gekocht, stenen erin, hout erin en plantjes erin en klaar.
(Met uiteraard ook een filtertje)
Ik heb er watervoorbereider in gedaan een dag of vier gewacht tot vandaag en er vandaag mijn eerste vis in gedaan namelijk een zonnebaars (vrouwtje want een mannetje leek me toch echt wat te groot) het is nog een redelijk jong exemplaar en is nu ongeveer een cm of 8/9.

Foto's ga ik zo maken en in mijn volgende bericht zetten.

Groetjes Michael

Re: 60cm koudwaterbakje

Welkom,Michael.

En ,moet een koudwater dan niet 3 weken indraaien?

Ook een vrouwtje zonnebaars wordt te groot voor een bakje van 60. Als ze nu al 9 cm is zal ze toch gemakkelijk 15 cm halen.

mij werd verteld dat de mannetjes 15cm werden en dat vrouwtjes toch echt kleiner werden zo'n 11 tot 12 cm.

en met watervoorbereider staat dat er al na 24 uur vissen in kunnen maar mij werd aangeraden het toch een aantal dagen te laten staan zonder vissen en dat heb ik dus gedaan.

groetjes Michael

ps:

de foto's volgen later

michael0705 zei:
mij werd verteld dat de mannetjes 15cm werden en dat vrouwtjes toch echt kleiner werden zo'n 11 tot 12 cm.

En dat in 60 cm? Dat kan toch niet?

michael0705 zei:
en met watervoorbereider staat dat er al na 24 uur vissen in kunnen maar mij werd aangeraden het toch een aantal dagen te laten staan zonder vissen en dat heb ik dus gedaan.

groetjes Michael

ps:

de foto's volgen later

Dan is het water nog niet goed.
Bij 14 dagen heb je kans op de nitrietpiek.
Dan nog een paar dagen,dat er nitraat in het water zit.
Heb je er een filter op? om vuil op vangen,en bacterie te kweken.

Volgens mij ben je bij de firma O.Plichter geweest 😉 Dat kan niet anders anders had je niet zoveel flauwekul gehoord.

Breng die Zonnebaars maar weer terug, want zo'n grote vis in zo'n klein bakje is gewoon dierenmishandeling. Harde woorden maar iets anders kan ik er niet van maken.

Dan je bakje 3 weken rustig laten opstarten en dan 3 Blokvisjes (1m/2v) deze willen jaarrond koel gehouden worden. En de wensen zijn ook niet zo hoog, wat droog voer, en geregeld wat diepvries of levend voer is voldoende. Stukje kienhout met wat Javamos, een bos waterpest en een donkere achterwand is voldoende qua leefomgeving.

Jordanella floridae

Man
http://cdn2.bigcommerce.com/server1100/ ... 80.jpg?c=2

Vrouw
http://www.seriouslyfish.com/wp-content ... ae-fem.jpg

Botia zei:
Volgens mij ben je bij de firma O.Plichter geweest 😉 dat kan niet anders anders had je niet zoveel flauwekul gehoord.

Of was het de firma List en Bedrog ??

AquaVISie zei:
Botia zei:
Volgens mij ben je bij de firma O.Plichter geweest 😉 Dat kan niet anders anders had je niet zoveel flauwekul gehoord.

Of was het de firma List en Bedrog ??
Dat zou ook nog kunnen. 😉

Hallo Michael/

Ik ken niet de gehele voorgeschiedenis waarom je gestopt bent met je tropisch zie-amerikaanse bak bent gestopt. maar dat maakt ook niet uit 🙂

Heb je misschien al een foto van je nieuwe aquarium, zodat we kunnen zien wat voor moois je aan het maken bent.
De gegeven adviezen zijn niet verkeerd. Het houden en vooral opstarten van een aquarium vraagt veel geduld. Dat is moeilijk, want je bent zeer enthousiast als ik je verhaal hierboven lees. Langzaam beginnen is beter voor jou, dan kun je er goed over nadenken wat voor vissen je in je aquarium gaat doen. En niet onbelangrijk, het is ook beter voor je vissen. Het voorkomt veel problemen.

De suggestie die Botia doet is niet verkeerd als je voor een koudwater aquarium gaat. Ik heb deze visjes ook gehad en heb er zeer van genoten. Heb ze later bij iemand in de vijver in de tuin gedaan en daar hebben ze een prima leven gehad.

Maar goed.
Begin rustig, neem de tijd. Het water moet van leidingwater in vis-vriendelijk water veranderen. Dat vraagt tijd. Drie weken wachten voordat je de eerste visjes in het water doet is prima. Laat wel het water eerst testen in de winkel voordat je vissen koopt.

Ik ben benieuwd naar de foto's.

Oja, en stel je vraag hier op het forum. Zoals je ziet krijg je altijd goede adviezen. Of je er wat mee doet is aan jou 😀

Succes!

Dankjewel voor al jullie goede adviezen! 😉
Hier wat foto's van mijn aquarium:

ATTACH]

ATTACH]

Groetjes Michael

Eigenlijk denk ik dat de zonnebaars nu nog een stuk kleiner is dan ik dacht ik dacht eigenlijk 8/9 cm maar het lijkt mij eerder zo'n 6,5/7 cm dus zou ik de zonnebaars nog tijdelijk kunnen houden en daarna naar een vijver (van kennissen) en dan een koppeltje blokjes visjes nemen?

Groetjes Michael

En ik heb er indd een filter in (zoals te zien op de foto's) en ik doe regelmatig watertests en ik heb er ook easy life in gedaan (4 dagen geleden)

Ik weet niet of die kennissen daar erg blij mee zullen zijn. De zonnebaars is een roofvis die binnen de kortste keren een hele vijver kan leeg vreten. Het is ook ten strengste verboden dit dier in de vrije natuur uit te zetten, hij hoort namelijk hier niet thuis

En wat nou als ik een juwel 180 of een juwel 240 opzet en hem daar in doe?
(Ik moet natuurlijk wel eerst toestemming van mijn ouders hebben)
En het geld is geen probleem ik verdien ook bij met bijbaantjes.
Want ik heb dit aquarium nou al 7 maanden ofzo (6 maanden lang tropisch) en dan heb ik ook iets leuks te doen in de zomer vakantie want ik wil de zonnebaars eigenlijk echt niet weg doen.
Vind het zo'n leuk visje. 🙂

Groetjes Michael

Ps: ik had dat filmpje indd als is gezien ja, het schijnt echt een plaag te zijn want ze eten indd ook alle jonge visjes op.

Toch besloten de zonnebaars weg te doen (naar de vijver van de buren) want daar heeft hij een stuk meer ruimte en vast een stuk beter leven. (ik ga hem morgen wegbrengen)

Maar wat voor vissen zouden hier dan wel in kunnen?
Ik zat zelf te denken aan 1 paradijsvis man, 3 guppen 1m/2v, een schooltje (kleine vissoort) en een kleine corrydora.
Is dat een goed bestand?

Groetjes Michael

Ik heb er 7 Cory Panda s in met een koppel Pauwooggrondels.
Je moet in zo n bakje geen vissen nemen eigenlijk die groter worden dan een centimeter of 5-6.
Je kunt er best een leuk bakje van maken hoor met een paar leuke plantjes en visjes.

Een Paradijsvis man wordt te groot voor dit bakje.

Guppen zijn GEEN koudwatervissen. Die uit de dieren winkel moet je zelfs erg warm houden wil je ze in leven houden. En voor Corydoras lijkt het grind wat scherp.

Zoals ik al zei een trio Blokvisjes zou echt wat voor jou zijn in dat bakje.

Nou op het moment is de bak temperatuur 24/25 graden en zal hij in de winter ook echt niet koud worden want ik slaap op zolder en heb in de winter gwn verwarming aan.
Er zijn ook mensen die zonder problemen de guppen in de zomer in een vijver doen.
En ik heb op verschijdenne forums gelezen dat guppen tussen de 18 graden en de 26 graden kunnen maar dat het gwn niet beneden de 18 graden moet komen en het liefst niet onder de 20.
En ik heb ook op meerdere forums gelezen dat een paradijsvis in een 60cm bakje kan. (En dan ook nog gwn voldoende ruimte is voor hem)
Ik zou ook wel blokvisjes willen nemen maar dan moet dat wel goed gaan met guppen (had ergens gelezen dat die de guppen zouden aanvallen.
En over vissen boven de 6 cm niet in een 60cm bak, er word ook gwn gezegd dat een koppeltje kersenbuikcichlide ook gwn in een 60 cm bak kan.

Groetjes Michael

En zou er anders niet gwn een koppeltje dwerggouramis of een koppeltje honinggouramis in kunnen en dan met een schooltje van zo'n 10 tot 15 rasbora galaxys en dan nog 3 guppen erbij?
En eventueel wat vuurgarnalen?

Ik hoop op en spoedige reactie,

Groetjes michael

michael0705 zei:
En zou er anders niet gwn een koppeltje dwerggouramis of een koppeltje honinggouramis in kunnen en dan met een schooltje van zo'n 10 tot 15 rasbora galaxys en dan nog 3 guppen erbij?
En eventueel wat vuurgarnalen?

Ik hoop op en spoedige reactie,

Groetjes michael

honinggourami's kan. Maar ze kunnen agressief worden als ze een schuimnest hebben, gourami's zijn op hun rust gesteld dus guppen zijn niet geschikt, guppen moeten ook warm gehouden worden en honinggourami's en rasbora galaxy's op kamertemperatuur.

Dus een geschikt visbestandje zou zijn?:

1m/1v honinggoerami
12/13 rasbora galaxys
10 vuurgarnalen

Groetjes Michael

michael0705 zei:
Nou op het moment is de bak temperatuur 24/25 graden en zal hij in de winter ook echt niet koud worden want ik slaap op zolder en heb in de winter gwn verwarming aan.
Er zijn ook mensen die zonder problemen de guppen in de zomer in een vijver doen.
En ik heb op verschijdenne forums gelezen dat guppen tussen de 18 graden en de 26 graden kunnen maar dat het gwn niet beneden de 18 graden moet komen en het liefst niet onder de 20.
En ik heb ook op meerdere forums gelezen dat een paradijsvis in een 60cm bakje kan. (En dan ook nog gwn voldoende ruimte is voor hem)
Ik zou ook wel blokvisjes willen nemen maar dan moet dat wel goed gaan met guppen (had ergens gelezen dat die de guppen zouden aanvallen.
En over vissen boven de 6 cm niet in een 60cm bak, er word ook gwn gezegd dat een koppeltje kersenbuikcichlide ook gwn in een 60 cm bak kan.

Groetjes Michael
Je hebt wildvorm guppen en dierenwinkel Guppen. De eerste zijn vrij sterk en redden het bij 18 graden wel als is 22 graden idealer. Zeer ingeteelde Guppen zoals die uit de dierenzaak redden het dus echt niet bij koud water. Die moet je vrij warm houden en zeer schoon water bieden. En dan nog gat het vaak mis.

Paradijsvissen zijn koppelvormers en het dier wordt 12cm die kan dus echt niet in een 60cm bakje en een kersenbuik koppel al helemaal niet. Diegene die dat zeggen hebben vermoedelijk wat te diep in het glaasje gekeken 😛

En als je goed genoeg zoekt kan je alles vinden wat precies in je straatje past. Zo heb ik weleens
een link gepost waarin staat dat elke dag 3 liter bier drinken gezond is evenals dagelijks 2 pakjes zware shag roken.

Om maar te onderstrepen dat je alles kan vinden als je maar zoekt.

Dankjulliewel voor al het advies wat ik tot nu toe gekregen heb.
De zonnebaars is gister naar een koivijver in iemands voortuin gedaan die hem vrag wilde hebben.
Ik heb nog even nagedacht over wat ik nu met mijn aquarium wil gaan doen.
Ik bedacht dat ik dus Aziatische vissen wil.
Maar weet niet zeker hoeveel.
Want zijn dit niet te veel vissen:
1m/1v honinggoerami
16 rasboras galaxy's
12 vuurgarnalen (worden er vanzelf wel meer)

Wat voor leuke plantjes zou ik er nog in kunnen doen?
Bijvoorbeeld drijfplantjes voor het schuimnest voor de honinggoerami's?
Nog andere kleinblijvende plantjes (die het natuurlijk wel goed kunnen uithouden in een koudwater aquarium)

Ik heb ook bedacht dat ik denk ik kiezelstenen op de bodem ga toevoegen.

Ik heb de temperatuur een beetje in de gaten gehouden en hij is overdag gemiddeld 24 graden
En 's nachts zo'n 20/21 graden.

Zijn dit goede temperaturen?

Groetjes Michael

Ik vind het een aardig bestandje :thumbs:

Temperatuur lijkt me oke.
Plantjes (ik hou het even Aziatisch):
- langs een zijkant en achterant een wat grotere: Vallisneria of Hygrophila difformis bijv. Als je er wat rood/roze tinten bij wilt: rotala rotundifolia.
- kleiner blijven dus voor midden en voorgrond: javavaren (heeft allerlei varianten, ook kleinere), Cryptocoryne.

Als je nog meer wilt weten: gewoon vragen!

Succes! 😀

~ Ivo

Ik weet niet waar je woont, maar als je een groepje vuurgarnalen wilt.. ik heb er genoeg!

Dankjewel,

Ik woon in Baarn (naast Soest) dus dat is zo'n 40 min rijden.
En in Hilversum zit een hele grote aquariumwinkel (ik dacht zelfs de grootste van heel Benelux) en daar hebben ze ook allerlij vissen dus ik zal ze daar wel gaan halen.
Maar in ieder geval bedankt voor het aanbod! 😉

Groetjes Michael

Even weer een update.

Ik heb inmiddels een koppeltje honinggoerami's erin zitten (foto's volgen nog).
En ik wil vanmiddag de rasbora galaxy's gaan halen en belde net de rifwachter en die zeiden dat ze �4,95 per stuk waren een schooltje van 16 zou dus zo'n �80 kosten!
Ik vind dit erg duur, maar zijn ze altijd zo duur?
Ik kan me dat echt niet voorstellen.
Maar zouden er dan anders 12 Chinese danio's in kunnen (als de rasbora's overal zo duur zijn)?

Ik hoop op een snel antwoord

Groetjes Michael

Via marktplaats zijn ze voor de helft van het geld te vinden, en misschien nog wel goedkoper.

Colisa chuna vraagt drijfplanten en geen tot zeer matige stromimg.

Chinese danio's wensen stroming (geen drijfplanten want die zitten maar in de weg), wonen net als de Goeramie's aan de oppervlakte en zijn zeer druk. Te druk voor een 60cm bakje en te druk voor bij Goeramie's.

Wat betreft de Galaxy in September 2006 (1 maand na de ontdekking) waren ze �22.50 per stuk op de aquariumbeurs in Duisburg. De prijzen zijn toen snel gedaald naar rond de 5 euro omdat het aanbod steeg. De eerste vindplaats is compleet vernietigt en alle visjes verdwenen. Gelukkig zijn er nu nieuwe vindplaatsen bekend welke beschermd zijn.

De prijzen liggen nu zo rond de �3.95 in de winkels maar dat is een beetje variabel. Maar er zijn zat hobbykwekers die ze voor rond de 2euro aanbieden.

Kijk hier eens bv http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Dankjewel,

Ik zal wel ergens anders gaan kijken voor rasbora galaxy's.
Maar ik had nog een vraag over planten:
Hoort naaldgras ook thuis in een aziatische biotoop?
Of kan ik dan beter javamos gebruiken?
Want ik ben van plan om javamos op het hout en stenen te doen.

Groetjes Michael

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan