60cm nano Tom-S


T

Tom-s

Guest
Bij deze de presentatie van mijn 60cm nano aquarium wat ik momenteel met veel inspanning aan het opzetten ben.

Aquarium: 60cm*40cm*40cm, netto +- 80 liter, 8mm optic white rimless.
Meubel: Juwel Lido SBX 120.
Verlichting: Sera Helialux 550mm LED met day/night controller.
Filter: Oase Biomaster 350 thermo. Alternatief was de Eheim 2073. Het voorfilter-compartiment en daarbij behorend gemak van filteronderhoud was voor mij doorslaggevend om de Eheim te verkopen. Daarnaast is het gemak van een staafverwarming in de filter voor een zeer beperkte meerprijs financieel aantrekkelijker.
CO2: 2KG CO2fles met Dupla recudeer- en magneet-ventiel. Haan inline CO2 reactor. In bak en on-edge drop checkers ter controle.
Bodem: ADA amazonia en Amazonia Powder
Hardscape: Spiderwood en dragonstone
Flora: Pogostemon helferi, Microsorum pteropus parva/windelov, Anubias nana batteri, Rotala rotundifolia, Hygrophila pinnatifida, Cryptocoryne wendtii, Echinodorus amazonicus/bleheri/rubin, Vallisneria spiralis, Limnobium laevigatum,
Fauna (nog op komst): Corydoras hastatus (25 stuks), Caridina cantonesis "Taiwan bee" (20 stuks)
Plantenvoeding: Planted Box All in one, Planted Box "crypto" bodemvoeding.
Water: Regenwater na filtratie over kool.

p5pb15519728.jpg

p5pb15519738.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voorbehouden voor foto's opstart.

Filter. En kastisolatie uit ander topic.
238992-c76945f5e687ed5813aa427bb45f068d.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb foto's genomen met een spiegelreflex ipv crappy telefoon. Maar ben mijn kaartlezer nog even kwijt. Vandaar dat het nog niet wil lukken.
 
mooie bak!

Kijk wel uit dat je anubias niet in het substraat staat, anders heb je kans dat de wortelstok gaat rotten, en dat wil je niet hebben natuurlijk ;)

Mag ik vragen van welk merk de bak is, ziet er netjes afgewerkt uit? (ADA?)
 
De Anubias staan netjes met hun wortelstok boven het substraat en met de wortels in het substraat. Zoals ook de Vallisneria netjes met de kroon bovengronds staan.

Het bak is op maat gemaakt bij aquariumbouwer.nl. Ik zie aquaria graag dieper (of minstens even diep) dan hoog en gezien 61cm het breedste was dat zou passen op die plaats en het Juwel Lido meubel met 40cm diepte perfect geschikt was kreeg de bak deze afmetingen. De prijs was prima, doch de detailafwerking is niet zo goed als bij een ADA bak.
 
Ik ben niet zo gek op dat blauw, maar smaken verschillen, wel een heel apart gezicht.
 
Kleine update.

Het aquarium draait sinds het begin goed en stabiel.
Alle plantjes groeien in folklore. Helaas ook een uitbraakje blauwalg (zit er nog in, maar nu onder controle) gehad, waarvan de pogostemon helferi (welke de bodem geheel had bedekt) het grote slachtoffer is geworden.

Omdat Corydoras hastatus maar niet leverbaar bleven en ik het kaal vond heb ik de Otocinclussen gezelschap gegeven van 20 Boraras brigittae (sinds 3 maanden).
Deze 20 zijn net als de Otocinclussen eerder (en nu nog steeds) stevig aan de kweek geslagen en het aquarium heeft nu een onbekend aantal Oto's en Boraras brigittae (en merah, had blijkbaar perongelijk 1 merah vrouwtje ertussen).

Deze week kwamen eindelijk de Corydoras hastatus terug beschikbaar bij Ruinemans. Nu zijn er (met de enige single van vorig jaar uit de winkel) in totaal 12 stuks in het aquarium. Ik ben zeer benieuwd wanneer deze beginnen kweken.

Het plan was om ooit nog garnalen toe te voegen, echter door de uit de hand lopende kweek van huidige bewoners, hou ik het even hierbij.

Ik zal binnenkort proberen een foto te nemen van het geheel (wel gezellig nu, met visjes in alle maten waarvan de kleinste Oto's nu 4-5mm zijn, deze week geboren).


Edit: Oja, de filter heeft een kleine aanpassing. Ik maak nu gebruik van een dubbele instroom en enkele uitstroom. Dit geeft optiale doorstroming. De filter stroomt continue maximaal. Er is stevige verplaatsing in het water merkbaar maar de visjes deert het allemaal niet.

En ik moet helaas melden dat de verwarming in de filter het al ruim binnen 6 maanden begeven heeft. Momenteel draait de bak gewoon zonder gezien de temperaturen (tot 30+graden afgelopen zomer, goed voor de Boraras kweek). Komende maanden zal er weer eentje in komen om het water rond 20 graden te houden in de winter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat er interesse is in Otocinclus kweek. Hier een samenvatting uit een PB van mijn ervaring hiermee:

Ik heb elke maand ongeveer jongen. Van de 20 jonkies welke ik soms zie, overleven er 1 a 2 tot volwassen leeftijd, soms geen denk ik. Dus kweken doen ze goed, maar opgroeien is een groot probleem. En ze zijn extreem schuw, ik zie ze bijna nooit (enkel des nachts actief, "teveel" schuilplaatsen).

Ik doe niets speciaals met mijn aquarium. Maar hier wat dingen welke volgens mij helpen:

Geen vijanden in het aquarium.
Waterwissel wekelijks tot 2 wekelijks 50% met koud regenwater (temperatuurschommeling helpt).
Verder helpt het blijkbaar ook als ik mijn actieve kool in de voorraadbak van regenwater ververs. Dan zijn de eerste paar verversingen met bijna zwart water (ik spoel de kool niet uit). Dat lijken alle visjes prettig te vinden, nadien zowel bij Boraras als Oto's kweek.
Filter reiniging en aquarium reiniging verder tot een minimum beperkt (veel zooi erin, extreem veel / dichte plantjes). Het filter moet ik komende maanden ergens voor het eerst sinds opstart gaan schoonmaken.
Ik voer om de dag een algentablet. Verder eten ze graag Repashy groen varianten en spawn en grow. Gemerkt dat ze beginnen kweken als ze ook veel vlees beginnen eten. Sera O nip gaat er ook goed in bij Oto's. Daarnaast blijven courgette en komkommer op het menu.
Ph +-5.5-6. Geleidbaarheid 120us, andere waterwaardes ooit eenmalig getest en daarna nooit meer.

Als je Oto's koopt. Koop ze aan het begin van vang seizoen (best deze periode) en bestel ze zodra ze binnen zijn bij de leverancier van je winkel. Spreek vervolgens met de winkel af, dat je ze komt halen de dag dat ze daar geleverd worden. Dan hoeven ze niet over te wennen naar winkelwater. Overwennen is bij mij gemakkelijk gegaan, temperatuur laten aanpassen en dan er gewoon in gedropt (zonder het water). Bestel een grote groep als minimum 20+ dieren. (Ik heb er... 20-30)?.
 
De huis-tuin-en keuken Otocinclus vittatus (in de winkel overal verkeerdelijk verkocht als affinis).
 
Ondertussen ben ik langs @Seabait geweest voor Taiwan Bee garnalen. Deze groep voelt zich helemaal thuis.
Daarnaast zijn er nu ook baby Corydoras hastatus te spotten in mijn bak (al enkele weken oud, aan de grootte te zien). Die opzet is ook geslaagd dus!
Nu is het afwachten op de eerste baby TB's. Duimen dat ze het goed blijven doen en dat ik wat nageslacht kan kweken wat het doet op regenwater.
Foto's ben ik nog steeds geen held in. Maar zal binnenkort eens mijn best doen.
 
Klinkt heel goed daar! Ben heel benieuwd naar foto's, gewoon van de mobiele telefoon mag ook hoor als dat sneller kan :D
 

Terug
Bovenaan