Wat is er nieuw

60L van Jornoo (opstarten)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jornooo
  • Startdatum Startdatum
J

Jornooo

Guest
Ik ben uiteindelijk toch voor zand gegaan, ik heb gister het aquarium opgezet en alles geplant, filter erin, verwarming, co2 en het zand natuurlijk.
Mijn toekomstig visbestand in deze bak wordt denk ik:
- 5/6 Corydoras Adolfoi/Panda/sterbai/julii (ben nog even aan het rondkijken)
- schooltje guppy's voor de kweek
Voor de bovenlaag heb ik nog geen idee, mijn doel met deze bak is om een beetje low-budget te blijven. Ik check af en toe hier het aangeboden gedeelte en marktplaats, ik heb geen haast.
Dit alles komt er natuurlijk pas in na het opstarten, ik ga hem denk ik 4-6 weken laten opstarten.
Dit is hoe het er na 1 dagje uitziet:
751316jornooo_0_85_download.jpg

125565jornooo_0_85_download.jpg

117937jornooo_0_85_download.jpg

Een tip. Haal je bak leeg en zet hem op een een piep schuim plaat.

Onder zo'n bak zonder opstaand randje hoeft maar 1 zandkorrel te zitten en je bodem knapt op den duur. Ik heb dit vaak gezien.

Ik Garandeer je zelf een waterballet voor het einde van het jaar.

Wat Botia zegt! Verder leuke bak, echter mis ik wel nog wat kienhout en wat stenen.... 😀

Ik ga inderdaad nog opzoek naar een mooi stuk hout. Maar voldoet een onder plaat van mn nanocube ook? Of moet het piepschuim zijn?
En hoe kan ik een tapijtje maken van de micranthemum vooraan? Gewoon geduld?
Btw. wat voor soort corydoras kan tegen een Ph van 7-8?

Dan maar gewoon een piepschuimplaat bij een bouwmarkt kopen, en het liefste zo snel mogelijk.

Of radiatorisolatie, verend en beschermt gelijk je onderplaat (kast o.i.d.) tegen temperatuur verschillen. (condensatie)

Ik had nog piepschuim in de garage liggen, meteen uitgesneden 60x30 en morgen middag eronder... Mn pa is nu te moe om te helpen :'). Ook heb ik mn buiten filter(hangend) weer uit het stof getrokken, die ga ik even onder handen nemen en die komt erin als 2e filter. Lijkt me zeer goed voor het water. Wat filterspons uit mn grote aquarium erbij in de filter? Is dat goed?

Kun je doen, dan versnel je het proces. Ik ben onlangs zelf overgestapt van een binnen- naar een buitenfilter en heb ze gewoon beiden twee tot drie weken laten draaien op mijn aquarium. Na drie weken gewoon de binnenfilter eruit gehaald en aquarium doet het goed nu. 🙂

Je kan ook altijd eens gaan kijken bij de vissenspeciaalzaak in de buurt? Die prijzen vielen bij mij in de buurt erg goed mee. Ook in tuincentra als Intratuin vallen de prijzen wel goed mee. Hangt er natuurlijk vanaf wat je precies zoekt... 😉

Wat noem je "valt mee" ? Ik heb er trouwens een Askoll Aqua Clear mini aan hangen als filter. Die heeft als het goed is 380/L per uur en capaciteit tot 75 liter. Uitgevogeld van een Italiaanse site 🙂

Nou, ik denk dat ik mijn stuk kienhout voor een tientje of misschien max. 15 euro had gekocht (zie link in m'n onderschrift) en dat is al een vrij groot stuk. Wat betreft je filter, geen ervaring mee... Iemand anders misschien wel. Ik heb op mijn 54 liter bak een tetratec ex plus 600 (http://www.zooplus.nl/shop/vissen/pompe ... tra/404308) zitten en daar ben ik zeer blij mee. Mijn water is gewoonweg glashelder. De filter is echt muisstil (aquarium staat op m'n kamer) en heeft een debiet van 610 l/u, met een inhoud van net geen 6 liter... Daarnaast wordt het water zowel biologisch, mechanisch als chemisch gezuiverd. Something to think about, jouw filter is eigenlijk een binnenfilter die gewoon aan de buitenkant hangt. Zou het even moeten googlen, maar denk niet dat deze een erg grote inhoud heeft... Iemand anders mag me altijd verbeteren of aanvullen hoor, ben zelf nog maar kort echt bezig met de techniek achter de hobby. Je kan ook hier eens een kijkje nemen: klik!.

Netjes hoor! Ja klopt, ik denk dat ik de binnenfilter er gewoon in hou omdat de filtercapaciteit van de hangfilter niet groot is. Samen zou het wel genoeg zijn.

De binnenfilter is de Superfish Aqua-Flow 200. Die heeft een capaciteit van 60-100 liter. 500l/u
Die is dus los al bijna even sterk als jouw tetratec ex plus 600 🙂

Leuk bakje hoor! Maar ik zou de achterkant zwart verven of iets erachter plakken, daardoor krijg je meer diepte in de bak en vallen de planten ook beter op.

Bedankt! Ik was al van plan om de achterkant op een of andere manier zwart te krijgen. Ik denk inderdaad dat ik een zwarte poster ga proberen te regelen 🙂 Zo'n foto van planten erachter vind ik een beetje kitsch... Ik zie nog geen verschil in de grootte van de planten, maarja het licht staat nog maar 4 uur per dag aan. Ik schroef het nu langzaam op naar uiteindelijk 10 uur per dag.

Jornooo zei:
De binnenfilter is de Superfish Aqua-Flow 200. Die heeft een capaciteit van 60-100 liter. 500l/u
Die is dus los al bijna even sterk als jouw tetratec ex plus 600 🙂

Ja, BIJNA.
Maar niet heus.
Maar hou er rekening mee, als hij verzadigt is, moet JIJ hem schoonmaken.

De tetratec 600 draait dan toch nog 4 x langer.

Jornooo zei:
Bedankt! Ik was al van plan om de achterkant op een of andere manier zwart te krijgen. Ik denk inderdaad dat ik een zwarte poster ga proberen te regelen 🙂 Zo'n foto van planten erachter vind ik een beetje kitsch... Ik zie nog geen verschil in de grootte van de planten, maarja het licht staat nog maar 4 uur per dag aan. Ik schroef het nu langzaam op naar uiteindelijk 10 uur per dag.

Je kan ze ook krijgen zonder planten maar met rotspartijen erop en die zijn best wel mooi. Schoolbordverf kan ook prima.
Met het licht kun je denk ik wel op 6 a 7 uur beginnen hoor. Ik heb zelf nog nooit het echt opgebouwd maar verlicht direct 8 a 9 uur.

Jornooo zei:

Raamfolie van de gamma, �5,- ofzo.. werkt prima.

Bedankt voor de antwoorden! Even een update: Gister avond laat kwam ik mijn kamer binnen om naar bed te gaan. Tot mijn verbazing was er een hoop water uit mijn 60L : WATERBALLET. Ik had er die dag wel een buitenfilter aan gehangen, dus ik ging er vanuit dat er daar iets was
foutgegaan.. Na een hoop gezeik en veel handdoeken hebben we gekeken of de bak lek was. Gelukkig niet 🙂
Na alle schrik het water er weer terug in gedaan, alles weer aangezet en on the road. Op de foto's van boven zie je nog wel duidelijk dat ik aardig wat lege plekken heb, maar ik wil geen enorm bedrag in planten pompen, dus ik wacht gewoon af en check af en toe MP en dit forum. Wat vinden jullie? Gewoon wachten of extra planten erin?
Hier even wat foto's, misschien niets veranderd, maar gewoon omdat het kan. Sorry voor de vage foto van boven, dat komt door de stroming van het water 😉
983727jornooo_0_85_download.jpg

168329jornooo_0_85_download.jpg

144522jornooo_0_85_download.jpg

112251jornooo_0_85_download.jpg

641591jornooo_0_85_download.jpg

437738jornooo_0_85_download.jpg

Hij is niet vol maar redelijk beplant. Ik zou de verwarming proberen weg te werken deels en iets aan de achterkant doen met schoolbordverf of zo n poster.
Verder is het een leuk bakje hoor.

Weet jij een mooie manier om de verwarming weg te werken? Bedoel je bijv. achter het stuk hout? Of planten ervoor zetten?

Je hebt nogal een lange verwarmingsstaaf dus rechtop in de hoek is lastig. Misschien kun je hem achter dat Javavaren verstoppen vlak boven de bodem waardoor je hem nauwelijks nog ziet.
Je kan hem dan met de zuignappen vlak boven de bodem vast zetten denk ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan