Wat is er nieuw

60L Aquascape opstarten (SMAAK)

• Onderwerp starter Onderwerp starter SMAAK
  • Startdatum Startdatum
S

SMAAK

Guest
Hi,

Sinds begin deze week heb ik een Juwel 60l bak ingericht tot een Aquascape bak.
Had koste wat meer moeite dan verwacht. Er zat nog Juwel filter in die vast gekit zat.
Na flink wat gestoei heb ik hem uit eindelijk toch netjes los kunnen snijden.
Daarna heel de bak goed schoon gemaakt met azijn. Na een bezoekje aan de Rifwachter in Hilversum was ik helemaal klaar om mijn bak in te richten.
Na de inrichting wilde ik in de lampen kap 2 T5 buizen monteren maar heb uit eindelijk toch gekozen voor een complete kap met 2x24w T5 ( lichtrooster-5 uur licht per dag de eerste 1/2weken).

Als filter heb ik een Eheim Classic 250 gekozen. Omdat de 150 duurde uit zou komen dan de 250.
En als deze bak eenmaal te klein vind heb ik alvast een goeie pomp voor een grotere.
Ik heb geprobeerd om de Spray Bar aan de rechter zijde van het aquarium te plaatsen maar dat lukte niet.
De spray bar is te lang. Dus heb hem voor nu even gewoon aan de achterkant gemonteerd.
Misschien verander ik het later nog. Het water is rond de 27,5 graad.

smaak1.jpg

Tot zo ver.

27,5 graad is wat aan de warme kant, voor de meeste vissen.

En tevens mis ik een achterwand. De goedkoopste en misschien wel meest innovatieve oplossing ooit - ik heb er zojuist nog een gemaakt - is een vuilniszak (zwart) aan de achter- en buitenzijde van de bak plakken. dat geeft een veel rustiger beeld.

Veel zaken verkopen posters van de rol. Ben je voor 2 euro klaar dus.

Jacobus zei:
27,5 graad is wat aan de warme kant, voor de meeste vissen.

En tevens mis ik een achterwand. De goedkoopste en misschien wel meest innovatieve oplossing ooit - ik heb er zojuist nog een gemaakt - is een vuilniszak (zwart) aan de achter- en buitenzijde van de bak plakken. dat geeft een veel rustiger beeld.

Hi,
Dankje, Klopt inderdaad. De warmte van het water is tegen de tijd dat ik vissen neem op juiste temperatuur.

jessicapilon zei:
jessicapilon zei:

Klopt.
Ik wil aankomende week mist folie plakken.

Hi,

Update:

Zandpaadje is er.
Boompje voor over het pad ligt in de week.
Mos voor op het boompje is gekocht.
Co2 Systeem is besteld.

smaak2.jpg

Tot zo ver.

Hi,

Vandaag het Sera Bio pakketje toegevoegd.
Er zijn wat slijm algen gespot... Dit komt vast door te weinig CO2.
Over het zandpad staat nu een ge�mproviseerd Bonsai boompje, die ik later nog is over doe want hij zink nu net aan door middel van stenen ( er aan geplakt).
Links in de hoek heb ik nachtverlichting gemonteerd.
Water is inmiddels langzaam aan het dalen. Nu rond de 26,6 graad.

smaak3.jpg

Tot o ver.

Heb jij een trerugslagklep op die luchtleiding staan, want als de stroom uitvalt schiet het water in die darm en over de rand, en in een paar kwartier is je bak helemaar leeg geheveld.

Hi,

Ja dat heb ik. Toch bedankt 😉

Update! :c

Ik heb alles er uit gehaald en de bak overnieuw ingericht. Ik was te enthousiast begonnen met zo veel verschillende plantjes. Het was te druk.
Nu heb ik gekozen voor een mini-landschap van Seiryu stenen. En maar 1 plantje : Hemianthus callitrichoides. Dit keer werk ik via de Dry Start Methode.
De bak wordt in de ochtend als de lampen een uurtje aanstaan goed vochtig gesprayd met een planten spuit op druk. De lampen draaien 14 uur per dag.
In de bak is het 25,4 graden en luchtvochtigheid 93%. Net onder de lampen kap is het 33,2 graden en 45% LV.

smaak5.jpg

smaak6.jpg

Tot zo ver, 😛

SMAAK!

Hi,

Inmiddels zijn we een paar dagen verder en zien de plantjes er nog goed uit. De meeste staan recht omhoog en dat is een goed teken 🙂
Het is in de bak wel wat koud. Rond de 22,4 graden met lampen aan. En in de nacht rond de 20,1. Ik heb een warmte mat besteld zo dat ik dat probleem kan verhelpen.

smaak7.jpg

Tot zo ver

SMAAK

Denk dat het een goede keus is geweest om opnieuw te starten. Die nieuwe opzet met de stenen gaat te gek worden. (maar niet geschikt voor alle bewoners)

Ben benieuwd!

Alexej zei:
Denk dat het een goede keus is geweest om opnieuw te starten. Die nieuwe opzet met de stenen gaat te gek worden. (maar niet geschikt voor alle bewoners)

Ben benieuwd!

Thanks!
Nee klopt, de bewoners worden waarschijnlijk garnalen en misschien een setje blauwoogjes.
Ik ben ook benieuwd! Ga de bak zo lang laten draaien tot ik er te vrede mee ben.

Update🙂 - week 1 na planting.

De stenen doen het nog perfect haha!
Sommige stekjes daar in tegen wat minder goed. En ik weet hoe dat komt. Die stonden onderwater. Waarschijnlijk konden die daardoor minder Co2 op nemen. Inmiddels het water en uit gehaald en de verwarmingsmat geplaatst. Ik was wel wat bang. De mat is 50 x 30 en mijn bak 60 x 30. Heb hem in het midden geplaatst en aan beide zijde nog noppenfolie geplaatst zodat het gewicht wat meer verdeelt word. Hopelijk blijft de bak heel. De mat doet het goed. Heb hem op 25 graden gezet en de wat is nu al 24 graden. Laat de mat s nachts ook aan zo dat het dan ook broeierig blijft. Verder rechts in de hoek 1 stekje weg gedaan omdat er schimmelvorming was.

Hopelijk komen de wat gelige stekjes er in week 2 boven op.

smaak9.jpg

Boven in, links en rechts staan ze het er mooist bij.

smaak10.jpg

Links, mooie groene stekjes. ( niet onderwater staand )

smaak8.jpg

Midden, nu droog staand maar eerst onderwater. Wat gelige bladeren.

Tot zo ver.

SMAAK 😉

Hai, 🙂

Yes! Post!
Dit keer mijn bestelling uit China.
ADA style Spiral Glass CO2 diffuser / bubble counter.
Ik had niet verwacht dat die zo groot zou zijn. Kan het nu nog niet echt testen maar als er water inzit en de pomp aan staat kijk ik het ff aan.
Anders koop ik een kleinere variant. Deze oogt wel heel groot. Dat spiraal er in vind ik zelf wel mooi en hoef ik mijn co2 systeem niet meer op een bellenteller aan te sluiten.
Verder is de temperatuur in de bak goed!. Heb het laatste beetje water er uit gehaald met keuken papier en wat nieuwe water er bij gesprayd.

smaak11.jpg

Tot zo ver,

SMAAK

Update Week 2, 🙂

Vandaag heb ik een paar stekjes verwijdert omdat ze aan het schimmelen waren. Dat komt omdat ik de bak te weinig verse lucht gaf.. Dat is nu opgelost door middel van een stukje van het folie open te maken waardoor er continu gelucht word. Overdag is dat. In de avond is de bak gewoon weer dicht. Ook heb ik 2 nieuwe potjes gekocht en gepland. Zo dat het veldje wat sneller dicht groeit. Buiten de schimmels om gaat het goed met de bak!

smaak14.jpg

Tot zo ver!
-SMAAK

Fraai bakje! Heb nog nooit dry start toegepast dus blijf deze zeker volgen.
Misschien leuk om naast de hc ook wat naaldgras om de stenen heen te planten?

Aquascraper zei:
Fraai bakje! Heb nog nooit dry start toegepast dus blijf deze zeker volgen.
Misschien leuk om naast de hc ook wat naaldgras om de stenen heen te planten?

Ja, als er water in staat ga ik opzoek naar ELEOCHARIS PARVULA (klein naaldgras), en ELEOCHARIS VIVIPARA (groot naaldgras) voor achter de stenen inderdaad.

Leuk dat je reageert!

-SMAAK :petjeaf:

Update: Week 3, 😉

Zo! Nog een week verder in mijn Dry Start Avontuur.
Inmiddels heb ik 4/6 stekjes verwijdert omdat er weer wat schimmel op zat.
Ik had als oplossing in twee hoeken wat folie open gemaakt maar dat was te veel.
De plantjes in die hoeken waren uitgedroogd. Nu heb ik 6/8 gaten in het folio gemaakt met en pen en dit werkt tot zo ver goed.
Ook heb ik inmiddels een Mistmaker aangeschaft. Die blaast nu vochtige lucht de bak in. Het plan is: Elke 2 uur hem een kwartiertje aan te laten staan.
Zo dat het goed vochtig wordt. De vochtige lucht blaast de "oude"lucht er uit. Als de vochtige lucht op is. Komt er weer nieuwe lucht in de bak.
Volgens mij een goeie manier voor lucht circulatie. Ik heb meerde filmpjes gezien dat mensen een mistmaker gebruiken tijdens hen Dry Start.

Hier een aantal duidelijke foto's.

smaak12.jpg

Een aantal stekjes gaan erg goed, andere weer wat minder goed..

smaak13.jpg

Hier zie je goed het verschil.

smaak16.jpg

De mist komt niet direct op de plantjes.

smaak15.jpg

De hele set-up.

Tot zo ver,

-SMAAK 🙂

Slim....
Ben heel benieuwd hoe het er nu voor staat!!

Update week 5: 😉

Inmiddels is de HC Dry start 2 weken verder.
Ik heb de eerste week niks aan de bak kunnen doen.
Ik was op werkweek met mijn school. Voor vertrek had ik de ramen van het aquarium schoon/droog gemaakt met keuken papier.
De bak een half uur open laten draaien. Daarna heb ik de bak flink nat gesproeid en heb ik er een week niks aan kunnen doen.
Toen ik weg ging zag ik opkomende schimmel en heb dat expres zo gelaten om te kijken wat er zou gebeuren.
Uiteindelijk is de schimmel niet verergert maar zijn de stekjes nieuwe stekjes/bladeren gaan vormen. Dat is goed nieuws.
Inmiddels heb ik de mist maker een update geven. En heb ik 2 nieuwe potjes HC geplant zo dat het allemaal wat sneller dicht groeit en er weer nieuwe verse stekjes zijn.

In de bak is het rond de 27 graden. In de avond rond de 22.
De luchtvochtigheid zit tussen de 70-85%.
Verder maak ik de ramen om de 3/4 dagen schoon/droog en laat ik de bak een kwartiertje open staan.

Foto's hoe het er nu bij staat.

smaak_2_1.jpg

Na het planten van de nieuwe stekjes.

smaak-links.jpg

Linkerhoek van de bak.

smaak_rechts.jpg

Rechterhoek van de bak. (Rechts boven in gaan de stekjes het beste)

smaak_totaal.jpg

De bak goed vochtig houden de eerste paar dagen na het plaatsen van de nieuwe gezonde stekjes.

Tot zo ver.

SMAAK 🙂

Update week 6: 🙂

Een week na het stekken. Tot nu toe maar 2 stekjes die wat schimmel vorming vertonen.
Ik heb ze er uit gehaald en weer overnieuw geplant. Wat goed tegen het grind aan gedrukt zo dat misschien de wortels wat makkelijker in het grind gaan.
Verder druppelde de pakjes uit China deze week binnen. Van 1 pakje was de inhoud helaas gebroken.
Daar krijg ik zo snel mogelijk een nieuwe van. Het ging om een glazen bellenteller.

De bak wordt 1x per dag besproeid met water zo dat de stekjes ook bovenop vochtig blijven.
En een paar bliesjes voor de Co2. In de avond is het in de bak 21 graden. Terwel de warmte mat op 40 graden staat. Daar ga ik aankomende week achteraan.

smaak_overzicht.jpg

Totaal overzicht - Het wordt al best groen zo.

smaak_overzicht.jpg

Linker hoek.

smaak_overzicht.jpg

Nieuwe techniek, Het wordt High-Tech! 🙂

smaak_schimmel.jpg

Schimmel, Het lijkt erop dat het ene stekje grotere bladeren heeft dan die ander?

Tot zo ver,

-SMAAK 😉

Vulling! 😛

De bak is gevuld en draait nu een week.
Dag 1 heeft het licht 8 uur aan gestaan met veel co2. Daarna 3/4 uur per dag met veel co2. En in de donkere uren geen co2. Dat was een grote fout. Door de co2 pieken kreeg ik snel veel draad alg.. Nu heb ik in de donkere uren gemiddelde/groen co2 en tijdens de 3/4 licht uren meer/veel co2. Ik heb vandaag een setje snel groeiers er bij gezet. Om het proces wat te versnellen. Ik wil proberen de co2 steeds het zelfde te houden zo dat ik uit eindelijk m'n visjes en garnalen kan laten over komen.

Zo ziet de bak er nu uit:
smaak-vulling.jpg

Binnenkort wil ik zwart folie op de achterkant gaan plakken.
Het hangt er nu gewoon achter.

Tot zo ver,

-SMAAK! 🙂

Week 1 na vulling 🙂

Ik heb vanaf gisteren het licht schema aangepast. De lampen branden nu 5 uur per dag en in de donkere uren gemiddeld co2. En met verlichting meer co2. Ook heb ik 40% water ververst en wat draad alg verwijdert. Ik heb ook nog 10ml plantenvoeding er bij gegooid. De plantjes doen het heel goed! Ik merk dat dit licht schema goed effect heeft op de groei. Wel heb ik wat vage stekjes gespot haha.

smaak-linkerhoek_weeknavulling.jpg

Linkerhoek.

smaak-rechterhoek_weeknavulling.jpg

Rechterhoek.

smaak-weeknavulling.jpg

Fotosynthese mooi op gang.

smaak-weeknavulling-raarestekjes.jpg

De rare stekjes... Ben benieuwd wat het wordt haha.

Tot zo ver,

-SMAAK

Mooie bak. Persoonlijk zou ik de waterpest niet daar hebben geplaatst of is deze allen om algen te voorkomen tijdens je opstart? Ook je meest linkse steen is naar mijn mening misplaatst. Deze zou ik verwijderen. Wellicht wat hogere planten achter je hardscape geeft je scape wat meer body. Heb je trouwens ook al eens nagedacht over een melkwitte achtergrond? Kan ook heel mooi zijn. Krijg je overigens gewoon bij de bouwmarkt voor een paar euro. Kijk eens op deze site voor inspiratie: http://showcase.aquatic-gardeners.org/2015/index.html Resultaten van 2015 zijn net binnen. Prachtig!

Update! 😉

Alweer een tijdje terug.
Inmiddels zitten er een aantal vuurgarnalen in de bak. Die komen van de Vivarium beurs.
Op die beurs heb ik ook naaldgras gekocht. De waterpest had ik alleen voor het begin gekocht.
Die heb ik er nu inmiddels er uitgehaald. Ik wil op die plek nog een ander plantje plaatsen.
Omdat die steen die voor de grote steen staat nu weg valt. Verder heb ik ook de HC getrimd zo dat ze nog meer in de breedte gaan groeien.

Verder heb ik nog het idee om een 12 liter bak te starten. 30 cm x20 x20.
Met een led kap. De kap is al binnen en het ziet er fantatisch uit! dus dat belooft wat.
Ik heb nog 2 stenen over en wil die gaan gebruiken met misschien dwarf naald gras tapijt of een mooi HC tapijt.

Tot zo ver.

Hier nog wat foto's
0069_smaak.jpg

Links LED, rechts TL
0060_smaak.jpg

-SMAAK 😛

SMAAK zei:
Hi,

Sinds begin deze week heb ik een Juwel 60l bak ingericht tot een Aquascape bak.
Had koste wat meer moeite dan verwacht. Er zat nog Juwel filter in die vast gekit zat.
Na flink wat gestoei heb ik hem uit eindelijk toch netjes los kunnen snijden.
Daarna heel de bak goed schoon gemaakt met azijn. Na een bezoekje aan de Rifwachter in Hilversum was ik helemaal klaar om mijn bak in te richten.
Na de inrichting wilde ik in de lampen kap 2 T5 buizen monteren maar heb uit eindelijk toch gekozen voor een complete kap met 2x24w T5 ( lichtrooster-5 uur licht per dag de eerste 1/2weken).

Als filter heb ik een Eheim Classic 250 gekozen. Omdat de 150 duurde uit zou komen dan de 250.
En als deze bak eenmaal te klein vind heb ik alvast een goeie pomp voor een grotere.
Ik heb geprobeerd om de Spray Bar aan de rechter zijde van het aquarium te plaatsen maar dat lukte niet.
De spray bar is te lang. Dus heb hem voor nu even gewoon aan de achterkant gemonteerd.
Misschien verander ik het later nog. Het water is rond de 27,5 graad.

smaak1.jpg

Tot zo ver.

Dit is een hele mooie bak!
Naar mijn smaak was je allereerste foto het mooiste, maar dit is ook maar gewoon qua smaak en smaken verschillen h�...
Maar toch super mooi en hard gewerkt!

Ik vind de bak hoe hij eruit ziet nu veel mooier, dit is ook meer een scape naar mijn idee en ziet er mooi natuurlijk uit.
Ik had zelf de bodem naar achteren laten oplopen ... dit ziet er nog natuurlijker uit, maar dit is maar een klein detail

Keep up the good work

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan