Wat is er nieuw

60x30x30 tropisch bas511

• Onderwerp starter Onderwerp starter bas511
  • Startdatum Startdatum
B

bas511

Guest
Ik ben nieuw op dit forum en heb de afgelopen weken dit deel van het forum doorgespit op zoek naar inspiratie voor mijn eerste aquarium. En daar ben ik hier goed bij geholpen. Hier onder eerst iets over de opbouw van de bak. Excuus voor de slechte foto's die er tussen zitten, die zijn met telefoon gemaakt.

tq-WBDre3Y4bpo3h5zckWmZqcX2A0m4J.jpeg

:zoeken naar een mooie indeling

: met grind

Planten die er onder andere inzitten:
-cryptocoryne
-javavaren
-vallisneria
-anubias nana
-lilaeopsis
-micranthemum

gister na het 3 weken indraaien eindelijk vissen gehaald 🙂
9x kardinaal tetra
3x corydoras julii
2x gourami's

totaaltje

corydoras

gourami
t5opvm.jpg

Zelf wil ik nog wat extra spiderwood toevoegen, misschien wat kleine stukjes in de hoeken. (om meer het idee van wortels onder water te krijgen) En uiteindelijk in de loop der tijd een keer mijn visbestand uitbreiden. Tips en opmerkingen daarover zijn erg welkom!

Combinatie van verschillende stukken hout is erg goed gelukt zeg!

Visbestand zou ik niet uitbreiden, maar slechts de huidige schooltjes aanvullen. Om het af te maken zou je misschien wat grotere garnalen kunnen toevoegen, zoals bijvoorbeeld de japonica oid.

Heb je een voedingsbodem gebruikt? Steek anders even een paar kleibolletjes bij de wortels van je planten, anders gaan deze tzt achteruit.

Goed plan om meer hout toe te voegen, lijkt me zeer geslaagd. Haal nog wel even die algenmagneet uit je bak, want dat doet echt afbreuk aan het geheel. Tot slot zou ik willen zeggen dat je achterwand nog een beetje te steriel is, dit komt uiteraard doordat je de bak net hebt opgestart, maar prik er eens een achtergrondbedekker tegenaan, zoals javavarens x windlov of javamos, dat vinden je vissen ook fijn!

Een drijfplantje zou misschien ook nog leuk zijn, daar kicken je gourami's op 🙂

Dat grind is wel heel erg grof. Er valt veel vuil tussen en het kan voor bodemrot zorgen. Een veel slechtere bodem had je niet kunnen nemen, en het is een schande dat de handel dit nog verkoopt.

Verder raad ik je aan om met je buik eens over een grindpad te schuiven. Dan voel je hoe prettig je Corydoras de bodem vinden... Hun zijkanten bevatten zgn beenplaten maar hun buik is zacht.

Verder is het een leuk ingerichte bak.

Nog wat tips

- Corydoras heeft dierlijke voeding nodig.
- Goeramie's wensen voor hun welzijn drijfplanten.

Ben ik nou de enige die tegen dit visbestand is? Ik zie Colisa Labiosa 'red'. Had ik eerst ook in een 60 cm bakje, werden ze veel te groot voor. Minimaal 80 cm aan te raden. Kardinaaltetra's is ook minimaal 80 cm. En de bodem is totaal niet geschikt voor corydoras. Ik zou je aanraden een andere bodem te nemen. Om de redenen die Botia al zegt.

Zo voor het zicht is het echt een heel mooi ingericht bakje maar ben het eens wat betreft de punten van de bodem en soorten vis.
Binnenfilter is ook geen geschikt dingetje trouwens.

Corydorasfan zei:
Ben ik nou de enige die tegen dit visbestand is? Ik zie Colisa Labiosa 'red'. Had ik eerst ook in een 60 cm bakje, werden ze veel te groot voor. Minimaal 80 cm aan te raden. Kardinaaltetra's is ook minimaal 80 cm. En de bodem is totaal niet geschikt voor corydoras. Ik zou je aanraden een andere bodem te nemen. Om de redenen die Botia al zegt.
Ik had de titel niet gezien en op de foto lijkt het een 80cm bak. Maar idd dit visbestand hoort niet in een 60cm bakje.

Sluit me aan bij corydorasfan...

Misschien ben je wat snel geweest met een beslissing te nemen over welke vissen je wou..
De gourami's hebben liever wat meer plek en drijfplantjes..
De tetra's hebben ook liever wat meer ruimte...
En misschien kan je de bodem vervangen voor de cory's? Zij hebben het liefste een zandbodem, filterzand is hier een zeer goede keuze voor...

Door de harde ruwe bodem kunnen de cory's hun 'sprieten' op hun bekje vanvoor verliezen.
Dit vinden ze niet prettig, want dit hebben ze nodig.

Als je nog vragen hebt, laat het ons weten...

Wel wat handige tips in ieder geval. Ik ga kijken of ik de bodem kan vervangen voor zand, of in ieder geval een deel hiervan. Verder ga ik ook kijken voor drijfplantjes morgen.

Welkom op het forum! Je aquarium ziet er heel erg mooi uit. Mogelijk kun je een gedeelte van de bodem weghalen en aanvullen met zand, een mengeling van zand en grind lijkt mij wel kunnen.

Zijn er nog suggesties voor een mooi drijfplantjes waardoor de gourami's zich wat gelukkiger voelen?

Heb een plant met drijvend blad gekocht, de grootste die ze hadden. Hydrocotyle leucocephala. Deze maar geplant, bij twee aquariumzaken geweest en bij de tweede wisten ze ter vertellen dat in de lente pas weer drijfplanten verkrijgbaar zijn, omdat ze in vijvers gekweekt worden. Dus dit moet even voldoen.

70vfm5eYrs6XR30hr68u5BC5EbrrEBEv.jpeg

Daarnaast maakt de rest het prima, nog wat foto's, is tenslotte een fotoalbum:

Update!

De vissen doen het nog steeds goed. Sinds een weekje hebben ze er zelfs wat vuurgarnaaltjes bijgekregen als gezelschap. Ik wacht af of deze zullen aanslaan in m'n bak. Ze worden wel steeds minder shuw, en de vissen kijken er eigenlijk ook niet naar om.

Ik ben ook overgegaan op een plantenvoeding, dit gekregen van een ex-collega die zelf discusvissen heeft. Bakje poeder om op te lossen. Kan ik weer 5 jaar mee vooruit.

kortom, een paar foto's

totaaltje:
2TeOIsow-Za6ejPMCH3r3uwJ4vxFZdUt.jpeg

steeds mooiere wortels:

vuurtje:

Niet zo veel nieuws, wat foto's hoe de plantjes groeien. Aardig goed 🙂 Alleen valiseneria wil nog niet echt aanslaan. Daarom nu in de wat donkerdere hoek een steen met daarop een klein soort javavaren gezet.

ook de garnaaltjes gaan rustig hun gang:
b9FWAxPh9mVV41DT2Yw4J7Z7NdA610R0.jpeg

Mooi hoor! Die 2 verschiklende houtsoorten combineren goed. Ik vind verschillende soorten hout in 1 bak, vaak niet mooi, maar dat geldt voor jouw bakkie niet vind ik.

Mooi hoor, heel natuurlijk!
Zullen je visjes blij mee zijn.

Mooie bak, alleen jammer van de bodem. Je cory's zullen een stuk vrolijker zijn met een zandbodem.

Kleine update, heb een fase gehad van een hele hoop plantjes uitproberen die het wel of niet deden in het bakje. Nu staat het er aardig bij zoals ik wil en laat ik het voorlopig lekker even doorgroeien. 🙂

tVQ0FqYmF1VaKxki0tGKc3m3vjY3-BM6.jpeg

Erg prettig aan de ogen :thumbs:

Mooie garnaaltjes heb je ook nog.

Hoe is het met de bodem, is er inmiddels al een zanddeel aangebracht? Je hebt mooie rooie vuurtjes! En ook een mooie inrichting van de bak!

Mooie bak hoor. Erg geslaagd

De garnaaltjes kweken nog steeds goed. Zie steeds nieuwe jongen en ze kleuren erg mooi. Over een stukje zandbodem ben ik nog niet uit, ben een beetje bang dat het tussen het grind mengt en er niets van over blijft.

Mooi om naar te kijken hoor. Top!
Die garnalen zijn ook mooi op kleur.

Wauw erg mooi inderdaad!

Prachtig bakje hoor :thumbs: En je maakt mooie foto's!

foto updateje, alles groeit aardig door. Op de ��n of andere manier blijft de javavaren erg klein. Ligt misschien aan het licht boven het aquarium. Verder groeit alles goed, garnalen doen het nog steeds goed.

luHwU6Dkod_B_76Q8CJS3A-y3QfPAs0f.jpeg

het groeit zelfs de bak uit 🙂

Mooi hoor. Javavaren is een trage groeier.

Ziet er leuk uit! En idd zoals John al zegt, javavaren groeit niet snel..
Hoe doen de goerami's het? Al een nestje gehad?

Zien de goerami's de vuurtjes niet aan voor levend voer? Anders kan ik nml ook vuurtjes nemen in mn bak..

De goerami's doen het prima. Alleen heb nog geen nestjes gehad. Ik twijfel ook of het misschien niet twee vrouwtjes zijn. Naar m'n vuurtjes kijken ze niet om. Heb er in ieder geval nooit ��n achteraan zien zitten, zelfs niet naar de kleintjes.

Ik krijg steeds meer garnalen die donkerder van kleur worden. Ik vind het wel gaaf maar ben benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik zie er nu net een lopen die een beetje zwart/blauwe delen heeft:

XbKT6hIyWb7qRZpq4bd72UqXNeP9X3I2.jpeg

XbKT6hIyWb7qRZpq4bd72UqXNeP9X3I2.jpeg

Misschien dat het te maken heeft met wat de voorouders voor kleur hadden en dat dit deels weer voor de dag komt.
Misschien dat er toen kruisingen hebben plaats gevonden met andere Davidi s. Misschien heeft daar wel een black Sakura bijgezeten.
dat is het enige wat ik zo kan bedenken hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan