7 liter aquaponic van Christine86


Christine86

Well-known member
Lid geworden
30 december 2012
Berichten
558
Locatie
Rijswijk ZH
Afgelopen week zag ik een filmpje van serpa design die een micro aquascape had gemaakt, en ik dacht natuurlijk, dat wil ik ook..... Dus zodoende internet afgespeurd en dit ding gevonden:




IMG_20220120_183028.jpg


bovenop een bakje voor plantjes en daaronder dus een mini aquarium. Het heeft een filtertje, led verlichting en blaast bubbels. Helaas maakt het filter een pokkeherrie šŸ˜–......

Nu zit ik dus met een dillema:
- terugsturen
-gebruiken zonder filter en verlichting
-bakje openmaken en kijken of ik iets aan het filter kan doen
Nog maar even over na denken.
Gelukkig weet ik dat ik hier niet veel meer dan een paar slakken in kan doen:

IMG_20220120_183222.jpg
de voorgestelde planten gaan denk ik ook niet passen in dat kleine bakje šŸ˜ en met bubbels en licht:

IMG_20220120_194249.jpg
 
:p werkt ook wel zonder filter als de plant genoeg wortel heeft
 
:p werkt ook wel zonder filter als de plant genoeg wortel heeft
Ja dat is zeker een idee, filter stelt volgens mij toch niet veel voor. Het is voornamelijk een luchtfiltertje heb ik het idee.
 
Uiteindelijk heb ik besloten de aquaponic te houden. Langzaamaan beginnen de ideeƫn zelfs te komen wat er mee te doen. Als eerste heb ik gisteren de onderkant open geschroefd om te kijken hoe dit ding in elkaar zat. Het probleem was dat de verlichting alleen aanging als het filter ook aanstond. En die laatste maakte dus nogal een herrie. Gelukkig heb ik makkelijk de stroomtoevoer voor het filter los kunnen koppelen van de verlichting. Omdat ik aquascapes toch wel mooi vind leek het wel gaaf om hier een kleine aquascape van te maken. Gisteren dus naar de winkel geweest voor wat hardscape materialen.

IMG_20220122_172411[1].jpg


Omdat de ruimte nogal beperkt is heb ik geprobeerd de kleinste materialen mee te nemen. De stenen bleken uiteindelijk toch nog behoorlijk aan de grote kant, en ondanks dat ze aardig poreus zijn kreeg ik ze niet kapot geslagen helaas. Binnenkort eens opzoek naar kleinere stenen. Het stuk hout heb ik een klein beetje moeten afzagen op een paar stukken maar die heb ik wel mooi passend gekregen:

IMG_20220123_094056[1].jpg


Ik vind het zelf wel wat hebben dat licht van beneden, het is alleen niet echt natuurlijk misschien. Even afwachten hoe het er straks met water erin uitziet. Ik heb besloten hier geen haast klusje van te maken, maar lekker de tijd ervoor te nemen. Eerst nog opzoek dus naar geschikte steentjes, dan bedenken wat ik op de bodem wil (zand of donker grind oid.) en dan nog de plantjes. Dat moeten voornamelijk hele makkelijke planten worden, zat te denken aan buces, anubias en mos bijvoorbeeld. Eventuele andere suggesties/ideeƫn zijn ook welkom. Bovenin het bakje wil ik denk ik moerasplantjes gaan houden, crypto's bijvoorbeeld.
 
Ik vind het een ontzettend leuk projectje dit! Ik ben benieuwd at je ervan gaat maken.
 
leuke vlog was dat, heel benieuwd wat je er van gaat maken! Echt een minibakje is het.
 
leuke vlog was dat, heel benieuwd wat je er van gaat maken! Echt een minibakje is het.
Het is maar een klein bakje inderdaad, dat brengt wel wat extra uitdagingen mee. Ben zelf ook wel benieuwd naar het resultaat šŸ˜„

Vandaag wel gelukt om 1 van de grote stenen in kleinere stukjes te krijgen. Wat zijn die krengen hard zeg, ondanks dat ze behoorlijk poreus zijn. Ook wat zand gespoeld en toegevoegd, waar ik al bang voor was en wat ook gaat gebeuren waarschijnlijk, de verlichting zit in de bodem..... Dus met het zand ga ik daar een groot deel van afdekken šŸ˜– wellicht dat ik een spotje bij moet plaatsen. Heb nog een stuk van een zwarte achtergrond poster gevonden dus die ga ik er binnenkort nog achter maken. En dan nog vullen met water en zorgen dat het stuk hout op z'n plek blijft liggen.... Maar daar zal ik voorlopig een grote steen ofzo op moeten leggen denk ik.
Getracht volgens de regel van derden te scapen maar dat was niet zo'n succes:

IMG_20220124_192829.jpg


Toen maar gewoon op gevoel wat neergezet:

IMG_20220124_201549.jpg
 
Misschien een gekke gedachte wat ik nu ga schrijven. Geen idee of/hoe dit haalbaar is, maar het kwam ineens in me op. Een van de dingen die ik best wel heel cool vind aan wat je hier aan het doen bent, is dat je het licht dan onderop hebt, en de planten bovenin. Een soort up side down bak eigenlijk. Daar zou je in je scape nog mee kunnen spelen, met dat gegeven. Door hem soort van 'op z'n kop' te maken. De bodem nagenoeg vrij, want het licht komt van onder, stenen en hout bevestig je bovenin en laat je omlaag komen/hangen. Anubias op z'n kop op de stenen enten? šŸ™ƒ
Veel succes en vooral plezier gewenst! Heb me op dit topic geabonneerd, ben benieuwd wat je gaat maken! Tof bakje/formaat ook!
 
Heb me op dit topic geabonneerd
Leuk, dankjewel :)

Misschien een gekke gedachte wat ik nu ga schrijven. Geen idee of/hoe dit haalbaar is, maar het kwam ineens in me op. Een van de dingen die ik best wel heel cool vind aan wat je hier aan het doen bent, is dat je het licht dan onderop hebt, en de planten bovenin. Een soort up side down bak eigenlijk. Daar zou je in je scape nog mee kunnen spelen, met dat gegeven. Door hem soort van 'op z'n kop' te maken. De bodem nagenoeg vrij, want het licht komt van onder, stenen en hout bevestig je bovenin en laat je omlaag komen/hangen. Anubias op z'n kop op de stenen enten? šŸ™ƒ
Een origineel idee is het in ieder geval wel :LOL: Als je alles aan elkaar zou kitten zou het waarschijnlijk nog wel uit te voeren zijn denk ik. Voorlopig houd ik het even bij een '' gewone'' scape, dat is al uitdaging genoeg. Voornamelijk dat licht van onder, wat tegelijkertijd best leuk is maar ook haast onmogelijk om mee te werken. Misschien dat ik met de stenen nog iets kan schuiven zodat het een beetje vrij van zand blijft. Voor nu nog geen nieuwe vorderingen helaas.
 
In een 7 liter tankje kan je best wel wat kwijt hoor. Met een goed werkend filtertje en wat vaker water verversen kom je een heel eind en kan je best wel wat garnalen oid kwijt.
Zie ook mijn post : https://aquaforum.nl/threads/minicompletetank-van-format_z.167165/#post-2232761
Heeft een jaar zonder problemen gedraaid totdat de led verlichting raar begon te doen en ik alles heb afgebroken.

Succes met je project(je)
 
In een 7 liter tankje kan je best wel wat kwijt hoor. Met een goed werkend filtertje en wat vaker water verversen kom je een heel eind en kan je best wel wat garnalen oid kwijt.
Zie ook mijn post : https://aquaforum.nl/threads/minicompletetank-van-format_z.167165/#post-2232761
Heeft een jaar zonder problemen gedraaid totdat de led verlichting raar begon te doen en ik alles heb afgebroken.

Succes met je project(je)
Ja zo'n bakje had ik ook wel gewild, vond em alleen een beetje aan de prijzige kant. Zag ze ook op de bekende Chinese website maar met alles wat ik erbij wilde werd dat ding duurder. Groot voordeel is wel dat je dat filter eronder hebt zitten. Jammer dat de LED verlichting raar ging doen, was ook een leuk projectje! Die ik nu zelf heb is wel ietsjes groter, dus misschien dat een garnaaltje of wat er wel in kan. Eerst maar eens opbouwen en nadenken over een filtertje of iets dergelijks.
 
Toch nog een kleine update....

Postertje erachter gemaakt en een poging gedaan de stenen een beetje mooi neer te leggen. Daarna gevuld met water en toen kwam ik erachter dat ik over een paar dingen niet echt had nagedacht.....

Zwarte stenen voor een zwarte poster zie je dus niet..... Dus omgedraaid ziet het er nu zo uit:

IMG_20220126_174923[1].jpg
IMG_20220126_180134[1].jpg


Eerlijk gezegd vind ik een zwarte achterkant mooier maar dan moet ik iets verzinnen waardoor je de stenen nog kunt zien.....Andere opstelling, ander licht??? In het echt vertekend het geheel ook behoorlijk door de afgeronde hoeken. Voorlopig nog een work in progress zullen we maar zeggen.
 
Hoi, wat ben je van plan dan om in het bovengedeelte te gaan plaatsen.
 
Ik ga deze ook volgen, ik ben echt heel erg benieuwd hoe dit verder gaat en wat het gaat worden! Tot nu toe erg leuk om te zien en zo te kunnen meekijken! Succes!
 
Hoi, wat ben je van plan dan om in het bovengedeelte te gaan plaatsen.
Daar wil ik waarschijnlijk crypto's of andere moerasplanten in gaan zetten. Misschien ook met wat stenen en/ of hout erbij
 
Ik ga deze ook volgen, ik ben echt heel erg benieuwd hoe dit verder gaat en wat het gaat worden! Tot nu toe erg leuk om te zien en zo te kunnen meekijken! Succes!
Leuk om te horen, dankjewel!
 
Gisteravond een klein filtertje besteld:


Filtercapaciteit zal natuurlijk niet heel groot zijn, maar gaat mij erom dat er ook een beetje water circulatie is.

Omdat ik niet tevreden was met de witte achterkant heb ik het postertje toch weer omgedraaid naar de zwarte achterkant. Ik vond nog een ongebruikte led bureaulamp en had die als test erboven gezet om te kijken hoe dat eruit zou zien, ik was niet ontevreden met het resultaat:

IMG_20220129_172912[1].jpg


De zwarte stenen zijn een stuk beter te zien zo. Ik was al aan het kijken voor andere lichtere stenen, en had ook al contact met een webshop, maar ik denk dat ik misschien toch deze zwarte maar ga gebruiken. Ergens is het zonde dat ik nu zowel het luchtfilter als de verlichting niet ga gebruiken maar ik vind dit er toch beter uitzien. Dan kan ik ook gewoon de hele bodem volstorten met zand en hoef er dan geen rekening te houden dat de stenen bovenop het licht zouden staan.
Oja.... ik heb wel echt beginnersfout nummer 1 gemaakt, en ik wist dat ik dat niet moest doen maar heb het toch gedaan; Scapen in het aquarium zelf en niet in iets anders om zo geen krassen te veroorzaken. Ze zijn gelukkig niet heel zichtbaar maar er zitten echt wel wat krasjes hier en daar :oopss:
 
Ik vond net een plasje water onder het bakje, en even later na het droogmaken weer :help: Ik hoop niet dat hij ergens lekt, al lijkt het nu droog te blijven....
 
Toch leuk gedaan voor zo n beperkt bakje.
Het is nog niet klaar hoor ;) De stenen liggen er nu vooral in om het hout onder water te houden, ik moet hier nog een mooie opstelling voor verzinnen. Maar eerst even afwachten of hij niet weer gaat lekken, anders moet hij helemaal leeg en moet ik opzoek naar het lek....
 
Onderin laat ik guppen en mollies werpen, dat water is groen met infusioren enzo .
Ik kan dat aquarium niet altedicht bij me hebben dat vanwege het storende geluid van de filterpomp
 
Paar dagen stil geweest maar zat te wachten op mijn bestelde filtertje, bijna een week op moeten wachten maar dan was hij daar toch gisteravond eindelijk:

IMG_20220203_192052[1].jpg


Volgens mij het kleinste filtertje wat ik kon vinden. Deze is ook te gebruiken vanaf een waterstand van 4 cm, dan kun je hem plat neerleggen. Gelukkig is hij ook aardig stil, maar heeft toch een behoorlijke blaas kracht:

IMG_20220204_065322[1].jpg


Die berg zand had ik niet zo hoog gemaakt :DD

Ik denk dat ik het filtertje nog wel ga verplaatsen naar de achterwand, die lelijke sticker is een doorn in mijn oog. Ik heb voor nu een stukje filterwat in de uitgang gepropt om de stroming wat te verminderen, maar misschien dat ik dat nog kan aanpassen met een oude spraybar die ik nog heb liggen. Daarnaast nog de juiste opstelling voor hout en stenen zien te verzinnen.....

IMG_20220204_183249[1].jpg
 
Hoi ,wat een ontwerp weer vd eheim dat lijkt op een soort van eend.
Overigens niet dat ik ze zelf niet storend qua zicht in me bakken laat kleven, dat is makkelijk voor me in het onderhoud, in je nano lijkt het toch een monster en excuus voordat ik er al te direct over stel hoor alles welbedoeld
1644010863708247892255.jpg
16440109671862076405951.jpg
yep! Filtercamuflage. Of met wat heet een 'luchtlift' want dan komje weer terug op het bovenste bakje als filter met plantjes te doen .
 
wat een ontwerp weer vd eheim dat lijkt op een soort van eend.
Het is inderdaad niet het meest mooie model :LOL:
in je nano lijkt het toch een monster
In zo'n klein bakje is bijna alles te groot, al probeer je het kleinste wat je kunt vinden uit te zoeken šŸ§, maar ik moet wel zeggen....als je recht van voren kijkt dan valt het filter redelijk weg tegen de zwarte achtergrond, dat lelijke witte stickertje kon ik er makkelijk afhalen gelukkig.


En voor de oplettende kijker......Ik kwam erachter dat het schuifje bij de + en - aanduiding meer naar de + stond dan ik dacht. Dus de stroming is nu iets minder hard gelukkig. Net nog even wat uitstekende stukjes hout weg geknipt en wat geschoven met de stenen ( en ook weer nieuwe krassen gemaakt :oopss: ) Volgens mij heb ik nu een aardige opstelling neergezet, nu hopen dat ik de plantjes makkelijk erop vast krijg zonder dat de hele constructie weer instort. De plantjes moet ik overigens nog wel bestellen, ik dacht in ieder geval aan een mooie Buce en misschien wat javavaren uit mijn andere aquarium. De rest moet ik nog even over nadenken, al heb ik wel een voorbeeldje op internet gevonden hoe ik het ongeveer zou willen hebben.
 
Hoi ,wat een ontwerp weer vd eheim dat lijkt op een soort van eend.
Beetje zelfde model als de Eheim 350 skimmer alleen heeft deze een andere onderkant vanwege het filtermateriaal.
 
Vandaag een aantal plantjes besteld, waarschijnlijk weer veel te veel voor zo'n klein bakje :p

Deze zijn het geworden:





Ik had een eigenlijk mijn oog laten vallen op een mooie Bucephalandra maar die was in alle Nederlandse webshops uitverkocht. Na het bestellen van bovenstaande plantjes kwam ik deze tegen op een Duitse webshop, en ik kon het niet laten natuurlijk :DD


Ontzettend duur plantje eigenlijk als je er over nadenkt. De afbeeldingen die je op internet ervan ziet, daar ga je bijna van kwijlen zo mooi. Helaas zijn deze foto's ofwel bewerkt of er hangt een bepaalde kleur verlichting boven waardoor de kleuren extra mooi uitkomen. Maar toch moest ik em hebben.
 
Het leukste gedeelte van een nieuw aquarium:

Achter de mini anubias en Buce Red central (met bloem)
Voor mos en Buce deep purple

IMG_20220209_163135[1].jpg


Beetje spijtig maar dat bloempje zal het onder water niet lang volhouden dus denk dat ik die er toch af knip voordat ie onder water gaat

IMG_20220209_163401[1].jpg


Ook al vast wat javavaren en wat (tijdelijke?) snelgroeiers uit mijn andere aquarium geoogst. Nu alleen nog wachten op de speciale Buce uit Duitsland.
 
leuk ben benieuwt wat je der van gaat maken christine
 
Gisteren mijn dure plantje uit Duitsland binnen gekregen. Netjes verstuurd en potje goed gevuld. Helaas niet zo mooi paars als op de plaatjes, maar dat had ik ook niet verwacht..... Wie weet hoe het er uit gaat zien.

IMG_20220210_192842[1].jpg


Ik heb nu alle plantjes erin staan, even afwachten of ik er zo tevreden over ben en dan ga ik een mooie foto proberen te maken
 

Terug
Bovenaan